Kontrollrummet

FÖRSLAG ang. demostatistik (Dags att lägga ner demokvotan?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tycker demokvotan är bra jag. Kul när folk uppmanar andra att tycka till lite och det skulle vi inte få om inte svart-på-vitt fanns så att säga.
Däremot tycker jag Karman ska bort - för jag får aldrig några hur många bra idéer jag än kommer med <_<
Eko
Ok men borde inte demokvotan bli högre ju fler låtar du lägger upp ?
kanske gör det redan har ingen koll
men
Jag tycker man ska kunna se direkt hur många demos folk lagt upp och kunna lägga in kommentarer och välja om det ska läggas ut på första sidan, nu blir man närvös när man får en varning om man ska posta i en gammal tråd. och det är lite trist för då dör låten tyck mässigt

Ha karma ha ha vet inte om det har med ideer att göra kanske något annat he he
F.. du har ju 50% HÖGRE EN JAG och jag som är så snäll  :D


Nej, demokvotan sjunker ju fler låtar man lägger upp, i och med att man får fler postar i sina egna trådar. Så, för varje låt man tankar upp, "behöver" man lyssna och kommentera ett par andra.

Vissa forum använder sig av regler at man SKA kommentera fyra låtar per egen.... men det känns lite fånigt.


Guran, det där 120-dagarsmeddelandet är det bara att ignorerea. Posta i gamla trådar går utmärkt. Tsm  har lagt in det bara så man skall veta att tråden varit lite inaktiv :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hmmmm.....
Man kan ju inte lyssa och kommentera allt på detta forum,om man gjorde det skulle man ju inte ha tid att göra nått eget?Försöker lyssna och kommentera på det jag finner intressant,om någon lägger upp teckno,hur faan skall jag ,50-år gammal bedömma det?Det faller ju fetbort,inte min bag,inte min generation..........  ;)
Jag lyssnar och kommenterar det som faller mej i smaken,och hur många kommentarer har jag inhöstat på min/Badlands musik,inte så jäkligt mycket känns det som... :lol:
Vi lyssnar och kommenterar på det våra buddies gör.......,inget annat.... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vi lyssnar och kommenterar på det våra buddies gör.......,inget annat.... ;)

Den inställningen gör behovet av ett publikt demoforum fullständigt meningslös. Kör det via msn istället vetja.  ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vi lyssnar och kommenterar på det våra buddies gör.......,inget annat.... ;)

Den inställningen gör behovet av ett publikt demoforum fullständigt meningslös. Kör det via msn istället vetja.  ;)

Och sen får man ju så grymt utvecklande kommentarer av sina buddies också  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Vi lyssnar och kommenterar på det våra buddies gör.......,inget annat.... ;)

Den inställningen gör behovet av ett publikt demoforum fullständigt meningslös. Kör det via msn istället vetja.  ;)

Och sen får man ju så grymt utvecklande kommentarer av sina buddies också  :lol:

Bra skrivet! 


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Vi lyssnar och kommenterar på det våra buddies gör.......,inget annat.... ;)

Den inställningen gör behovet av ett publikt demoforum fullständigt meningslös. Kör det via msn istället vetja.  ;)

Och sen får man ju så grymt utvecklande kommentarer av sina buddies också  :lol:
Ni bägge missar min smiley-.......... :(
Den där med glimten i ögat....   ser ut så här... och läs nu för faan vad jag skriver..... ;) ;) ;) ;)

jag var altså sarkastisk i mitt inlägg,det missade ni,inte på flit hoppas jag???????  ;) ;) ;) ;) :lol:
Hur svårt kan det vara??????? :wub:
Nu blir jag nästan förbannad...... :P
« Senast ändrad: 27.01.2009, 16:18:24 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
nepp, ironi är farligt på internätet :)

Sorry iken, men vad är slutsatsen man skall dra av ditt inlägg? Först argumenterar du om en närliggande fråga, "Vilken typ av musik kommenterar man (du)", utan ironi.. Sen avslutar du med en sån kommentar.

Liksom...

Jaja, det är lugnt för min del iaf, har själv skrivit solklara ironiska saker här och var, som ingen fattat ;)
« Senast ändrad: 27.01.2009, 16:38:21 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi lyssnar och kommenterar på det våra buddies gör.......,inget annat.... ;)
Den inställningen gör behovet av ett publikt demoforum fullständigt meningslös. Kör det via msn istället vetja.  ;)
Och sen får man ju så grymt utvecklande kommentarer av sina buddies också  :lol:
Ni bägge missar min smiley-.......... :(
jag var alltså sarkastisk i mitt inlägg,det missade ni,inte på flit hoppas jag???????  ;) ;) ;) ;) :lol:

Iken, jag kommenterar inte det buddies gör - eller hur?   ;) men jag ska skärpa mig...  :wub:

(jag menar inget illa - bara skojar lite, då alla redan är på hugget)
« Senast ändrad: 27.01.2009, 16:42:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
nepp, ironi är farligt på internätet :)

Sorry iken, men vad är slutsatsen man skall dra av ditt inlägg? Först argumenterar du om en närliggande fråga, "Vilken typ av musik kommenterar man (du)", utan ironi.. Sen avslutar du med en sån kommentar.

Liksom...

Jaja, det är lugnt för min del iaf, har själv skrivit solklara ironiska saker här och var, som ingen fattat ;)
Det fanns en smiley där,det borde räcka?  ;) :)
Nevermind,har haft en skittuff dag,är numera arbetslös..... så ta mina inlägg med en skitstor nypa salt... :ph34r: :( :mellow: 50 bast och utan jobb... vad gör man..... :mellow:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Röstar på att ha kvar demokvota trots att det blir lite snett då man får 100% sådan efter bara nån comment utan egna låtar. Det stimulerar ändå på ett ganska positivt sätt att feedbacka, tror jag. Saker som ger uppskattning är färskvara och behöver uppdateras och därför är karma mer tveksamt men ganska kul att få och ge.  :)
« Senast ändrad: 27.01.2009, 18:29:59 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Röstar på att ha kvar demokvotan men skippa karma'n.

Jag har faktiskt struntat kommentera några låtar upplagda som ren 'promo' där postaren knappt har nån demokvota.   :ph34r:

Sen har jag struntat i en del som jag inte kunnat kommentera eller när man en dag efter jobbet är helt slut men bara lite nyfiken.  :unsure:

Många av mina kommentarer kanske är beige:a men jag försöker tycka om saker och ting, ibland är det ju svårt att veta vilken nivå skaparen av alstret är på liksom och om mina begränsade mixkunskapskommentarer passar in, så oftast blir det lite mer allmänt om jag gillar låten osv.  :)



Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Och jag tycker både karman och demokvotan är kul. Kan vi inte skippa smilisarna istället?
(Tänk att vi klarade oss utan sådana i skrift i över 1000 år... Och på mindre än en generation blev det nästan viktigare är å, ä och ö.

Ursäkta OT.)
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Räcker det inte att förbjuda denna :  ;)

Man ser ju så jävla fånig ut när man använder den.  :lol:


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Räcker det inte att förbjuda denna :  ;)

Man ser ju så jävla fånig ut när man använder den.  :lol:
Då är jag jävligt fånig då...... ;) ;) ;) ;) ;) ;)  :lol:
Go´natt säger Nordh från Kista(n).......... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Demokvotan får mej att ta mej i kragen (en motivator) de gånger jag inte direkt känner att jag har något att säga, och ändå skriva något vettigt om de låtar jag lyssnar på. Fungerar inte alltid - men ibland.
Man vill ju inte gödsla med inlägg i egna trådar, men i demotrådar har det en liten negativ effekt på så sätt att jag kanske samlar ihop många synpunkter från flera innan jag svarar. Det känns ju alltid bra att få ett svar eller tack på det man har framfört och genom att göra "samlingssvar" så kanske det inte blir så direkt och personligt och det tar för lång tid innan svaret kommer..
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Räcker det inte att förbjuda denna :  ;)

Man ser ju så jävla fånig ut när man använder den.  :lol:
Då är jag jävligt fånig då...... ;) ;) ;) ;) ;) ;)  :lol:
Go´natt säger Nordh från Kista(n).......... :)

Gonatt  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nattis IKEN. Best wishes..

CYkeln: jag kan tycka det är rätt ignorant om man låter det gå för länge att kommentera sina egna låtar ibland, men brukar också "samla ihop" inläggen.

Däremot känns det ju sådär om man lyssnat igenom en låt, och sen skrivit en halv roman, och så går det typ en vecka, och man får "tack för lyssning". Då lessnar man lite på att kommentera.

Sen missar man helt ibland :( känns ju lite jobbigt att först gnälla på andra och sen totalmissa själv :D


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Cykeln,
Jag brukade också få lite dåligt samvete över att skriva uppsamlingssvar. Men när jag läser andras kommentarer på ens egna kommentarer, så har jag märkt att det faktiskt inte spelar någon roll om det är ett långt eller flera enskilda, utan huvudsaken är att man får ett kvitto på att synpunkterna har gått fram. Så uppsamlingssvar är helt OK.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
+1. det är ju mest innehållet som räknas :=)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Cykeln,
Jag brukade också få lite dåligt samvete över att skriva uppsamlingssvar. Men när jag läser andras kommentarer på ens egna kommentarer, så har jag märkt att det faktiskt inte spelar någon roll om det är ett långt eller flera enskilda, utan huvudsaken är att man får ett kvitto på att synpunkterna har gått fram. Så uppsamlingssvar är helt OK.
Håller också med. Däremot väldigt surt att behöva vänta nån vecka på feedback på feedbacken. Då har man (jag) förmodligen glömt bort låten.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
EMU
Just så känner jag - hamnar mellan att inte gödsla med egna inlägg i egen tråd men inte heller vänta för länge/svara för många på en gång.
Och precis, om man "bemödar" sig att skriva utförligt och inte får någon respons på det känns det rätt poänglöst att skriva och man lackar ur - gäller egentligen även om man skriver kort, men då är det förstås ok att även svaret är kort.
Javisst missar man (jag) ibland - det är pinsamt.

Rattle
Jovisst är huvudsaken att man får ett kvitto på att det man sagt kommit fram - att var och en får ett svar - men ibland känns det som mina samlingssvar har innefattat alltför många (härmed en senkommen ursäkt). Ett par tre stycken kan jag tycka är ok.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jo svaren på mix tipsen är lika viktiga som tipsen helt klart.
Riktigt roligt är det när man hör att trådskaparen har anammat det tips man gett,och att dom/det faktiskt fungerade i mixen/låten.

Däremot hör jag efter sex månaders bortavaro att många av er har gått stort framåt i "mixeri branschen",det är riktigt kul!
Fast det blir ju mindre att kommentera,men alla comments är bra även om dom inte tillför så mycket.Det kan räcka med att man tycker som någon annan och syftar till det,det ger trådskaparen ett större underlag för att fatta beslutet ex.. :"skall jag göra nåt åt soundet på virveln typ,,"
Om flera tycker samma sak så är det mera "rätt" i mina öron att faktiskt anamma tipset.
Sen har man en egen bild av hur man vill att det skall låta,och kanske kör sitt eget race ändå.
Ungefär som jag gjorde med övertons flöjt liret i mitt senaste projekt..Många ville skippa den då den inte passade i genren/låten,så jag gjorde en kompromiss och tog de bättre delarna och vips så funkade det.Mycket tack vare Olas gura..Jag "hörde" en bild av hur jag ville att det skulle låta.
Ett litet avbrott från genren som samtidigt knöt ihop låten med texten.

Sen är ju första sidan i våran demo grej hett efter traktad då man nyss har skrivit en låt och inväntar synpunkter.När man har mixen/låten i ordning och fått det bekräftat så känner jag för egen del att det är onödigt att lyfta upp låten igen.Det känns som att jag tar plats i onödan från er andra.Är det klart så är det klart,så resonerar jag även om jag lämnar låten med osvarade "rygg dunknings kommentarer"..Ja ni fattar.

Viktigt i detta sammanhang är att man upplyser om att det är en ny version på gång samt datum för det,det gör att man har lite bättre koll när man feedbackar.Gärna så att det syns på första sidan.

Mvh
Micael



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
.....  Däremot väldigt surt att behöva vänta nån vecka på feedback på feedbacken. Då har man (jag) förmodligen glömt bort låten.
Sant! - ett förbättringsområde för mej.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
HM
"...... Viktigt i detta sammanhang är att man upplyser om att det är en ny version på gång samt datum för det,det gör att man har lite bättre koll när man feedbackar.Gärna så att det syns på första sidan."

Just så. När man (jag) har skruvat, ändrat, gjort om för att försöka styra upp det åt det håll som man fått kommentarer-synpunkter på - så vill man (jag igen) ju få respons på om man har rattat rätt - Samtidigt vill man ju inte trötta ut folk.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
visst.. bra att andemeningen är att ha ett levande forum..
Men nånstans så ger den här diskussionen mig lite halvkonstig känsla.
Det blir att jag kommenterar och skriver med en tanke på hur det jag skriver kommer att uppfattas.. skriver jag "fel", svarar jag för tidigt, för sent, bemöter jag inte feedbacken på "rätt sätt", kommenterar jag för lite, för mycket...

Jag trivs här, donar på i min takt, och på mitt sätt.
Huvudsaken är att jag bidrar med något, efter min förmåga.

Man kan alltid tycka och önska men ibland kan man väl välja sina strider och inte haka upp sig på allt - leta felen.. när det mesta funkar precis som det ska. (och här menar jag alltså diskussionen ang "rätt och fel", inte hur man kommenterar i demodelen)
Det är lite mina tankar kring detta  :)
« Senast ändrad: 28.01.2009, 13:59:14 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, man svarar ju efter förmåga. Det får vi inte glömma.

Bara ett "Jag gillar det här, du är på rätt spår" är ju bättre än att skita i att svara efter en lyssning. Egentligen.
Fast att skriva "Det här är skit", funkar inte om man inte är jäkligt asocial, eller vill bli betraktad sån :D. Det är lite intressant, för då krävs det nästan en förklaring, hur kan man göra det bättre, annat än bara "jag tycker det" ;)

Så många låter bli att srkiva nåt då, om de inte har klart för sig vad de ska skriva.

Sen får man inte glömma att det finns folk som är dåliga på att utrycka sig i skrift med.. De skriver ju naturligtvis mindre..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Överlag tycker jag kvalitén på recensionerna här, är vida bättre än recensionerna av skivor i vilken dagstidning som helst..

Ett annat språk framförallt eftersom det är kommunikation från musiker till musiker..


I det andra fallet kommunikation från amatörmässig journalist till ett grundlurat gäng musikamatörer :D (lyssnare)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
visst.. bra att andemeningen är att ha ett levande forum..
Men nånstans så ger den här diskussionen mig lite halvkonstig känsla.
Det blir att jag kommenterar och skriver med en tanke på hur det jag skriver kommer att uppfattas.. skriver jag "fel", svarar jag för tidigt, för sent, bemöter jag inte feedbacken på "rätt sätt", kommenterar jag för lite, för mycket...

Precis. Därav frågeställningen ang. demokvotans vara eller icke vara.

Är ju tråkigt om det ligger taktik eller annat bakom hur/när man kommenterar feedbacken i sina egna låtar.

Vad jag menar är att om demokvotan försvinner så försvinner ju liksom bevisen för hur bra eller dåligt jag kommenterar och återgäldar feedback i demoforumet. Om det sen är bra vete fåglarna....


Svammel....


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jag vet inte om mitt förslag med demokvota var så himla bra så här i efterhand. Visst, jag kan se vilka som är duktiga på att återgälda feedback dom fått.

Men mest gör demokvotan mig uppmärksam på vilka som bara är intresserade av att få kommentarer utan att ge något tillbaka och det gör ju inte KR bättre. Bara mig surare.

Dessutom känns det som att en del demopostar enbart för att få upp kvotan med en form av helt meningslösa inlägg. Typ: Jättebra - keep it up. Åhh va bra. Kalas - upp med sången så är du hemma. etc. etc. etc. etc. Har säkert gjort ett och annat skitinlägg själv också.

Vad säger ni. Dags att skrota demokvotan?

visst.. bra att andemeningen är att ha ett levande forum..
Men nånstans så ger den här diskussionen mig lite halvkonstig känsla.
Det blir att jag kommenterar och skriver med en tanke på hur det jag skriver kommer att uppfattas.. skriver jag "fel", svarar jag för tidigt, för sent, bemöter jag inte feedbacken på "rätt sätt", kommenterar jag för lite, för mycket...

Precis. Därav frågeställningen ang. demokvotans vara eller icke vara.

Är ju tråkigt om det ligger taktik eller annat bakom hur/när man kommenterar feedbacken i sina egna låtar.

Vad jag menar är att om demokvotan försvinner så försvinner ju liksom bevisen för hur bra eller dåligt jag kommenterar och återgäldar feedback i demoforumet. Om det sen är bra vete fåglarna....


Svammel....

Att det skulle på nåt sätt ligga taktiktänk bakom kommenterandet känns helt befängt och ärligt så förstår jag inte ens hur man orkar sitta och fundera på om så är fallet eller inte? Jag tänker inte ens på den där lilla rutan som dessutom faktiskt är väldigt missvisande. Jag som t ex aldrig själv laddar upp låtar utan kommenterar "mina" och andras i andras trådar, jag har ju en finfin statistik.
Statistiken kan väl få vara kvar, jag hänger mest upp mig på alla tankar och misstankar som den här tråden visar att det finns. Lägg energin på att ha trevligt medans man spenderar tid här inne istället för att reta upp sig på diverse saker. Ska jag sitta och titta vem som kommenterat på min sång förut eller inte innan jag beslutar mig för att skriva nåt på dennes låt? Naeee..

Nåja, man kan älta i evigheter vad som är rätt och fel. Men är det inte större problem än såhär så behöver vi inte blåsa upp små grejer till nåt större.

Tycker jag.

Och på vilket sätt kan det vara fel att skriva "kanon - upp med sången så är du hemma"? Jag vill inte tro att någon misstror mig när jag skriver så (jag vet att jag HAR skrivit så). Jag skriver det jag tycker, utan baktankar. Inte pga nån statistik ska se snyggare ut.
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Jag måste erkänna att det är först nu som jag fattade vad den där demokvota-grejen var, jag trodde att det hade nåt att göra med hur mycket demosar man fick ladda upp eller nåt. Men nu förstår jag bättre! Med stor bävan skola jag iakttaga denna lilla tingest hädanefter.

 :o
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag måste erkänna att det är först nu som jag fattade vad den där demokvota-grejen var, jag trodde att det hade nåt att göra med hur mycket demosar man fick ladda upp eller nåt. Men nu förstår jag bättre! Med stor bävan skola jag iakttaga denna lilla tingest hädanefter.
 :o

Vilken fin demokvota du har gjort. Perfekt balans i mixen!  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag vet inte om mitt förslag med demokvota var så himla bra så här i efterhand. Visst, jag kan se vilka som är duktiga på att återgälda feedback dom fått.

Men mest gör demokvotan mig uppmärksam på vilka som bara är intresserade av att få kommentarer utan att ge något tillbaka och det gör ju inte KR bättre. Bara mig surare.

Dessutom känns det som att en del demopostar enbart för att få upp kvotan med en form av helt meningslösa inlägg. Typ: Jättebra - keep it up. Åhh va bra. Kalas - upp med sången så är du hemma. etc. etc. etc. etc. Har säkert gjort ett och annat skitinlägg själv också.

Vad säger ni. Dags att skrota demokvotan?

visst.. bra att andemeningen är att ha ett levande forum..
Men nånstans så ger den här diskussionen mig lite halvkonstig känsla.
Det blir att jag kommenterar och skriver med en tanke på hur det jag skriver kommer att uppfattas.. skriver jag "fel", svarar jag för tidigt, för sent, bemöter jag inte feedbacken på "rätt sätt", kommenterar jag för lite, för mycket...

Precis. Därav frågeställningen ang. demokvotans vara eller icke vara.

Är ju tråkigt om det ligger taktik eller annat bakom hur/när man kommenterar feedbacken i sina egna låtar.

Vad jag menar är att om demokvotan försvinner så försvinner ju liksom bevisen för hur bra eller dåligt jag kommenterar och återgäldar feedback i demoforumet. Om det sen är bra vete fåglarna....


Svammel....

Att det skulle på nåt sätt ligga taktiktänk bakom kommenterandet känns helt befängt och ärligt så förstår jag inte ens hur man orkar sitta och fundera på om så är fallet eller inte? Jag tänker inte ens på den där lilla rutan som dessutom faktiskt är väldigt missvisande. Jag som t ex aldrig själv laddar upp låtar utan kommenterar "mina" och andras i andras trådar, jag har ju en finfin statistik.
Statistiken kan väl få vara kvar, jag hänger mest upp mig på alla tankar och misstankar som den här tråden visar att det finns. Lägg energin på att ha trevligt medans man spenderar tid här inne istället för att reta upp sig på diverse saker. Ska jag sitta och titta vem som kommenterat på min sång förut eller inte innan jag beslutar mig för att skriva nåt på dennes låt? Naeee..

Nåja, man kan älta i evigheter vad som är rätt och fel. Men är det inte större problem än såhär så behöver vi inte blåsa upp små grejer till nåt större.

Tycker jag.

Och på vilket sätt kan det vara fel att skriva "kanon - upp med sången så är du hemma"? Jag vill inte tro att någon misstror mig när jag skriver så (jag vet att jag HAR skrivit så). Jag skriver det jag tycker, utan baktankar. Inte pga nån statistik ska se snyggare ut.

word
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Va fint Åsa och Yllet.

Åsa. Absolut inte någon specifik jag avsåg imitt inlägg. Sorry om det prickade dig. Det var inte alls avsikten.

Ni tror helt fel om ni tror att jag försökte skapa ett övervakningsverktyg med demokvotan. Nej tvärtom. Har vid flera tillfällen ställt frågan till forumet vad vi bör göra för att öka aktiviteten här. Ett förslag från min sida var att försöka samarbeta med MM (Musikermagasinet) men det föll inte i god jord här. Att jag tycker aktiviteten (eller snarare medlemsantalet) är för lågt är ingen hemlighet. Att få in ytterligare medlemmar från musikerhåll (MM) istället för datorhållet (Studio) tror jag nämligen hade varit kalas. Men nu ska MM dra igång ett eget forum istället. (Som iofs verkar ha svårt att få tummen ur)

Demokvotan var ett försök att sporra till högre aktivitet bland dom redan trogna så att säga. Det är ju lite av ett stalker-forum här där man gärna bevakar vad som händer och gärna läser många trådar, men särskilt händelserikt är det ju inte.

Sedan var det ju självklart lite av en brandfackla för att få igång diskussionen.