Kontrollrummet

Cubase tystnar på ett ställe

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Hej!

Är det någon studionörd som har en aaaaning om vad i helv... som har hänt här?
Hur kan det komma sig att efter ett par minuter in i låten (i Cubase då med Reason som slavinna)
så tystnar all musik just de 10 sekunder som den just så långa wav-fil skall spelas
på sin helt egen och simpla stereokanal. Inga konstigheter alls ser det ut som.
Alla andra wavkanaler funkar perfekt, men inte denna. Har provat att lägga filen
i en annan kanal osv, men alltid samma resultat. Kanalen är helt ren från effekter
och går direkt till stereo out. Ja jag fattar noll. Aldrig hänt mig förr.

Tacksam för tips och svar!

Nad

« Senast ändrad: 25.04.2008, 23:14:44 by Nad »
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad tsmalmbe

fel format?

btw, din rubricering hjälper inte de som kanske kan svara att hitta din tråd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
fel format?

btw, din rubricering hjälper inte de som kanske kan svara att hitta din tråd.

Hej! Nej den är i 24 bits som de andra. Tack för tipset, skall ändra.

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena Nadde! Jag vet inte om jag fattade rätt, du menar att 10 sek-waven tystnar eller att wav-filen tystar alla andra spår?
Det första alternativet har jag varit med om i Sonar och då har det hjälpt att "bounca" eller möjligen "freeza" spåret med waven, trots att den sett hur frisk ut som helst innan. Ljudmotorn och det internprogram som ritar upp filen på skärmen verkar inte alltid samsas. (Säkert mycket amatörmässigt beskrivet av mig.)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Antar att wav-filen låter och mår bra i nån extern wave-editor?


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Tjena Nadde! Jag vet inte om jag fattade rätt, du menar att 10 sek-waven tystnar eller att wav-filen tystar alla andra spår?
Det första alternativet har jag varit med om i Sonar och då har det hjälpt att "bounca" eller möjligen "freeza" spåret med waven, trots att den sett hur frisk ut som helst innan. Ljudmotorn och det internprogram som ritar upp filen på skärmen verkar inte alltid samsas. (Säkert mycket amatörmässigt beskrivet av mig.)

Käre Herr Equality!

Tack för Eder vänlighet att avsätta hvärdefull tid som kunde ha brukats till så mycket
roligare ändamål än att svara på DETTA synnerligen amatörmässiga anrop på hjälp, en fredagkväll
då ett och annat kunde ha inmundigats!
Jag står Dig evigt i skuld. Problemet är ju så, att all midi och wav låter väldigt bra och
problemfritt ända tills jag kommer till detta ställe där en litet syntportamento skall komma,
och det gör ej så annat än i wavform. Så fort markören liksom gliiider öfver detta ställe
i cirka 10 sekunder så tystnar precis all musik. Nåväl, ljudet återkommer helt då markören svept förbi
filens slut. Så att frysa kan jag ej göra, detta sker endast då jag skall frysa mina
VST instrument. Så vad göra, vad göra...

Eder högst tillgifvna,
Nad von Klantenstierna
« Senast ändrad: 26.04.2008, 00:06:09 by Nad »
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Antar att wav-filen låter och mår bra i nån extern wave-editor?

O ja. Funkar perfekt i Soundforge. Tack!
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


jay thomas

  • Gäst
Tjena!
Testa detta. Ta en kopia på projektfilen, ta bort den krånglande filen i arret och poolen utan att delete den från disk. Spara cubase-projektet under nytt namn. Ta in .wav-filen i poolen igen och lägg den i arret. Inte garanterat att det fungerar men du kan alltid testa.

Jag försökte hitta arret som krånglade för mig på samma sätt, som jag nämnde, men hittar det inte.  :(


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Hej!
Tack för ditt svar.

Citera
Ta en kopia på projektfilen
Du menar alltså en back up på hela Cubaseprojektet?

Trevlig kväll!
Nad



Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


jay thomas

  • Gäst
Tjo,
För säkerhets skull kan du ta på hela midivitten, ja. Annars hade jag bara själva .cpr filen i åtanke.

Detsamma, blir bingen strax, trött som en örn!


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Tjo,
För säkerhets skull kan du ta på hela midivitten, ja. Annars hade jag bara själva .cpr filen i åtanke.

Detsamma, blir bingen strax, trött som en örn!

Ska testa det. Tack! Sov gott.

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Aettan

  • Gäst
Tjena, om du mutar eller utesluter den från arret lirar det andra som det ska då? Om det är på det viset så kan man ju misstänka ÖB dvs. skiten packar ihop  :D pga. för mycket att göra. Jag menar förr eller senare så når man ju taket för datorns kapacitet, finns det ingen cpu mätare i cubase så du kan kolla vad som händer på det där stället. Iofs. så har väl sånt inget att göra med cpun kanske utan mer med in och out kapacitet men för hundan man vet aldrig med dom där grejorna fan dom rullar ju på ettor och nollor och bara det är ju ett mysterium :D. Tråkigt men kan dessvärre inte hjälpa till mer och pratar jag Fredags strunt så bortse vänligast från detta inlägg.


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Tjena, om du mutar eller utesluter den från arret lirar det andra som det ska då? Om det är på det viset så kan man ju misstänka ÖB dvs. skiten packar ihop  :D pga. för mycket att göra. Jag menar förr eller senare så når man ju taket för datorns kapacitet, finns det ingen cpu mätare i cubase så du kan kolla vad som händer på det där stället. Iofs. så har väl sånt inget att göra med cpun kanske utan mer med in och out kapacitet men för hundan man vet aldrig med dom där grejorna fan dom rullar ju på ettor och nollor och bara det är ju ett mysterium :D. Tråkigt men kan dessvärre inte hjälpa till mer och pratar jag Fredags strunt så bortse vänligast från detta inlägg.

Hej o tack!

Nu när jag sitter och pillar på trummorna så funkar det. Alltså en annan uppsättning midi i Reason.
Jag tror du har rätt...CPU just HAD with me!!

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Aettan

  • Gäst
OK så Reason är inblandat, ja det är ett jäkla monstruöst bra program och låter super men det funkar lite lustigt i Logic oxå. Har iofs. precis köpt det så jag fattar ju nada i nuläget men när man följer deras mall från hemsidan för att lira/rewira midi från logic till Reason så borde det ju funka tycker man. Tji fick jag, till och med Logic kroknar och la ner trots att jag har en ganska krallig maskin med en 4 kärnig propp och 8 gig i minnet och cpu mätarn knappt rör sig. Tvärt om eller iofs. då audio från Reason till Logic funkar klockrent och det räcker ju ganska långt det. Man får väl helt enkelt lära sig programmet och bounca och dra in wav från Reason till Logic istället.
Nåväl ursäkta sidospåret ville bara gnälla lite :D . Hoppas det löser sig för dig.



Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
OK så Reason är inblandat, ja det är ett jäkla monstruöst bra program och låter super men det funkar lite lustigt i Logic oxå. Har iofs. precis köpt det så jag fattar ju nada i nuläget men när man följer deras mall från hemsidan för att lira/rewira midi från logic till Reason så borde det ju funka tycker man. Tji fick jag, till och med Logic kroknar och la ner trots att jag har en ganska krallig maskin med en 4 kärnig propp och 8 gig i minnet och cpu mätarn knappt rör sig. Tvärt om eller iofs. då audio från Reason till Logic funkar klockrent och det räcker ju ganska långt det. Man får väl helt enkelt lära sig programmet och bounca och dra in wav från Reason till Logic istället.
Nåväl ursäkta sidospåret ville bara gnälla lite :D . Hoppas det löser sig för dig.




Det är märkligt. Det funkade på Laptopen (Acer Ferrari), men inte på stordatorn (3.2 G). 2 g i ram. Fattar inte vad som händer!!!
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Aettan

  • Gäst
Ja sorry jag vet för lite om Reason har precis köpt det men det måste ju finnas folk här eller på studio som kan hjälpa till. Hoppas det löser sig.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Får se om jag kan hjälpa till.  :mellow:

Det är märkligt. Det funkade på Laptopen (Acer Ferrari), men inte på stordatorn (3.2 G). 2 g i ram. Fattar inte vad som händer!!!

Och du är helt säker på att du inte i projektet i stordatorn har någon automation på voymen just där? Skulle du kunna göra en skärmdump så man får se det hela. Så om jag fattat det rätt: Wav-filen funkar utmärkt utomstående men i ett projekt i Cubase så får den allt annat att tystna när låten kommer dit?

Har du:

Testat öppna filen i något annat projekt och se om det är samma sak där?
Testat att spela in filen på nytt om det finns möjlighet?
Testat koppla ur Reason och se om det funkar då?
Testat lägga klippet tidigare eller senare i låten/projektet?

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 26.04.2008, 18:27:57 by Memphis »


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Får se om jag kan hjälpa till.  :mellow:

Det är märkligt. Det funkade på Laptopen (Acer Ferrari), men inte på stordatorn (3.2 G). 2 g i ram. Fattar inte vad som händer!!!

Och du är helt säker på att du inte i projektet i stordatorn har någon automation på voymen just där? Skulle du kunna göra en skärmdump så man får se det hela. Så om jag fattat det rätt: Wav-filen funkar utmärkt utomstående men i ett projekt i Cubase så får den allt annat att tystna när låten kommer dit?

Har du:

Testat öppna filen i något annat projekt och se om det är samma sak där?
Testat att spela in filen på nytt om det finns möjlighet?
Testat koppla ur Reason och se om det funkar då?
Testat lägga klippet tidigare eller senare i låten/projektet?

Mvh

Memphis

Hej!

Du förstår jag har hela projektet på en extern hårddisk så jag bollar mellan de olika datorerna,
då jag är på flykt ibland. Så det är ju alltså idenstiska inställningar.
Men jag skall testa det du frågar mig om och återkomma. Tack för din hjälp. Hejsålänge!
Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Nu har jag hittat felet, och de är sååå sjukt.  :rolleyes:
Jag hade eq aktiverat på den kanalen, och då funkade det inte.
Stängde jag av eq:n så vart det inga problem. SJUUUKT!
Tack alla som försökt hjälpa.

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu har jag hittat felet, och de är sååå sjukt.  :rolleyes:
Jag hade eq aktiverat på den kanalen, och då funkade det inte.
Stängde jag av eq:n så vart det inga problem. SJUUUKT!
Tack alla som försökt hjälpa.

Nad

Cubase eq eller nån plugg?


Utloggad tsmalmbe

ja, vilken plugg och var det exotiska inställningar (LPF på 5hz)?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
OK det blev en för mycket alltså så det slog i taket, förr eller senare händer det. Men det är ju inte så lustigt iofs. för det är ju rent förunderligt att det faktiskt går att göra så mycket som det går med bara ettor och nollor hehe.


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Citera
Cubase eq eller nån plugg?

Cubase
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
OK det blev en för mycket alltså så det slog i taket, förr eller senare händer det. Men det är ju inte så lustigt iofs. för det är ju rent förunderligt att det faktiskt går att göra så mycket som det går med bara ettor och nollor hehe.

Nej det var inte det faktiskt. Jag ändrade och tog en plugg istället och det funkade skitbra.
Fattar inte varför Cubase uppfattade sin egen eq som ett hot! :)
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


jay thomas

  • Gäst
Skumt, väldigt skumt.  :ph34r:

Skönt att det löste sig!  :)


Aettan

  • Gäst
Det var lustigt eller är det så att det bara går att lägga upp si och så många egna EQ kanske typ nån begränsning i programmet för max antal egna EQ. Nä föresten det skulle var lite väl hmm ja konstigt är det i alla fall. Men Logic som jag kör kan vara jäkla mysko det också. Bra att det löste sig i alla fall. När får man lyssna  :D man blir lite nyfiken ju.