Forum > Färdiga produktioner
Per Rosqvist - Blue-Eyed Girl with Flower in Her Hand
Dividend:
LÅTNAMN: Blue Eyed Girl with Flower in Her Hand (eller nåt sånt trams)
ARTIST/GRUPP: PEr
GENRE: Folkvise (svensk?) inspirerad sak, orkestralt arrangemang. INGA körer, och det kommer inte heller bli några. Och Johan, wagners bastrumma, kommer i del 2 som kommer att heta:
"Guy With Dark Eyes Smoking!"
LÅTLÄNGD: 4:12
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: no
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
NU ÄR DE SYNTHIGA VIOLINERNA FIXADE!! Jajemän! (För insatta låter det fortfarande synth förstås, men detta tycker jag känns som en förbättring.)
Laddar sålunda upp något som känns helt färdigt nu... Ladda gärna ned! ;)
All kritik är välkommen :) Speciellt om att den är rörig ;)
FÖrslag på tekniska förbättringar mottages tacksamt (dvs hur låta MER orkester?). De knep jag oftast kör med gäller slumpmässiga variationer av velocity och varje nots placering i tidsled. Samt att uppnå nån form av harmoni mellan de olika instrumenten. LÅTER det bra, så är man nog åtminstone nära.... Finns massvis med saker... Jag borde starta en tråd... :)
DEt första man märker om man åker från t ex Kina till Skandinavien är hur stora människorna i våra länder är. Van vid kinesiska storlekar, gick jag en längre promenad igår och började fundera över hur ovanliga nordeuropeiska drag är i världen. De flesta kineser är korta. DE flesta blonda tjejer har framträdande öh drag, som tjejerna i rika delar av Asien vill kopiera. I a f, inspirationen här kommer från en speciell ung kvinna jag mötte på min vandring.
Dividend:
bump ;) Uppdaterad version ovan!
1up:
Lite kul. Du kommer till Sverige ifrån Kina och låten du gör låter Egyptisk! :D För visst blir det egyptisk kultur när vi sammanför kinas med sverige? ;)
Eller så hade tjejen du mötte delvis egyptisk härkomst? :)
Angående låten så växer den. Vilken testversion är denna? Brukar ju reda ut sig själv det mesta så funderar kring en grej att implementera. Nämligen tempo track. Har du kört med det förut kanske? Man kan ju rita på fri hand och låta tempot variera i olika passager. Det bidrar till mer orkesterfeeling.
Mycket ligger i fraseringarna. Därtill kommer att använder vi en låt med många olika frasuttryck behövs 10 GB ram eller mer för att ladda de olika användbara fraseringarna i stråkar, som exempel. Legato, expressive, sustain, keyswitch osv. Du känner ju till det, men ändå. Lättast blir väl om man försöker göra en låt hyffsat i samma stil. Med några få fraserings-varianter.
Mycket handlar nog om anpassning och finjustering av precis allt. Allt bidrar. Att få mjukt legato är ju erkänt svårt. Anpassa musiken efter EWQL's ramar, och hur de patcharna gör sig bäst? Försöka spela i tonarter och just i den gyllene oktaven som varje instrument klingar som allra bäst. Det är tips.
Ta till dig om det finns någon nyhet här ovan! Annars blunda för de. :) Tror dock att en del andra kan finna det intressant så. Keep at the strings!
Dividend:
--- Citat från: 1up skrivet 28.11.2007, 02:32:28 ---Lite kul. Du kommer till Sverige ifrån Kina och låten du gör låter Egyptisk! :D För visst blir det egyptisk kultur när vi sammanför kinas med sverige? ;)
Eller så hade tjejen du mötte delvis egyptisk härkomst? :)
--- Slut citat ---
Det hade hon säkert :)
--- Citera ---Angående låten så växer den. Vilken testversion är denna?
--- Slut citat ---
Andra exporteringen. Låten är ett par timmars "arbete" gammal... Utgår från en massa noter (alltså ursprungsskissen och lite improvisation), och sorterar, sållar och lägger till. Lite grann som en skulptör som jobbar på ett stenblock. Lyssnar nu och den låter fortfarande ganska rörig, det underliga att när jag lade upp den "lät" den i mina öron väldigt lättlyssnad :blink: och svensk. Mest för de "ack värmeland du sköna"-liknande passagerna. Nu vet jag dock att det är egyptiskt. ;) Tack :)
Från kina, till egypten, svårt att hitta till Sverige. :)
--- Citera ---Brukar ju reda ut sig själv det mesta så funderar kring en grej att implementera. Nämligen tempo track. Har du kört med det förut kanske? Man kan ju rita på fri hand och låta tempot variera i olika passager. Det bidrar till mer orkesterfeeling.
--- Slut citat ---
Jodå, brukar skilja lugna partier från hetsiga med det, om jag tänker på det. Haha. Vet inte om det behövs i denna låten. Den yrar på lite hur som helst på slutet...
Har du nån idé så berätta gärna..
--- Citera ---Mycket ligger i fraseringarna. Därtill kommer att använder vi en låt med många olika frasuttryck behövs 10 GB ram eller mer för att ladda de olika användbara fraseringarna i stråkar, som exempel. Legato, expressive, sustain, keyswitch osv. Du känner ju till det, men ändå. Lättast blir väl om man försöker göra en låt hyffsat i samma stil. Med några få fraserings-varianter.
--- Slut citat ---
Jo det är sant. Men man hör ju ändå att det är artificiellt. (Än så länge :) Så för mig känns det lite onödigt att ladda min bärbara (musikdatorn är sjuk ;) med mer än två olika varianter. Det och velocity och tidsförskjutningar gör att vanligt folk blir lurade. :)
--- Citera ---Mycket handlar nog om anpassning och finjustering av precis allt. Allt bidrar. Att få mjukt legato är ju erkänt svårt. Anpassa musiken efter EWQL's ramar, och hur de patcharna gör sig bäst? Försöka spela i tonarter och just i den gyllene oktaven som varje instrument klingar som allra bäst. Det är tips.
Ta till dig om det finns någon nyhet här ovan! Annars blunda för de. :) Tror dock att en del andra kan finna det intressant så. Keep at the strings!
--- Slut citat ---
Jäpp. EWQL´s "instrument" klarar ibland rätt bra av 1-3 oktaver. Ofta. Dock 1 oktav max här och var, där de missat totalt. Klarinetten t ex. Trumpetstaccatot i denna låt också låter lite konstig på hög frekvens.
En sak jag funderat över att man kan ju alltid lyssna på liknande stycken om man har sånt i sin skivsamling, så får man ett hum om hur t ex 11 fioler bör låta i den typen av musik osv... filtrerat genom cd-skiva och stereoanläggning förstås, och inspelningsutrustning osv. För att få det riktigt organiskt och trovärdigt tror jag dock vi får vänta några år :)
Det är väl ungefär som röstsyntes.
Stephen Hawkins var dock levande trots den artificiella rösten :) hehe
Dividend:
rrr
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida