Kontrollrummet

Musikteori - steganalys

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Håller på att plugga div. musikteori inför C-proven på musikhögskolan på måndag. Hur skriver man i stegbeteckningar vilken baston ett ackord har?

Har kollat på musitheory.net och teoria.com och så har jag ett kompendium som heter "jazzharmoni 1 +2" av Ola Bengtsson. Men det är tydligen lite olika bud som gäller.

Ska man skriva alternativ baston som en omvändning av ackordet? Ex. "I6" (1:a omvändningen) för tersbas. Men det ser ju ut som ett vanligt sexackord i mina ögon..

Snedstreck går inte heller att använda för det betyder ju att ackordet har en relation till ett annat ackord. Ex. "V7/II" är sekundärdominanten till II. Är det så att steganalysen struntar i vilken baston det är??  :blink:

Nästa fråga. Betyder spänningstoner samma sak som färgning? Hur skriver man spänningstoner och vilka toner räknas som spänningstoner?
Skriver jag t.ex. ett Cadd9 --> C(9) och ett C9 --> C7(9)
Ett Cmollsjuminusfem --> C-7(b5) eller ingår inte den sänkta femman i treklangen?

Snurrigt..  :wacko: Hoppas någon kan upplysa mig. Kommer kanske fler frågor också.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Schecter

Uj... Nu är det där liiiiite överkurs för mig men.

Skriver man Cadd9 så betyder det att man endast lägger till 9:an.

Skriver man C9 så lägger man även till 7:an.


Det andra vet jag inget om.  :ph34r:


 :D

...fast det var så du skrev ser jag nu..hm..  :ph34r:

« Senast ändrad: 11.03.2007, 03:02:19 by Schecter »
www.grahnsmusik.com


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Har kollat på musitheory.net och teoria.com och så har jag ett kompendium som heter "jazzharmoni 1 +2" av Ola Bengtsson. Men det är tydligen lite olika bud som gäller.
I stort sett samma sak, men de amerikanska bygger ju på amerikanska grejjer.. typ.. istället för A-moll eller Am så står det A-
och därför ex. Am7 ( A moll 7) står det A-7, brukar vara förvirrande i början för vissa..

minor o mayor har du väl koll på!? moll o dur helt enkelt.. E flat=E Dur.. mer!? hmm inte i denna timme efter en flaska Dworek och en halv pava rötjut!!  :wub: :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Uj... Nu är det där liiiiite överkurs för mig men.

Skriver man Cadd9 så betyder det att man endast lägger till 9:an.

Skriver man C9 så lägger man även till 7:an.


Det andra vet jag inget om.  :ph34r:


 :D

...fast det var så du skrev ser jag nu..hm..  :ph34r:


ters-stapling helt enkelt..små och stora.. får man enkelt ut med lite tankegångar.. ;) svårare att tänka på gitarr än piano!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
(OBS! Risken finns att vi inte riktigt pratar om samma saker då jag inte kan något om steganalys. Inte heller vet vad det betyder.)

Som tillägg till det som Schecter mycket riktigt säger så...

Betyder G/A ett G ackord med A som bas i den (jazz)harmonilära jag lärt mig en gång i tiden. Om det finns flera olika teorier med olika beteckningar och sätt att beskriva harmonik vet jag inte. Men detta har alltid funkat för mig och gjort det möjligt att läsa jazznoter/harmonik som t.ex. Realbook. Se t.ex. http://www.ibreathemusic.com/article/136

Vad det gäller spänningstoner så är det i princip de toner i skalan som inte bygger upp det grundläggande ackordet i varje skala. T.ex. i D dorisk skala (C-dur) med dess grundläggande ackord Dm7 som byggs upp av D, F, A, C,  så finns även tonerna E, G, B. Dessa har mer karaktären av spänning ("på väg") än de toner som bygger upp ackordet, medan ackordstonerna har en mer vilande, bekväm karaktär att befinna sig på. Så tycker våra öron oftast i alla fall. Sen samma sak med andra ackord/skalor. Läs t.ex. http://www.ibreathemusic.com/article/106/1

"Ett Cmollsjuminusfem --> C-7(b5) eller ingår inte den sänkta femman i treklangen?"
Ett Cmollsjuminusfem C-7b5 har ackordstonerna C, Eb, Gb, Bb, således ingår den sänkta 5:an.

Kolla gäna i musictheory sektionen på ibreathemusic.com. Har ingen annan länk i huvudet nu.
« Senast ändrad: 11.03.2007, 04:31:41 by DåligtGehör »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
finns en helt ok liten "bok" (snarare litet häfte) på musikbörsen som heter typ musikteori, och är blå med lite nötter o skit på framsidan.. rekommenderas starkt..!! hade den i musikteorin jag gick på gymnasiet!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok. Det kanske blev lite snurrigt formulerat. Alltså jag vet vilka toner som ingår i ackorden, jag vet vad en 9:a är o.s.v.
Men hur skriver man detta i steganalys d.v.s. den analysmetod som används främst inom jazz och bygger på att man anger ackordets nummer i skalan med en romersk bokstav t.ex. I eller VI.  :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Du skulle väl söka till kmh? Gå i så fall stenhårt på Olas bok, det är den som gäller i Stockholm. Sedan kan man tycka lite olika om hur rätt och fel han har, men på ackis har han rätt, alltid :) Och han är dessutom en surgubbe som håller hårt på sin musikteori.

Bastonerna defineras inte av steganalys vad jag kan minnas (det var ett tag sen jag gjorde dom kurserna och i verkligheten använder man ju aldrig det ändå, inte jag i alla fall). Fast I6 i C-dur är ju samma som Am7/C: innehåller samma toner och man spelar samma skala över.

Har du koll på Olas böcker får du alla rätt på provet.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok, tack Vacum. Ungefär det jag misstänkte.
Känner mig inte helt övertygad om att en höjd eller sänkt kvint ska beskrivas som en spänningston (skrivs inom parentes) eftersom den ingår i treklangen, men det står så i Ola's kompendium så då får man väl acceptera det då..  :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Grejjen med IIm7(b5) i moll är att det är ett subdominantiskt ackord och b5 är en spänningston som "vill ner" en halvton till dominanten. Subjektivt såklart, men så ska man tolka det...

Men allt som inte är m7 eller maj7 ska skrivas efter med en parentes som jag minns det. Fast det är ju petitesser, skriver du V9 (i dur) så kommer du nog inte få fel för det. Fast hela grejen med steganalys är att definera modus/skala och skriver du V7 i dur så "ingår" 9an där också, och man får spela den om man vill. Vill du däremot ha en annan än mixolydisk skala över V-ackordet så måste du ange det med hjälp av färgningar. V7(b9) ger mixo b2, V7(13b9) ger en symmetrisk dim osv osv.. Allt står i böckerna.

edit: oj, står det i boken att man ska skriva m7b5 utan parentes alltså? Skumt.. Ja, där ser man.. Fast gäller det då enbart IIm7b5 i moll (där den ingår i skalan)? Annars är det ju helt ologisk och dumt..
« Senast ändrad: 11.03.2007, 15:20:54 by VacUm »
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
edit: oj, står det i boken att man ska skriva m7b5 utan parentes alltså? Skumt.. Ja, där ser man.. Fast gäller det då enbart IIm7b5 i moll (där den ingår i skalan)? Annars är det ju helt ologisk och dumt..

Nejdå, det stämmer som du säger.  ;)
Det var min tanke att +/- femmor borde ingå i treklangen om de finns i skalan. Desto mer jag lär mig så inser jag hur mycket mer det finns att lära sig.. Kul men kämpigt.
http://soundcloud.com/samsas-violin



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Åh sånt här vill jag lära mej... lär mej!!

Det är bara att sätta igång. Kolla www.musictheory.net och www.teoria.com till att börja med. Eller så går du till biblan och lånar lite riktiga böcker.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Har du skrivit redan? Hur gick det?
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har du skrivit redan? Hur gick det?

Nä, skriver imorrn.. Var på spelprov imorse. Det gick helt ok. Förutom avista provet som gick åt helvete..  :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Men sökte du MoM?? Eller massa annat också? Trodde dom körde rubbet på onsdag.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Japp, MoM på KMH, bara den.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Åh sånt här vill jag lära mej... lär mej!!
Sten Ingelf har skrivit bra och pedagogiska böcker som jag tycker funkar. Finns på Bokus. Om du ska beställa och plöja igenom dom så är det bästa att börja med Praktisk Harmonilära, sen Jazz och Popharmonik och sist Lär av Mästarna. Det var i den ordningen vi körde det när jag gick musikskola för huuuuundra år sen. Har inte sett Jazz & Rockarrangering förut så jag kan inte kommentera den.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Fick precis veta att jag klarade proven.  :wub:

Så nu ska jag på intervju imorrn och ett prov som heter "musiktekniska färdigheter", typ koppla ihop midi klav med modul, mikrofon, mixer och monitorer.  :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Fick precis veta att jag klarade proven.  :wub:

Så nu ska jag på intervju imorrn och ett prov som heter "musiktekniska färdigheter", typ koppla ihop midi klav med modul, mikrofon, mixer och monitorer.  :rolleyes:
Grattis! Fan vad kul.

Det provet lär ju inte vara några problem för dig.
« Senast ändrad: 13.03.2007, 22:24:08 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fick precis veta att jag klarade proven.  :wub:

Så nu ska jag på intervju imorrn och ett prov som heter "musiktekniska färdigheter", typ koppla ihop midi klav med modul, mikrofon, mixer och monitorer.  :rolleyes:

grattis!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det provet lär ju inte vara några problem för dig.
Tack! Nej, tror inte det. :P
Men gehör och teoriproven var en riktig pärs..jag kan knappt noter alls och trodde ärligt talat inte att jag skulle klara mig ändå.  :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Gött! När du gör teknikprovet så ska du kalla han som heter Tobias för "Karlsson". Flera gånger helst. Det gillar han.

Fick precis veta att jag klarade proven.  :wub:

Så nu ska jag på intervju imorrn och ett prov som heter "musiktekniska färdigheter", typ koppla ihop midi klav med modul, mikrofon, mixer och monitorer.  :rolleyes:
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson