Kontrollrummet

Livligare/bättre (demo)forum

gäst · 112 · 17051

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Om syftet är att få ett livligare (demo)forum så finns det nog mer man kan fundera över än statistik!?

Vad är roligt/intressant? Varför vill man lyssna på, lägga upp eller kanske kommentera "demo"låtar?

* Genrer och kvalitet
Skulle kunna vara lättare att identifiera de områden och den  kvalitet man är intresserad av att ta del av. Det är inte så idag. Högt och lågt och områden blandas vilket har sina fördelar men även gör det mer svårnavigerat. De flesta är inte intresserade av allt och har inte lust att leta & leta. Detta gäller i än högra grad om forumet växer och det blir mer "demolåtar"

Det finns inte mycket som lockar in mer avancerade musiker och musikskapare (jo jo, det finns redan en del sådana här). Ingenstans här att sträva efter när det gäller att presentare sin musik. Som det är nu så är alternativet att ge ut själv eller drunka i den kvalitetsskiftande avdelningen färdiga låtar - vilken även innehåller låtar som inte är färdiga.

* Få vara med i en intressant process
Blir det ett kreativt samtal och i vilken mån? Kan man öka detta i gemen?

På något sätt behövs det mer än att slänga upp låtar. Vissa är väldigt bra på att svara på den respons de får andra är mer selektiva och verkar mer svara på det som passar dem. Blir det inget samtal så tröttnar en part.

Kunde beskrivas mer omkring låten. Ok, det är inte alltid man har så mycket att säga och då skall man inte tvingas men många gånger finns det en liten anledning till låten. Kan vara väldigt lärorikt och intressant för om inte annat nybörjare. Det kan vara hur den uppstod, vad man är ute efter, något nytt man försöker använda, hur ens tankar går m.m. Ju snålare man är och ju mindre tid och engagemang man ger i presentationen av det man lägger upp... inte borde man man förvänta mer i gengäld.

* Vettig intressant respons
Hur ser det ut egentligen. Är det utvecklande eller är det mest rätt kravlöst? När jag ser vad som skrivs tycker jag det är en hel del vettiga tankar som kan hjälpa låtmakaren men också ett inflatiöst höjande till skyarna. Var och varannan låt är i princip en topplåt eller strax därunder och det får en att undra varför inte alla här redan är världsstjärnor.

I övrigt
Skapa ett mer intressant forum.

* Workshops (då och då)
Dela och utbyta kunskaper i ordnade former. Kan gälla arrangering, mixning, teori, sätt att öva, akustikbehandla ett virtuellt hemstudiorum osv. Koncentrat till tid och virtuell plats.

* Samarbetsdel
Skapa mer förutsättningar och uppmuntra till samarbeten och stöd. Bara att skapa en samarbetsdel där man kan presentera sig och sina önskemål skulle göra en hel del.

* En egen del där man kan presentera sig och sin musik.

Jag tror på rum och struktur. Visst händer en del ändå. Vissa hittar varandra och samrbeten sker men om man är ute efter mer så måste det nog till mer ordnade strukturer.

Om man inte har det som t.ex. studio har, en tidning som kan dra in folk, så tror jag man måste vara bättre på andra saker. Tror inte det gör så stor skillnad med statistik som eventuellt bara visar hur dålig man är. Jag tror det behövs mer positiva, intressanta och lustfyllda saker.


Utloggad tsmalmbe

Bra synpunkter. Skall läsa igenom några gånger.

Genrerna är både en teknisk och en politisk sak. Har inte hunnit bita i den tekniska biten alls ännu på det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Många bra och intressanta förslag DG.Wernborgs ide´är ju inte så tokig,i kombination med honoms/dina/andras synpunkter,så skulle det kunna bli ett riktigt intressant demo forum..

Hur det är möjligt,måste vår kära boss informera oss om.Men helt klart så behöver det diskuteras.Kanske ställa frågan på ett annat sätt,vad kan systemet klara av utan allt för mycket jobb? Tidsåtgång etc..Nån som begriper det här kanske kan avlasta,vad vet jag.Nåväl,ideerna är intressanta - och förtjänar lite dryftning.

Så shoot boys and girls!

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skall läsa med o begrunda, men genreuppdelning bör endast vara sökbart endast. Däremot sitter vi många av oss i en tråd på studioforum och gnäller på att genrepostningar har sabbat allt där.

bara ett snabbt inlägg.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

skall läsa med o begrunda, men genreuppdelning bör endast vara sökbart endast.

Det har ju diskuterats tidigare, men lösningen jag har är svår att få begränsad bara till demotavlorna. Annars skulle det redan vara implementerat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket att ta in DG....

Instämmer med hr Emu om genreindelning, känns som det bör vara valbart, åtminstone med mängden postningar som är nu så är det inget problem tycker jag.

Å varför postar man egentligen ja, mycket bra fråga. En del har redan bestämt sig för att inte ta in den kritik de får över huvudtaget. Då kan man undra varför man postar, är det enbart egot som vill ha lite klapp på axeln, dutti ponke?

Workshops och samarbetsavdelningar är bra tankar. Det får vi diskutera vidare....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag postar för ett par anledningar:

testa låten som sådan
testa produktionen, ljudval arr
testa mix (min stora stötesten)

Med testa menar jag få feedback vad som är bra/dåligt, tips, ideer.

Sen vill man få beröm när man själv är stolt. finns väl ingen som inte kan skriva under på det.

Jag försöker ofta inklludera en liten story hur låten är gjord, hur jag täntke...kanske vad vissa ljud skall få lyssnaren att tänka på vad etc... ibland rent anektdotiskt -tex min julsång där.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att vi recenserar varandra....om vi bildar en grupp av intresserade kanske man kan författa en liten superkort artikel, eller receneino av en ny låt.

tex: Equalti postar en ny låt, via wernborg som lyssnar och skriver ettpar rader?

ohållbart kanske. men för färdiga låtar kanske vi kan ha en presentationssida? en popup på förstasidan, eller rullande spelare....eller..tja.


inte vet jag :S 

DG: dina tankar om workshops är intressanta, likaså presentationssidor. utveckla?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Frågan varför man postar kan kanske uppfattas mest som ett ifrågasättande men det kan likagärna handla om vad man vill, vad är det man söker och önskar uppnå. På sätt och vis kanske det är självklart men det kan också bli så att man begränsas av av det nu rådande och att man glömmer att det kanske går att utveckla vidare, om än inte utan formulering av behov, önskningar samt tid att mogna och en del jobb.


Burnin Sven

  • Gäst
En av anledningarna till att jag numera bara lägger upp mina så kallade låtar till kritik här och på Muses muse är att det inte är gengre indelning utan en enda lång lista. Jag vill inte att det ska bli ens i närheten av hur det är över på Studio det räcker gott med dom två avdelningar som redan finns, helt perfekt kort sagt.

Jag märker ofta att mitt ljud/sound/mix och arr ideal ligger ganska långt från det som tycks råda så för mig är en låt kanske färdig när många andra tycker att det är långt kvar. Så när jag lägger upp en låt under färdig så är det för det första inte "på liv och död" utan mer för att jag tycker det är skoj att få input på om det faller folk på läppen. Jag är inte dummare än att jag begriper att jag är en ganska medelmåttig låtmakare och lägger inte ner mer energi på en låt som inte är skitbra än som motsvarar kvalitén på låten. Det handlar om hjärta, låtar, sång och uttryck för mig, det är det som frontar och ska vara i fokus. Kort sagt musiken och allt tekniskt runt den kommer i andra hand.

Under ofärdiga demos lägger jag upp snuttar och skisser.
Göran


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
PÅ Songbox har man en panel, tre recensenter som byts ut lite då och då tror jag..Kanske man skulle kunna ha något liknande här? Tre medlemmar ansvarar
för demolyssnandet i en vecka..bara en tanke.. Hur många låtar laddas upp under en vecka egentligen? "juryn" presenteras varje vecka med namn på förstasidan
så man har lite koll. Detta kräver förstås en del engagemang, kanske blir för mycket? 


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Märker att många kanske har en helt annan syn på vad kontrollrummet är än jag själv.
För mig är det en mötesplats för oss som jobbar med musik och studio i första hand.
Demopostningen är för mig en liten sidogrej som jag själv öht inte använder. Det finns hundratals sidor där man publicerar musik och får den recenserad. AllEars t ex. Genreindelat oxå. Tycker nog inte att det är prio 1 för just KR.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Visst är det så! Vet ju oxo att tex claes aldrig är inne och bökar bland demoavdelningarn, hans intresse ligger ju bland tekniken etc. MEN för andra av oss är demosidorna en viktig del. Funkar det bra här så känns det som kritiken man får är mer värd än på många lysnarsidor...där det mest gäller att få guldstjärnor och vad det nu är :)

För min del behöver inte det ena utesluta det andra, vi kan ha en bra mötesplats för folk i branschen, hemmapulare och låtmakare, tillsammans med ett bra demoforum.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Det finns helt klart 3 olika grupper på KR (omnämnda i arbitrar ordning):

1. Aktiva inom tech-området
2. Aktiva inom demo-området
3. Passiva

De två första är målgruppen för KR, passiva läsare är viktiga men sekundära då det gäller utveckling.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Visst är det så! Vet ju oxo att tex claes aldrig är inne och bökar bland demoavdelningarn, hans intresse ligger ju bland tekniken etc.

Det är ett mycket medvetet val från min sida, eftersom jag känner mig själv väldigt bra. ^_^ På Demo-avdelningen är jag bara en passiv lyssnare, som njuter ibland och förfasas ibland. Jag har mycket bestämda åsikter när det handlar om musik och har lite för mycket svart/vit uppfattning för att jag skulle bli en särskilt trevlig recensent - och därför undviker jag helst att kommentera, utan överlåter det hellre åt andra... ;)
Jag har inte heller lagt upp någon musik själv för bedömning (varken här eller på andra forum), bl a för att jag tycker att det skulle kännas fel att begära omdömen från andra när jag inte själv bidrar med omdömen.
Får väl se så småningom om jag kan försöka bli mer nyanserad i mina omdömen och kanske även vågar lägga upp något själv - men det lär nog dröja ganska länge... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Mitt Forum deltagande är mycket sporadiskt. Ibland har jag ordning på saker o ting o då hinner jag med lite lyssnande och kommenterande. Oftast hinner jag inte. Offline livet tar alldeles för mycket tid  :D . / Mikke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Visst är det så! Vet ju oxo att tex claes aldrig är inne och bökar bland demoavdelningarn, hans intresse ligger ju bland tekniken etc.

Det är ett mycket medvetet val från min sida, eftersom jag känner mig själv väldigt bra. ^_^ På Demo-avdelningen är jag bara en passiv lyssnare, som njuter ibland och förfasas ibland. Jag har mycket bestämda åsikter när det handlar om musik och har lite för mycket svart/vit uppfattning för att jag skulle bli en särskilt trevlig recensent - och därför undviker jag helst att kommentera, utan överlåter det hellre åt andra... ;)
Jag har inte heller lagt upp någon musik själv för bedömning (varken här eller på andra forum), bl a för att jag tycker att det skulle kännas fel att begära omdömen från andra när jag inte själv bidrar med omdömen.
Får väl se så småningom om jag kan försöka bli mer nyanserad i mina omdömen och kanske även vågar lägga upp något själv - men det lär nog dröja ganska länge... :rolleyes:



Medans vi väntar på det är vi iallafall tacksamma att ha ett levande lexikon för musikteknik ombord :D

Ska köpa ny mik eventuellt förresten, tips? ;)

Ska kolla trådarna för mikar :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Ok, är det kanske inte så bra med genreindelning? Ni som varit utsatta för det tycks vara överens om att det mest är besvärligt eller på andra sätt inte något trevligt.

Men om man jämför t.ex kvraudio och deras Listen to members music och allears reklamindränta site så tröttnar åtminstone jag väldigt fort på kvraudios trista och fattiga lista som säger i princip nada om vad det är medan man betydligt lättare kan hitta områden man vill undersöka på allears. Jag har ändå rätt svårt att förstå vad som är så negativt med det.

Visst kan man hantera KR:s listor då det är inte överväldiganda mycket som postas. Dvs om man är inne relativt ofta eller nöjer sig med det senaste. Är man inte det så tror jag inte de är lika inspirerande och man kanske inte letar sig till sidan 5, 12 eller 17.

Så frågan är vad de fungerar för? Jag tror de fungerar för de som är inne ofta och vill ta del och stödja varann i sina ansträngningar och det är mycket bra. Däremot tror jag inte det fungerar så väl utåt. Efter ett tag ligger låten anonymt någonstans långt ner i listan och blir bortglömd. Är det så man vill ha det så är det väl ok. Kanske är KR helt enkelt inte ett ställe som skall fungera som ansikte utåt för musikskapare utan mer en inre angelägenhet? Kanske är det  för mycket jobb m.m?

Min tanke var dock inte egentligen inte att ta bort något av det som nu finns utan att tillföra något mer. Lättare sätt att söka och lyssna, bättre och intressantare sätt att presentera sin musik man anser färdig om man så vill. Osv. Jag känner i alla fall att jag saknar dessa dimensioner. Fast här kanske inte är rätta stället för det? kanske är bättre att var och en gör något eget eller söker sig till andra platser om man nu kommer till den punkten och det som nu är fortsätter som det redan är? Det kan på många sätt naturligtvis räcka med att stödja varanndra på vägen. Det är inte det sämsta.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
DG:

Du har givetvis rätt. Jag tänker kanske i termer av en lista, kanske visar : dagens mest kommenterade, för en vecka sedan, 1 månda, sex måndaer, 1 år ?

Tror oxo på att ha streamande "radio" snurrande.  Dessutom borde man kunna fila på färdiga låtar....borde ju finnas en sida där man tar steget från KR-demo till något som KR kan skylta med utåt.

Jag skulle även kunna tänka mig att man hjälps åt med att skriva korta artiklar åt varandra.

men kanske det blir för myckjet jobb?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Citera
intressantare sätt att presentera sin musik man anser färdig om man så vil

Och om andra anser det, annars är situationen likadan som i färdiga demon för tillfället.

Citera
Dessutom borde man kunna fila på färdiga låtar....borde ju finnas en sida där man tar steget från KR-demo till något som KR kan skylta med utåt.

Ja tack låter bra och intressant, idéer?


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Citera
intressantare sätt att presentera sin musik man anser färdig om man så vil

Och om andra anser det, annars är situationen likadan som i färdiga demon för tillfället.

Citera
Dessutom borde man kunna fila på färdiga låtar....borde ju finnas en sida där man tar steget från KR-demo till något som KR kan skylta med utåt.

Ja tack låter bra och intressant, idéer?




näpp! skitdåligt med den varan just nu.

Men kan man inte utifrån kanske låtar som är lagda i färdiga demon, lägga till sin låt i KR jukebox eller nåt....? outvecklad ide än så länge. återkommer.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar


* Vettig intressant respons
 När jag ser vad som skrivs tycker jag det är en hel del vettiga tankar som kan hjälpa låtmakaren men också ett inflatiöst höjande till skyarna. Var och varannan låt är i princip en topplåt eller strax därunder och det får en att undra varför inte alla här redan är världsstjärnor.

Det är därför jag finns! :ph34r:
Allvarligt så har vi en fin liten familj här där alla känner alla. Och i en familj måste man kuna säga till mycket mer än i det publika samhället. Jag tar mig rättigheten att kräkas på Wernborgs senaste eftersom jag vet att han vet att han är en begåvad musiker. Och han vet att jag är killen som dömer honom utifrån en King Crimson-mall. Sen skadar det ju inte med lite humor, Fortsättning följer!
Max 300; tecken återstår


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
När jag lägger upp låtar så är det ganska mycket för att visa var jag står. Så att den som jag hyllar/dissar kan bilda sig en uppfattning om hur relevanta mina ord är. Jag är för gammal för att bli rockmusiker. Men det är alltid roligt att försöka hitta nya infallsvinklar och skapa en egen "nich" (prosit). Egentligen uppmanar jag till LEK för fan. Ni har alla dessa verktyg till hands. Finns ingen anledning att kopiera.
Så till DH hårda ord om för lite info: Jag är superskyldig. Som en lärjunge till Joy Division ingår det liksom i konceptet att vara svår och mystisk. B)
Max 300; tecken återstår


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
visst är det på lek för många av oss. trots leken vill man ju att det skall låta bra :)

Sen tycker jag ofta att det är skitkul när folk från "det lite äldre gardet" hugger på låtar man gör, -tycker ofta det är intressant när man tycker till om en genre man inte riktigt gillar.

:-)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
visst är det på lek för många av oss. trots leken vill man ju att det skall låta bra :)

Sen tycker jag ofta att det är skitkul när folk från "det lite äldre gardet" hugger på låtar man gör, -tycker ofta det är intressant när man tycker till om en genre man inte riktigt gillar.

:-)

Tillhör inte du det "lite äldre gardet"?  :o

 :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ok då, "det ännu äldre gardet".
 :lol:


elaka jazzfarbror  :wub:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

OK. Ett enkelt förslag. Jag lägger upp en ny sida där vi helt enkelt lägger in länkar till färdiga låtar. Vi kan dela in det i genrer om vi vill. Listan blir inte så ofantligt lång oberoende av. 100 låtar ryms bra på en sida. När vi uppnått det funderar vi på en ny lösning. Sidan skulle uppdateras statiskt av mig en gång i veckan. Det vem som skulle komma in på listan skulle bestämmas av en jury alternativ genom omröstning. Krav från min sida är att det skulle måsta vara av en vissa tekniskt kvalité (ljudkvalite, mix, mastering) för att kunna vara med. Detta skulle vara KR's artistsida. Ingent tjafs och diskussion, endast en sida med låtar. Nyaste alster överst, sedan in i genrelistan. Tyck till.

Senaste låtarna - vecka 51
Börje Bilist - Jag krockar med allt
Kyra Kråka - Jag flyger till månen
Albert Andlös - Luften tar slut


Genre 1
Arne Artist - Sju hundar i koppel (2007)
Arne Artist - Sju hundar och Ted Koppel (2006)
Arne Artist - Rabies och Skabb (2005)


Genre 2
Börje Bilist - Traktorn tog mitt liv (2007)
Kyra Kråka - Flykten från skytten (2006)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vi kan väl testa med det!

Och Tsmalmbe.  jag tror du behöver hjälp med allt snart? PMa iså fall så kan man väl ställa upp med vad man nu kan bidra med.


Artist- och låtnamnen i din lista va fantastiska :D :D :D "traktorn tog mitt liv"  :lol:  :lol:  :lol:  :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
*bump*

Intressant läsning tycker jag :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
*bump*

Intressant läsning tycker jag :D
Ja jo det var intressant allt skrevs för typ över 2 år sedan och jovisst stämmer det även idag. Det blev tydligen ingen "Artist-sida" som tsmb föreslog.

Jag måste säga att jag tycker allt funkar bra på KR och känner ingen avsaknad av någon sida "utåt" vi finns ju på My Space även om inga lyssnar direkt. Det kuliga är att få lägga upp sina halvfärdiga alster och få förslag om hur man kan förbättra sig - mig har det gett enormt mycket. Om det sedan är klubben för inbördes beundran eller inte har jag ingen lust att ta ställning för eller emot. När någon låt inte tilltalar mig alls skriver jag inget - men när det finns nåt där är det kul att kunna ge en kommentar även om den inte innehåller problemets lösning.

Som sagt gillar KR mycket precis som det är.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag vill uppmana även att skriva när man inte gillar låten eller genren! Det är ju faktiskt när man får kritik man kan växa och utvecklas!  Jag har skrivit det förr: jag gillar när jag får beröm :D   MEN jag gillar ännu mer när jag får nya infallsvinklöar, tips, ideer och kritik.

När man får samma ord på flera olika låtar oavsett verkshöjd (vet att ordet är lite sisådär) så har man ju inget att gå på?

Och eko, jag tycker verkligen du har gjort massa framsteg! Kanske skulle varken du eller jag ha utvecklats om det inte funnit surgubbar (och gummor) som sågat våra demosar? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Jag vill uppmana även att skriva när man inte gillar låten eller genren! Det är ju faktiskt när man får kritik man kan växa och utvecklas!  Jag har skrivit det förr: jag gillar när jag får beröm :D   MEN jag gillar ännu mer när jag får nya infallsvinklöar, tips, ideer och kritik.

När man får samma ord på flera olika låtar oavsett verkshöjd (vet att ordet är lite sisådär) så har man ju inget att gå på?

Och eko, jag tycker verkligen du har gjort massa framsteg! Kanske skulle varken du eller jag ha utvecklats om det inte funnit surgubbar (och gummor) som sågat våra demosar? :D

Låter jättebra men problemet uppstår om det inte skrivs något alls?  :blink: Då har du som kompositör ingen aning om du är på rätt väg eller inte, tystnad är inte kul, ibland tom förgörande...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja verkligen. Därav mina tankar om att man gärna kan skriva även om man ogillar.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vill uppmana även att skriva när man inte gillar låten eller genren! Det är ju faktiskt när man får kritik man kan växa och utvecklas!  Jag har skrivit det förr: jag gillar när jag får beröm :D   MEN jag gillar ännu mer när jag får nya infallsvinklöar, tips, ideer och kritik.

När man får samma ord på flera olika låtar oavsett verkshöjd (vet att ordet är lite sisådär) så har man ju inget att gå på?

Och eko, jag tycker verkligen du har gjort massa framsteg! Kanske skulle varken du eller jag ha utvecklats om det inte funnit surgubbar (och gummor) som sågat våra demosar? :D
Ja jag har definitivt gjort framsteg på de ett och ett halvt år jag varit här - har lärt mig massor av välvilliga kritiker som tycker att man ska göra si och så för att det ska låta bättre. Men jag ser ingen vits med att posta eller ta emot post från någon som inte gillar alstret alls och kanske inte har grundtanken att ge input för att det hela ska bli bättre. Jag gillar t.ex. JT´s ambienta sida och kommenterar om jag gillar eller om jag saknar något men vissa av hans låtar väljer jag fullt medvetet att inte kommentera alls eftersom jag inte har något att tillföra eller för att jag inte gillar helt enkelt. I de fallen vad ska jag då skriva? Ja JT det här var ju ett bra försök men det faller på såväl rytm som melodi för att inte tala om harmisarna som ligger helt fel. (Jay vet att det är så här så han kan ta det) Det blir liksom inget utvecklande och då väljer jag att knipa. Det finns en oskriven regel som jag följer - om mina låtar får mindre än tio procent kommentarer så inser jag att låten inte är något att hänga i julgranen dvs om 100 har kollat men det enbart finns 7 kommentarer (inklusive dina  egna) så är det inget att ha.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker det är synd att det är såhär, och jag känner nog att det inte är stället för mig längre.

Jag lyckas mest irritera folk i demodelen, och vet inte heller om jag får ut så mycket konstruktivt längre. Jag hade länge ambitionen att posta i allas låtar för att jag tycker alla är värda kommentarer, men det känns nog inte riktigt som det ger något längre.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker det är synd att det är såhär, och jag känner nog att det inte är stället för mig längre.

Jag lyckas mest irritera folk i demodelen, och vet inte heller om jag får ut så mycket konstruktivt längre. Jag hade länge ambitionen att posta i allas låtar för att jag tycker alla är värda kommentarer, men det känns nog inte riktigt som det ger något längre.


Hm.. nu blir jag förvånad. Jag hoppas att inte mina tankar förde dig till det uttalandet. Tycker du är en instutition Emu så beskriv gärna vad som får dig att tänka sådär.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se