Forum > Demolåtar

tsmalmbe - Nu tändas tusen juleljus

<< < (3/7) > >>

tsmalmbe:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 27.11.2007, 11:38:59 ---Tänk att jag skulle få be dig lätta lite på master trycket.. Lite payback time där..he he :D

--- Slut citat ---

Jag misstänker att det var den interna kedjan i min masterinprocessor som överstyrde, men my bad, och helt pga. lättja (wizarden kräver två knapptryck.. :) ). Har inte satt någon tid på sk. "mastering" överhuvudtaget, eftersom jag ändå skall göra det över hela skivan, och måste då beakta alla låtar i relation till varandra, pust. Dessutom är körerna i princip inta alls komprimerade. Försökte med 2-3dB komprimering och man hörde hur dynamiken gick helt förlorad. Det lät inte mera kör, utan klinisk studio. Mycket intressant  upplevt fenomen.

Nå, jag måste ändå se över mixen här, den är inte perfekt ännu på nåt sätt. Vass och bitsk är den åtminstone.

Dessutom stör det mig att jag inte fick tillräckligt luft i visslingen, utan att det blir sura toner här och där.

Underligt att ingen stört sig på mina darlings (reverb!)?

Harmonica mike:
Alright I see...
Reverbet,jo det är ju en del - men ibland så passar det in i låten.Visst,du kan automatisera det lite grann så du kapar några av de långa svansarna,men som sagt - det stör inte.Ibland när jag lyssnar på 80-tals musiken så förundras jag över reverb glädjen.Inget jag tänkte på när det begav sig för mer än 20 år sedan,det är mer ett fenomen som har kommit med min "mixeriiska" utveckling.Nu verkar ju alla vara inne på - ju torrare desto bättre..Skönt med lite avbrott från det.
Minns att jag utlovade dig ett munspel på den andra jul låten,jag har inte glömt bort det.Men nån i den tråden tyckte att visslingen var bättre/stämde in så jag la ner det..Kanske skulle kollat med dig först - sorry!! Det får bli på nåt annat istället,"du känner min brevlåda" :lol:
Anyway,jag förstår att du kommer att få svettas med masterings biten via alla skiftande genre och låtar - huga! Ingen avundsvärd sits,men nu väntar vi alla med spänning på vad som blifva månde..

Kör så det ryker!

Mvh
Micael

Emulator:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 27.11.2007, 12:18:12 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 27.11.2007, 11:38:59 ---Tänk att jag skulle få be dig lätta lite på master trycket.. Lite payback time där..he he :D

--- Slut citat ---

Jag misstänker att det var den interna kedjan i min masterinprocessor som överstyrde, men my bad, och helt pga. lättja (wizarden kräver två knapptryck.. :) ). Har inte satt någon tid på sk. "mastering" överhuvudtaget, eftersom jag ändå skall göra det över hela skivan, och måste då beakta alla låtar i relation till varandra, pust. Dessutom är körerna i princip inta alls komprimerade. Försökte med 2-3dB komprimering och man hörde hur dynamiken gick helt förlorad. Det lät inte mera kör, utan klinisk studio. Mycket intressant  upplevt fenomen.

Nå, jag måste ändå se över mixen här, den är inte perfekt ännu på nåt sätt. Vass och bitsk är den åtminstone.

Dessutom stör det mig att jag inte fick tillräckligt luft i visslingen, utan att det blir sura toner här och där.

Underligt att ingen stört sig på mina darlings (reverb!)?

--- Slut citat ---

Nog är det reverbdrypande, men det passar sig verkligen här!

Wernborg:
 :lol:

Fullständigt vansinnigt. Kören är underbar och fick med att hicka till. Resten är vinylback på loppis. Mera Rammstein som Emu sa.

Tjo!

android:
Haha, härlig julstämning!
Finlandssvenska är i min värld coolt, men lite ovant i musik faktiskt, men det funkar absolut här. Och det är ju ännu värre med folk som försöker sjunga med en konstlad dialekt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion