Kontrollrummet

Stämning och vård av trumset!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
Sedan kan vi ju börja diskutera cymbaler och hur man sköter dem. Paiste menar ju t e x att man inte bör använda annat än deras egen rengöring för att ta bort fingeravtryck och annat gojs. Det är klart att de vill sälja sin produkt, men det är ju viktigt att man inte använder typ Häxans silverputs. Ljudet kan förändras ganska drastiskt av att man använder fel rengöringsmedel.

En kompis till mig påstod även här att det var när cymbalen var precis lagom nedfettad som den lät bäst. Hmm jag tycker nog att fingeravtryck har en tendens att hämma klangen om det blir för många iallfalll. Jag brukade köra med en av armens gamla halsdukar. Som också enligt myten fungerade bra till att torka av strängar på gitarrer. Undrar var det kom ifrån egentligen.
"Chokar" man mycket så får man torka ofta. Annars har man väl cymbalväskor eller hur  ;)

Tänkte just fråga om detta, mina cymbaler behöver rengöras nu, vad tar man om man inte har cymbaltvätt från musikaffären?
Diskmedel?
 :mellow:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
diskmedel är bra!!
har aldrig vart med om att ngn haft probs. med det..  var nogrann o torka ordentligt efteråt.. tänk på att inte använda ngn stålull eller så!! ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har aldrig brytt mig om att rengöra cymbaler. Jag tycker oftast äldre och skitigare låter bättre.
Gör det sån stor skillnad då? Om det är rent eller smutsigt...
Jag försöker nästan undvika att köpa nya cymbaler för jag är rädd att dem ska låta för "nytt" :)
Kanske ska sluta tänka så?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag tvättar inte mina heller.. torkar av dom med en torr trasa ibland.. låter också jävligt bra..  :wub: får tillägga att det är avedis zildjian från tidigt 70tal, så de låter fätt.. :P


ja tycker skillanden är stor.. rena o nya cymbaler brukar låta väldigt fattigt, men väldigt rent.

gamla skitiga cymbaler låter överlag mustigt o skitigt. :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Det finns skräckhistorier om jazztrummisar som rengjorde och putsade upp sina gamla inrökta cymbaler och började gråta när dom provspelade sen. Inte av lycka...

Nä, håller med Elof. Cymbaler blir bara bättre och bättre med tiden.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Absolut! Cymbaler låter inte bättre av att rengöras. Iaf inte BRA cymbaler.
Fast det är ju eventuellt snyggare, men vem bryr sig?  :P
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Absolut! Cymbaler låter inte bättre av att rengöras. Iaf inte BRA cymbaler.
Fast det är ju eventuellt snyggare, men vem bryr sig?  :P

har ju också me o göra vare e för rum o hur pass bra mickar man har.. har man en mik som plockar extrema detaljer, o cymbalerna är chockade en miljard ggr, kommer de låta skillnad mot sprillans nya..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Klart man har bra mickar...?  :lol:

Jo!

Angående stämning av virveln:

Till att börja med är det ju en fördel om virveln i sig är bra, eller så bra man har råd med iaf.
Lösa skruvar, fladdrig mekanik och sånt är inte en fördel.
Gamla häckar med fjäderbelastade stämhus har en tendens att rassla vid inspelning. Dumt.
Det man kan göra är att packa stämhusen med bomull, så får man bort en hel del oönskat missljud.

Men låt mig nu utgå från min favoritvirlvel, en DW aluminium, storl 14x5 tum. Skulle tro att den är ca 5-6 år gammal, men låter och funkar som en dröm!

Jag tar av båda skinnen, och såklart sejarmattan, blåser rent i trumman så eventuellt damm och spån från trumstockar försvinner.
Jag kollar så att alla skruvar sitter som de ska, dvs. ett varv runt med mejsel.

Hade det varit en trätrumma hade jag tagit fram ett värmeljus och gnidigt runt fasningen, för att skinnet ska glida lite bättre. Funkar faktiskt.

Men nu är ju metall...
Jag börjar med sejarskinnet. Mitt val blir 10 gånger av 10 Remo Ambassador snare, alltså tunt prassligt sejarskinn.
Varför? Funkar bra, håller hyfsat länge, väldigt allround ljud. Lägger på skinnet, sedan sargen och skruvar dit alla stämskruvar för hand.
Beroende på trumma kan detta vara olika svårt.
Har man en Sonor av bättre kvalitet snudd på omöjligt, eftersom dom har en låsning i stämhuset, lika så vissa Yamaha. Då får man ta trumnyckel.

Jag skruvar åt så hårt det går med fingerkraft.
Jag slår med finger toppen vid varje stämhus, för att se att det låter ungefär lika överallt. Sen kan man stämma upp en del. Se bara till att skinnet hela tiden är relativt jämt stämt.
När det känns bra vänder jag på trumman.

Slagskinn på virveln kan vara lite olika, beroende på trumman självklart, och vad man är ute efter för ljud.
Jag har en DW exotic 14x5 som jag drog på Aquarian Hi-Energy. Galet tjockt, men lämpar sig utmärkt att stämma tokhögt, och låter hårdrock hela vägen hem.
På min alu-virvel väljer för det mesta Remo CS coated. På det skinnet sitter det en blackdot, fast på undersidan. Genom skinnet ser den blå ut.
Doten dämpar lite, och tar bort lite övertoner, vilket passar mig bra, plus att det hållet ganska så mycket längre. Hurra för det!

Samma procedur som för underskinnet. Handkraft först, sedan med nyckel.
Nu brukar trumman låta riktigt "bongit", typ.

Dags för sejarmattan. Tyvärr glömmer många att byta matta regelbundet, vilket medför pissdåligt ljud.
Jag gillar Puresound-mattor. Riktigt dyra, och egentligen inte värda pengarna. Kostar mellan 500-700 om jag minns rätt.
Tur då att Pearl har kommit med nya mattor som låter i det närmastte lika bra, om inte bättre.
kostar MYCKET mindre...
Vilken variant du ska ha beror på vad du vill åt. Jag har en Tama Royalstar 14x10 tum, stämd som bastrumma, typ. Kanon till feta fatback-komp. BRED sejarmatta.
Jag har en Joey Jordison-virvel från pearl. Högt stämd. Ganska smal sejarmatta.

På Alu-virveln valde jag en Pearl Uötrasound snare. Den låter jättebra! När jag lägger på mattan på trumman blev jag glad att jag tänkte mig för hur undersargen skulle sitta, så att jag slipper skruva upp den för att sejarmattan ska ligga rätt.... been there, done that.
Glöm inte att se till att sejarmekaniken är ganska löst inställd så du har lite att justeringsmöjligheter.
Se till att mattan liger rakt och i mitten. Skruva fast den!

Nu är det dags att stämma! Och där är det helt enkelt så att man blir duktig av att öva...
Dra åt sejarskinnet ett par varv, så får du ett visst ljud, gör tvärtom och dra åt slagskinnet, så får du ett annat!
Stäm jämt, virveln är inte en skidbacke. Drar du snett kan du i värsta fall göra sargen skev, eller pajja stämhus.

Sejjar mattan drar jag åt tills den slutar rassla, men absolut inte längre!
Dra man förbi det chokar man hela virveln. Dåligt!

Så gör jag. Det funkar utmärkt för mig.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Florian le Sage

  • Gäst
Kanonbra inlägg! :)
Dig får man nog ta och konsultera som trum-tech, var bor du?
Mvh-Kristian


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Har ju jobbat en del som trumtech, så visst.
Bor på landet utanför Enköping, men jobbar i Stockholm. Är ganska så mobil.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Asch då...
Nästa steg blir pukor och bastrumma... Och stativ!
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Karma upp för dig Herman :)
Mycket bra undervisning du ger här...


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Vad gäller bastrumman finns ju lite att säga...

Storlek till att börja med. Om man som jag hänger på amerikanska trumforum så är trenden bland kidsen sjukt djupa trummor.
typ 22x20 eller 20x20. Inte som standarden för 10 år sen 22x14 och liknande.

Fördelen är en bra botten, mycket lågbas blir det. Nackdelen är att det blir tungtrampat. Man får inte vara blyg, lixom... Spela STARKT sa Bull.
Fördelen med grunda bastrummor är då responsen, väldigt mycket snabbare. Och mer "klipp", lixom.

Mina personliga favoritstorlek är 22x16, vilket ger bra botten och snabb respons. Jag kombinerar med antingen DW´s woofer eller Yamaha Subkick. Där kom den riktiga lågbasen...

Hål i frontskinnet? För mig, nej. Fast det finns fördelar. Det blir lättare att micka upp. Det blir lättare att spela, därför att luften trycks ur trumman, vilket gör att slagskinnet inte studsar lika mycket. Kanon för dom av oss som spelar med dubbelpedal.

Dämpning? Därom tvista de lärde. Som med hålet i frontskinnet är det samma här. Saker som gör att skinnen inte rör sig lika mycket gör att det går lättare (och snabbare) att spela.
Jag gillar lite dämpning. Jag har dels självdämpande skinn (remo Powerstroke) och dels en kudde i trumman. Kudden är en DW orginal, formad som ett timglas. Dämpar lagom mycket.
Många gillar helt odämpade bastrummor. Jag med, men det blir inte mitt ljud.

Skinn då? Självklart sitter enormt mycket av ljudet i skinnvalet. Remo Powerstroke 3 är min absoluta favorit.  Bra attack, bra botten och håller... sådär... Sätter man på en Evans EQ patch håller det mycket längre.
Det finns även ett dubbelskinn som heter Powerstroke 4. Bra, men i mina ögon lite plastigt ljud. Funkar säkert för en hel del, dock.
Fördelen med Powerstroke (och Evans EQ serie) är att dom har en dämpring inbyggd. Man behöver inte trycka in så mycket annat i trumman.
Klassiskt 80-90-tals pop/rock ljud är annars en Yamaha Recording 22" med Coated Ambassador. Inte många frekvenser som bråkar med elbasen...
Recording har ju alltid haft sunkiga baskaggar iofs...

Hur stämmer man? Beror på. Jag stämmer jättelågt på slagskinnet och lite högre på fronten.
Min dw låter väl ungefär som julskinka i våt asfalt, eller nåt.  :lol:

Det här blev nog lite osammanhängande, men idag har jag huvudvärk.

Frågor?
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Min dw låter väl ungefär som julskinka i våt asfalt, eller nåt.  :lol:
[...]

Jag har själv försökt få fram just det ljudidealet... Men vad tror du, är min asfalt lite för våt?:
julskinka i asfalten.mp3


Utloggad Schecter

Frågor?

Nej inte nu men sen kanske..  :lol:

Mycket bra info du kommer med! Tummen upp för det!

 :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Well, jah är rätt bra på trummor och Logic, så jag håller mig väl där...
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack för bra inlägg hefu! Tummen upp.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Slipped_Away

  • Gäst
En till tumme upp!

Har precis köpt ett beggat trumset så det var kalas att läsa lite hur du gör. :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ingen som har nåt att säga om remo fiberskyn skinnen, Herman?
Jag har spelat in och spelat på dessa skinn ett tag nu och gillar dem.
Mycket bra snärt och djup ton, väldigt rockigt. De "svarar" på slag väldigt fort vad jag upplevt hittils.
Gillar dem bäst på virvel.


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Hade sånt ett tag, passar inte mig riktigt. Lite mer klassiskt kalv-ljud, men absolut, bra grejer.
Jag gillar när det smäller...  :P
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
finns det inte mkt att säga om coated skinn till kicken.
Jag älskar det ljudet. Så rundt och krispigt och så verkligt framförallt!
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
fiberskyn är skitnajs o lira jazz med.. jag har använt de förrut till et amina kit. stämmer man det jazzigt, frå man en skön ton med mkt botten och ett skönp krisp!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
finns det inte mkt att säga om coated skinn till kicken.
Jag älskar det ljudet. Så rundt och krispigt och så verkligt framförallt!

Hur menar du? Coated vad? Coated bävernylon, typ?  :P
Jag gillar coated Ambassador, men tycker att Powerstroke 3 i coated låter prutt. Fast P3 clear låter kanon!
Beror ju dessutom sjukt mycket på vilken bastrumma det gäller.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


KillwithSkill

  • Gäst
Ja, Coated Ambassador är fan bästa skinnet tycker jag. Tyvärr är det inte många trummisar som kör på dom. Polaren som jag var på turné med, han körde Coated Ambassador, Premierspons på Gen-x, 10", 12", 14", 16" högt hårt stämda och 2 st 22" på med e604. Bort med lite 600, på med 3,5-4 nånstans. Och många trummisar/andra kom fram på festivaler och sa att..
"-Fan vad trummorna låter bra?!!" Ja inte fan sitter det pinstripe på dom! Mpff Dzzmm kudd ludd


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Dämpning? Därom tvista de lärde. Som med hålet i frontskinnet är det samma här. Saker som gör att skinnen inte rör sig lika mycket gör att det går lättare (och snabbare) att spela.
Jag gillar lite dämpning. Jag har dels självdämpande skinn (remo Powerstroke) och dels en kudde i trumman. Kudden är en DW orginal, formad som ett timglas. Dämpar lagom mycket.
Många gillar helt odämpade bastrummor. Jag med, men det blir inte mitt ljud.


Där sätter du väl också fingret på ett av de viktigaste aspekterna av trumspel. Många tror att det bara är att banka, men när man hållt på ett tag så är det egentligen ganska "nördigt" att spela trummor. Om jag bara tänker på min bastrumma så har jag haft ett tiotal modeller och när jag till sist fastnade för Tamas imperial star så var det skin av - skin på, utklippt litet hål i framskinnet - utklippt stort hål i framkinnet. Ultradämpad - inte alls dämpad.
Det är en del av tjusningen att spela trummor. Att det tar tid att skapa sig eget unika set.Det finns dessutom så många olika parametrar att labba med. Skin trummor sejare, cymbaler, dämpning, spänning och diverse andra gadgets Tänk bara en sådan sak som pinnar. Det finns ingen allmän giltilg filosofi för hur dina stockar skall se ut. Det handlar till syvende och sist om att du måste hitta ditt eget sound.
Detta kan vara mycket frustrerande när man skaffar miditrummor. Det går inte att göra så förtvivlat mycket åt själva soundet eftersom de är givet från ljudmodulerna.  :)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Dämpning? Därom tvista de lärde. Som med hålet i frontskinnet är det samma här. Saker som gör att skinnen inte rör sig lika mycket gör att det går lättare (och snabbare) att spela.
Jag gillar lite dämpning. Jag har dels självdämpande skinn (remo Powerstroke) och dels en kudde i trumman. Kudden är en DW orginal, formad som ett timglas. Dämpar lagom mycket.
Många gillar helt odämpade bastrummor. Jag med, men det blir inte mitt ljud.


Där sätter du väl också fingret på ett av de viktigaste aspekterna av trumspel. Många tror att det bara är att banka, men när man hållt på ett tag så är det egentligen ganska "nördigt" att spela trummor. Om jag bara tänker på min bastrumma så har jag haft ett tiotal modeller och när jag till sist fastnade för Tamas imperial star så var det skin av - skin på, utklippt litet hål i framskinnet - utklippt stort hål i framkinnet. Ultradämpad - inte alls dämpad.
Det är en del av tjusningen att spela trummor. Att det tar tid att skapa sig eget unika set.Det finns dessutom så många olika parametrar att labba med. Skin trummor sejare, cymbaler, dämpning, spänning och diverse andra gadgets Tänk bara en sådan sak som pinnar. Det finns ingen allmän giltilg filosofi för hur dina stockar skall se ut. Det handlar till syvende och sist om att du måste hitta ditt eget sound.
Detta kan vara mycket frustrerande när man skaffar miditrummor. Det går inte att göra så förtvivlat mycket åt själva soundet eftersom de är givet från ljudmodulerna.  :)

Förmodligen därför vi som inte har trummor som huvudinstrument föredrar digitaltrummor  :D, själv är jag väldigt nöjd med mitt TD-3. Mina trumspår har aldrig låtit så bra förr. Men känslan i ett par riktiga trummor är ju såklart mycket bättre.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
appropå stockar.. va kör folk me? mest alltså.. själv kör jag självklart blandat för olika låtar, men överlag trivs jag bäst med vic firth 7a.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
jag Gillar Vic Firth X5A, som vanliga 5A men lite längre. Känns som man får mer snärt på nåt sätt.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag kör med vic firth 55A, den ligger emellan 5A och 5B i diameter men har exakt samma längd.
Det passar mina händer, jag brukar få ont av för tunna stockar.
Tycker den druvan känns fin att spela med också. Förövrigt så vill jag påpeka att när en liten spricka eller skada har kommit på druvan, byt stock!
Det är inte bra för skinnen att spela med trasiga grejjer som flisar och har sig och attacken låter helt annorlunda om man råkar slå just där den lilla skadan på druvan finns.



KillwithSkill

  • Gäst
Jag kör med precis vad som helst. Ju billigare desto bättre, om dom så bara håller en inräkning.
« Senast ändrad: 20.03.2007, 14:29:26 by KillwithSkill »


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Jag kör med precis vad som helst. Ju billigare dessto bättre, om dom så bara håller en inräkning.

haha. jag kör lite av samma stil. fast ändå samma typ av pinne varje gång.
Kör en mkt billigare kopia på vic firths Dave weckl signaturpinne (den mörkröda).
Bra längd och tjocklek :)
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Oh... Stockar är ett helt eget kapitel!

Sälv kör jag med Wincent 55F. För att:

Wincent håller väldigt mycket längre än andra märken (för mig)
Wincent tillverkas i Sverige
Wincent svarvar inte stockarna som de flesta gör, dom slipas ner till rätt storlek,
vilket gör att stockarna blir rundare, slätare och håller bättre.
Wincent har modeller som passar mig
Wincent är skönast att spela med (för mig)
Wincent har en snygg logga!  :P

Å vilken fin reklam för dom stockarna....

Enligt min erfarenhet, och det faktum att jag har haft stora möjligheter att testa i princip alla modeller och märken, så är Vic Firth helt ok,
och dom har helt sjukt många modeller att välja på.

Vater är ganska lika i många modeller. Vater började faktiskt som fabrik åt Vic.

Regal Tip är bra stockar. Personligen kan jag inte med deras lack, som är väldigt tjock.

Tama gör ok stockar i ek, om gillar det. För mig är dom lite styva och spricker fort.

Danska B-Stick är sköna, dom lackar inte stockarna alls, utan vaxar med Bi-vax. Problemet för mig och många andra är att stockarnas druvor spricker fort.
Dessutom använder B-stick trä med för låg densitet. Inget drag, om man säger så.

Zildjian gör skitdåliga stockar. Undermålig kvalitet på trät, helt enkelt. Däremot är dom bra på marknadsföring. Fast det är samma grej med deras cymbaler nuförtiden...


Det är väl dom största. Nu fick ni mina åsikter oxå, som ni vet har jag självklart rätt!  :rolleyes:  :lol:
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


KillwithSkill

  • Gäst
B-Stick är rätt coola. Men jag retar mig på deras färgmärkning som är uppe vid druvan. Skitar ju ner hela settet. Coated Ambassador blir färgade och cymbaler får en massa fula fläckar. Konstigt att haschfolket inte märkt det?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag kör med precis vad som helst. Ju billigare dessto bättre, om dom så bara håller en inräkning.

haha. jag kör lite av samma stil. fast ändå samma typ av pinne varje gång.
Kör en mkt billigare kopia på vic firths Dave weckl signaturpinne (den mörkröda).
Bra längd och tjocklek :)
när vic firth släppte första modellen av dave weckls signaturstockar så var hela pinnen färgad, och helt plötsligt hade alla trummisar med coated skinn, rödprickiga trummor..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se