Kontrollrummet

Hmike/Burninsven/Egghuvudet - Sometimes I´m free

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Sometimes I´m free
Artist:Harmonica mike/Burnin sven/egghuvudet
Text/Musik:Hm
Mix/Arr/Prod:Hm
Genre:Blues
Status:Demo
Tillverknings år:2007
Storlek:5,4 meg


Hej.
Så har jag då äntligen fixat till denna.Förhoppnings vis så ligger Görans fil rätt.Lämnade lite utrymme till Egghuvudets utmärkta solo,samt la på lite reverb för att gifta ihop det med övrigt lir.
Möjligen att jag ger mig på den en gång till å fixar lite mer variation på trummorna,men i övrigt så får vi väl se denna som klar.

Shoot blues lovers..

Mvh
Micael/Göran/Egghuvudet

« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:24:09 by tsmalmbe »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön, ganska tung blues. Imponeras av trumfillsen, bla. Färdiga eller gjort själv?
Hittar inget att klaga på hur jag än letar  :rolleyes: Verkar lite som ni inte vet hur den ska sluta.
Det är väl det enda.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Låter bra det här, man blir ju väldigt avundsjuk på hur bra du är på att spela munspel. Har ett själv som bara ligger och skräpar, eftersom jag tyckte det var så svårt. Men man får väl kasnke ta och försöka lite igen  B)

Det ända jag skulle vilja ändra på är att lägga sångdelen en extra gång på slutet också. För du sjunger ju grymt. Skulle vara snyggt att avsluta med det, för det känns lite tråkigt att avsluta med alla solon. Lite tankar från mig bara :rolleyes:

Bra jobbat!


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Hej! Snygg sång och munspel som vanligt. Har mycket svårt för de dubbla virveltrumsslagen, tycker att det stoppar upp istället för driver på låten. Lite mindre room på trummorna hade jag också testat. Skön livekänsla över låten.
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


DåligtGehör

  • Gäst
Yes, jag är också inne på att sången skall komma tillbaka.

Tycker jag känner igen den och kommenterat den och har säkert sagt ungefär så här:

Bra och skön klubbkänsla. Alla insatser bra med extra plus denna gång för BS gitarr... men jag vill ha ett lättare trumspel. Om jag minns rätt HM, så ville du inte det så jag talar nog i onödan. Men det är så skönt att få tala ut någon gång  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön, ganska tung blues. Imponeras av trumfillsen, bla. Färdiga eller gjort själv?
Hittar inget att klaga på hur jag än letar  :rolleyes: Verkar lite som ni inte vet hur den ska sluta.
Det är väl det enda.

Tack E.
Trummorna är en kombination av färdigt och eget..Slutet är väl inte helt klockrent,jag kan ju alltid slänga in lite piano där..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låter bra det här, man blir ju väldigt avundsjuk på hur bra du är på att spela munspel. Har ett själv som bara ligger och skräpar, eftersom jag tyckte det var så svårt. Men man får väl kasnke ta och försöka lite igen  B)

Det ända jag skulle vilja ändra på är att lägga sångdelen en extra gång på slutet också. För du sjunger ju grymt. Skulle vara snyggt att avsluta med det, för det känns lite tråkigt att avsluta med alla solon. Lite tankar från mig bara :rolleyes:

Bra jobbat!

Tack exil.
Munspel är väl det enda instrument som jag kan säga att jag har full koll på.I övrigt så är det pekfingervalsen som gäller :D

Du har rätt om sången,ska ta mig en funderare där..Däremot så vill jag inte skippa nåt av solona,så jag får förlänga låten med några takter.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Yes, jag är också inne på att sången skall komma tillbaka.

Tycker jag känner igen den och kommenterat den och har säkert sagt ungefär så här:

Bra och skön klubbkänsla. Alla insatser bra med extra plus denna gång för BS gitarr... men jag vill ha ett lättare trumspel. Om jag minns rätt HM, så ville du inte det så jag talar nog i onödan. Men det är så skönt att få tala ut någon gång  :D

Thanx DG.
Det får nog bli nåra takter till så att jag återkommer till sången innan slutet,det är nog sista spiken som knyter ihop det.
Jag och trummor DG,det vill liksom inte gifta sig..Jag är glad när jag hittar ettan.. :D
eller räknar rätt antal takter..det finns liksom ingen värld bortom de tolv.. :lol:
Jo jag håller med dig,man kan ju inte gå och tjura - det gäller att ta bladet från munnen..Mmmuuuuaaaahahahaha :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej! Snygg sång och munspel som vanligt. Har mycket svårt för de dubbla virveltrumsslagen, tycker att det stoppar upp istället för driver på låten. Lite mindre room på trummorna hade jag också testat. Skön livekänsla över låten.
Toby

Tack Toby.
Virveln,tja det går ju att lägga om den då det är EZ drummer..Du har rätt om rumsljudet på EZ.Jag håller på med en annan låt där jag fått soundet lite torrare,då låter det genast mycket bättre.

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena och tack för de snälla orden om gura liret man tackar och bockar.
Göran


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
ingen cred till mig...  :unsure:  Tycker mig höra lite eggmackor på slutet.... Seriöst - det låter bra.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
ingen cred till mig...  :unsure:  Tycker mig höra lite eggmackor på slutet.... Seriöst - det låter bra.

Nä,sorry egget..Göran har inte hört ditt lir.Jag fick alla filerna av göran igår kväll,och då jag samarbetat med honom en hel del tidigare, så fick han förtur på denna.Ber om ursäkt för det.
Ditt lir låter bra det också,och jag kör gärna ett samarbete framöver på nån annan låt.Dom får väl spader moderatorerna,om jag lägger upp nån fler version av låten..

Mvh
Micael


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är helt lungt, Jag tar inte illa vid mig, men det är bara det att ehum... det låter väldigt mycket som att min gitarr ligger med i bakgrunden. I slutet t e x 3.09 låter det väldigt mycket som min gitarr + en sologitarr till  , men jag kan för allt i världen ha fel. Jag och Burning kanske spelar lika.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det är helt lungt, Jag tar inte illa vid mig, men det är bara det att ehum... det låter väldigt mycket som att min gitarr ligger med i bakgrunden. I slutet t e x 3.09 låter det väldigt mycket som min gitarr + en sologitarr till  , men jag kan för allt i världen ha fel. Jag och Burning kanske spelar lika.  :)

Så är det egget,ni lirar snarlikt.Dina filer var inte,och jag poängterar inte,med till Göran.Han drog ned låten här och lirade in 2 wave filer till mig.

Jag kan försäkra dig om att jag är seriös,nåt sådant skulle jag inte ge mig in på.Det handlar om upphovsrätts frågor,och den biten förstår och respekterar jag.

Mvh
Micael

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Du har rätt egghuvud mr. HMike har nog blandat ihop våra filer :D så det är nog våra solofiler han har fått dit :D. Min kompgura försvann oxå :D . Det är lugnt mr. Mike bara skojar lite fin låt som fan det här.

Ang synken på min gura som lagts in så den kommer lite sent: Har kollat med Peo ang. Cubase och du ska stänga av nåt som heter snapp to grid då kan man finjustera filer fram och tillbaka. Förmodligen så måste du då oxå klippa bort lite tystnad i början av min fil annars så tar den ju i "botten" så att säga och går inte att få tillbaka tillräckligt långt. Den ska starta samtidigt som ditt munspel så synkar det som det ska.
Göran


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du har rätt egghuvud mr. HMike har nog blandat ihop våra filer :D så det är nog våra solofiler han har fått dit :D. Min kompgura försvann oxå :D . Det är lugnt mr. Mike bara skojar lite fin låt som fan det här.

Ang synken på min gura som lagts in så den kommer lite sent: Har kollat med Peo ang. Cubase och du ska stänga av nåt som heter snapp to grid då kan man finjustera filer fram och tillbaka. Förmodligen så måste du då oxå klippa bort lite tystnad i början av min fil annars så tar den ju i "botten" så att säga och går inte att få tillbaka tillräckligt långt. Den ska starta samtidigt som ditt munspel så synkar det som det ska.
Göran

Måste kolla om jag fattade det rätt,det är väl din filer jag lagt in Göran? Jag kan ju ha blandat ihop dom med eggets då de ligger i samma mapp..Nu är jag mycket förvirrad..HJÄLP!

Mvh
Micael


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Hänger också upp mig på de dubbla, lite för blöta virvelslagen.
Annars kalas.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu får jag stå i skamvrån ett tag boys. :ph34r:

Jag har inte gett credit till egghuvudet för hans bidrag till låten,blandade ihop filerna med Burnin svens.Så kan det gå när man inte märker upp filerna ordentligt.Mitt fel helt klart.

Nu är det korrigerat,och jag ber så mycket om ursäkt.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmmm. Har jag inte kommenterat denna tidigare?

Har för mig att jag tyckte att övergångarna mellan delarna kändes lite för långa, som att man hängde kvar på slutackordet nån takt för länge.
Nice gitarrlir, vem av er det nu månde vara.

För hög nivå på munspelet tycker jag, som för övrigt var fantastiskt snyggt spelat. Speciellt slutet på solot vid 3.01.
Men allvarligt, inte två gitarrsolon samtidigt va?  :o    (Där efter munspelssolot.)
Låt pojkarna komma till tals var för sig istället.

Annars, skön rökigt klubbkänsla, även om såna inte direkt finns längre, men ändå.....



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu får jag stå i skamvrån ett tag boys. :ph34r:

Jag har inte gett credit till egghuvudet för hans bidrag till låten,blandade ihop filerna med Burnin svens.Så kan det gå när man inte märker upp filerna ordentligt.Mitt fel helt klart.

Nu är det korrigerat,och jag ber så mycket om ursäkt.

Mvh
Micael

Inga som helst problem. Jag är inte alls känslig det var barea en kul grej   :P Jag kände mig mest lätt förvirrad där ett tag eftersom jag tyckte mig höra mitt komp och slutsolo. . Snyggt annars och kul.    :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här är ju mega-skönt. alfa och omega, innehåller allt som jag önskar mig i en tung blueslåt.
Munspelssolot får ett omega, medans gitarrsolot bara får ett epsilon, men det kanske krävs några genomlyssningar.

SKitbra låt annars, Mike, sven, egghuvud!!! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
bra känsla i den här....mer sång bara och däremellan soloinsatserna...sometimes I'm lonely det är bara att rota runt i melankolin så har ni sju verser till :rolleyes: B) bra jobbat
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Burnin Sven

  • Gäst
Har lyssnat några gånger och jag lider när jag hör min gura komma in försent kort sagt det blir en jäkla skillnad i mina öron i alla fall när det är rätt :D. Lägger upp min version här vill så gärna att det ska låta rätt. Jag siktade på ett stökigt klubb/live läge när jag lirade in det här så kompguran blev lite väl nervig/slarvig och även solot. Hoppas du inte du inte blir förbannad på mig nu Harmonica Mike. Flåt i så fall men jag bara måste :D. Skulle vara skoj om egghuvudet oxå la upp sin i tråden vill mycket gärna höra hans version och hur han tänker runt bluesspel.
Göran
« Senast ändrad: 27.03.2007, 02:29:14 by tsmalmbe »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har lyssnat några gånger och jag lider när jag hör min gura komma in försent kort sagt det blir en jäkla skillnad i mina öron i alla fall när det är rätt :D. Lägger upp min version här vill så gärna att det ska låta rätt. Jag siktade på ett stökigt klubb/live läge när jag lirade in det här så kompguran blev lite väl nervig/slarvig och även solot. Hoppas du inte du inte blir förbannad på mig nu Harmonica Mike. Flåt i så fall men jag bara måste :D. Skulle vara skoj om egghuvudet oxå la upp sin i tråden vill mycket gärna höra hans version och hur han tänker runt bluesspel.
Göran

Helt ok Göran,jag har inte haft ork att fixa det,förklarar i ett pm..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 26.03.2007, 14:38:19 by tsmalmbe »


Burnin Sven

  • Gäst
Fick ditt PM och svarade och tack för att det var ok att lägga upp min version jag gillar den kort sagt :D.
Göran


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
..... :D. Skulle vara skoj om egghuvudet oxå la upp sin i tråden vill mycket gärna höra hans version och hur han tänker runt bluesspel.
Göran

Njaee fungerar inte. Jag skickade typ bara en gitarrlänk till Mike. Men jag kan göra en blueslåt. Det kunde vara kul


Burnin Sven

  • Gäst
Ja det skulle vara skoj att få höra lite. Blues är svårt att få till tycker jag man har väl hört för mycket genom åren så det är bara dom där som sticker ut som jag orkar med nu för tiden, som den här. Och får man då lira lite själv så då är det extra skoj.


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Låter kanon. Blues är inte min bag men det låter bra om sång, gitarrer och munspel...åssa låter det live! Skönt rum!
Och låten är helt ok som blues! Gott gitarrljud speciellt den stickiga telecastern (??Variax??). :) :)


Burnin Sven

  • Gäst
Tja Pwayne om det är min så kallde mix som jag laddade upp en bit in i tråden som du syftar på så är det nån Stratakopia som jag lånat av min dotters pojkvänn som jag inte minns namnet på (guran alltså) och Blues Club preseten i Guitar Rig som låter både på komp och solo.
Göran
« Senast ändrad: 11.03.2007, 18:30:12 by Burnin Sven »


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vilken är egentligen den "korrekta" versionen?

Hej Dg.

Jag ska lägga upp Görans och eggets version var för sig så fort jag har frisknat till.Lite tungt just nu..Njursten modell mega size...

Håll ut alla inblandade,i slutet på veckan så ska finalmixarna vara uppe..ber om ursäkt för allt strul igen,orkar knappt sitta..

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Det är Harmonica Mikes det är ju hans låt det var bara jag som va lite petig med timingen men det är inte så noga jag bara var lite larvig där och ville visa hur jag tolkade låten. Hoppas jag inte stökade till det flåt i så fall :wub:.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Det är lugnt gör det när du orkar och framför allt om du vill. För mig är det hel lugnt och mina så kallade insatser på guran är dina om du vill ha dom, dom får du göra vad du vill med. Det är viktigare att du kryar på dig så ta det lugnt, ner i bingen igen nu oss går det ingen nöd på.
Göran


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Väl genomfört och du kan verkligen denna genre. Tror inte det finns så jäkla många till i Sverige som fattar vad du fattat. Bra mx med.
Sen finns det ju alltid ett "men"
I mitt fall innebär det att bo i Skåne och vara bortskämd med Peps Persson. Som nog inte är bättre än du men han beslöt sig för att sjunga på skånska efter sin USA-dubbel. Och det gjorde honom unik för en svensk publik. Ingen kritik alltså. Men bara mina tankar om hur jag tror att du ska nå vidare.
Max 300; tecken återstår