Kontrollrummet

Latency eller brus!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
När jag spelar in med min midi-klaviatur(Emu X-board)så kommer det brus, på en latency på 10 ms.
Är det ljudkortet som inte orkar med ? Jag har försökt fixa i asio-inställning har fått något bra resultat.
Vad ska jag göra? .Johan.  :ph34r:




Utloggad tsmalmbe

Brus hör du vid havet. Eller på AM-radio. Är det verkligen brus du hör, eller nånting helt annart, som hackande eller knaster?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Oj, förlåt. Såklart menade knaster. Hur som helst är det datan eller ljudkortet som inte pallar med? Vad kan man göra åt det?


Utloggad tsmalmbe

Gissar på drivrutinerna till ditt ljudkort. Emu är samma som soundblaster, eller har jag fel? Jag hade problem med midi då jag hade en pentium 3, så har du någotsånär modern dator, torde det inte vara problemet. Kolla med bufferstorlekarna (latency), dra dom så stora att knastret försvinner, och berätta hurudant värdet var du uppnådde.

Berätta också hurudan dator du har.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Litet tips är att stänga av flera kanaler om du vill spela in med låg latency. sedan kan du slå på den och öka buffertstorleken vid uppslening. Ett måste för mig om jag kommer upp i massvis med kanaler....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Spela in.. freeze.. Mixa ner spela in freeze osv.. Ha så lite effekter på G som möjgligt.. Se också till att du har senaste drivrutin för ditt dit ljudkort.

Oj, förlåt. Såklart menade knaster. Hur som helst är det datan eller ljudkortet som inte pallar med? Vad kan man göra åt det?



Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
När jag spelar in med min midi-klaviatur(Emu X-board)så kommer det brus, på en latency på 10 ms.
Är det ljudkortet som inte orkar med ? Jag har försökt fixa i asio-inställning har fått något bra resultat.
Vad ska jag göra? .Johan.  :ph34r:
Som tsmalmbe, Emulator och Hegobald är inne på. Kolla drivrutiner och försök att "frysa" dina spår med mycket inserteffekter på. Använd hellre send och skicka samma effekt till flera kanaler. Allt för att spara processorkraft.

Men du kan ju även kolla in tipsen på Music XP på hur du kan få din dator mer "inspelningsanpassad", de första 10 tipsen är okej. De flesta brukar bara göra de första tre tipsen. Sen om du inte får till latencyn med ditt korts drivrutiner finns ju Asio4all. Se bara till att du läser igenom FAQ och guider på båda sidorna innan du ändrar något.
« Senast ändrad: 24.03.2007, 16:25:25 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Tack för hjälp. Med 512 samples och 30ms fördröjning så blir det inget knaster. Jag har en fujistu siemens, 1gb ram, Intel pentium 1,7 , 120 gb hårddisk.

Jag lägger alltid på effekterna efter. Och andvänder sällan många kanaler.


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
NU har jag hållit på ett tag med problemet, och fått ner det till 21 ms  :D, krävs 10ms till  :(.

« Senast ändrad: 24.03.2007, 23:40:26 by _Olsson »


Utloggad tsmalmbe

Ja behöver uppdatera drivrutinerna men glömt andvändarnamnet på line 6 som jag måste ha för att uppdatera. Kan det ha med saken att göra?

Det är orsaken till attt du inta kan ladda ner senasta drivrutinerna, men inte orsaken till ditt knaster.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för hjälp. Med 512 samples och 30ms fördröjning så blir det inget knaster. Jag har en fujistu siemens, 1gb ram, Intel pentium 1,7 , 120 gb hårddisk.

Jag lägger alltid på effekterna efter. Och andvänder sällan många kanaler.
Det låter ju som att din dator inte orkar med riktigt. Testa att använda tipsen på Music XP och se om du kan "frigöra" lite mer kraft, angående Line 6 problemet. Kan du inte maila supporten och ge dom din mailadress och be dom skicka dina användaruppgifter till den mailen eller bara skapa ett nytt konto?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Tack för hjälp. Med 512 samples och 30ms fördröjning så blir det inget knaster. Jag har en fujistu siemens, 1gb ram, Intel pentium 1,7 , 120 gb hårddisk.

Jag lägger alltid på effekterna efter. Och andvänder sällan många kanaler.
Det låter ju som att din dator inte orkar med riktigt. Testa att använda tipsen på Music XP och se om du kan "frigöra" lite mer kraft, angående Line 6 problemet. Kan du inte maila supporten och ge dom din mailadress och be dom skicka dina användaruppgifter till den mailen eller bara skapa ett nytt konto?

fick inget svar innan men nu fick ja  :D  Jag har gjort de 13 första tipsen på music XP. latencyn är lite hög men de är tur att jag inte görnågra u¨ber seriösa projekt