Kontrollrummet

Mixerbord eller inte

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Bra! Skönt att det finns så många vettiga människor här. Jag tror jag stannar!  :D

/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Den som vill testa passiv analog summering kan ju också för en billig penning bygga en sån här:
Sumthing
Kopplingschema
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Claes, utan mucka gräl så påstår jag att problemet med det här "sanslösa audiofil" snacket är att största delen stämmer! Det är en ENORM skilnad med en högtalarkabel som kostar 5euro/metern och en som kostar 10.000euro/metern, med en högtalare som går up till 20kHz och en som går till 100kHz. Tom strömkabeln till din förstärkare kan ha en så stor skillnad i ljudet att varenda ett mögelöra hör det. Har det någon praktisk betydelse för kvaliteten på musiken man gör? Kanske inte, men man kan inte springa omkring o påstå att det inte finns någon skillnad. Och att kalla bandmickar en modefluga :wacko:

Tillåt mig att småle...
Det är inte en enorm skillnad mellan högtalarkablar. Det finns hittills inga seriösa blindtester som har visat annat än slumpmässigt resultat när man har jämfört högtalarkabel. Det är t o m så, att bl a Ingvar Öhman har inbjudit folk och erbjudit en belöning om de kunde avgöra skillnaden mellan högtalarkablar - men folk har inte ens vågat ställa upp, eftersom resultatet helt säkert skulle redovisas offentligt, UTAN halvreligiöst mumbo-jumbo snack som "bonus". <_<  Högtalarkabeln påverkar ljudet oändligt mycket mindre än vad delningsfiltret och högtalarelementen i sig gör och därför är den helt försumbar i sammanhanget (så länge den har rätt dimension för att hantera strömuttaget...).

Hur ska sedan 2 meter elkabel för 5000:- kunna göra minsta lilla skillnad för ljudet - när installationskabeln i VP-rören i väggarna är av enklaste typ och kostar ca 4-5:-/m? Är spänningen instabil så behöver man en UPS - och nätkabeln kan inte göra minsta lilla skillnad vid sådana problem. Har du en skärmad nätkabel så kan du delvis reducera problem med brum som annars kommer över i de obalanserade signalkablarna - men det kan man komma ifrån genom att ägna kabeldragningen lite mer tanke än att bara slänga ihop allting i en härva. Jämför du däremot med en kabel som har tunnare trådar än vad som behövs för att transportera tillräckligt med ström, så är det en annan sak - men så tunn kabel har jag inte ens sett i nätkablar för 20:-, utan även sådana klarar ledigt minst 10A.

Bandmicar ÄR en stor fluga just nu och säljs i mängder eftersom det i reklamen påstås att bandmicar är någonting magiskt från förr i världen, så att man får samma sound som sina gamla hjältar. Det kommer därför sådana i parti och minut från Kina. Billigt krafs som inte alls låter kul utan bara är strypt i toppen och saknar både transienter och upplösning. Själv älskar jag BRA bandmicar och har en Crowley and Tripp Naked Eye själv, som jag sätter före exempelvis AEA R-84 och Royer R-121, som jag också har testat.


Du får nog småle allt du vill medan håller på att kissa ner mig av grin. Inte för att dina kommentarer skulle vara ovanligt dabbiga utan för att du kastar fram precis samma argument som jag använde i nästan tio år som proaudio försäljare och skeptiker till allt audiofilt. INTE har kablarna någon större skilnad, strömkabeln i väggarna i ditt hus är de ena och de andra så de kan inte bla bla....

Men ALLT ändrade i och med att firman jag jobbade för fick generalagentur på ett topp branden på HIFI kablar. JAg deltog i ett antal av dessa blindtest som du önskar och en hellt ny värld öpnades för mig. På riktigt Claes, skilnaden är ENORM, nästan som att byta högtalare. Testerna gick ut på att sätta fem kablar o kvalitets (och i detta fall pris ordning). Jag fick alla rätt. Men det fick alla andra också som deltog, till och med vår 45 åriga kanslist som inte ens lyssnar på musik. INGEN trodde att man kunde höra någon skillnad när killen rev fram sin 500 euros strömkabel, ALLA måste ändra sin åsikt, ALLA hörde en jätte skillnad. (Och ja, de kablar som vi använde som referens kom från olika HIFI prylar som vi hade skräpande omkring) På TV såg jag apropå häromdagen ett rikssvenkt program var dom gjorde ett liknande test med lika otroliga resultat. Efter dessa kabel tester har jag sökt mig till en massa andra dylika tester gällande myter om detta med sumning, mikrofoner, högtalare osv som jag säkert kommer att dela med er alla i något högst olämpligt tillfälle ;)

Men för att övertyga dig så krävs säkert följande. Kolla upp vem som har generalagentur på tex Nordost kablar i Sverige. Ring upp dem och boka tid för en demonstration. De hjälper dig säkert, framföralt eftersom du också är försäljare. By the way så kan jag kanske fixa en dylik demonstration här i Finland om det finns intresse?

Om du efter testen ännu påstår det samma som du gör ovan så är du en bättre försäljare än jag. En riktig försäljare medger ju aldrig när han har fel eller hur? Men dessa skilnader mellan kablar är så stora att jag helt enkelt måste ändra min åsikt och medge att jag predikat fel gospel aktivt i över 10 år.

Och nej, jag äger varken 10.000euros kablar eller 500euros strömkabel utan måste leva mitt liv med bara lagom utrustning.
 
Förlåt att jag igen gick på sidospår men Claes tvingade mig ;).

Hägge

 
« Senast ändrad: 12.11.2007, 00:52:44 by Hägge@Clonework »


DåligtGehör

  • Gäst
Vem ska jag tro på tro på tro på när
Tro på när allt är såhär jag hoppas ändå på ett lyckligt slut


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tro inte på någondera. Gå ut och lyssna till din närmaste HIFI affär som kan erbjuda ett lyssnings test. En upplevelse som är värd en eftermiddag kan jag garanera.

Hägge


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Hägge:

Citera
Om du däremot kör ut fullgod audio till en mixer från varje kanal i din DAW så har du helatiden bästa möjliga digitalaljudkvalitet som sedan summeras analogt med så gott som ingen degradering i ljudkvalitet (i bästa fall).

Vilka analoga bord är utan degradering av ljudkvalitén?
Jag har bl a mixat på Neve, SSL och många andra obilliga bord.
Självklart har dessa bord mkt bättre headroom än mediokra bord som kostar under 20 000 kr men ALLA analoga bord jag mixat i har färgat signalerna till det sämre. Givetvis.
Att efterstäva färgningen från olika bord är en annan fråga men glöm teorin att ljudet inte degraderas.

Mvh Omni


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ett avslutande inlägg i detta sidospår.
Eventuella vidare diskussioner om kablar kan kanske föräras med en egen tråd i stället...? ;)

Men för att övertyga dig så krävs säkert följande. Kolla upp vem som har generalagentur på tex Nordost kablar i Sverige. Ring upp dem och boka tid för en demonstration. De hjälper dig säkert, framföralt eftersom du också är försäljare. By the way så kan jag kanske fixa en dylik demonstration här i Finland om det finns intresse?

Det låter som om jag får göra så, men att få demonstrerat för sig är för stressigt och påtvingat för att bli ett bra sätt att utvärdera, så det vill till att de kan tänka sig att låna ut kablar, så att jag kan testa i lugn och ro. Jag har ju redan planer på att göra inspelningstester genom olika signalkablar - från billigaste Clas Ohlsson-skräpet där kabeln är tunn som ett blyertsstift och skärmen knappt syns att den finns (nåja - lite överdrivet, men ändå... ;)), till bl a HOSA, Klotz, Supra, Monster och ett par till upp till de - ännu så länge - dyraste, Zaolla. Att lägga till någon från Nordost och kanske försöka få tag på ett par till i de riktigt äckliga prisklasserna är förstås också intressant då, med tanke på vad du säger. Eftersom jag kommer att köra dessa inspelningstester genom mina Benchmark DAC1 och ADC1 (och där jag kommer att verifiera signalnivån med mitt oscilloskop), så lämnas inget åt slumpen - och sedan lägger jag upp det hela som ett blindtest.

Citera
Om du efter testen ännu påstår det samma som du gör ovan så är du en bättre försäljare än jag. En riktig försäljare medger ju aldrig när han har fel eller hur? Men dessa skilnader mellan kablar är så stora att jag helt enkelt måste ändra min åsikt och medge att jag predikat fel gospel aktivt i över 10 år.

Eftersom jag säljer väldigt lite kablar, så ser jag mig inte som en försäljare i detta fallet, utan bara som en intresserad användare - och eftersom jag dessutom är elektroniktekniker till yrket och utbildningen, så är det intressant ur det perspektivet också.

Nåja - nog sagt om sidospåret. Nu återgår vi till ämnet. :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Jag har bestämt mig för att strunta mixerbord och satsa på preamps. Vilka preamps det blir eller vilken monitorlyssning jag väljer är en helt annan diskussion som jag inte har lust att föra här.
Tack å hej.

 :D Du måste skämta, först vill du veta, sen vill du dissa...snacka om att göra bort sig!

Käbbel kallar du våra informativa inlägg för, som vi ödslat tid och energi på för din skull, dessutom en ren pik till mig helt oprovocerat, "no more mr. nice guy" här inte...

Du kan ju försöka få svar på vika preamps etc du behöver på forum för fårskallar=MAD tex   :lol:

Jag vill gärna veta, därför ställer jag frågan. Men frågan handlade inte om vilka högtalarkablar man ska ha och tråden mynnade ut i en sån diskussion. Eller snarare käbbel. Tycker inte att nån har gjort bort sig. Och jag är som sagt tacksam för all hjälp jag fått.

/Dex.
Eftersom information i trådar i ett forum inte BARA är till för den som startar den utan för alla som ev läser den längre fram, så är det väl ändå ganska viktigt att den information som kommer fram, oavsett om det handlar om din ursprungsfråga eller inte, ändå granskas och är korrekt? Andra kanske tar till sig av påståenden kring kablar etc. Det heter diskussionsforum, inte frågelåda. O Claes har rätt.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hägge:

Citera
Om du däremot kör ut fullgod audio till en mixer från varje kanal i din DAW så har du helatiden bästa möjliga digitalaljudkvalitet som sedan summeras analogt med så gott som ingen degradering i ljudkvalitet (i bästa fall).

Vilka analoga bord är utan degradering av ljudkvalitén?
Jag har bl a mixat på Neve, SSL och många andra obilliga bord.
Självklart har dessa bord mkt bättre headroom än mediokra bord som kostar under 20 000 kr men ALLA analoga bord jag mixat i har färgat signalerna till det sämre. Givetvis.
Att efterstäva färgningen från olika bord är en annan fråga men glöm teorin att ljudet inte degraderas.

Mvh Omni

Tillbaka till summering då. Om nu Omni skulle läsa vad jag skriver före han kommenterar så talar jag ju i ditt citat om att det inte blir någon digitalisk degradering i programvaran. Men om du tycker att det som händer i ett SSL bord är degradering så måste jag akseptera det. Men du kanske också är medveten om att du är rätt ensam med ditt påstående? Och eftersom det alltid verkar krävas "name throwing" före man tas på alvar och inte blir behandlad som ett barn på detta forum så känner jag rätt bra ett 20 tal personer med SSL, Neve och andra bra mixerbord i sina studion. Personligen har jag använt dem endast under studietiden.  Alla kör dem pga. ljudkvaliteten och inte pga. någon mode fluga. Många av dem testade också att köra utan mixerbord när den trenden var som störst ett par tre år sedan men måste gå tillbaka till mixern pga. ljudkvaliteten.

mvh
Hägge


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hägge:

Citera
Om du däremot kör ut fullgod audio till en mixer från varje kanal i din DAW så har du helatiden bästa möjliga digitalaljudkvalitet som sedan summeras analogt med så gott som ingen degradering i ljudkvalitet (i bästa fall).

Vilka analoga bord är utan degradering av ljudkvalitén?
Jag har bl a mixat på Neve, SSL och många andra obilliga bord.
Självklart har dessa bord mkt bättre headroom än mediokra bord som kostar under 20 000 kr men ALLA analoga bord jag mixat i har färgat signalerna till det sämre. Givetvis.
Att efterstäva färgningen från olika bord är en annan fråga men glöm teorin att ljudet inte degraderas.

Mvh Omni

Tillbaka till summering då. Om nu Omni skulle läsa vad jag skriver före han kommenterar så talar jag ju i ditt citat om att det inte blir någon digitalisk degradering i programvaran. Men om du tycker att det som händer i ett SSL bord är degradering så måste jag akseptera det. Men du kanske också är medveten om att du är rätt ensam med ditt påstående? Och eftersom det alltid verkar krävas "name throwing" före man tas på alvar och inte blir behandlad som ett barn på detta forum så känner jag rätt bra ett 20 tal personer med SSL, Neve och andra bra mixerbord i sina studion. Personligen har jag använt dem endast under studietiden.  Alla kör dem pga. ljudkvaliteten och inte pga. någon mode fluga. Många av dem testade också att köra utan mixerbord när den trenden var som störst ett par tre år sedan men måste gå tillbaka till mixern pga. ljudkvaliteten.

mvh
Hägge
Fast om du förstod vad Omni skrev så skulle du fattat att det han menar med degradering (vilket är helt korrekt) inte behöver betyda att man inte gillar resultatet bättre.
Den rent tekniska "degraderingen" av signalen kan ge ett resultat för örat som uppfattas som en positiv förändring. Färgning, lyster, karaktär.

Frågan mixerbord eller inte då?
Ja, personligen tycker jag nog att ett bra mixerbord är att föredra vid inspelning, inte bara för att ge karaktär eller en viss färgning, utan mest för att det är lättare oftast att hantera större inspelningar med ett bord.
Vid nedmixning kör jag gärna helt digitalt.