Ok, ni som har POD XT, hur ofta använder ni er av mjukvaran (line6edit...som inte finns till WinME
), och hur ofta kör ni den via USB (vilket jag ej har)?
Jag använder mjukvaran ganska frekvent men anledningen är i första hand att det är lättare att editera ljud i programmet än i det lilla LCD-fönstret på Poden. Men man kan ju göra precis samma saker där o hade jag fortfarande lirat i band och därmed stått i en replokal så hade jag kört på LCD-fönstret så klart.
Jag kör den alltid på USB. Jag låten Poden agera ljudkort när jag spela in bas eller gitarr. Alltså det finns flera anledningar till detta... Första anledningen är mitt ljudkort - ett M-audio Firewire 410. Jag kunde inte så mycket om digital inspelning när jag köpte detta men jag tänkte att för 3500 kronor får jag nog ett kalaskort, eller tja. Åtminstone ett bra ljudkort men om detta tvistar de lärde och jag. Om jag kör in Poden via ljudkortet så får jag ett helt klart sämre ljud än om jag spelar in direkt via Poden. En kompis till mig som jobbar på Musikbörsen kollade detta med generalagenten i Sverige och de tyckte inte alls att det var konstigt, tror deras av var något om att A/D-omvandlarna i FW410 inte är tillräckligt bra. Därtill så är hörlursförstärkningen (och kanske förstärkningen rent överlag) rätt så svag i 410-kortet. Medan Podens ljud är kanonbra, det är rent ut sagt ett jävla tryck i bönan! Sedan finns det en del problem med att köra USB/Pod. Jag fick, när jag bytte till min nuvarande burk (HP Pavilion) utbrott av vitt brus i hörlurarna när jag körde USB rätt in i burken. Det finns delade meningar om varför detta uppstår på bara en del datorer. Somliga säger att det handlar om chipset men jag tror mer på en annan teori; nämnligen den att om man har för mycket USB-enheter inkopplade och ett lite för svagt strömaggregat i datorn så svarajar det och brus uppstår. Jag löste det genom att köpa en extern USB-hubb med egen strömförsörjning. Man får lite sämre latency (Jag har input 17ms och output 35 ms - kan inte klaga, jag märker ingen prestandaförsämring om man jämför med 410:an som har runt 10-13 ms).
Sedan så är det bra med USB om du tankar hem ljud från nätet - jättelätt att bara föra över dem från datorn till Poden med hjälp av Line 6 Edit. Hade jag varit som du så hade jag kört en light Windowsinstallation på din Linuxmaskin och använt dualboot. Bara bootat till Windows när du skall greja ljud, det är inte så ofta man behöver göra det egentligen... och vill man inte så behöver man inte alls. Du kan ju skruva fram helt egna ljud. (Surprise!

) Dessutom så borde du slänga Windows ME och gå över till XP SP2!

Jaha... det blev ett rätt utömmande svar när jag egentligen skulle lira in en ny låt... nackdelen med Internet på musikmaskinen då va?!