Forum > Demolåtar
#NU UNDER FÄRDIGA# The Christmas Song -bidrag till Julskivan inlägg 27/11**
Stolle:
Hejhej!
Har tyvärr inte mycket nytt att tillföra tråden förutom det som redan påpekats: sången och pianot "krigar" lite om utrymmet i mixen. Kan det kanske vara så att det har att göra med att ni har spelat in på varsitt håll och alltså inte spelat in er tillsammans. Det känns som om ni hade stått i samma rum och spelat/sjungt så hade pianot inte betonat på vissa ställen o.s.v. Det är inte så att pianot är inspelat innan sången och alltså har spelats utan att ha någon sång att spela till? Om så är fallet så kanske det skulle vara värt att testa att spela in pianot en gång till fast till sångtagningen som ligger här.
Bortsett från det så är det väldigt bra framfört både på pianot och sången.
Åsa:
Hej på er! Jag tar till mig alla era kommenterar, berömmet värmer :wub: Tipsen om hur det kan bli bättre sitter jag och grunnar på hur jag ska lösa med själva mixningen :huh: :)
-Ev höja sången.
-mindre delay på sången
-se över reverb och det på pianot
-absolut låta slutet klinga ut, nu blev det liksom "snöpt" :D Inte fint.
Vi har ju inte spelat in låten på plats tillsammans, men det är ju lite jazzigt sådär och då ska det ju inte stämma överrens på slaget, är det inte jazz det -i takt men ändå inte ;) men säkert kan det vara så att nivåerna förstärker det intrycket.. ska fundera mer på det. Personligen tycker jag kompet är kanon och att jag ligger där jag ska ;) :lol:
I det stora hela är jag nöjd men väldigt petig så jag ska absolut göra lite förändringar! Och så får vi se om vi smyger in nåt instrument och någon stämma av Fransa.. Vi återkommer!
Dividend:
--- Citat från: 1up skrivet 20.11.2007, 14:08:42 ---Det är många jullåtar kring jul som brukar rulla. På radio, TV, i garderoben, på en hylla. Och alla ser ut att ligga i en...tunna! ;) Ja, lite referens till en humorlåt med Bamse.
Tillbaka till låten, det jag ska komma till och som har lite med referensen att göra, är att det finns personlighet och känsla i framförandet. Det finns alltid den här trade-offen mellan att polera ett stycke å ena sidan, och å andra sidan att behålla känslan.
Här finns jättemycket värme, lite så att man inte behöver använda braständstickorna i år. Det räcker med att sätta på den här låten så fladdrar snart en inbjudande brasa.
Rytmen i pianoliret tillsammans med sången skulle kunna vara lite mer flödande och samstämmig. Sånt man kan tänka på om man är petig. Och som TS beskrev om att pianot skuggar sången ibland. Jag skulle önska ett slut där rymdklangen tonar ut långsamt. Lite av min personliga käpphäst. Att rå om slutet på sina låtar. :)
Låten sammantaget: ^_^
--- Slut citat ---
Jag håller med 1up, och med några extra lyssningar, så måste jag säga att på min egen informella lista över julsånger, så hamnar ni på känsla på 1:a plats, före mig och barytoniaharmonica Mike (O Helga Natt)
Tant Fransa:
--- Citat från: Åsa skrivet 20.11.2007, 15:47:52 ---Hej på er! Jag tar till mig alla era kommenterar, berömmet värmer :wub: Tipsen om hur det kan bli bättre sitter jag och grunnar på hur jag ska lösa med själva mixningen :huh: :)
-Ev höja sången.
-mindre delay på sången
-se över reverb och det på pianot
-absolut låta slutet klinga ut, nu blev det liksom "snöpt" :D Inte fint.
Och så får vi se om vi smyger in nåt instrument och någon stämma av Fransa.. Vi återkommer!
--- Slut citat ---
Alltså, det är ju jag som har varit lat och senfärdig - kompet var bara tänkt som bakgrund för Åsa att sjunga till, och sen har jag likson inte hunnit med att göra någon "riktig " version. Det har varit lite VAB och mycket på jobbet :( .Kommer förhoppningsvis med lite mer färdig version snart.
--- Citat från: equality skrivet 19.11.2007, 23:14:28 ---Detta var väldigt gott att lyssna till. Blir varm inombords! Vad är det för låt? Bernstein? Vilken fin melodi. En glad överaskning.
Sånginsatsen är super
--- Slut citat ---
Mel Tormé!
--- Citat från: SvartSaft skrivet 19.11.2007, 20:31:19 ---Ett riktigt sömnpiller till låt... men underbart framfört, så jag förlåter det! :-)
--- Slut citat ---
MEL TORMÉ!!!!
Emulator:
Låten skulle ju kunna passera som het klar, men några saker:
sången: upp i volym. skulle dessutom gärna se större dynamik i sången, från din fantastiskt fina kraftiga stämma, men även längre ner i volymskalan, där är det kasnke svårare att vara. Men lite större spann, och lite mer att sjunga betydelsen av det man sjunger; försöka ändra ansiktsmimik och så efter vad du sjunge .testa, det gör skillnad!
en eningen mer nyanserat pianospel i nästa variant skulle jag också önska.
behålla versionen som den är, möjligen om lord of the strings kan skicka på en ensam cello?
Lyssna inte på mitt gnäll, detta är jättefint.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida