Forum > Färdiga produktioner
Per Rosqvist - Blue-Eyed Girl with Flower in Her Hand
Light Head:
Mycket bra! Och det är mindra asiatiskt och mer nordiskt. Det är en låt som är lätt att fastna i.
Vissa saker låter lite midi. Och jag vet inte om jag tyckte det lilla partiet vid 2.39-2.42 tillförde nordisk stämning.
Men det som kommer efter är mumma!
Tekniska saker,, jag kan ju egentligen bara ha åsikter, eftersom jag inte kan spela något av instrumenten som förekommer.
Kan man frasera stråkarna så att vibratot kommer lite senare och att det är lite varierat i "tempo"
Vissa ställen där det spelas toner nära inpå varandra så har de enskilda instrumenten ändå en utklingning som man inte förväntar sig.
Små tankar,,
Men det är en låt som man tar till sig snabbt och det är mycket vackert! Du snuddar det nordiska vemodet!
cykeln:
Introduktionen drar tankarna till "Bergakungens sal" genom de mörka (Horn, bastuba?) instrumenten. Stycket i sin helhet låter i mina öron som baserad på skandinavisk folkvisa där strofer från "Kristallen den fina" och "Ack värmeland du sköna" är temat som kommer igen i olika former. Jag tycker du varierat temat på ett bra sätt genom att ta det genom några stillsamma partier (oboe, klarinett?)
Skönt att lyssna på, enkelt att ta till sig. Rörigt? Nej det tycker jag inte. Det är kanske några partier som är lite sökande, kanske inte har hittat sin rätta form, men så kanske det ska vara.
I några fall låter stråkarna lite mycket synth för mej - men det är ju en smaksak vilka ljud man gillar.
Bra gjort!
Dividend:
--- Citat från: Light Head skrivet 28.11.2007, 10:05:39 ---Mycket bra! Och det är mindra asiatiskt och mer nordiskt. Det är en låt som är lätt att fastna i.
--- Slut citat ---
Trevligt att höra!
--- Citera ---Vissa saker låter lite midi. Och jag vet inte om jag tyckte det lilla partiet vid 2.39-2.42 tillförde nordisk stämning.
--- Slut citat ---
Äh det är bara för att fånga uppmärksamheten :)
--- Citera ---Men det som kommer efter är mumma!
Tekniska saker,, jag kan ju egentligen bara ha åsikter, eftersom jag inte kan spela något av instrumenten som förekommer.
Kan man frasera stråkarna så att vibratot kommer lite senare och att det är lite varierat i "tempo"
--- Citera ---
har inte tänkt på just vibratot (!), är det onaturligt att det kommer tidigt? Kan hålla med om att vissa av stråkarna låter onaturliga. Speciellt den ensamma cellon, och det inst. som sköter "leaden"... Iofs en cello är något av det svåraste som finns att lära sig spela bra. Enligt de som kan det :)
Det finns en slumpfaktor vad gäller tidpunkt då varje inst. spelas, typ ett antal 1/100 av 32-delarna, men du menar kanske låtens partier som helhet?
--- Citera ---Vissa ställen där det spelas toner nära inpå varandra så har de enskilda instrumenten ändå en utklingning som man inte förväntar sig.
Små tankar,,
Men det är en låt som man tar till sig snabbt och det är mycket vackert! Du snuddar det nordiska vemodet!
--- Slut citat ---
Tackar. Jäpp utklingningen är både en fördel och nackdel... :( ETt sätt är förstås att helt enkelt sänka tempot, men då blev låten långtråkig...
Tack för lyssningen!
/Per
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Dividend:
--- Citat från: cykeln skrivet 28.11.2007, 10:33:24 ---Introduktionen drar tankarna till "Bergakungens sal" genom de mörka (Horn, bastuba?) instrumenten. Stycket i sin helhet låter i mina öron som baserad på skandinavisk folkvisa där strofer från "Kristallen den fina" och "Ack värmeland du sköna" är temat som kommer igen i olika former. Jag tycker du varierat temat på ett bra sätt genom att ta det genom några stillsamma partier (oboe, klarinett?)
Skönt att lyssna på, enkelt att ta till sig. Rörigt? Nej det tycker jag inte. Det är kanske några partier som är lite sökande, kanske inte har hittat sin rätta form, men så kanske det ska vara.
I några fall låter stråkarna lite mycket synth för mej - men det är ju en smaksak vilka ljud man gillar.
Bra gjort!
--- Slut citat ---
Tackar och tack för lyssningen! Dina iakttagelser är alltid välkomna, "Kristallen den fina" har jag ingen aning vad det är men har väl säkert hört den... Det är tromboner framförallt och franskt horn som spelar de mörka partierna, och klarinett som står för det ljusa. Samtidigt använder jag företrädesvis cello där nere och violiner där uppe, då samplingarna låter bättre då. Dock cello även då och då i ljusa partier (till priset av "synthighet"). Ang. synth så har jag möjligtvis för mycket fördröjning på violinerna, som jag får fixa... Såklart hade man helst haft en orkeste i garderoben men det är ju inget alternativ för tillfället :)
freddy:
Jag gillar inte alls stråkarna, dom låter väldigt syntetiska. Annars var det ett coolt verk måste jag säga, nordisk folkmusik får man aldrig nog av!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida