Forum > Färdiga produktioner

Per Rosqvist - Blue-Eyed Girl with Flower in Her Hand

<< < (3/6) > >>

Tant Fransa:
Mussorgskij dyker upp i mitt huvud - "Tavlor på en utställning". Och det slår mig sedan att jag har en tendens att dra upp just ryska tonsättare. :)

jag har alltid lite svårt för oktaveringar i musik och här är det rätt mycket sådant. Annars finns det en del fina passager - lite Dvorak, kanske och Smetana. Ja där kom det fler östeuropeer :D

Dividend:

--- Citat från: Tant Fransa skrivet 28.11.2007, 14:47:23 ---Mussorgskij dyker upp i mitt huvud - "Tavlor på en utställning". Och det slår mig sedan att jag har en tendens att dra upp just ryska tonsättare. :)

jag har alltid lite svårt för oktaveringar i musik och här är det rätt mycket sådant. Annars finns det en del fina passager - lite Dvorak, kanske och Smetana. Ja där kom det fler östeuropeer :D

--- Slut citat ---

Var det inte smetana som gjorde en rip of (kanske ovetandes) på Ack värmeland?
Dvorak är bra. :) Pictures at an exhibition, ja. Mycket fint verk....

Varför gillar du just ryssarna? Själv tycker jag Tyskland före 1900 eller däromkring slår alla länder tillsammans vad gäller klassiskt ;)

Tant Fransa:

--- Citat från: Dividend skrivet 28.11.2007, 16:07:47 ---
Var det inte smetana som gjorde en rip of (kanske ovetandes) på Ack värmeland?
Dvorak är bra. :) Pictures at an exhibition, ja. Mycket fint verk....

Varför gillar du just ryssarna? Själv tycker jag Tyskland före 1900 eller däromkring slår alla länder tillsammans vad gäller klassiskt ;)

--- Slut citat ---
Jag hade ingen aning om att jag gillade ryssarså mycket - har aldrig reflekterat över det förrän nu :)

"Tavlor på en utställning" dök upp litegrann eftersom det finns ett arrangemang för brass (som GöteborgsSymfonikerna har haft på sin reperuar i forntiden när jag bodde i Göteborg  - "originalet" är ju annars en pianosvit.

Det där meed ack Värmeland och Dvorak tycker jag är rätt fjantigt. Det är de sex första TONERNA som sammanfaller.
Sanrare skulle jag då säga att "hej sa Petronella" är en rip-off överförd till durskalan. Kolla själv - minst fyra takter!!!

mahan:
Jou Chinamannen!

Faktiskt jätteskönt att du slängde in ett dramaverk ibland allt detta julstämmandet! Lite omväxling behövs, detta är ju vad jag brukar kalla Per-sound, men jag tycker att dina mixar har förbättrats stort  under den tid jag haft möjlighet att följa med. Behärskat arr, inget som sticker ut, snyggt och sparsamt använd reverb. Finns ju några ställen som jag int begriper varför kompositören gjort sina melodiska beslut så som han gjort, men jag behöver ju inte förstå allt heller, till all tur :D

Men en sak Per....

var e stora trumman? ;)

h.  johan

Dividend:

--- Citat från: Tant Fransa skrivet 28.11.2007, 19:39:09 ---
Jag hade ingen aning om att jag gillade ryssarså mycket - har aldrig reflekterat över det förrän nu :)

"Tavlor på en utställning" dök upp litegrann eftersom det finns ett arrangemang för brass (som GöteborgsSymfonikerna har haft på sin reperuar i forntiden när jag bodde i Göteborg  - "originalet" är ju annars en pianosvit.

--- Slut citat ---

Sjostakovitj, eller Shostakovich är annars en favorit för mig. (Har ingen aning hur det stavas med kyrilliska alfabetet :)... Har dock inte någon speciellt favoritverk av honom, jag skulle vilja peka ut. Hans
stråkkvartetter, speciellt 3 (5?) och 8 är dock attans bra......

--- Citera ---Det där meed ack Värmeland och Dvorak tycker jag är rätt fjantigt. Det är de sex första TONERNA som sammanfaller.

--- Slut citat ---

Aha, men det är ju de där 6 som är viktiga ;)... Iofs så innehåller ju An die Moldau eller vad stycket nu heter en hel del annat som tur är :)

--- Citera ---Sanrare skulle jag då säga att "hej sa Petronella" är en rip-off överförd till durskalan. Kolla själv - minst fyra takter!!!

--- Slut citat ---

Jo, 4 takter har jag för mig är gränsen för när det verkligen betraktas som stöld i juridisk bemärkelse.
Har dock missat vad det där är för låt. har ju precis kommit tillbaka till det här landet.... :)

/Per

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion