Så här gör jag:
Bastrumma.
Powerstroke 2 clear som slagskinn, med Evans EQ patch för att skinnet ska hålla längre. Den färgar dessutom inte ljudet, som Remos FalamSlam gör.
Stämt väldigt löst, men inte så att skinnet skrynklar sig.
DW-kudde i trumman.
Frontskinnet är ett Powerstroke 3 Ebony, utan hål. Stämt lite högre, för att få en liten go ton.
I trumman sitter en Audix D6 i ett May-system, alltså shock-mount.
Framför bastrumman har jag antingen en DW woofer, 22x8", med DW´s orginalskinn.
I den sitter en Audio Technica at25 med May-system.
Eller en Yamaha Subkick, moddad så att den matchar mina trummor.
Pukor:
Skinnen är Remo Emperor smooth white som slagskinn och clear Ambassador som underskinn.
Smooth White är som en blandning av clear och coated, smäller på fint. Låter kanon på DW, hursomhelst.
ganska så hitech, pop/rock, typ.
Personligen gillar jag nog ljudet av tunnare skinn, men dom håller inte för mig. Jag spelar ganska så starkt.
Jag stämmer ganska lågt, oftast med under skinnet lite högre än slagskinnet.
Jag har dock börjat stämma högre, eftersom det går fram bättre, både i PA och på inspelning.
Virveln har ett Remo CS dot reverse coated som slagskinn och ett vanligt Ambassador sejarskinn.
Jag stämmer sejarskinnet rätt tajt, och även så med slagskinnet.
Sejarmattan skall man inte dra åt hårdare än att det slutar rassla, men inte mer!
Då dödar man trumman totalt. Om det nu inte är det man eftersträvar...
Angående stämning så ska man vara noggrann. Och testa sig fram och öva! Det är svårt att lära sig, men det är svårt att lära sig spela oxå...
Mina skinn är sjukt gamla, vissa nästan ett år...

Men nu när vi ska spela in skiva så blir det nytt överallt, både över och under.