Kontrollrummet

karl - wash away the past

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:Wash away the past
ARTIST/GRUPP:karl
GENRE:?
LÅTLÄNGD:4:28
KOMPOSITÖR:k
PRODUCENT:k
EV. MEDVERKANDE:k
INSPELNINGSÅR:-07
FORMAT: mp3
LÄNK:wash away the past
wash away version II
wash away the past/gitarrversion
Onsdag och studiodag  :rolleyes: var här en timme igår också B) och gjorde den här...vet inte riktigt vilken genre men jag blev ganska nöjd...tror jag  :unsure: kom gärna med kritik...tnx / karl
« Senast ändrad: 28.03.2007, 21:15:22 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt. Blev lite scitzofren när rösterna ligger så väldigt pannade. Hade nog gärna tryckt ihop dom lite för att få det mer sammanhållet.

Bra gitarrspel och skön sång som vanligt med Karl. Fina stråkar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skönt, lite smålångt intro? men skönt som få. Rösterna lite mot mitten tack. bra låt, bra sång bra bra bra!

Ska ge den några varv till och tjata som jag brukar sen :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej karl. Snygg låt Det var ett tag sedan jag orkade höra på demos, men nu börjar jag känna mig sugen igen.

Jag gillar verkligen utvecklingen av ditt sound. Ett par småsaker tycker jag. Dels blir trummorna lite för monotona, Sedan är jag inte säker på att jag tycker att gitarren och stråken harmonierar med varandra i melodifiguren. Jag skulle nog släppa gitarren och låta den sköta kompet och förlägga figuren helt till stråkarna. Stråkarna blir också nästan lite väl dominanta i förhållande till resten av ljudbilden. Lite mer reverb på gitarren skulle få in och fram den i ljudbilden mer. Sången är kanon. Precis lagom mycket och lagom långt fram. lite väl långa exprementiella partier Var blev pianot av t e x. Försvann det bara?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bara lyssnat nåt varv. Skön nerv i låten. Stråk/gitarrfiguren helskön. Håller med egget om att stråkarna kan sköta den själva. Måste nog hända lite mer om den skall hålla uppe mitt intresse i närmare 4½ minut både musik- och textmässigt och är det verkligen en "färdig demo"?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tycker att stråkarna är lite för 'på', de dyker liksom bara fram så konstraterande mot resten av musiken. Det är kanske bra men jag tycker de bryter av aningens för hårt. Ett lite mer "mystiskt" arrangemang hade varit snyggt också... tänker de lugnare låtarna på Zeppelins "IV", kanske ger lite mer handfast hint om vad jag menar med "mystiskt arr". Kanske. Din sång är skön - som vanligt. I mina öron är det en lovande start som skulle mått bra av lite mer jobb men det är en skön låt med bra text.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja...kanske lite för mycket...men i bilen låter det OK ;) tror jag behåller bredden men kanske dubblar i mitten?? tack för lyssningen
/ karl
Skön låt. Blev lite scitzofren när rösterna ligger så väldigt pannade. Hade nog gärna tryckt ihop dom lite för att få det mer sammanhållet.

Bra gitarrspel och skön sång som vanligt med Karl. Fina stråkar.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tackars egghuvud...kul att du är med igen...Ja det kanske finns att göra på trummfronten men jag tycker det börjar ganska soft och fortsätter lite livligare..får se... menar du akustiska eller elgurkan på melodin(som från början kom på gitarr)??? jag tror också sångljudet funkar alltmer och du har ju hört mig från början och har den referensen med dig ;) tnx / karl
Hej karl. Snygg låt Det var ett tag sedan jag orkade höra på demos, men nu börjar jag känna mig sugen igen.

Jag gillar verkligen utvecklingen av ditt sound. Ett par småsaker tycker jag. Dels blir trummorna lite för monotona, Sedan är jag inte säker på att jag tycker att gitarren och stråken harmonierar med varandra i melodifiguren. Jag skulle nog släppa gitarren och låta den sköta kompet och förlägga figuren helt till stråkarna. Stråkarna blir också nästan lite väl dominanta i förhållande till resten av ljudbilden. Lite mer reverb på gitarren skulle få in och fram den i ljudbilden mer. Sången är kanon. Precis lagom mycket och lagom långt fram. lite väl långa exprementiella partier Var blev pianot av t e x. Försvann det bara?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Helt underbar stämning som vanligt i dina låtar! Jag instämmer i kritiken av den lite väl kraftiga panoreringen av rösterna. Pianot förtjänar att höjas tycker jag, ödesmättat ;)
Annars finns det inget att klaga på tycker jag. Behöver flera lyssningar så att arret sätter sig!

Ha det!

/Johan Lindeberg
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hellu e......Vad är en demo eller färdig demo?? demonstration, jag är väl kvar i dåtiden då en demo var en demo...är kluven........ska väl plita ihop en tredje och ev. en fjärde vers också...jobbar vidare och du har nog rätt, skulle ha postat i halvfärdig....tnx / k.
Bara lyssnat nåt varv. Skön nerv i låten. Stråk/gitarrfiguren helskön. Håller med egget om att stråkarna kan sköta den själva. Måste nog hända lite mer om den skall hålla uppe mitt intresse i närmare 4½ minut både musik- och textmässigt och är det verkligen en "färdig demo"?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hellu e......Vad är en demo eller färdig demo?? demonstration, jag är väl kvar i dåtiden då en demo var en demo...är kluven........ska väl plita ihop en tredje och ev. en fjärde vers också...jobbar vidare och du har nog rätt, skulle ha postat i halvfärdig....tnx / k.
Bara lyssnat nåt varv. Skön nerv i låten. Stråk/gitarrfiguren helskön. Håller med egget om att stråkarna kan sköta den själva. Måste nog hända lite mer om den skall hålla uppe mitt intresse i närmare 4½ minut både musik- och textmässigt och är det verkligen en "färdig demo"?

postar man under halvfärdiga demos kan man skylla på att man inte e klar  :rolleyes: nejmen jag postar väl där tills man inte vill pilla mer utan är nöjd?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hellu e......Vad är en demo eller färdig demo?? demonstration, jag är väl kvar i dåtiden då en demo var en demo...är kluven........ska väl plita ihop en tredje och ev. en fjärde vers också...jobbar vidare och du har nog rätt, skulle ha postat i halvfärdig....tnx / k.
Bara lyssnat nåt varv. Skön nerv i låten. Stråk/gitarrfiguren helskön. Håller med egget om att stråkarna kan sköta den själva. Måste nog hända lite mer om den skall hålla uppe mitt intresse i närmare 4½ minut både musik- och textmässigt och är det verkligen en "färdig demo"?

postar man under halvfärdiga demos kan man skylla på att man inte e klar  :rolleyes: nejmen jag postar väl där tills man inte vill pilla mer utan är nöjd?



Spelar väl ingen större roll var man postar men det är ju rätt schysst att det är uppdelat i två demohalvor. Och jag vet ju var jag kommer att posta 98% av mina alster  :rolleyes:. Lyssnat igen och stråkgrejen är så j-la bra och kanonljud på denna. Snyggt inflikad sång också. Ribban ligger ju så högt att du bara "måste" jobba vidare med denna. Har otrolig potential och vägrar därför betrakta den som färdig...äh du fattar!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag tror aldrig jag blir riktigt nöjd med prod:en och skulle därför aldrig sluta "pilla" och om det nå'n gång skulle bli aktuellt med en lite mer seriös inspelning då ser jag mina "demo(s)(n)som mallar till ett snäpp bättre men då blir det färdig produktion....( men det kankse aldrig händer..../ karl
Hellu e......Vad är en demo eller färdig demo?? demonstration, jag är väl kvar i dåtiden då en demo var en demo...är kluven........ska väl plita ihop en tredje och ev. en fjärde vers också...jobbar vidare och du har nog rätt, skulle ha postat i halvfärdig....tnx / k.
Bara lyssnat nåt varv. Skön nerv i låten. Stråk/gitarrfiguren helskön. Håller med egget om att stråkarna kan sköta den själva. Måste nog hända lite mer om den skall hålla uppe mitt intresse i närmare 4½ minut både musik- och textmässigt och är det verkligen en "färdig demo"?

postar man under halvfärdiga demos kan man skylla på att man inte e klar  :rolleyes: nejmen jag postar väl där tills man inte vill pilla mer utan är nöjd?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Gud nåde dig, karl.

Inte sedan Peter Gabriel dansade tryckare med Kate Bush i " Don´t give up " har jag väl fått samma känsla med "wash away the past".

Betyget blir högt, högt.

För att påminna dig : Du har väl satt upp mig på din lista på köpare av din kommande CD ? (Skulle bara påminna dig  B))

Kompgitarren är en anings bumlig bara. Kankse skulle behöva lite mer attack också. Dina låtar blir bättre och bättre proddade annars.

Högsta betyg.

« Senast ändrad: 16.03.2007, 01:09:42 by Kill That Autotuner »


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Gud nåde dig, karl.

Inte sedan Peter Gabriel dansade tryckare med Kate Bush i " Don´t give up " har jag väl fått samma känsla med "wash away the past".

Betyget blir högt, högt.

För att påminna dig : Du har väl satt upp mig på din lista på köpare av din kommande CD ? (Skulle bara påminna dig  B))

Kompgitarren är en anings bumlig bara. Kankse skulle behöva lite mer attack också. Dina låtar blir bättre och bättre proddade annars.

Högsta betyg.

P.s. Lyssna inte på studioteknisterna. För mig låter det klappat och klart. 




Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skitbra sjunget i denna, karl!
Har bara en liten kommentar, och det är att det ligger någon bas jättelångt ut till höger, som nog skulle fungera bäst i mitten.

Snyggt arrat som tusan. Gillar hur den liksom smygväxer.
blargh


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
tackars egghuvud...kul att du är med igen...Ja det kanske finns att göra på trummfronten men jag tycker det börjar ganska soft och fortsätter lite livligare..får se... menar du akustiska eller elgurkan på melodin(som från början kom på gitarr)??? jag tror också sångljudet funkar alltmer och du har ju hört mig från början och har den referensen med dig ;) tnx / karl


Jag menar den akutstiska gitarren som spelar med stråkarna. I själva melodifiguren som löper genom låten.  :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
jag tror den blir kvar men kanske tightar upp den en aning...tack för konstruktiv kritik.../ karl
tackars egghuvud...kul att du är med igen...Ja det kanske finns att göra på trummfronten men jag tycker det börjar ganska soft och fortsätter lite livligare..får se... menar du akustiska eller elgurkan på melodin(som från början kom på gitarr)??? jag tror också sångljudet funkar alltmer och du har ju hört mig från början och har den referensen med dig ;) tnx / karl


Jag menar den akutstiska gitarren som spelar med stråkarna. I själva melodifiguren som löper genom låten.  :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
"Bra Karl reder sig själv"  ^_^

Det här var riktigt bra! Skönt vemodig känsla.
Nån nämnde Peter Gabriel, och det är ju en solklar liknelse!

Om mixen: Det bumlar lite i den akustiska gitarren på vissa ställen. Kanske behöver skäras lite i EQn. Den far lite in och ut ur ljudbilden också... så eventuellt lite mer kompressor och/eller så hittar du nåt frekvensområde där den får husera ensam.

Om du hittade nån som kunde lägga äkta stråk på den också så skulle det vara fulländat!  :P

Som sagt: Grymt bra! Den här kommer jag lyssna på igen.

EDIT: Kom ju på en till forumist som gjort sköna Gabrielska kompositioner, nämligen Emser. Ni kanske kan ha utbyte av varandra...



DåligtGehör

  • Gäst
Finaste fisken!

En del av det jag skulle vilja säga har redan sagts; lite bumlig gitarr, stråkarna väl höga och attackerande, mindre panning på röster kanske?

Däremot håller jag inte med herrarna E om att gitarren inte skall följa med stråkarna. Det tycker jag att den skall.

Hmm... hur skall man uttrycka det? Ljudbilden lite "smal" eller platt på något sätt. Inte riktigt någon topp, botten och djup.

Tycker du kunde dra upp gitarren eller vad det är som stökar runt i slutet och låta den få en mer påtaglig roll. Lite som på "May This Be Love" Wrecking Ball.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det låter kanon som vanligt! Behagligt trumkomp! Skulle möjligen önska det var livespelade stråkar ;) :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Lindeberg....tack för lyssningen...Ja, det blev aningen för mycket panning...får styra upp det...kul att du gillar stämningen i låten  :rolleyes:

Gud nåde dig, karl.

Inte sedan Peter Gabriel dansade tryckare med Kate Bush i " Don´t give up " har jag väl fått samma känsla med "wash away the past".

Betyget blir högt, högt.

För att påminna dig : Du har väl satt upp mig på din lista på köpare av din kommande CD ? (Skulle bara påminna dig  B))

Kompgitarren är en anings bumlig bara. Kankse skulle behöva lite mer attack också. Dina låtar blir bättre och bättre proddade annars.

Högsta betyg.

P.s. Lyssna inte på studioteknisterna. För mig låter det klappat och klart. 



tackar...som du smörar kan du få första ex:et signerat  :P men kul att du gillar / tnx karl


Fidden...tack för dina öron....kul att du gillar arret  :rolleyes: jag funderar på att skaffa en subbas till mina monitorer...men jag tror dock kvalitén blivit bättre sen jag slängde lurarna :unsure:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
"Bra Karl reder sig själv"  ^_^

Det här var riktigt bra! Skönt vemodig känsla.
Nån nämnde Peter Gabriel, och det är ju en solklar liknelse!

Om mixen: Det bumlar lite i den akustiska gitarren på vissa ställen. Kanske behöver skäras lite i EQn. Den far lite in och ut ur ljudbilden också... så eventuellt lite mer kompressor och/eller så hittar du nåt frekvensområde där den får husera ensam.

Om du hittade nån som kunde lägga äkta stråk på den också så skulle det vara fulländat!  :P

Som sagt: Grymt bra! Den här kommer jag lyssna på igen.

EDIT: Kom ju på en till forumist som gjort sköna Gabrielska kompositioner, nämligen Emser. Ni kanske kan ha utbyte av varandra...


Det låter kanon som vanligt! Behagligt trumkomp! Skulle möjligen önska det var livespelade stråkar ;) :)
Linkowich och 91:an...tack för lyssning och visst skulle det vara kul med "the real thing" men det får jag ta om jag spelar in den för lite mer seriös produktion....har ett pris sen gammalt med en violonist och cellist, 1500 / näsa för inspelning och det skulle skena iväg om man ville ha det på var och varannan låt...så det får vänta...tnx igen.....

Dåligt Gehör....ska lyssna på" May This Be Love" igen och se vad du menar,,,har den inte i huvudet nu...men kul att du tycker att det är "fina fisken"


//: karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Lindeberg....tack för lyssningen...Ja, det blev aningen för mycket panning...får styra upp det...kul att du gillar stämningen i låten  :rolleyes:

Gud nåde dig, karl.

Inte sedan Peter Gabriel dansade tryckare med Kate Bush i " Don´t give up " har jag väl fått samma känsla med "wash away the past".

Betyget blir högt, högt.

För att påminna dig : Du har väl satt upp mig på din lista på köpare av din kommande CD ? (Skulle bara påminna dig  B))

Kompgitarren är en anings bumlig bara. Kankse skulle behöva lite mer attack också. Dina låtar blir bättre och bättre proddade annars.

Högsta betyg.

P.s. Lyssna inte på studioteknisterna. För mig låter det klappat och klart. 



tackar...som du smörar kan du få första ex:et signerat  :P men kul att du gillar / tnx karl


Fidden...tack för dina öron....kul att du gillar arret  :rolleyes: jag funderar på att skaffa en subbas till mina monitorer...men jag tror dock kvalitén blivit bättre sen jag slängde lurarna :unsure:


Ähhm.. öhm. Nu ser jag ingen ökning på min karma här.. Har du inte glömt en *host* sak ?  Jag smörar ? näää.... -_-


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
 B) :unsure:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Fin låt.

Vill ha tråkarna lite mer naturligt i mixen, ligger relativt starkt och blir nästan lite påträngande. Tycker det funkar bra med dubbningen/stämman, men som tidigare skrivits gärna mer mot mitten, och kanske testa ett annorlunda sound på stämman, som går mer hand i hand (alt. bryter av) med övriga ljudbilden.

Men överlag inget som störde min lyssning i alla fall. Känns färdigt och personligt.

Snyggt
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tackar yllet för kritiken...imorgon Onsdag och tid i studion...kommer ändra lite grann B) :unsure:
tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
OK har meckat till  och voxen ligger mer i mitten, stråket är neddraget, bumlet är borta  :unsure: och lite andra grejer ....lyssna gärna och tar tacksamt emot konstruktiv kritik.....tnx / karl

NY VERSION I FÖRSTA INLÄGGET
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Denna var det jag inte hade hunnit lyssna på..

Asså,vilket vemod.Vissa människor blir deppiga av sån här musik - jag fullkomligt älskar det!
Nån sorts vandring bland förlorade minnen och hissnande kärleks stormar som släckt det sista hoppet av upplysning för de som lever med en alltmer förvirrad och romantiserad världs bild.

Lysande Karl.Hamnar definitivt i favorit mappen.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
"Nån sorts vandring bland förlorade minnen och hissnande kärleks stormar som släckt det sista hoppet av upplysning för de som lever med en alltmer förvirrad och romantiserad världs bild."
Din tolkning, men allt träffar varje lyssnare olika ...tror jag mest letade efter ord som lät bra men givetvis någon tanke...kul att det berörde...tnx

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du slog an min poetiska sida,jag såg en massa bilder som flöt förbi i den ström som bildar livets flod..
I denna så nådde du djupet av min själ,då ska man inte kommentera mix arr eller dylikt,utan bara njuta.

Hoppas du förstår vad jag menar Karl,mycket fin låt.

Mvh
Harmonica mike


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Fick en friend "over there" ( Zlurgh) att lägga en gitarr i mellanpartiet som upplevdes lite långt utan att något hände...
har grejat med nivåerna och mackat på lite mer....Wash Away The Past/ gitarrversion finns i första inlägget...gärna kritik
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Absolut Karl,guran passar utan att ta över eller förstöra känslan.Jag blev lite orolig när jag såg att du lagt in en el gura.
En redan utmärkt låt är ännu bättre..savning numero dos..

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra elgura (bara lyssnat en gång). Bra att du inte släpper den här med en gång. Bra låt och nu snart bra fotboll förhoppningsvis. Återkommer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves