Tja! Det har varit på tal länge, men nu börjar det bli dags. Studion har gett tillräckligt med inkomster för att bygga en kontrollrumsvägg och vi har börjat att skissa på ritningen för det hela. Här nedan finner ni en bild på hur jag tänkt mig bygget, och jag vill gärna ha kommentarer och invändningar, men betänk att budgeten är väldigt begränsad. Måtten är så exakta som möjligt, men det kan skilja sig lite från verkligheten eftersom jag inte har mätt fysiskt utan mest uppskattat och måttat på ett ungefär.
Här följer några mått:
Lokalen är på ett ungefär: 8 x 7 meter. 2.40 i tak vid väggarna, sedan lutar taket uppåt mot taknocken. Där uppskattar jag ca 3.60.
Kontrollrum: 267.43 cm, dvs 2,67 meter x ung. 7 m. Och jag vet att detta är i minsta laget, och det hade jag tänkt att lösa med en sådan här:
http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htmAnledningen? Liverummet kommer att tjänstgöra som replokal, med mycket utrustning och därför behöver jag en stor yta i liverummet.
I det här fallet mäter den ytan 484 x 695 cm. Kan någon hävda att 2,67 meter är för lite för ett väl fungerande kontrollrum,
efter akustikbehandling, så får jag omvärdera, och då vill jag att denne uppger minsta tänkbara yta för kontrollrummet.
Kontrollrumsfönstret mäter 140x80, vilket jag upplever som en bra storlek, men har någon invändningar, shoot!
Vad gäller höjden, så slutar fönsterytan ganska precis vid 180 cm från golv. Är detta för lågt eller fungerar det?
Dörren är gjord efter ytterkarmmåtten som vi diskuterade i en annan tråd (
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5825.msg52890;topicseen#new)
med reservation för senare ändringar.
Skissen saknar såkallade kortlingar mellan reglarna för att skapa stabilitet, men detta känner jag till, och jag kommer även att lägga ett remstycke med regel längs hela regelraden på liverumsväggen upp emot taket. Alla omgivande väggar är gipsväggar, dvs omkring min ritning. Och de är fyra kompletta väggar, inte tre som jag har ritat för att se bra.

Mixerbordet har jag alltså tänkt mig rakt framför fönstret. Jag vet att man i kontrollrum eftersträvar symmetri, vilket här inte är ett faktum eftersom kontrollrumsfönstret inte är placerat i centrum av rummet. Detta är dock något jag kan ändra på, men den här placeringen känns rätt med tanke på nuvarande möblering då hörnet vid dörren inhyser en soffhörna som utrymme för band som besöker studion. Vad gäller ingången till studion så är den inte ritad men befinner sig på skissens främre vägg(man kommer in i liverummet) mitt emot dörren jag ritat på kontrollrumsväggen.
Vad gäller luftspalten i kontrollrumsväggen så mäter den exakt 20 cm. Jag har tänkt att isolera denna vägg med stenull, och fästa trådar på insidan av väggarna för att isoleringsskivorna ska sitta på plats när man placerar dem. Väggen mot kontrollrummet tänkte jag klä med 3 lager gips och väggen ut mot liverummet kommer att kläs med 2 lager. Jag har dessutom börjat skissa på kontakter som kommer att placeras i en panel i väggen, på olika höjd på de två väggarna för att undvika direkt ljudöverföring.
Frågor, kommentarer, synpunkter, tack!

Vill någon pilla med sketchupfilerna kan jag maila dem om denne PM:ar e-postadress!