Kontrollrummet

Kornstad - Ensam

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
En lugn låt som jag lade upp ofärdig tidigare på Studio, nu klar?. Några har nog hört den redan således, men nu ligger det med stråkar och jag har skruvat lite till.
Hoppas ni gillar den.

LÅTNAMN: Ensam
ARTIST/GRUPP: Kornstad
GENRE: vispop?
LÅTLÄNGD: 2.56
KOMPOSITÖR: Kornstad
PRODUCENT: Kornstad
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:38:36 by tsmalmbe »
Me, Myself & I


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Du fick lite karma för du har läst reglerna :)

Nu ska vi lyssna och se.

Du sjunger på samma ställe som gitarren, det krockar lite frekvenser.
Gillar knarret du får till ibland på rösten, framhäver känslan.

Efter ett tag blir man lite trött på gitarr slingan, kanske skulle låta den försvinna och på så vis skapa lite variation i låten.

Dagens andra varma o mysiga låt...bra jobbat.
« Senast ändrad: 24.02.2007, 02:17:30 by Zyan »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skön inledning...bra  när stråkarna kommer in.

skön, softad sång....älskar när stråkar och kompet kommer in....så fint.

Som nån tidigare påpekat så blir det lite "burrande" när sång och sku-gitarr krockar...kanske bara lite EQ-jobb så funkar det.

Stämningsfullt.....myspyslåt!

sköm stämsång. Påminner om Bo Kaspers?

mysig nattlyssning!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
Den här har jag aldrig hört.Jag gillar arr och låt.
I mixen(master kanalen) skulle jag lagt ett reverb med ett medelstort rum samt ett men en svans på 3-7 % häng,för att framkalla en mysigare stämning mot liten scen framträdande..Lite lätt singer/songwriter feeling över hela låten,gillas skarpt!

Mycket behaglig lyssning.

Välkommen hit.

edit: Lirade med lite stämningsfullt med ett g-spel..Vill du så kan jag blåsa in en liten smakfull snutt på väl utvalda ställen,men inte förrän till veckan.Du har min mail så shoot om du vill höra hur det låter.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 24.02.2007, 17:18:48 by Harmonica mike »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack för jättebra tips!
Tar till mig alltihop och skall prova att växla gitarrslingan en aning så det inte blir så tjatigt samt att lägga en aning reverb på mastern. Eq'n är jag lite osäker på hur jag skall göra med. Bör jag skära på sången eller på gitarren och vilket frekvensomfång tror ni behövs?
Me, Myself & I


Utloggad tsmalmbe

Skulle rensas på nedre frekvenserna av sången. Och sen komprimera lite till men en nice kompressor och höja sången. Sången skall vara på ytan i såna här låtar tycker jag.

Lite reverb här och där kanske. Kanske t.om på masten som redan sagt. Värt att prova i varje fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hallå där! Härlig röst du har och mysig låt! Tror inte jag hört något av dig tidigare. Kul att stifta lite nya bekantskaper här   :)
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå där! Härlig röst du har och mysig låt! Tror inte jag hört något av dig tidigare. Kul att stifta lite nya bekantskaper här   :)

Jag bugar och tackar!
Visst är det kul!  Så härligt med olika stilar, smaker, alla bra tips och roliga projekt man får höra. Jag älskar det!
Blir lätt sittandes alldeles för länge...  :D
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Kanske t.om på masten


Får göra en seglarvisa då...    ;)
Me, Myself & I


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gillar :)

Har också missat denna tror jag???
Helt enkelt jättemysig.

Det är väl bara slutet som jag har lite invändningar mot. Kanske skall du sluta som du börjar, med bara gitarr, nu känns det lite abrupt på något sätt.

Bra!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Den här hörde jag på studio.se för något år sedan va? Tyckte om den då och tycker om den nu.
Minns inte stråkarna då. Snygg hook på gitarren, snygg sång och refrängen är toppen. En riktig fullträff!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
stajo: Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare vad det gäller slutet av låten men det kanske ligger ngt i det. Får lyssna ett par ggr till och se om jag skall förlänga den en liten aning.

equality: Stämmer. Jag hade spelat in den väldigt snabbt och enkelt då jag strax innan vi skulle åka över till England fick frågan om jag inte kunde göra en lugn låt på svenska att ta med över. Sedan blev den liggande ett bra tag innan jag tog hand om den på allvar och spelade om en del, lade till stråkar och fixade till i största allmänhet. Gjorde rätt stor skillnad faktiskt tycker jag.

Kul att ni gillar den. :)
Tack!
Me, Myself & I


DåligtGehör

  • Gäst
Riktigt bra stråkarbete på den här. Över huvud taget kryddar du bra. Men allra coolast är kombinationen lätt mysko slagverk och den annars akustiska viskänslan. Mycket bra!


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Fin låt med fint arr, lite Bo Kasper-känsla. Håller med BraGehör och gillar det lite skumma slagverkandet och shysst stråkarr och viskänslan och så...
Tummen upp! :)


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Detta är sjutton inte Bo gäspers Orkester. Detta är apbra!

Tycker att mixen är oväsentlig. (Den är helt klart duglig). Men låten är så bra så jag vill höra mer!

Du går in som nr1 mest bästa låten hittils på nya forumet lätt. Detta var så jävla bra!
http://pingvinfilm.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Får lite Tracy Chapman - vibbar  "Talking' Bout A Revolution", speciellt i mellanspelet. Soft och skönt att lyssna på. Snygga harmonier men inget som sticker ut direkt, ganska lyssningsvänligt med andra ord, men det kanske är det som var meningen. :)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
pirateKING:  Oj! Jättekul att höra. Tack!! Bästa låten...wow.   Jag tycker nog själv att det finns ett antal personer här på forumet som spelar i en klart högre division. Exempelvis nedanstånde   ;)

djonas:   Kul att det gillas!  Hade nog inte några tankar på en hit när jag skrev den och det blev inga större utsvävningar heller då jag fick hela låten i huvudet på en gång och bara spelade in den som den kom. Ville bara ha en lugn skön låt man kunde softa till och det verkar ju som det blev rätt.   :)
Me, Myself & I


Utloggad P3t3r

Trevlig låt och bra sång. Lite myspys. Mixen kan, som nämnts tidigare, finputsas lite mer.
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Råkade radera en stor del av ljudfilerna till låten och var tvungen att göra om.
Har ändrat i ljudbilden, lagt till lite, tagit bort lite och ändrat på slutet. Ligger även med munspel i denna versionen, spelat av den eminente Harmonika Mike.   Stort tack Micael!!  Blev väldigt mycket bättre med det till.     :)

Är den färdig nu kanske, eller är det mer som behöver fixas till?
« Senast ändrad: 27.05.2007, 14:17:15 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det var en skön sak detta!
HAr inte hört den förr
Arrandet o spelandet 5/5 :)

Absolut kalashelhet, väldigt färdigt!
(kolla vid 1:06-1:07 nånting som distar i övre reg.?)


h.  JOhan


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Superbra!

Blev extra bra nu med det fina munspelsliret!

Enda negativa är att det fortfarande känns som om gitarren och sången tar ut varandra något!

Du skulle kunna testa att kolla sångspåret och gitarrspåret (var för sig) med nån spectrumanalys eller nåt för att se vilken del av frekvenserna som krockar och sedan helt enkelt sänka där på gitarren.
Skulle det visa sig att gitarren låter mesig när den spelar själv (utan sång) så kan du ju automatisera EQn så att den endast skär när det är sång!

Men som sagt superbra låt, superbra ljud och egentligen så stör det väl inte så jättemycket att gitarr o sång krockar litegrann  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mysigt att höra denna igen. Vilken fin sångröst! Lite för svag i mixen bara...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
"Mysigt att höra denna igen. Vilken fin sångröst! Lite för svag i mixen bara..." Mitt eviga bekymmer... tycker ändå att jag höjt och höjt sången så at det snart sagt bara är jag som hörs.    :unsure:

"Enda negativa är att det fortfarande känns som om gitarren och sången tar ut varandra något!"  Just det!  Rackarns, det glömde jag ju att kika på.  Hmmm... blir till att ratta en liten stund till ikväll nu då.    :)

"(kolla vid 1:06-1:07 nånting som distar i övre reg.?)"    Hmmmm..... <_<   Hörs inget när jag kör den här hemma?  Kanske är mp3 filen som gör det? Skall lyssna på den då och se...  Föresten, kan det vara den bitcruschade, superreverbade och allmänt förvridna cymbalen i rythmpaketet som du reagerar på?
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Det var ett tag sedan jag hörde denna..Fantastisk låt! Munspelet blev rätt ok..Möjligen upp med volymen en snutt där jag lirar solo..I övrigt snyggt.Kul att jag fick förgylla din vackra låt.

Mvh
Micael


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nu har jag gjort ett nybörjarförsök till att Mastra låten och det blev ju stor skillnad mot tidigare, men blev det bra?
Kom gärna med tips om ni hör något som saknas eller annat.    :)

Har även höjt munspelsliret en aning för att solot skall komma fram lite bättre, men utan att ta över. 
« Senast ändrad: 24.06.2007, 03:08:27 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tycker att munspelet skall upp!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Sorry... mitt misstag. Var inte min mening att bumpa. (eller vad det kallas)
« Senast ändrad: 19.07.2007, 20:20:22 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Denna låten är förjäkla bra upptäckte den nyss...jäkla mysig


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub:   .. oj oj, nu blev jag kär i en låt igen! Det händer ibland, inte så ofta.. den här berörde direkt, allt är så fint gjort, väl avvägt och en ljuvlig sång!

Bara att säga Tack för en väldigt fin låt att lyssna på, ofta!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
:wub:   .. oj oj, nu blev jag kär i en låt igen! Det händer ibland, inte så ofta.. den här berörde direkt, allt är så fint gjort, väl avvägt och en ljuvlig sång!

Bara att säga Tack för en väldigt fin låt att lyssna på, ofta!

Ja du lyssnat på denna ofta...sällan jag blir imponerad av låtar...men denna är fin


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack!!!  Jättekul att ni gillar den. The woodspirit, som också ligger här på forumet är ju min favorit av de två, men de flesta verkar föredra denna dock.
Me, Myself & I


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Tack!!!  Jättekul att ni gillar den. The woodspirit, som också ligger här på forumet är ju min favorit av de två, men de flesta verkar föredra denna dock.

Men det är ju vi som köper skivorna  ;)
« Senast ändrad: 31.03.2008, 21:32:39 by ante »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej kornstad. härlig låt du har gjort.
me like .
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Den här går rakt in i nerven: "Jag vill ge dej min morgon" av Fred Åkerström, (och det är ett starkt betyg) men den här känns mer känslig och nydanande.
Det här vill jag finnas i  och omslutas av, på någe vis.

Fiiiint :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Det var ett tag sedan jag lyssnade på denna så nu är det dags igen..Fast jag har den i datorn,men då med lite mer volym på munspelet.. ;)

Var munspels filen så där sned pannad? Har för mig att den låg i mitten,men jag kan ju minnas fel..

Fruktansvärt bra låt detta!! Skitkul att jag fick vara med på den.

Mvh
Micael