Kontrollrummet

equality - afroreggae

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN:            afroreggae?
ARTIST/GRUPP:     equality
GENRE:                afro nånting
LÅTLÄNGD:           01:34
KOMPOSITÖR:       e
PRODUCENT:         e
INSPELNINGSÅR:    2008
FORMAT:              mp3

Alltid varit fängslad av den afrikanska musiken, alltså den söder om Sahara. Gillar de snabba elgitarrplocken. Försökte mig på något för några månader sedan och det gick inte alls. Nu ett nytt försök
med en annan låt. Men det blev väl mer reggae än afrikanskt? Och mollackorden skall nog inte vara där. Tänk mig sång på svenska och ett stick så småningom.

Länk: afroreggae


080129: Drog ner tempot och testade med akustiska gitarrer: Borttagen.
080130: Ny bas: afroreggae ny bas
« Senast ändrad: 30.01.2008, 02:09:55 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Yeeah man.
Skönt gung i denna,rätt högt tempo men det svänger gott.Glada rytmer som får en på gott humör.Det blir kalas med sång,Marley får ducka..  Drog några munspels räkor,det satt gjutet.
Hör av dig om jag får vara med på en trudelutt,det vore kul vårat första collab liksom.. :D

Mvh
Micael


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tja, tycker att elgitarrplocken har fått en ganska bra sydafrikakänsla eller kanske nån slags svensk-sydafrikansk kombination.
Den intensiva kompgitarren, pannad till vänster, gör att stereobilden känns lite skev för tillfället.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en hybrid mellan P.Simon och P.Persson.....känns som en stabilare bas vore på sin plats men annars svänger det ju ordentligt...gillar gitarrerna....ser fram emot det slutgiltiga...

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tummen upp från Orsa
Gott sväng på bas och gitarrer
Den högra gitarrfiguren särskilt luftig och snygg
Paul Simon Graceland smyger i väggarna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jepp det här var glatt och skönt gung i :).
Lite tunn bas bara, ser fram emot att höra lite sång och så. Framkallar leende gör den.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo visst funkar det. Undrar vad som gick fel med den förra? funkade enligt mig.


Men inge munspel på afroreggae va? BRASS! :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
jo visst funkar det. Undrar vad som gick fel med den förra? funkade enligt mig.


Men inge munspel på afroreggae va? BRASS! :)

Säger en brass lirare utan att ha hört det.. B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HM: Tack. Vore kul med munspel!
martinm: Jo det går väl inte att bortse från sitt ursprung även om man vill göra annan världsdelsmusik. Mycket primitiv skiss f n så mix och instrumentval inte klart.
karl: Visst ligger den nära Peps Oboy. Hmm, får försöka tänka i andra banor. Orgeln skall nog bort. Är det spelet på basen som är instabilt eller ljudet. Tog en billig syntbas bara från min JV-1010.
cykeln:Tack för den tummen! Skall försöka utveckla den gitarren. Graceland är en förbaskat skön LP.
stajo: Kul! Ska basen ligga djupare eller spela mer rakt? Tnx.
emulator: Tack! Den förra blev så otajt och fantasin brast för fortsättning. Men som den superseriösa låtmakare jag är  :rolleyes: kanske det går att göra en syntes med denna?
« Senast ändrad: 27.01.2008, 15:43:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Inget fel på idéen alls. Lite intensivtjocksmock kompgitarr till vänster dock. Den kunde nog göra mer plats för sång och andra insatser. Antar även att du tänkt något mer spännande trummor och bas men frågan är mest vad har du för planer för hur sång skall låta m.m? Smucke saker när orgeln glider in. Läcker gitarr den rena till höger!

Kan tänka mig snygga dragningar på afro-saxsektion.

Något mer slagverk än bara trummor.

Break.

---

Om munspel, inte amerka-bluesigt va!?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Inget fel på idéen alls. Lite intensivtjocksmock kompgitarr till vänster dock. Den kunde nog göra mer plats för sång och andra insatser. Antar även att du tänkt något mer spännande trummor och bas men frågan är mest vad har du för planer för hur sång skall låta m.m? Smucke saker när orgeln glider in. Läcker gitarr den rena till höger!

Kan tänka mig snygga dragningar på afro-saxsektion.

Något mer slagverk än bara trummor.

Break.

---

Om munspel, inte amerka-bluesigt va!?

Nej nej för tusan,jag drar en trudelutt nu och slänger upp den för sågning här i tråden..om det är ok för dig Mikey?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DG: Mycket bra synpunkter. Tack! Det där med break är jag kass på men skall försöka. Kul att du tycker att idén funkar också.
HM: Vore jättekul! Ös på!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
stajo: Kul! Ska basen ligga djupare eller spela mer rakt? Tnx.
Hm jo det funderade jag också på, spontant tyckte jag nog att den skulle ligga djupare, i alla fall skall den vara fetare och ta eqa bort det ljusa i den om det går...:)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Drog en trudelutt,snabbt improviserat inga finesser - direkt från hjärtat.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggt munspelande :) Fast låten flyttade ca 600 mil norrut, till skåne och peps persson.

Snyggt, men som jag trodde finns inte afrika kvar :D

Däremot en schysst skånsk myllareggae :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fasiken riktigt bra känsla o du träffar rätt på afrika kartan gilar allt utom basen som känns lite midi.. (om herrn vill kan jag nog lägga en trudilutt vore skojsigt i alla fall ) annars är det bara att njuta + att eq vibbar finns där mycket trevligt.

tony
att leva är att dö


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Håller med farbror emu här om att låten flög norrut :P


Annars, en skön reagge låt , men jag känner inte så mycket sydafrika i den... men bra iaf!

Kanske en text skulle passa fint?

Känns lite platt i ljudbilden nu.

/David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Känns lite platt i ljudbilden nu.

Det är inte ens papperspengar!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
snyggt munspelande :) Fast låten flyttade ca 600 mil norrut, till skåne och peps persson.

Snyggt, men som jag trodde finns inte afrika kvar :D

Däremot en schysst skånsk myllareggae :)

Jizes,förändrade jag låten så mycket med lite munspel? Kanske har du bara bestämt dig för att det inte skall vara munspel på denna,men du Thomas - vi låter Equality bestämma!
Tycker du tar dig lite för stora befogenheter nu.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Svängigt som attans. A-delen är kanon och höger gitarr sitter som en smäck. Håller med dig om att molliga B-delen ev. ska bort. Brukar inte sån här musik liksom mala på med samma ackord och istället förändras med arr och dynamik?

Förresten, jag har också gjort denna låten ganska nyligen  :lol: Eller en rätt så lik i alla fall.

Bra. Ska bli kul att höra fortsättningen.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggt munspelande :) Fast låten flyttade ca 600 mil norrut, till skåne och peps persson.

Snyggt, men som jag trodde finns inte afrika kvar :D

Däremot en schysst skånsk myllareggae :)

Jizes,förändrade jag låten så mycket med lite munspel? Kanske har du bara bestämt dig för att det inte skall vara munspel på denna,men du Thomas - vi låter Equality bestämma!
Tycker du tar dig lite för stora befogenheter nu.

Mvh
Micael

Vafan? Då kan jag sluta tycka istället då om det inte passar?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
snyggt munspelande :) Fast låten flyttade ca 600 mil norrut, till skåne och peps persson.

Snyggt, men som jag trodde finns inte afrika kvar :D

Däremot en schysst skånsk myllareggae :)

Jizes,förändrade jag låten så mycket med lite munspel? Kanske har du bara bestämt dig för att det inte skall vara munspel på denna,men du Thomas - vi låter Equality bestämma!
Tycker du tar dig lite för stora befogenheter nu.

Mvh
Micael

Vafan? Då kan jag sluta tycka istället då om det inte passar?

Nu får du inte bli sån..Klart du får ha en åsikt,men vi låter eq bestämma.Det är väl schysst? Jag drog ju bara av en räka på munspelet,det finns mera i bagaget i form av lir.Moll positionerna otestade bland annat..
Kanske har du rätt,det vet jag inte - men tanken är ju lika god som nån annan..Flöjt,sax,trombon etc..
Liite mer på fötterna innan vi sågar varandras bidrag till låtarna tycker jag är rimligt,klart du skall kommentera,tänk om jag bara glömde en smiley?

Kör hårt Thompa.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag får karribiska feelings från den här låten! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bråka inte tråden grabbar det är ju bara på lek. En hobby vi har.
stajo: I see. Ska se över basen.
HM:  :D Härlig spelmansglädje. Kan bli lite skönt brötigt. Har inte tänkt så mycket på hur det skall låta. Får försöka göra klart och få till terxt och stick också. Sen skickar vi skiten till Peps och ber honom prodda! Ha, ha.
Wernis: Tusan den har jag missat. Din låt alltså. Får kolla... Jag vet om moll-delen men vad tusan kan väl bli nån hybrid eller...?
Ynot: Basen är väldigt mycket midi! Vore skitkul om du ville lägga bas på denna. Lätt ett lyft om man säger. Men jag vet inte riktigt hur låten skall gå. Kan väl vänta lite...?
David: Thanks. Nej det där riktigt afrikanska är jag nog inte människa att få till. Skall fortsätta med denna ett tag. Återkommer.
emulator: Fortsätt tycka!
1up: Kul! Tack!
« Senast ändrad: 27.01.2008, 23:50:19 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Här träffar du väldigt rätt i instrumenteringen - gitarrer, orgel och trumkompet låter så härligt rätt. Trumliret behöver bara varieras också så att det följer verser och break. Önskar basen kunde låta lika levande som gitarrerna, en riktig spelande elbas skulle göra susen. Till sist, en sångstämma på några av verserna kanske?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JOU!
Ett gottagott botten har du här, framförallt sologitarren hittar de rätta afrofrasaeringarna.
Basen har lite väl myckat jazz-touch och lite brottom och kunde stundom jobba en oktav lägre och hitta en lite mer gungande variant på den, det är ju basen som många ggr ger det rätta gunget i hela låten.

Trumsoundet e lite sterilt rocksound, finns säkert nåt set med lite mer afrosoundburkar, kanske bongo / konga typ...
Orgeln h e ju snygg men har lite svårt att placera den i Afrika, samma grej spelat på dom där, vad dom nu heter, avskurna tunnorna med uthamrade tondelar som spelas med träpinnar...oj oj, men då kanske vi åker till Jamaica........vete tusan.


men som sagt bottnet är där, SKITSNYGGT gitarrsololir, och sången hörs lite dåligt... :D :P



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skön låt ju! Upplever lite 8bitars chip i grund och botten här ;) Vilket är gott betyg!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du kan sluta leta Eq, om det inte innefattar inbrott hemma hos mig.  :D Jag har alltså inte lagt ut den ännu.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
91:an: Tackar! Ja, alla de förändringar du föreslår vill jag också ha. Ska försöka få till det i veckan.
mahan:Tnx Johan! Det verkar som jag får släppa afrikatanken och ställa kompassen mot Västindien i stället då.
Dividend: Tack! 8-bitars chip vet jag inte vad det innebär?  :unsure: :)
Wernborg: OK!  :D Tänkte det var något jag missat. Kul att musiksmaken sammanfaller då. Man kanske kan få tigga till sig ett g-solo så småningom? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Dividend: Tack! 8-bitars chip vet jag inte vad det innebär?   

Han menar nog att den bär en avlägsen likhet till Chirpy Chirpy Chip Chip.

---

Mycket avlägsen. Ingen alls egentligen.


freddy

  • Gäst
Kul låt, t.o.m surpuppan freddy blir lite glad av temat. :) Kompgitarren är den som jag tycker inte riktigt övertygar i produktionen, det låter konstigt när den kommer in i början. Allt annat är ganska torrt och den känns ganska blöt och en hel bit utanför resterande bandet. Du kanske även skulle kunna skära lite botten på gitarren så att den inte blir lika kraftig och mer funky. Men detta ska du väl ta och göra en hel låt av i alla fall. Lite sång kanske? Eller ett B-tema?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Dividend: Tack! 8-bitars chip vet jag inte vad det innebär?   

Han menar nog att den bär en avlägsen likhet till Chirpy Chirpy Chip Chip.
---
Mycket avlägsen. Ingen alls egentligen.

Nja låten fick mig (vilket jag fattade först för några minuter sedan) att associera till det mycket mysiga huvudtemat till Monkey Island..
http://www.lifeinchina.se/01%20-%20Opening%20Themes%20-%20Introduction.mp3
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DG: Middle of the roads låtar tyckte jag var urlöjliga då på 70-talet men nu vet i f... En del rätt snygga grejjor ändå.
freddy: Ljudbilden har jag inte lagt ned så mycket på. Mest själva låtidén jag ville testa. Samtidigt har jag stora problem att få till  ett bra elgitarrljud, trots bra gitarr (Ibanez AS 100). Tycker ljudet blir för basigt som du skriver. Låten fortfarande på primitiv nivå men kul att den gillas. Thnx.
Dividend: Lät kul detta om än lite stelt kanske. Jättesnyggt tema (första delen), reggae med folkmusikmelodi nästan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
DG: Middle of the roads låtar tyckte jag var urlöjliga då på 70-talet men nu vet i f... En del rätt snygga grejjor ändå.

Nja, tyckte som du men fick för inte så länge sedan "möjligheten" att lyssna på dem. Skoj i några minuter på några låtar men snart infann sig en tydlig övertygelse om att jag aldrig någonsin behöver lyssna på dem igen. Så hookigt att jag blev hookad och en väldigt enerverande röst. Jag är botad.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggt munspelande :) Fast låten flyttade ca 600 mil norrut, till skåne och peps persson.

Snyggt, men som jag trodde finns inte afrika kvar :D

Däremot en schysst skånsk myllareggae :)

Jizes,förändrade jag låten så mycket med lite munspel? Kanske har du bara bestämt dig för att det inte skall vara munspel på denna,men du Thomas - vi låter Equality bestämma!
Tycker du tar dig lite för stora befogenheter nu.

Mvh
Micael

Vafan? Då kan jag sluta tycka istället då om det inte passar?

Nu får du inte bli sån..Klart du får ha en åsikt,men vi låter eq bestämma.Det är väl schysst? Jag drog ju bara av en räka på munspelet,det finns mera i bagaget i form av lir.Moll positionerna otestade bland annat..
Kanske har du rätt,det vet jag inte - men tanken är ju lika god som nån annan..Flöjt,sax,trombon etc..
Liite mer på fötterna innan vi sågar varandras bidrag till låtarna tycker jag är rimligt,klart du skall kommentera,tänk om jag bara glömde en smiley?

Kör hårt Thompa.

Mvh
Micael

ja, glömde du smileyn? ;)

Alltså, jag tycker verkligen att låten förändrades. Inte blev sämre. Men inte alls afrikansk -i MINA öron.  Personligen tycker jag inte att det är en sågning alls heller, bara en åsikt. Och jag vill gärna ha synpunkter så tidigt i arret som möjligt. Jag har heller aldrig påstått att JAG istället för eq skulle bestämma något.

Däremot tycker jag gott att ni kunde testa lite peps på denna, det va gött sväng :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol