Forum > Färdiga produktioner

Johan Kitti - Someday

(1/4) > >>

pirateKING:
LÅTNAMN: Someday
ARTIST/GRUPP: Johan Kitti
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 4:30
KOMPOSITÖR: Johan Kitti
PRODUCENT: Johan Kitti
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
STORLEK: 8.33 mb

Här är en låt jag gjorde för att inviga min nya SP B1 mick som kom med posten. Ja tänkte att vafan jag måste pröva att sjunga själv. Resultaltet vart väl sådär :) Men jag vill gärna ha kommenterar på allt iaf :)

G.:
Låten i sig är schysst!

Men vad har du gjort med sången?  :huh: Den saknar botten och låter lite väl autotunad (i synnerhet bakgrundsstämmorna).
Jag menar inte att klanka ner, du kanske tycker det passar bra med det här soundet i sammanhanget, men jag hade gärna hört sången mer ren, då skulle det här kunna bli skitbra!

:)

Yllet:
Såhär tycker jag, utan att gå in på för mycket detaljer:

Jag börjar med att såga lite:

Gitarrerna är för hårt panorerade, vidare ligger sologuran för starkt i förhållande till kompgitarren i början. Den nylonsträngande guran till höger låter väldigt "basic". Kan tänka mig att grundljudet inte så är så spännande från början och då är det ju visserligen svårt att få det att låta bättre.

Sångljudet måste vara mycket varmare (skär hellre lite low o mid från gurorna, men akta dig så de inte blir plottriga och fula :)). Stämman i början ligger lite för starkt i förhållande till leaden...

Basljudet är väldigt dovt, ett tydligare sound är att föredra: Testa att skära lite mer i botten och höj den lite i mid. Eventuellt kan du testa att köra den genom nån stärkarplugg.

Låten lyfter bra när trummorna kommer in. Dock för diskant trumljud i frörhållande till övriga ljudbilden. Du har mjuka gitarrer, låt även trummorna vara mjuka. Du kan även överväga ett mer sparmskat trumkump istället för det nu befintliga "musiklektion-på-högstadiekompet". Kanske kantslag och nån shaker etc...

Låten som sådan är hur mysig som helst. Om du mixar till detta är du något riktigt fint på spåret. Du sjunger popigt och bra och körerna är hur snygga som helst.

Ge låten mer balans och helhet. Då kommer detta bli riktigt bra.

Tjo

tsmalmbe:
Den högra gitaren kunde ha behövt en stämapparat. Sången har du mixat till förstörelse, och den autotunade kören är ju nice, men den passar inte riktigt i den allmänna stämningen.

Nåväl, du klarar också denna genre, vilket du just bevisat.

pirateKING:
G.
Autotunern som jag har lagt på sången höjde sången med typ 200%. Jag är jättemycket nybörjare på att sjunga och hade ruggigt svårt att få till det utan autotune :/ Men jag försökte vara så sparsam som möjligt. Sen kan jag håller med om att sången inte vart så grymmt mixad. Ska försöka fixa till :)

Yllet
Tack för den fina kritiken och jag vart väldigt smickrad över vissa grejer du sa. Jag ska helt klart jobba vidare med mixen. Har nog en bra bit kvar. Ska helt klart pröva allt du har påpeket.

Tsalmbe
Möjligt att gitarren vart ostämd, höll på så länge med olika gitarrkomp innan jag vart nöjd att den nog han stämma ur sig lite. Ska försöka fixa till sången. Men jag gillade själv körerna :)

Tack för lyssning alla!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion