Forum > Demolåtar
equality - Stigar 6
Åsa:
:wub: Bra...!
Jag tyckte bättre om versionen utan trummor, mer finstämt så. Den fina texten och sången dränktes lite i trumversionen tyckte jag.
equality:
--- Citat från: Wernborg skrivet 17.11.2007, 19:30:13 ---Hej.
Mysig trumlös version.
PM till dej...
--- Slut citat ---
Uppfattat! Tack!
equality:
--- Citat från: Åsa skrivet 17.11.2007, 20:08:08 --- :wub: Bra...!
Jag tyckte bättre om versionen utan trummor, mer finstämt så. Den fina texten och sången dränktes lite i trumversionen tyckte jag.
--- Slut citat ---
Jag håller nog med dig men nån form av perkussion väl? :unsure: Kul att du gillade detta och tack för kommentarena.
DåligtGehör:
Trumlösa versionen visar fram låtens kvaliteter på ett helt annat sätt. Känns fullt tillräckligt med så få instrument om än jag skulle vilja höra basen något mer. Då särskilt när den gör sina mer markerade fraser. Skulle kanske panorerar lite mer.
----
För att ta ett gott exempel på att använda rätt många instrument och saker som händer men ändå få luft, driv och ett mjukt varierat flöde. Lyssna på Paul Simon - Hearts and Bones. Hi-string ak.gitarr, ak.gitar, contabass.gitarr, Rhodes, handspelade trummor, percussion, vibrafon & marimba, leadsång, körer. Hur gitarrerna jobbar tillsammans; tar kommandot, bollar över till den andre, står tillbaka, gemensamt, tar små pauser. Hur de handspelade trummorna och percussion bidrar till det muka drivet. Rhodespianot som inte ber om uppmärksamhet låten igenom. Inte minst hur alla lyssnar på varann. Ok. Den har mer latin i sig och är inte riktigt jämförbar med din låt. Men sättet hur instrumenten skapar spänning och rum.
Tror iofs att det är väldigt svårt att öppnå själv. Man måste nog ha en väldigt klar bild av arret innan man lägger respektive instrument. Låta bli att spela respektive spela mindre här och där för att skapa rum för slutreslutatet.
equality:
DG: Kul att du tar upp Hearts and Bones, alltid gillat den låten och såg P S med sitt 17-mannaband spela den och naturligtvis en massa Gracelandlåtar i Globen, kan det ha varit 1991? Jag har också fastnat för, på senare år, hur den är arrad men uppnå något liknande själv som du också påpekar skulle jag inte fixa. Jag skulle ändå vilja ha mer växelsång (-instrument) i mina låtar. Det blir lätt att man dundrar på med de instrument som man redan bestämt sig för från början och lyhört spel är som bortblåst. Men det där är inget för slöfockar som mig utan kräver ett slags skärpt fjärrskådande in i framtiden att försöka uppnå den kommunikation som finns då man spelar med andra musiker. Inspirerande att läsa dina tankar och idéer. De ökar motivationen att börja om med denna där nu en ett tightare gitarrspel är åtgärd nummer 1. Thnx DG!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida