Kontrollrummet

Hmike/Burninsven/Egghuvudet - Sometimes I´m free

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Väl genomfört och du kan verkligen denna genre. Tror inte det finns så jäkla många till i Sverige som fattar vad du fattat. Bra mx med.
Sen finns det ju alltid ett "men"
I mitt fall innebär det att bo i Skåne och vara bortskämd med Peps Persson. Som nog inte är bättre än du men han beslöt sig för att sjunga på skånska efter sin USA-dubbel. Och det gjorde honom unik för en svensk publik. Ingen kritik alltså. Men bara mina tankar om hur jag tror att du ska nå vidare.


Jizes dede,om du kunde se mig nu så skulle du se att jag rodnar. :wub:
Tackar verkligen för de fina orden.När det gäller Eng/Swe så har du många poänger.De flesta i min omgivning tycker likadant,sjung på svenska!
De låtar jag gjort på svenska är inte riktigt färdiga lir å arr mässigt.Men det finns nog potencial i nån av dom.Så småningom så hamnar väl nån av dom här..

Hälsningar från en glad Hm,du har tusen i karma - som inte syns dock,men i mitt hjärta!

Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmmm, kan bara hålla med de andra att det är skönt gung, och alla instrument låter kanon. Munspelet och gitarrerna imponerar mest, lagom distade så de spricker upp ibland. B) Sången är också bra, kunde möjligen vara skönt med någon liten whiskeyspräckt ton nånstans. Jag gillar de dubbla gitarrsolona!
Pianot och basen gör sitt jobb och sticker inte ut. 

Jag hänger också upp mig på trummorna, av två anledningar - de tar för mycket plats i låten då de känns lite för komplicerade för blues. Men framför allt så ligger de ofta lite för tidigt i takten, det blir inget "häng" på virvelslagen. Sen tycker nog jag att det låter som att den ljusare gitarren är lite förskjuten på nåt vis.

Ja, det är verkligen livekänsla över det hela. Man kan nästan höra klirrande glas, prat och kvinnoskratt nånstans.  ^_^

DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Mixat lite på denna. Förhoppningsvis dragit Burnin svens gitarrfil rätt i synkningen,å justerat i arret för att lämna utrymme till grabbarnas utmärkta gitarr insatser..

Kör gärna lite feedback så vi får veta om den är i hamn nu..

Mvh
Harmonica mike/Burnin´sven/Egghuvudet


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Åålrait boys!

Real club feeling :) Hittar dock ett störande moment, två fina element på varann, munspelet och sologuitarren. Panorera dom, åtminstone då dom spelar på samma gång, annars äter dom varann :D

Trummorna lite ned, och kanske lite mer variation på slagen...
Småpetigt, njaa, proffsen får man väl "tufsa om" :)


...och fröken, en whisky till! :D


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Åålrait boys!

Real club feeling :) Hittar dock ett störande moment, två fina element på varann, munspelet och sologuitarren. Panorera dom, åtminstone då dom spelar på samma gång, annars äter dom varann :D

Trummorna lite ned, och kanske lite mer variation på slagen...
Småpetigt, njaa, proffsen får man väl "tufsa om" :)


...och fröken, en whisky till! :D


h.  mahan

Tack Johan.
Bra synpunkter.Då drar jag den i mix kvarnen en gång till.Fixar lite fills på drumsen oxå,samt tar mig en virre - nej..den är slut.Nu blir det rödvin å konjak! Lite vodka har man ju,köpt i Torneå!

Så cheers mate!

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Åålrait boys!

Real club feeling :) Hittar dock ett störande moment, två fina element på varann, munspelet och sologuitarren. Panorera dom, åtminstone då dom spelar på samma gång, annars äter dom varann :D

Trummorna lite ned, och kanske lite mer variation på slagen...
Småpetigt, njaa, proffsen får man väl "tufsa om" :)


...och fröken, en whisky till! :D


h.  mahan

Tack Johan.
Bra synpunkter.Då drar jag den i mix kvarnen en gång till.Fixar lite fills på drumsen oxå,samt tar mig en virre - nej..den är slut.Nu blir det rödvin å konjak! Lite vodka har man ju,köpt i Torneå!

Så cheers mate!

Mvh
Micael


Undras vad det blir av den mixen...
röövin o kånjak blandat me Tåårnevodka :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Tyvärr måste jag ändå säga att trummorna förtar "lyssningsupplevelsesituatione n"  :D  för mig. Som det låter nu hade jag hellre hört den med enkelt fotstamp. Jag tycker det är för mycket bök & stök på trummorna. Det kan passa i många låter  men jag tycker inte denna vinner på det och framför allt inte det som är nu. Alltför många dubbelslag och små saker och ting som stjäl istället för att bidra.

Ett problem är de frekventa dubbelslagen ett annat att det helt enkelt inte låter blues om trummorna. Det finns små korta avsnitt där trummorna dels inte spelar (så mycket) dubbelslag och dels spelar lättare. Då låter det rätt ok - särskilt om man hade sänkt nivån på v.k. lite mer. Men snart sitter kaggeslagen som en smäck/smack igen och de faller ur den bluesiga ljudbild som det övriga insatserna skapar.

Det finns även passager där jag tycker basen flyter iväg i lite väl långa fraser. Men det stör mig inte på långa vägar som trummorna gör.

För mig låter det tyvärr inte färdigt. Jag skulle gärna höra en version där du tog bort det mesta av dubbelslagen sänkte velocityn på framför allt v.k. - särskilt sänka de hårdare slagen. Kanske även som sagt sänka nivån samt förenkla/förkorta trumfillsen.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tyvärr måste jag ändå säga att trummorna förtar "lyssningsupplevelsesituatione n"  :D  för mig. Som det låter nu hade jag hellre hört den med enkelt fotstamp. Jag tycker det är för mycket bök & stök på trummorna. Det kan passa i många låter  men jag tycker inte denna vinner på det och framför allt inte det som är nu. Alltför många dubbelslag och små saker och ting som stjäl istället för att bidra.

Ett problem är de frekventa dubbelslagen ett annat att det helt enkelt inte låter blues om trummorna. Det finns små korta avsnitt där trummorna dels inte spelar (så mycket) dubbelslag och dels spelar lättare. Då låter det rätt ok - särskilt om man hade sänkt nivån på v.k. lite mer. Men snart sitter kaggeslagen som en smäck/smack igen och de faller ur den bluesiga ljudbild som det övriga insatserna skapar.

Det finns även passager där jag tycker basen flyter iväg i lite väl långa fraser. Men det stör mig inte på långa vägar som trummorna gör.

För mig låter det tyvärr inte färdigt. Jag skulle gärna höra en version där du tog bort det mesta av dubbelslagen sänkte velocityn på framför allt v.k. - särskilt sänka de hårdare slagen. Kanske även som sagt sänka nivån samt förenkla/förkorta trumfillsen.

Tjena.
För din skull så tar jag den till mixning en gång till.Ska se vad som går att göra åt trummorna.Du vet ju hur jag har det med drums..svårt att få till det.Jag förstår hur du menar,men det är ändå marigt.
Min högsta önskan är att nån riktigt skicklig trum programmerare/lirare förbarmade sig över mig och totade ihop nåt.Så är det nån som vill fixa till ovanstående så är det bara å pm:a.

Tack för feedback DG.

Mvh
Micael


Utloggad SingSing

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Citera
Hej.
Så har jag då äntligen fixat till denna.Förhoppnings vis så ligger Görans fil rätt.Lämnade lite utrymme till Egghuvudets utmärkta solo,samt la på lite reverb för att gifta ihop det med övrigt lir.
Möjligen att jag ger mig på den en gång till å fixar lite mer variation på trummorna,men i övrigt så får vi väl se denna som klar.

Snyggt jobbat boys!

Allt låter väldigt bra, möjligen lite väl tuff limiter på mixen, men det funkar. Övriga detaljer ser jag som högst personliga, såsom kanske lite väl mycket verb på munspelet och rumsljudet på trummorna som låter mer tom betonglokal än människodämpad klubb.   :)

Men.....

Jag inbillar mig fortfarande att rätt mikrofon skulle göra susen för din whiskeyröst. Som det är nu finns det ytterst lite botten och överflöd av högmid och diskant. Miden har dock generellt blivit mycket bättre än tidigare tycker jag. Jag tror intimiteten skulle få sig ytterligare en boost med bättre skruvad alt mikad lead vox. Sen är det samma med verbet på leaden, det är för stort och de spretande frekvenserna i sången gör ingen succé med det verbet.

Som sagt, högst personliga åsikter...och egentligen småsaker. Grattis till en väl genomförd prod!

När jag tänker på det....nog skulle riktiga livetrummor sitta finfint?   :P   :wub:

:ph34r:
SingSing


DåligtGehör

  • Gäst
Tyvärr måste jag ändå säga att trummorna förtar "lyssningsupplevelsesituatione n"  :D  för mig. Som det låter nu hade jag hellre hört den med enkelt fotstamp. Jag tycker det är för mycket bök & stök på trummorna. Det kan passa i många låter  men jag tycker inte denna vinner på det och framför allt inte det som är nu. Alltför många dubbelslag och små saker och ting som stjäl istället för att bidra.

Ett problem är de frekventa dubbelslagen ett annat att det helt enkelt inte låter blues om trummorna. Det finns små korta avsnitt där trummorna dels inte spelar (så mycket) dubbelslag och dels spelar lättare. Då låter det rätt ok - särskilt om man hade sänkt nivån på v.k. lite mer. Men snart sitter kaggeslagen som en smäck/smack igen och de faller ur den bluesiga ljudbild som det övriga insatserna skapar.

Det finns även passager där jag tycker basen flyter iväg i lite väl långa fraser. Men det stör mig inte på långa vägar som trummorna gör.

För mig låter det tyvärr inte färdigt. Jag skulle gärna höra en version där du tog bort det mesta av dubbelslagen sänkte velocityn på framför allt v.k. - särskilt sänka de hårdare slagen. Kanske även som sagt sänka nivån samt förenkla/förkorta trumfillsen.

Tjena.
För din skull så tar jag den till mixning en gång till.Ska se vad som går att göra åt trummorna.Du vet ju hur jag har det med drums..svårt att få till det.Jag förstår hur du menar,men det är ändå marigt.
Min högsta önskan är att nån riktigt skicklig trum programmerare/lirare förbarmade sig över mig och totade ihop nåt.Så är det nån som vill fixa till ovanstående så är det bara å pm:a.

Tack för feedback DG.

Mvh
Micael

Jo jag förstår att det är jobbigt och tråkigt att ändra och hålla på. Du måste inte följa råd/åsikter som ges. Vill du hellre fortsätta med en annan låt så gör det. Det kan ju vara betydligt mer inspirerande. Jag ville ändå så där tråkigt gnälligt påpeka vad jag som lyssnare av "slutprodukt" skulle tycka om låten om den mer eller mindra "gavs ut" i nuvarande form. Synd på så rara ärtror eller vad man säger.

Vad jag önskar är iofs inte mssa tillägg ut snarare att du drar ifrån det som (i mina öron) sänker låten. Sådant var "rätt lätt" att göra med percusioninstrument i Cubase på den gamla goda tiden. Om man t.ex. hade ett slag på v.k. som låg inom en viss tid. t.ex. nära 3 å. Så kunde man med hjälp av logical editor välja att ta bort alla D4 (om nu v.k. är D4) som ligger inom ett visst tidsintervall. I mitt exempel runt 3 å. Gjort på några sekunder.


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Saknar triolfeelingen i trummorna fortfarande.  :( Då hade ni fått låten på rätt köl.  Resten är ok = bra. Gitarrsolot är rätt coolt. Har samma feeling som resten av låten. Mer distinkta baslinjer hade också varit att föredra, en basist som talar om var skåpet ska stå. Etablera beatet! Sång och munspel är jag helnöjd med.  :)
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skönt sound som passar låten/stilen helt perfekt. Munspelsliret är grymt bra/coolt, både spel- och ljudmässigt. Gitarren lagom loj och inte för många toner heller, som det väl skall vara i en sån här bluesis. Vackert pianokomp som tar precis lagom utrymme i mixen. Sista trumrollen var det enda jag skulel gnälla på, den var lite otight på något sätt. Bra hantverk - vad mer kan jag säga!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Saknar triolfeelingen i trummorna fortfarande.  :( Då hade ni fått låten på rätt köl.  Resten är ok = bra. Gitarrsolot är rätt coolt. Har samma feeling som resten av låten. Mer distinkta baslinjer hade också varit att föredra, en basist som talar om var skåpet ska stå. Etablera beatet! Sång och munspel är jag helnöjd med.  :)
Mvh
Toby


Tjenixen.
Skulle behöva lite handfast hjälp med trumkompet,du har inte lust att lira några takter eller hela låten?
Har för mig att du är basist? Dom brukar ju förstå trummor,jag gör inte det..Hjälp mig Tobbe...

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt sound som passar låten/stilen helt perfekt. Munspelsliret är grymt bra/coolt, både spel- och ljudmässigt. Gitarren lagom loj och inte för många toner heller, som det väl skall vara i en sån här bluesis. Vackert pianokomp som tar precis lagom utrymme i mixen. Sista trumrollen var det enda jag skulel gnälla på, den var lite otight på något sätt. Bra hantverk - vad mer kan jag säga!

Thanx Hellpig.
Munspels duellen kom till av en slump.Två olika tagningar på 2 olika spår,så råkade jag lyssna på bägge samtidigt och hörde hur grymt bra de gick ihop.Lite puts i mixen och voila´.Då bestämde jag mig för en runda till där den bättre av de två munspelarna fick lira själv..Jag kollar trum grejen..

Mången tack

Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Citera
Hej.
Så har jag då äntligen fixat till denna.Förhoppnings vis så ligger Görans fil rätt.Lämnade lite utrymme till Egghuvudets utmärkta solo,samt la på lite reverb för att gifta ihop det med övrigt lir.
Möjligen att jag ger mig på den en gång till å fixar lite mer variation på trummorna,men i övrigt så får vi väl se denna som klar.

Snyggt jobbat boys!

Allt låter väldigt bra, möjligen lite väl tuff limiter på mixen, men det funkar. Övriga detaljer ser jag som högst personliga, såsom kanske lite väl mycket verb på munspelet och rumsljudet på trummorna som låter mer tom betonglokal än människodämpad klubb.   :)

Men.....

Jag inbillar mig fortfarande att rätt mikrofon skulle göra susen för din whiskeyröst. Som det är nu finns det ytterst lite botten och överflöd av högmid och diskant. Miden har dock generellt blivit mycket bättre än tidigare tycker jag. Jag tror intimiteten skulle få sig ytterligare en boost med bättre skruvad alt mikad lead vox. Sen är det samma med verbet på leaden, det är för stort och de spretande frekvenserna i sången gör ingen succé med det verbet.

Som sagt, högst personliga åsikter...och egentligen småsaker. Grattis till en väl genomförd prod!

När jag tänker på det....nog skulle riktiga livetrummor sitta finfint?   :P   :wub:

:ph34r:
SingSing

Nä men tjenare.
Kul att du hittade hit,måste ha varit nån vänlig själ som visade vägen,, :rolleyes:

Det finns nog lite kvar i mixen kring reverbet på de olika delarna å trumliret,får se hur jag gör med det.Den nya låten jag  håller på med, har bara ett reverb på mastern - snacka om aha upplevelse!
Jag har nog aldrig förstått betydelsen av att hålla ett likvärdigt reverb på hela mixen förrän nu..
Jo jag tycker också att sången har nått en högre nivå soundmässigt.Men det går nog att utveckla lite till.Bra tips om botten frekvenserna,skruvat mest i mixern innan signalen når datan - det är väl det enda..samt köpt ett puff skydd å justerat ingångs signalen.

Live trummor skulle sitta som en smäck! Å live bas!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena boys/Girls..
varit i stugan och råkade höra denna i bilen.Tyckte det svängde nåt grymt - så jag bestämde mig för en "Le Byump" när jag nådde datan..Håll till godo.

Mvh
Micael/Burnin´sven/Egghuvvet


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JAvisst pöjkar!

Nog är allt instucket på sina diverse platser. Full njutning från början till slut. Särslilt omnämnande får dock gitarrsoleriet, sitter till tusen!

Grejt vörk boys! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JAvisst pöjkar!

Nog är allt instucket på sina diverse platser. Full njutning från början till slut. Särslilt omnämnande får dock gitarrsoleriet, sitter till tusen!

Grejt vörk boys! :)

h.  Johan

Tack Johan.
Då tackar jag oxå å Burni´svens å Egghuvudets vägnar.

Mvh
Micael