Kontrollrummet

SVTs pausmusik, vem har skrivit den?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Sitter just nu och njuter till pausmusiken på SVT2. Ni vet musiken som går när tablån rullar innan alla ordinära program startat (klockan är 14.15 när jag skriver detta). Det är alltså inte testbilden jag snackar om (för där spelas ju Gymnopedie #1, även den oerhört bra). Det är en ambient låt med reverbiga, smekande pads och en sinusbas som hummar lugnt och tryggt i botten. En klarinett drillar improvisatoriskt lite här och där. Inga drummor. Vet ni vilken låt jag snackar om? Den är sjukt skön! Är det från en skiva eller är det någon som gjort den speciellt för SVT? Gissar att den är specialskriven dock...

Tror att även Agenda hade en förbannat skön temamusik förut. Då mailade jag och frågade dem, och fick till svar att den var specialskriven just för Agenda. Grrrr... <_<


EDIT: Jag ångrade skapandet av tråden typ samma sekund som jag postade den, smartast är ju att helt enkelt maila SVT och fråga. :lol: Menmen, om någon sitter inne med svaret så är det bara att hojta.
« Senast ändrad: 11.03.2007, 16:27:21 by ChromaWoods »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Har för mig att det är Christian Falk som har gjort SVTs pausmusik.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Ja, det stämmer, Falk har gjort all musik. Även nya intron till Aktuellt, Rapport och så vidare.. han fick en skön slant för jobbet och det klirrar till i STIM kuvertet varje gång något spelas... äckligt mycket pengar....

a
 :ph34r:


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Han förtjänar lite stålars, Christian! Asgrym snubbe!  :P


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ja, det stämmer, Falk har gjort all musik. Även nya intron till Aktuellt, Rapport och så vidare.. han fick en skön slant för jobbet och det klirrar till i STIM kuvertet varje gång något spelas... äckligt mycket pengar....



Whaat? Släpper man inte royaltyn för sånna grejer?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, det stämmer, Falk har gjort all musik. Även nya intron till Aktuellt, Rapport och så vidare.. han fick en skön slant för jobbet och det klirrar till i STIM kuvertet varje gång något spelas... äckligt mycket pengar....




Men hallå! Stämmer det verkligen? Har för mig att Carl-Axel och Monica Dominique har gjort Rapportsignaturen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Ja, det stämmer, Falk har gjort all musik. Även nya intron till Aktuellt, Rapport och så vidare.. han fick en skön slant för jobbet och det klirrar till i STIM kuvertet varje gång något spelas... äckligt mycket pengar....




Men hallå! Stämmer det verkligen? Har för mig att Carl-Axel och Monica Dominique har gjort Rapportsignaturen.
Den gamla, ja.
De bytte vinjetter för några år sedan.


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Jag vet att SVT håller på att kolla över det där med royaltyn. Killen som gjort grafiken som syns tillsammans med musiken får ingen royalty!!! Konstnärligt skulle man ju kunna jämföra grafiken med musiken.
Höj eller stäng av!


Utloggad Bänkt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Christian Falk, ja! Är det någon som vet vad han gjorde innan han spelade bas med Imperiet? Var kom han ifrån, liksom? Gillar han mer i Imperiet än hans egna grejer, inte min smak. Däremot håller jag fullständigt med om att den pausemusik på SVT det började talas om är grymm!!