Kontrollrummet

FÖRSLAG ang. demostatistik (Dags att lägga ner demokvotan?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har ett förslag som jag tror jag leda till ökad postning i demotrådarna. En del postar mycket i egna trådar men lite i andras. En del postar mycket i andras trådar och mycket i egna. En del postar enbart i andras. En del postar enbar i egna trådar. Etc, etc, etc......

Jaja, ni fattar. Ingen nämnd, ingen glömd. Och jag säger inte jag är guds bästa barn heller, absolut inte. Men.....

Om vi hade en sorts kvota på hur aktiv man är i egna resp. andras trådar kan det leda till att man lägger fler kommentarer i andras trådar för att få fart på sina egna och på så sätt få fler kommentarer som för låten framåt förhoppningsvis.´

Mitt förslag, och jag hoppas det är genomförbart utan några jätteinsatser ser ut så här:

I profilsammanfattningen lägger vi till demokvota:



Och om man klickar på kvotalänken kommer man hit:

« Senast ändrad: 27.01.2009, 00:52:27 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker det är ett jättebra förslag. Skulle passa allra bäst på "andra stället" där är demosidorna en katastrof. Slutat lägga upp låtar där. Funkar väldigt mycket bättre här och ditt förslag skulle kunna vara ytterligare en morot.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jättebra förslag!

Jag försöker  lyssna och kommentera andras så mycket jag kan, och det finns en hel del i vilkas trådar man själv skrivit massa gånger, men som aldrig svarat i mina postningar.

Sen är det ju frivilligt, men man vill ju ha feed, och de som postar vill oxo ha feed, även om de aldrig själva skriver nåt.

Sedan har vi ju mr demokommentator, Dligt Gehör som fanken borde få pris för proffstyckning utan att ha postat en egen enda demo :) tack DG!

Mycket bra.

Skulle dessutom, som meddelats till tsmalmbe, vilja ha en klickbar funktion "Topplistare på postare i ämnet" så skulle man se vilka som är mest aktiva i vilket ämne oxo.


kanonide wernis!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Inget dåligt förslag. Får se vad jag hinner med nu i julsångstider. Det finns två möjliga obstakel:
-  Att jag inte klarar  av att implementera det (kräver en ny sida i användarprofilen, länkar och diverse petande  med sånt som  sittet i forumets kärna)
- Att responstiden blir abysmalt usel. Att räkna ut procenten (vilket inte är helt tklart för mig hur du vill att jag skall göra  det, formel?) kan kräva en databassökning  som nödvändigtvis inte är lätt (as in lätt vs tung).

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inget dåligt förslag. Får se vad jag hinner med nu i julsångstider. Det finns två möjliga obstakel:
-  Att jag inte klarar  av att implementera det (kräver en ny sida i användarprofilen, länkar och diverse petande  med sånt som  sittet i forumets kärna)
- Att responstiden blir abysmalt usel. Att räkna ut procenten (vilket inte är helt tklart för mig hur du vill att jag skall göra  det, formel?) kan kräva en databassökning  som nödvändigtvis inte är lätt (as in lätt vs tung).



Ang. procenten så delar jag poster i andrar trådar med poster i egna = Demokvota.
Du kanske kan köra ett batchjobb nattetid som räknar ut kvotan för varje medlem så slipper du räkna vid varje sidvisning?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ääh....om man har en räknare för varje user som sorterar allt, alltså postningar / tavla, och dessutom då för demos, egen/annans post, så är väl själv uträkningen öppet mål ?


:unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ääh....om man har en räknare för varje user som sorterar allt, alltså postningar / tavla, och dessutom då för demos, egen/annans post, så är väl själv uträkningen öppet mål ?
:unsure:
menar du att det skulle synas vid varje medlemsnamn i trådarna, info om postningar / i alla tavlor. Blir inte det trångt?

Det kan nog bli slött i långa trådar.

Fattat fel kanske? :unsure:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nej, inte synas. men finnas fr dessa beräkningar. kan ju uppdateras en gång/dygn o finnas på profilen?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kanon ide´wernis!
En del av oss har nog funderat på hur vi skall få demo sidan att funka..Haft lite diskussioner vid sidan om..Nu har du ett mycket bra förslag på hur det kan göras,hoppas det går att realisera.

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Det räcker väl om det står i profilen. Inte synas i varje postning. Då blir för ajabaja.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det räcker väl om det står i profilen. Inte synas i varje postning. Då blir för ajabaja.

Jag tycker inte det. Det är otäckt många som bara tittar i trådarna utan att säga nåt.

Tror faktiskt att detta kan få fart på forumet.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det räcker väl om det står i profilen. Inte synas i varje postning. Då blir för ajabaja.

Jag tycker inte det. Det är otäckt många som bara tittar i trådarna utan att säga nåt.

Tror faktiskt att detta kan få fart på forumet.

Absolut,medhåll Wernis.


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Angående prestandan: Någon förkompilerad funktion för att ta fram denna statistik borde gå bra. Antar att den här sidan körs på MySQL som jag inte är helt hemma i nu för tiden, men om det finns något liknande MSSQL's user defined functions så borde det gå rätt snabbt.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
abysmalt


Aldeles försällan man ser det ordet... trevligt..
bra förslag wernborg går det o fixa skulle det nog hjälpa till. För som sagt man ör inte guds bästa barn :rolleyes:
tony
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Angående prestandan: Någon förkompilerad funktion för att ta fram denna statistik borde gå bra. Antar att den här sidan körs på MySQL som jag inte är helt hemma i nu för tiden, men om det finns något liknande MSSQL's user defined functions så borde det gå rätt snabbt.

Problemet är inte förkompilerad eller ej, utan huruvida sammalsuriet av tavlor forumet baserar sig på leder till 1-n stycken full table scan per användare per sida. Det löser sig ju med ett batchjobb, men det ökar komplexiteten på lösningen.

Nej, jag har inte ännu undersökt detta överhuvudtaget.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det räcker väl om det står i profilen. Inte synas i varje postning. Då blir för ajabaja.

Jag tycker inte det. Det är otäckt många som bara tittar i trådarna utan att säga nåt.

Tror faktiskt att detta kan få fart på forumet.

Absolut,medhåll Wernis.
Å jag håller med Harmicke

 :lol:

Bump..... typ, ba!


Utloggad tsmalmbe

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=demoStats&user=1

Lite ditåt. Att få det här att synas vid varje inlägg är en lite annan femma. Icke omöjlig, men lite i gången.

Fungerar allts[ med id, inte med namn.
« Senast ändrad: 22.11.2007, 12:31:12 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
MYCKET bra. tror det sammanfattar rätt bra vad wernborg menade.


Sen detta med en topp tio per avdelning vore fint ;)

bra jobb tsm!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Kanske det. Implementationen har ingen layout, och den är helt rakt-på-sak sql. Inga optimeringar här, och inget skydd mot bovar eller banditer. Så det är långt ifrån färdigt, men det lär duga som proof-of-concept.

Jag ger gärna bort koden, så får någon annan laga den datasäker (mot sql-inject etc.), och fixa lite felkontroll och layout? Annars tar det en tid innan jag tar mig an det här igen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Sen detta med en topp tio per avdelning vore fint ;)

En samlingssida kan  ju göras. Den blir också långsam förstås. Att ha en skild sida  för varje  avdelning i en ppup är för mycket jobb just nu. Take it or leave it liksom med den här saken.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nöjer mig med det lille ;) hih. fan, önskar verkligen att man kunde hjälpa rent kodknackarmässigt.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=demoStats&user=1
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=demoStats&user=1
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=demoStats&user=1

Lite ditåt. Att få det här att synas vid varje inlägg är en lite annan femma. Icke omöjlig, men lite i gången.


Fina fisken!
« Senast ändrad: 22.11.2007, 12:31:45 by tsmalmbe »


Utloggad tsmalmbe

Bump för ny layout.

Formeln är nu:
$ratio = round (100 - ($totalOwnPosts / $totalPosts  * 100), 2);
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
perfa :):)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

OBS! Fungerar nu med ID istället för namn.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
OBS! Fungerar nu med ID istället för namn.

Funkar ju strålande. Trillar funktionen in nånstans i gränssnittet eller kör vi manuellt?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
em. en lite fråga. varför bara med ID ?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
em. en lite fråga. varför bara med ID ?

:)

Kan det ha med mellanslag att göra. Blir ingen bra länk med mellanslag i.


Utloggad tsmalmbe

mellanslag, performance. Länken kommer att genereras automatiskt senare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OBS! Fungerar nu med ID istället för namn.

Fattar noll. Jag ser inte mina demopostningar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är lite hemligt än så länge. Om du håller musen över ett användarnamn så ser du vilket id användaren har i statusfältet längst ner i browsern. (Internet Explorer)

Använd följande adress nedan där du byter ut XXX mot id-numret för användaren.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=demoStats&user=XXX
« Senast ändrad: 22.11.2007, 22:31:13 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
He, he! Va fränt! Kul läsning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Länken finns  nu på plats. Att få procenten att synas krävar att jag omstrukturerar hela skräpet, så det får vänta. Detta var en sk. rapid-lösningen for now.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil