Kontrollrummet

PODXT versus VOX ToneLab???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Min Zoom går i pension (äntligen) och valet står nu mellan PODXT och VOX ToneLab efter att ha testat POD 2 och Damage Control Demonizer (vilka båda var en besvikelse). Måste tillägga att jag ännu inte testat vare sig XT eller ToneLaben, utan bara "sonderat terrängen", men båda ska låta väldigt bra och det lilla jag hört av dem är grymt... :P
Efter att ha läst på tillverkarnas hemsidor så ligger ToneLaben på pluspoäng:
Dels är det rör :P, dels verkar den mer "oldfashion" plus att mjukvaran finns tillgänglig för andra Win än XP.

XTs minuspoäng beror på:
XTn är uppgraderingsbar med "Model Packs" OM man har möjlighet att pröjsa över webben. PODens mjukvara finns endast till Winversion XP (troligtvis även 2k).

Min DAW har minimalt WinME installerat utan browser och nätverk. Nätverkskort vet den inte vad det är och internät ska den aldrig utsättas för. Min internätmaskin har Linux, och en eventuell inkoppling av en POD ses troligtvis som en "mounted harddrive".

Synpunkter på detta och praktiska erfarenheter från XT och ToneLab någon?
« Senast ändrad: 24.02.2007, 01:17:36 by slaptap »


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Ett kort svar:

Är lycklig ägare av en tonelab se... Spelar mycket blues och pop, till det fungerar den ypperligt.
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bidrar med ett till kort svar.

PodXT Hårdare, kallare
Tonelab Varmare


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tror att XTn är mer för hårdrock/metal, Voxen för övrigt. Det är hårt generaliserat dock. Jag skulle gärna testa en Tonelab i verkligheten, ljudexemplen på deras sida impade inte på mig. Det gör å andra sidan inte direkt Line 6s demos av Podarna heller. :O


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jag tror att XTn är mer för hårdrock/metal, Voxen för övrigt. Det är hårt generaliserat dock. Jag skulle gärna testa en Tonelab i verkligheten, ljudexemplen på deras sida impade inte på mig. Det gör å andra sidan inte direkt Line 6s demos av Podarna heller. :O
Jag gillar ju stenhård "slammerthrash/speedcore" vilket talar för XTn i det fallet (skönt med "metalpackage" och slippa skruva runt)... :P
Å andra sidan är "rörsoundet" varmare och mer användbart då jag pysslar med andra genrer åxå. Misstänker att mycket av metalsoundet ligger på elbassidan då en distad bas ligger synonymt med gitarrerna och backas upp av en tung odistad bas.

edit: Har kvar din "Podtest.mp3" och det låter ju helt ok ;)

Kör på! :)

 
« Senast ändrad: 24.02.2007, 03:16:49 by slaptap »


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Ett kort svar:

Är lycklig ägare av en tonelab se... Spelar mycket blues och pop, till det fungerar den ypperligt.

Sugen på desktopvarianten...under två lök nu...;)



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Själv är jag sugen på en redig stärkare... men frågan är om man inte skulle ta o köpa en Atomic och mosa in Poden i. De som testat detta är ju saliga!


Utloggad Schecter

Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues




www.grahnsmusik.com


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Själv är jag sugen på en redig stärkare... men frågan är om man inte skulle ta o köpa en Atomic och mosa in Poden i. De som testat detta är ju saliga!
Atomic är ju rör...:P
Jag fick ett tips om "Mindprint Envoice" tillsammans med ToneLaben...och en sådan låg tydligen och skräpade i en polares gamla studio...;)
Allt handlar om kombinationen...:D
« Senast ändrad: 24.02.2007, 03:47:01 by slaptap »


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.
midnightblues
Sounds najs :P...snyggt spelat btw ;)...och nu kom jag ju underfund med vem du är...:D
« Senast ändrad: 24.02.2007, 03:54:25 by slaptap »


Utloggad Schecter


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Ett kort svar:

Är lycklig ägare av en tonelab se... Spelar mycket blues och pop, till det fungerar den ypperligt.
Inget ljudexempel att lägga upp? :)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.
midnightblues
...och nu kom jag ju underfund med vem du är...:D
Haha jag med. :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Förresten Slaptap...självklart ska du välja POD XT. :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Schecter

Förresten Slaptap...självklart ska du välja POD XT. :D

Precis!  ;) :lol:

Jag har dock inga extra packs i min men jag tycker att dom ljuden som finns där funkar.  B)

..men jag har knappt spelat på min iofs.  :ph34r:
www.grahnsmusik.com


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Förresten Slaptap...självklart ska du välja POD XT. :D
Jag är inte så säker på det...;)...om jag INTE hade sålt min HiWatt 100W, om jag INTE hade sålt mina Traynor 100W, om jag INTE hade sålt mina tre 2X12" Celestionlådor, om jag INTE hade sålt mina 2 15"Acousticlådor...då hade jag inte behövt en POD XT...men kanske en ToneLab...;)
Det är rörsoundet som drar...och möjligheten att "spela in i det tysta"... B)


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Vad XTn eller ToneLaben MÅSTE funka till är bl a det här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=74.0


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Ok, ni som har POD XT, hur ofta använder ni er av mjukvaran (line6edit...som inte finns till WinME :(), och hur ofta kör ni den via USB (vilket jag ej har)?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ok, ni som har POD XT, hur ofta använder ni er av mjukvaran (line6edit...som inte finns till WinME :(), och hur ofta kör ni den via USB (vilket jag ej har)?

Jag använder mjukvaran ganska frekvent men anledningen är i första hand att det är lättare att editera ljud i programmet än i det lilla LCD-fönstret på Poden. Men man kan ju göra precis samma saker där o hade jag fortfarande lirat i band och därmed stått i en replokal så hade jag kört på LCD-fönstret så klart.

Jag kör den alltid på USB. Jag låten Poden agera ljudkort när jag spela in bas eller gitarr. Alltså det finns flera anledningar till detta... Första anledningen är mitt ljudkort - ett M-audio Firewire 410. Jag kunde inte så mycket om digital inspelning när jag köpte detta men jag tänkte att för 3500 kronor får jag nog ett kalaskort, eller tja. Åtminstone ett bra ljudkort men om detta tvistar de lärde och jag. Om jag kör in Poden via ljudkortet så får jag ett helt klart sämre ljud än om jag spelar in direkt via Poden. En kompis till mig som jobbar på Musikbörsen kollade detta med generalagenten i Sverige och de tyckte inte alls att det var konstigt, tror deras av var något om att A/D-omvandlarna i FW410 inte är tillräckligt bra. Därtill så är hörlursförstärkningen (och kanske förstärkningen rent överlag) rätt så svag i 410-kortet. Medan Podens ljud är kanonbra, det är rent ut sagt ett jävla tryck i bönan! Sedan finns det en del problem med att köra USB/Pod. Jag fick, när jag bytte till min nuvarande burk (HP Pavilion) utbrott av vitt brus i hörlurarna när jag körde USB rätt in i burken. Det finns delade meningar om varför detta uppstår på bara en del datorer. Somliga säger att det handlar om chipset men jag tror mer på en annan teori; nämnligen den att om man har för mycket USB-enheter inkopplade och ett lite för svagt strömaggregat i datorn så svarajar det och brus uppstår. Jag löste det genom att köpa en extern USB-hubb med egen strömförsörjning. Man får lite sämre latency (Jag har input 17ms och output 35 ms - kan inte klaga, jag märker ingen prestandaförsämring om man jämför med 410:an som har runt 10-13 ms).

Sedan så är det bra med USB om du tankar hem ljud från nätet - jättelätt att bara föra över dem från datorn till Poden med hjälp av Line 6 Edit. Hade jag varit som du så hade jag kört en light Windowsinstallation på din Linuxmaskin och använt dualboot. Bara bootat till Windows när du skall greja ljud, det är inte så ofta man behöver göra det egentligen... och vill man inte så behöver man inte alls. Du kan ju skruva fram helt egna ljud. (Surprise!  :lol:) Dessutom så borde du slänga Windows ME och gå över till XP SP2!  :ph34r:

Jaha... det blev ett rätt utömmande svar när jag egentligen skulle lira in en ny låt... nackdelen med Internet på musikmaskinen då va?!  :lol:



Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jaha... det blev ett rätt utömmande svar när jag egentligen skulle lira in en ny låt... nackdelen med Internet på musikmaskinen då va?!  :lol:
Juste förtydligande och najs förklarat...;)...det blir extra karma åt dig...:D

Jag har ju själv ett M-Audio 2496 och en UB802 (det ligger faktiskt ett Echo Gina-kort och en Mackie här och skräpar åxå) som allt ljud går in/ut genom. Dessutom så finns det en "Mindprint Envoicer" som dammsamlare i polarens gamla studio som jag även tänkt nyttja. Mitt minimala och tweakade WinME har inga USB-portar (finns inga sådana enheter), och visst har jag varit på WinXP men det har alltid ställt till en massa bekymmer med att bl a äldre favoritprogram antingen inte går att installera eller inte fungerar som de ska. Och att IRQ-fördelning och partitioner mellan XP och ME ofta ställer till det ska vi inte gå in på (OT)... :(

Jag har en setup som jag är grymt nöjd med...och den ruckar jag inte på.... :P

Jepp, det här är ett stort minus för just XTn...inte nog med att jag ska lägga pengar på en POD, dessutom tillkommer utgifter för ett OS jag inte vill ha, en firewall och ett antivirusprogram. Dessutom ska jag "dualboota" min internätburk (vilket innebär att förutom installation av WinXP troligtvis även ominstallation av Linux då Win gärna tar sig ton i sådana här sammanhang) för att nyttja XTns mjukvara... :wacko:
Allt detta enbart för att kunna använda en "gitarrförstärkare"... <_<

Tack Hellpig...nu lutar det mycket åt ToneLaben...;)



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jo det är en nackdel om man inte kör Windows - förstår det. Men va fan, testa Tonelabben. Får du ut ljudet du vill ha av den så är det väl inget att gnöla om... det spelar ju ingen som helst om det så står Behringer på prylen, funkar det bara som man själv vill ha det så vad spelar det för roll lixom!  B)


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jo det är en nackdel om man inte kör Windows - förstår det. Men va fan, testa Tonelabben. Får du ut ljudet du vill ha av den så är det väl inget att gnöla om... det spelar ju ingen som helst om det så står Behringer på prylen, funkar det bara som man själv vill ha det så vad spelar det för roll lixom!  B)
Håller med fullständigt...;) Jag ska testa både XTn och ToneLaben...och fastnar jag för XTn så vet jag nu vad det innebär...:)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
...eller så byter du bara OS. ;)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Haha. :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad nurfen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Jag älskar min Tonelab, så självklart ska du köpa en Tonelab ;)  :o
Mac Pro, Apogee Ensemble, Logic Pro 8


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jag älskar min Tonelab, så självklart ska du köpa en Tonelab ;)  :o
Har du några ljudklipp för lyssning? Lite blandad kompott...från soft plock till stenhård metal? :P


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hade jag haft stålar så skulle jag nog ha haft båda faktiskt. Jag tycker att distljuden i podden är mycket bredare, "fetare" och skall man lägga distmattor så funkar det inte lika bra med Voxen. Jag stod också i valet och kvalet men fastnade för Voxen eftersom jag tycker att ljuden inte är lika digitala inte lika slicka som i podden. Kanske är det också så att röret gör att det känns mer riktig förstärkare om det hela på något vis. Det är alltid svårt att testa i affärerna eftersom presetsen så ofta tycks vara konstruerade för att visa upp allt som maskinen kan. Man måste verkligen ha tid att pilla med ljuden i lugn och ro för att kunna göra en bedömning.

Som uppstickare så tycker jag att man kan kolla in korgs nya pedaler också. DE låter faktiskt riktgit bra. Och är ganska billiga. Ett tag så var det nära att jag köpte en korg AX3000G faktiskt.
http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=AX3000G&category_id=6

kan ju vara värt att kolla in Ligger runt 2700:-   :)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag har en POD XT, men sneglade åt en Tonelab efter beröm från alla möjliga håll. Så jag lånade hem en Tonelab och testade.

Nu vet jag inte om den var helt OK, men jag föredrar utan tvekan POD:en i den jämförelse jag gjorde. Nu var det ett år sen eller så, så detaljerna har försvunnit ur mitt minne, men vad jag minns tydligast är att jag inte tyckte att jag fick lika bra "rena" ljud ur Tonelaben, jämfört med POD:en. Och det borde ju varit tvärtom enligt berömmet från de som gillar Tonelaben ...   :wacko:

Beträffande USB så brukar jag inte använda den till min POD.

Och helst använder jag vanliga pedaler som jag ofta tycker bättre om än både Tonelab eller POD...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


DåligtGehör

  • Gäst
Jag har en POD XT, men sneglade åt en Tonelab efter beröm från alla möjliga håll. Så jag lånade hem en Tonelab och testade.

Nu vet jag inte om den var helt OK, men jag föredrar utan tvekan POD:en i den jämförelse jag gjorde. Nu var det ett år sen eller så, så detaljerna har försvunnit ur mitt minne, men vad jag minns tydligast är att jag inte tyckte att jag fick lika bra "rena" ljud ur Tonelaben, jämfört med POD:en. Och det borde ju varit tvärtom enligt berömmet från de som gillar Tonelaben ...   :wacko:

Beträffande USB så brukar jag inte använda den till min POD.

Och helst använder jag vanliga pedaler som jag ofta tycker bättre om än både Tonelab eller POD...

Åh fan! Det är de rena och lätt överstyrda ljuden jag är mest i behov av.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
För alla som vill höra fler Pod-xt ljud så föreslår jag att ni bläddrar ner på denna sida och lyssnar:
http://www.robtognoni.com/line6.htm

Framförallt är det riktigt bra rena och overdriveljud som levereras där.
Jag tipsade om den sidan på det gamla forumet.
Den är mest känd för sitt suveräna metalljud men den duger utmärkt till allt.
F.ö. har jag en Pod-xt till salu så skicka mig ett PM vid intresse.

Mitt första inlägg på kontrollrummet!
Måste säga att ni har gjort ett superbra jobb med det här forumet,
jag bockar och bugar  :)

« Senast ändrad: 02.03.2007, 05:46:16 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
För alla som vill höra fler Pod-xt ljud så föreslår jag att ni bläddrar ner på denna sida och lyssnar:
http://www.robtognoni.com/line6.htm

Tackar för länken, kanot! :)


DåligtGehör

  • Gäst
Ja den var inte så dum alls på bluesiga ljud Pod XT. Tackar för länken Magpie.

Finns motvarande dvs rena och lätt överstyrda för Tonlab någonstans?


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
För alla som vill höra fler Pod-xt ljud så föreslår jag att ni bläddrar ner på denna sida och lyssnar:
http://www.robtognoni.com/line6.htm

Tackar för länken, kanot! :)

Ja det är en bra sida som visar på podens mångsidighet.
Som du ser på sidan så kan du även klicka på en knapp för att ladda hem samtliga ljudpatches till din Pod!

Mitt tips kanske är värt ett karmatryck? Eller är det dålig karma att be om det?  :lol:
Idag är det lördag och snart ska det korkas upp och då stiger min karma automatiskt till bubblande nivåer.  :rolleyes:
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html