Kontrollrummet

Ljudklassade dörrar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tja!

Håller på att göra en ritning över ombyggnationerna i studion som jag har pratat om länge. Nu skulle jag vilja ha tips på vart man kan köpa ljudklassade dörrar, och om det finns några standardyttermått på karmar till sådana? Helt enkelt så jag har något att räkna på i ritningen.

Tack på förhand.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Branddörrar är ljudklassade. Finns i det flesta byggvaruhus. Karmarna går med 10cm mellanrum tex 80, 90, 100 är de vanligaste.  Bör lämnas ett par cent ytterligare rum i skålningen så att kilarna fär plats.

EN EL30 dör (30db) dämpning kostar dryga 300€ med karmar i Finland.

Hägge
« Senast ändrad: 30.11.2007, 13:19:11 by Hägge@Clonework »


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Den "säkraste" storleken på en ljudklassad dörr är 8 och 9/21.
Vet att flera dörrtillverkare har leveranstider på övriga höjder och bredder.
Ytterkarms måtten på en 9/21 är ca 885x2085mm så planera hålet där dörren ska sitta
till de jämna måtten man kallar dörren för eg 9/21.
Då har lite plats över för och peta in lite isolering/fogmassa och få en tät konstruktion. 


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Om du skulle få för dig att åka ut för att köra en tur till Skåne (det lär finnas fina case där) så finns det en byggskrot i malmö som brukar ha rätt OK dörrar med 35dB dämpning och ibland bättre. Kostnaden brukar ligga på cirka 800kr beroende på skick, vill jag minnas men jag kan alltid ta en koll när jag kommer till Sverige igen.

Hej alla ni andra! Det är kallt som tusan i Cheonan, SydKorea. Men soju och kimbap tinar upp en bra. :P


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Uppsala kommun säljer ut grejjor i en lada längs gamla E4 norrut. Där köper man alla dörrar för typ 150 spänn inkl. karm.

Dubbeldörr utan karm i ljudisolerande utförande med härdat glas köpte jag, 150 kr :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tack för intressanta svar. Som jag förstår det kan jag alltså lämna ett hål i väggen på min ritning som mäter 885x2085, korrekt? Självklat med reservering för framtida ändringar.

Lee: Haha, chansen finns ju faktiskt så jag ska hålla det i åtanke. Men du får ta en koll om du orkar. ;) :)

Emulator: Låter intressant, kan du berätta närmare vart denna lada befinner sig? Mellan Uppsala och Gävle?


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tack för intressanta svar. Som jag förstår det kan jag alltså lämna ett hål i väggen på min ritning som mäter 885x2085, korrekt? Självklat med reservering för framtida ändringar.


Nej inte riktigt, gör hålet i väggen 900x2100mm. Då får du utrymme dels för att få dörren i "våg" och täta med drev/fogmassa.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
rivners.se (i skogås utanför sthlm) säljer 35dB ljudklass A dörrar för typ 500.-
skillnaden mellan en 30dB klassad branddörr och en sådan kanske inte ser så mycket ut på pappret,
men du kommer märka skillnaden när du försöker lyfta den  ;)

annars gör du som gubbarna i USA och köper en massiv trädörr, dunkar på två lager gips på varje sida och
slänger på ett extra gångjärn för att klara den extra vikten. billigt och kan ibland tom. bli bra  :rolleyes:

och ja, hålet ska vara så exakt som möjligt för det är ju lufttätt du är ute efter. så rita du 900(910)x2100(2110) så får du ett hum om hur stor den blir i proportion till annat. lägg upp skissen sen!

a
 :ph34r:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack för intressanta svar. Som jag förstår det kan jag alltså lämna ett hål i väggen på min ritning som mäter 885x2085, korrekt? Självklat med reservering för framtida ändringar.

Lee: Haha, chansen finns ju faktiskt så jag ska hålla det i åtanke. Men du får ta en koll om du orkar. ;) :)

Emulator: Låter intressant, kan du berätta närmare vart denna lada befinner sig? Mellan Uppsala och Gävle?

mitt emot F16! gamla E4 norrut och lada på höger hand, 500m från nya brandstationen  :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Jag köpte dörrar av en rivningsfirma utanför örebro. Två stycken med 25 dB dämpning och en med 35 dB för sammanlagt 500 kr.
Rivtjänst heter firman  ;)
måtten på dessa var som nämnts tidigare 90 cm.
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Vet inte var i landet du befinner dig men jag har en ljudklassad dörr som blev över i vårt studiobygge. Minns inte alla specar men  tror den är ganska fet. Tror dock att det saknas en del till karmen men karmarna är inte så speciella, (lite trä med en epdm list.)

Den är till salu ifall du skulle vara intresserad och finns ute i Vårby, södra Stockholm. Kan i så fall kolla upp storleken och övrig data.

mvh/Dan