Alla har vi olika önskemål. Alla musiker jag har jobbat med hittills har tyckt att det har varit bra att studion har varit ett enda stort rum eftersom de uppskattade ögonkontakt med mig. Av hänsyn till att arbetet försvåras med bara ett stort rum så kommer jag att bygga ett kontrollrum och jag kommer att bygga en ruta av hänsyn till musiker som VILL ha kontakt. Jag kommer inte kunna göra kontrollrummet fullständigt lufttätt(främst på grund av förutsättningar i lokalen som inte tillåter det, men också p.g.a pengafrågan) men kommer att göra det så lufttätt det bara går(och det kommer att vara mycket nära fullständig täthet) och jag kommer alltså att acceptera det läck som kan uppstå. Hellre det än att inte ha något kontrollrum alls.
Därför är det viktigt för mig att det blir så billigt som möjligt och så enkelt som möjligt. Era förslag är dock väldigt nyttiga, och jag har funderat lite på det som har sagts och har ytterligare en fråga där jag tycker att jag har använt mig av era tips. Så invändningar på detta förslag vore intressant:
1. Om vi utgår ifrån den första bilden jag la in. Utöka kontrollrummets bredd till 3 meter.
2. Placera mixerbordet så att jag sitter med fönstret till liverummet till höger om mig.
3. Denna skiss är alltså inte skalenlig, och vinklarna stämmer inte(på basfälla och i kontrollrum).
4. Det blåa är väggar som jag kanske inte behöver bygga men som jag vill ha en synpunkt på.

På det här sättet gör jag det svårare för ljudet som kan ta sig igenom dörrar(även om jag ska satsa på riktiga ljudisolerande dörrar). Jag får ett rum för musikerna, och kan dra ut en lyssning till dem, alternativt öppna dörren när de ska lyssna. Detta rum kan också agera sångbås om jag klär in väggarna med absorbenter och gör det torrt. Jag bibehåller så mycket yta som jag vill och konstruktionen är väldigt enkel.
Jag får basfällor bakom monitorerna vilka jag faktiskt inte tänker flushmounta just för att jag kommer att köpa nya monitorer i framtiden och de jag har nu inte låter tillräckligt sanningsenliga för att jag ska lägga ner pengar på att bygga in dem för att sedan få bygga om nästa gång.
Om vi betänker situationen med taket, om man kikar på bilden från första sidan tänkte jag bygga in taket så kontrollrummets tak kommer att börja ungefär vid 1,80-1,90 meter som någon nämnde tidigare, och sedan luta upp bakom mig så jag får en tratteffekt IFRÅN mig. I utrymmet för bandet, som också kan vara sångbås, kommer jag att bibehålla takets nuvarande konstruktion och därmed få ett lite luftigare rum.
Dissa eller digga, idéer, synpunkter och förslag!