Sen kan man prata hur mycket som helst om moral eller lag men det är tekniken som är kung, det är den som ändrar våra beteendemönster.
Nej, det där var väl kraftigt förenklat va?

Tekniken finns att göra mycket, som ändå inte görs. Beteendemönster ändras inte så lätt, o lagar o regleringar styr mer än vi tror - vilket nog är tur. Annars hade vi ju alla suttit där o kopierat egna sedlar i färgkopiatorerna. Det går ju alldeles utmärkt rent tekniskt.
Konsekvensen av ett sånt handlande för samhället är dock mycket lättare att se för gemene man än att se den (ev) skada som illegal fildelning orsakar o kan komma att orsaka längre fram.
Som jag ser det är mycket kring diskussionen om fildelning nån sorts "frihetskamp" i anarkistisk anda. Ungefär som slagord kladdade på fasader typ "Ett enAt folk kan inte styras", "Det finns Alternativ" etc (där stort A ska omges av en cirkel förstås)
Bara det att övervägande majoriteten av människor inte är intresserade av anarki.
Teknikutvecklingen är bara en av flera saker som styr vårt beteendemönster.
Vårt beteendemönster styr också i viss mån tekniken och dess användning. Tekniken har inget eget liv.
Vi gör det som gynnar oss själva, så länge vi inte ser en konsekvens som hotar samhället - o därmed i förlängningen - oss själva. Då reglerar vi. Det har vi alltid gjort.
Jag anser nog inte diskussionen handlar om teknik.
Egentligen inte om lag heller - för olagligt är det, inte så mycket att diskutera där.
Det handlar nog mer om moral och samhällsåskådning i så fall - vad tycker vi är rätt o vad tycker vi är fel?
Var går gränsen för ägande? Vid vilken punkt är samhällsnyttan viktigare än den enskildes nytta, o tvärtom? Vid vilken punkt är Min vilja viktigare än Din - o tvärtom? Vad blir konsekvenserna?
Och ser vi till rätten att äga immateriella tillgångar så är den diskussionen mycket större än att gälla några mp3-låtar. Det handlar om fundamentala strukturer som skulle raseras i förlängningen - mångmiljonindustrier på alla möjliga plan som skulle bli tvungna att agera annorlunda än idag.
Eller kort: om någon annan har fritt fram att skörda det du sått, vad motiverar dig att så - gång på gång?
Men vi kan ta det lugnt

Regleringarna kommer långt före vi har diskuterat det färdigt!