Kontrollrummet

Mixerbord eller inte

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
I går sålde jag mitt Mackie 32-8 bus och jag hade egentligen tänk köpa ett Toft ATB-16 i stället. Men så har jag börjat fundera lite på om jag verkligen behöver ett mixerbord, annat är för syns skull och det känns som en lite onödig lyx.

Jag gör alla mina mixar "in the box" och funderar på om jag ska skaffa ytterligare en bra uppsättning preampar (har en Audient ASP008 och sneglar på en Focusrite ISA 828 eller möjligtvis en ASP008 till) i stället och sköta lyssningen via en Mackie Big Knob eller liknande.

Samtidigt får jag lite ångest vid tanken på att köra helt datorbaserat - även som det är så jag i praktiken har gjort hittills. Jag har aldrig mixat genom bordet, utan bara använt dess preamps och lyssningsfunktionerna.

Nån som har lite kloka synpunkter till en tvehågsen själ?

/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tycker du svarar på frågan själv.

Citera
Jag har aldrig mixat genom bordet, utan bara använt dess preamps och lyssningsfunktionerna.

Så vad för behov har du av ett mixbord?

Edit: Menar så länge du inte är kär i något bords preampar eller eq osv....och du tycker att mjukvara fungerar lika bra.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Svarade precis på detta i Studio-forumet... :rolleyes:

Jag kan ju nämna att jag tycker att en mixer oftast är ganska meningslös - och att jag själv inte har känt någon saknad alls efter att jag bytte till att köra helt internt, med bara omvandlare, preampar och hörlursförstärkare (och monitorer förstås...) utanför datorn.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag skulle formulera det som så att om du endast bandar en person i taget och därmed inte behöver göra komplicerade lyssingar till fler musiker kan du kanske fundera på att lämna bordet.

MEN om du spelar in fler musiker i taget eller har ett ljudkort som inte bjuder på latensfri lysning (dvs. du måste göra lyssningen i själva mjukavara och därmed får en störande latens) så rekomenderar jag absolut ett bra bord som Toften i fråga.

Dessutom lönar det sig absolut att göra mixdownen genom bordet istället för att använda programmens mixdown funktion. Det låter bara så mycket bätre, särskilt med ett bra bord som Toft.

Hägge


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med ett bord som ett av de från Toft, så kan det vara meningsfullt att köra mixningen i det - men med billigare bord är det ingen mening.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Citera
Dessutom lönar det sig absolut att göra mixdownen genom bordet istället för att använda programmens mixdown funktion. Det låter bara så mycket bätre, särskilt med ett bra bord som Toft.

Jepp, så kom vi genast in på ett av mina favoritämnen...mix inside or outside the box!!!

 B)



Utloggad tsmalmbe

Det är alltid krångligt att mixa OTB, då man ju vill använda sina DSP-kort och pluggar. OK, man kan köra allt in i grupper (= mitt arbettsätt), och köra ut grupperna till ett bord, summera där (fixa nivåer, kanske använda bordets eq istället för VST:n??), och sen spela in det på en master. Frågan är vad som denna master borde vara. Kan ju vara samma DAW som man kör ut dem från förstås.

Låter detta som ett resonligt sätt?

Vid inspelning i studiosammanhang är det säkert lättast att ha mixerbord. Vilken nivå av bord (prisklass, 16 kanaler), kan man räkna med att man bör ha?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Att mixa helt utanför boxen är så klart inte alltid realistiskt om inte har tillgång till rack fylda med kvalitets outboard, vilket jag själv iallafall inte har. Själv tycker jag precis som malmberg att man mixar inne i burken och sedan kör ut grupperna till mixern för sumning. Endel svär att de bäst att banda in mastern på DAT, andra 1/2" band. Att köra in master i samma DAW som man kör utfrån är säkert ett riktigt bra sätt.

Vilken mixer? Priset säger absolut inte allt i dag. Kineserna har lärt sig att göra fina grejer. Av billigare bord är säkert både Tridents och Tofts nykomlingar bra, också TLAudios rörmixrar låter fint. Mackie 8-bus gör också hyfsade summeringar. Sen finns det ju SSL, NEVE, galma Trident och en massa annat om man har (mycket) pengar...

Hägge


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med billiga mixrar menar jag sådana som det går 30 av på ett dussin - alltså Behringer, Alto, Phonic och andra budgetmärken. Det finns folk som läser på olika håll, att analog summering ger fantastiska resultat - och sedan tror de att det gäller precis allt - även budgetmärkena, som dock inte brukar tillföra så mycket positivt till ljudet - och med den budgeten på mixersidan, så är förmodligen inte heller omvandlarna i studion något att hänga i julgranen, utan extern summering blir då sämre på alla sätt, jämfört med att stanna kvar i sin DAW-miljö.

Det är klart, att om målet är att försämra ljudet, så tycker vissa att det har sin charm - och då kanske man kan använda budgetprylar att mixa externt med...

En idé kan annars vara att skaffa en 2-kanalig extern burk som ger en trevlig färgning, kanske en rörpreamp eller rörkompressor - och köra slutmixen genom den, om man känner att man behöver göra något mer med ljudet än det man kan göra internt.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Nog är det så alltid...

Tipset till de som inte vill/tänker skaffa sig en mixer av kvalitét (glöm allt annat) är att ha åtminstone EN stereo-preamp/strip med karaktär och kvalitét (=minst 10.000:-) för att ha en chans att konsekvent spela in ett gött ljud i den sterila daw-miljön, de omvandlare som sitter i de flesta ljudkort för hemmapularmarknaden etc har ett tråkigt/kallt sound enl. min mening, om än möjligen "transparent" till viss del.

Använd analog-tänket (om ni har det) in i daw-miljön så får ni åtminstone kanske fram intressanta och levande ljudupptagningar...

Till de som insett/har råd med lite finare grejor/kanaler behöver man väl inte säga så mycket!

 B)



Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Funderar på en SSL XLogic Alpha VHD - en fyrkanalig preamp som komplement till min Audient ASP008. Hur funkar det att summera genom någon av preamparna?

/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hur funkar det att summera genom någon av preamparna?

/Dex.

Hur tänker du då? En fyrkanals preamp har ju 1 in = 1 ut..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Ah, så klart. Det blir ju ingen summering....
« Senast ändrad: 09.11.2007, 20:54:20 by Dexter »
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...men du kan ju ändå få färgningen genom att skicka ut höger och vänster kanal till två av preamparna och sedan ta in signalen igen och spela in på ett stereospår. Du har ju inte precis några risiga omvandlare som kommer att göra livet surt för dig om du gör så... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Det var väl ungefär så jag tänkte...

Claes, du som har koll på läget - jag funderade först på en Mackie Big Knob, men nu har jag tillbringat kvällen med att surfa på andra monitorkontroller och det går ju att spendera hur mycket pengar som helst på sådana (som allt annat i den här svängen). Nu har jag dock fastnat för Presonus Central Station. Vet du, eller nån annan för den delen, nåt om den?

/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tja, analog sumning har nog mindre med färgning och mer med ljudkvalitet att göra. Sedan DAW tidens begynnlese har tillverkarna av sekvensserprogram kämpat med samma fråga. Hur bantar man ned all den data som finns i tex. 16 spår av 16bit 44.1kHz ljud till TVÅ spår av 16bit 44.1kHz ljud UTAN att ljudkvalitet försämras av denna minskning i data på över 80%. Man har hittat på en massa processer för att sköta dethär och emulerat hur en mixer skulle fungera i såna fall. I dag är väl största delen av mixmotorerna i DAW programmen 32bits processer med endel uppe i 48bit och andra kommer efter.

Om du däremot kör ut fullgod audio till en mixer från varje kanal i din DAW så har du helatiden bästa möjliga digitalaljudkvalitet som sedan summeras analogt med så gott som ingen degradering i ljudkvalitet (i bästa fall). De e klar att medelmåtliga konvertrar och kablar samt en skit mixer har en negativ effekt men alla kan ju testa sin utrustning. Gemför en analog sumning och en digital sumning gjort med dina prylar så sedan vet du. Själv kan jag säga att jag tyckte och tycker än idag att en analog sumning gjort via ett MAXI STUDIO ISIS kort och ett Behringer MX2004 mixer lät mycket bätre än vad Cubase VST 3.X klarade av internt.

Därför finns det också en stormarknad för produkter som Audient SUMO AMS NEVE 8816. Dvs. summings mixers till helt digitala studion.

HÄgge


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är väldigt lätt att tolka varje förändring - bra som dålig - som en förbättring. Det är sådant som håller liv i den helt sanslösa "audiofil"-marknaden, med astronomiska summor för overksamma "esoteriska" prylar.

Det lustiga är att det har förekommit flera tester (exempelvis i Sound On Sound) där man har kommit fram till att skillnaden mellan att summera analogt och att summera digitalt, är mer eller mindre obefintlig - och att summeringen gav i princip identiskt resultat jämfört som att köra en digitalt summerad signal genom samma burk för att få färgningen enbart på hela stereopaketet.

Även den svenska tidningen Studio gjorde för en tid sedan en jämförelse och kom fram till att det var en liten skillnad och att det gick att höra skillnaden - men samtidigt var det ingen som kunde säga vilket som lät odiskutabelt bäst, utan det var hugget som stucket när man inte visste vilken mix man lyssnade på.

Sådana resultat gör att min övertygelse (tills någon kan överbevisa mig om motsatsen eller tills jag har möjlighet att testa själv), är att det enda som är av vikt vid analog summering, är just färgningen och inte själva summeringen, som görs utmärkt i den digitala världen. Tills jag har kunnat överbevisas om motsatsen, så utgår jag därför från att snacket om analog summering mest är årets modeord (i stil med "rör", "värme", "bandmic" och "vintage", som används som buzzwords även om dåliga budgetprylar som inte låter det minsta "varmt"...).

Själv har jag bara märkt förbättringar i ljudkvalitet med tiden, när jag har gått från analog mixer+rullbandare, till analog mixer och hårddiskinspelning, till digital mixer och hårddiskinspelning och sist men inte minst, nuvarande rigg som är mixerfri och består av preampar och omvandlare av hög kvalisort.

Florian; hur går det? Du skulle ju göra något sådant summeringstest när tiden räcker till... Jag ser verkligen fram emot resultatet med spänning. :)  Räknar också med att så småningom få tid att göra något sådant själv och se (höra... :rolleyes:) vad som händer.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Jo Claes det är riktigt att jag lovat göra en "test/demo" utav detta förfarande  med min rigg och så vetenskapligt som det bara är möjligt, tror innerst inne inte heller att man baxnar vid ev. hörbar skillnad utan mer på att det handlar om färg (kanske kan man dock vinna lite definition och crunch vid större projekt som ev. grötas till vid intern summering ber. på arbetsmetod).

Återkommer som sagt i ärendet inom en inte alltför avlägsen framtid, nu på eftermiddagen skall vi gifta bort frugans systerdotter enl. Azerbajdzjansk sed och tillhörande festligheter*

 B)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det var väl ungefär så jag tänkte...

Claes, du som har koll på läget - jag funderade först på en Mackie Big Knob, men nu har jag tillbringat kvällen med att surfa på andra monitorkontroller och det går ju att spendera hur mycket pengar som helst på sådana (som allt annat i den här svängen). Nu har jag dock fastnat för Presonus Central Station. Vet du, eller nån annan för den delen, nåt om den?

/Dex.

Om du frågar mig så är Central Station en av de bättre burkarna för ändamålet. Personligen skulle jag välja bort Big Knob och ännu snabbare Samsons motsvarighet. Ett annat bra alternativ är en helt passiv burk som den som Claes säljer.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Claes, utan mucka gräl så påstår jag att problemet med det här "sanslösa audiofil" snacket är att största delen stämmer! Det är en ENORM skilnad med en högtalarkabel som kostar 5euro/metern och en som kostar 10.000euro/metern, med en högtalare som går up till 20kHz och en som går till 100kHz. Tom strömkabeln till din förstärkare kan ha en så stor skillnad i ljudet att varenda ett mögelöra hör det. Har det någon praktisk betydelse för kvaliteten på musiken man gör? Kanske inte, men man kan inte springa omkring o påstå att det inte finns någon skillnad. Och att kalla bandmickar en modefluga :wacko:

De som du har rätt i är att psykoakustik är svårt att påvisa med mätningar eller (absolut bätre, sämre) eftersom det handlar om hur vår hjärna uppfattar saker. Men dehär e just vad personer som designer analoga aparater grublar på. Tex Rupert Neve utgår ju i från att fast vi inte aktivt hör toner över 20kHz så påverkar dessa hur hjärnan upfattar och tolkar det vi hör. Neves tes handlar ju enkelt om att digitalt är sämre eftersom konvertrerna inte ofta jobbar med ett tillräckligt brett frekvensomfång.   

Digidesign har ju länge haft problem främst i USA där producenterna i de riktigt stora studiorna använder Pro TOols mest som en bandsspelare när de tycker att mixen och summeringer inte låter lika bra som deras SSL bord.. Därför kör dom just nu en "can you spot the difference" kampanj på deras hemsida där man kan lyssna på samma låt mixad både i och utanför burken. Kolla www.digidesign.com. Småfåglarna nära digi har dock reporterat att de slagit lite fel... de flesta har blivit mer övertygade att analogt är bätre och inte tvärt emot. Själv medger ja gärna att jag inte kan säga bätre eller sämre men en skilnad hör man nog.   

George Massenburg sa föresten i DIGIDESIGN EGEN TIDNING DIGIZINE (ingen aning farför dom skrev ner det) att de e självklart att analog teknologi ännu idag är överlägsen den digitala men att skilnaden blir helatiden mindre (pga hans egna 48bits EQ som han skulle puffa). Men samtidigt så sa han att skilnaden är rätt betydelselös och att de är så mycket praktiskare att jobba i burken att tom han gör det. Kolla hans studio http://www.blackbirdstudio.com/ främst Studio C ser rätt intressant ut. 

Hägge


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
nu har jag bar aögnat igenom några inlägg...

Men som "audiofil" och hobbymusiker.. en korsning som förmodligen inte är så lätt att hantera tror någon, eller tvärt om oxo för den delen.

Jag är ytterst känslig för detaljer i ljudbilden! Allt från knäpp och brus till dålig tajming. De som säger att 5ms latency är mer än tillräckligt håller jag inte med! MEN!!

Detta är ju något som gäller mig, och min uppfattning. Min referens och mina ideal s.a.s.

Jag försöker lyssna på musiken, och "glömma bort" ljudkvaliteten först och främst. Det löser de flesta problemen. Men om jag skulle ägna mig åt att analysera inspelningen, fel och brister med den tekniska hårdvarurelaterade biten... Nja, då skulle jag inte hinna med att spisa sköna låtar!

En sak till, jag skiter fullständigt i vad det står på prislappen, eller fabrikatet. Tycker jag att det låter bra så låter det bra!

För ett par veckor sedan så började min HIFI-cdspelare krångla lite så jag bytte ut den mot en "vanlig". För mig är det en enorm skillnad! Nu är ljudet jäkligt tråkigt och det finns inte med små detaljer, musiken svänger inta alls lika bra längre.

Min Linn Karik III har fått stå stilla till förmån för min Proton CD-422 (eller vad den heter).

"Tyvärr" är priskillnaden mellan dem hyfsat stor. En ny motsvarande Linn kostar väl nästan 30lakan, så det får vänta till nästa löneutbetalning... höhö,, 2011 eller så.

Med detta vill jag säga att den analoga biten i en kedja spelar väldigt stor roll, om man vill att den skall göra det. Jag är dock övertygad om att den spela roll, men man kan prioritera ner det...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Claes, utan mucka gräl så påstår jag att problemet med det här "sanslösa audiofil" snacket är att största delen stämmer! Det är en ENORM skilnad med en högtalarkabel som kostar 5euro/metern och en som kostar 10.000euro/metern, med en högtalare som går up till 20kHz och en som går till 100kHz. Tom strömkabeln till din förstärkare kan ha en så stor skillnad i ljudet att varenda ett mögelöra hör det. Har det någon praktisk betydelse för kvaliteten på musiken man gör? Kanske inte, men man kan inte springa omkring o påstå att det inte finns någon skillnad. Och att kalla bandmickar en modefluga :wacko:

Tillåt mig att småle...
Det är inte en enorm skillnad mellan högtalarkablar. Det finns hittills inga seriösa blindtester som har visat annat än slumpmässigt resultat när man har jämfört högtalarkabel. Det är t o m så, att bl a Ingvar Öhman har inbjudit folk och erbjudit en belöning om de kunde avgöra skillnaden mellan högtalarkablar - men folk har inte ens vågat ställa upp, eftersom resultatet helt säkert skulle redovisas offentligt, UTAN halvreligiöst mumbo-jumbo snack som "bonus". <_<  Högtalarkabeln påverkar ljudet oändligt mycket mindre än vad delningsfiltret och högtalarelementen i sig gör och därför är den helt försumbar i sammanhanget (så länge den har rätt dimension för att hantera strömuttaget...).

Hur ska sedan 2 meter elkabel för 5000:- kunna göra minsta lilla skillnad för ljudet - när installationskabeln i VP-rören i väggarna är av enklaste typ och kostar ca 4-5:-/m? Är spänningen instabil så behöver man en UPS - och nätkabeln kan inte göra minsta lilla skillnad vid sådana problem. Har du en skärmad nätkabel så kan du delvis reducera problem med brum som annars kommer över i de obalanserade signalkablarna - men det kan man komma ifrån genom att ägna kabeldragningen lite mer tanke än att bara slänga ihop allting i en härva. Jämför du däremot med en kabel som har tunnare trådar än vad som behövs för att transportera tillräckligt med ström, så är det en annan sak - men så tunn kabel har jag inte ens sett i nätkablar för 20:-, utan även sådana klarar ledigt minst 10A.

Bandmicar ÄR en stor fluga just nu och säljs i mängder eftersom det i reklamen påstås att bandmicar är någonting magiskt från förr i världen, så att man får samma sound som sina gamla hjältar. Det kommer därför sådana i parti och minut från Kina. Billigt krafs som inte alls låter kul utan bara är strypt i toppen och saknar både transienter och upplösning. Själv älskar jag BRA bandmicar och har en Crowley and Tripp Naked Eye själv, som jag sätter före exempelvis AEA R-84 och Royer R-121, som jag också har testat.

Citera
Digidesign har ju länge haft problem främst i USA där producenterna i de riktigt stora studiorna använder Pro TOols mest som en bandsspelare när de tycker att mixen och summeringer inte låter lika bra som deras SSL bord.. Därför kör dom just nu en "can you spot the difference" kampanj på deras hemsida där man kan lyssna på samma låt mixad både i och utanför burken. Kolla www.digidesign.com. Småfåglarna nära digi har dock reporterat att de slagit lite fel... de flesta har blivit mer övertygade att analogt är bätre och inte tvärt emot. Själv medger ja gärna att jag inte kan säga bätre eller sämre men en skilnad hör man nog.

Om du nu själv hör skillnad men ändå inte kan avgöra vilket som låter bäst, så måste det rimligtvis innebära att skillnaden faktiskt är försumbar och därför ganska meningslös att diskutera, eller hur...? ;)

Citera
George Massenburg sa föresten i DIGIDESIGN EGEN TIDNING DIGIZINE (ingen aning farför dom skrev ner det) att de e självklart att analog teknologi ännu idag är överlägsen den digitala men att skilnaden blir helatiden mindre (pga hans egna 48bits EQ som han skulle puffa). Men samtidigt så sa han att skilnaden är rätt betydelselös och att de är så mycket praktiskare att jobba i burken att tom han gör det. Kolla hans studio http://www.blackbirdstudio.com/ främst Studio C ser rätt intressant ut. 

Hägge

Vad många glömmer bort i sådana sammanhang, är att det de "stora grabbarna" menar när de pratar om analog teknik jämfört med digital, ligger VÄLDIGT långt från Behringer, Alto, Phonic och alla andra budgetmärken... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Varför slutar så många trådar med att folk käbblar om nåt annat än det ursprungliga ämnet?

Jag tyckte mig hitta en seriös diskussion här på Kontrollrummet, jämfört med Studios forum, där det mesta handlar om SP B1 och ljudkort från EMU. Men nu är jag inte lika säker längre...

/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varför slutar så många trådar med att folk käbblar om nåt annat än det ursprungliga ämnet?

Jag tyckte mig hitta en seriös diskussion här på Kontrollrummet, jämfört med Studios forum, där det mesta handlar om SP B1 och ljudkort från EMU. Men nu är jag inte lika säker längre...

/Dex.

Sorry - men det är svårt att lämna vissa saker obesvarade. :rolleyes:
Jag tycker ändå att denna diskussionen har hållit sig på en seriös nivå ännu så länge...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Varför slutar så många trådar med att folk käbblar om nåt annat än det ursprungliga ämnet?

Jag tyckte mig hitta en seriös diskussion här på Kontrollrummet, jämfört med Studios forum, där det mesta handlar om SP B1 och ljudkort från EMU. Men nu är jag inte lika säker längre...

/Dex.


??? Du inleder tråden med att du vill ha tips om ett roligare mixerbord än Mackie, ändrar under tiden din uppfattning och är nu inne på nya spår-vilket kan sägas är en utveckling orsakad av dina egna reflektioner och vad som sagts från övriga aktiva i inläggen, inget fel med det, tvärtom!

Huvudsaken är väl att du till sist blir nöjd med ditt val men kom för fan inte här och gnäll då folk är hjälpsamma och delger dig sin kunskap och sina erfarenheter, det är rent oartigt måste jag säga!

Inget ämne/svar som någon efterlyser inom ljudteknik är målat helt i svart eller vitt, eller som det verkar i ditt fall; du vill ha de svar du redan bestämt dig för eller önskar dig...det finns så mycket mer att diskutera än vad du verkar inse och det går att bredda varje ämne till i princip det oändliga, vilket dock INTE gjorts i denna tråden, snarare en väldigt sansad och förnuftig ton i infoflödet, hur vore det om alla sa/skrek precis samma sak---intressant och lärorikt, knappast...

 <_<


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Florian,

det är självklart att diskussionen utvecklas och att jag ändrar uppfattning är mycket riktigt ett resultat av andra användares erfarenheter. Men till slut kom den att handla om kablarnas påverkan eller icke på ljudet och DET är en helt annan diskussion, som jag tycker kan föras i en annan tråd. Och allt som oftast slutar trådarna i käbbel, som denna. Och det är inte helt ovanligt att just du, käre Florian, är inblandad i detta käbbel.

Till er alla: Tack för alla hjälpsamma tips. Jag har bestämt mig för att strunta mixerbord och satsa på preamps. Vilka preamps det blir eller vilken monitorlyssning jag väljer är en helt annan diskussion som jag inte har lust att föra här.

Tack å hej.

/Dex



Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Florian le Sage

  • Gäst
Citera
Jag har bestämt mig för att strunta mixerbord och satsa på preamps. Vilka preamps det blir eller vilken monitorlyssning jag väljer är en helt annan diskussion som jag inte har lust att föra här.
Tack å hej.

 :D Du måste skämta, först vill du veta, sen vill du dissa...snacka om att göra bort sig!

Käbbel kallar du våra informativa inlägg för, som vi ödslat tid och energi på för din skull, dessutom en ren pik till mig helt oprovocerat, "no more mr. nice guy" här inte...

Du kan ju försöka få svar på vika preamps etc du behöver på forum för fårskallar=MAD tex   :lol:


Utloggad tsmalmbe

Jag vill gärna se att kommande inlägg består av frågor kring ämnet, eller kring NYA fakta och/eller åsikter kring ämnet. Hittils har alla parter komit med bra frågor eller sakliga inlägg. Trådkvalitet och huruvida det ena eller det anda kring inläggen har spårat ur kan gärna diskuteras, men i så fall i en annan tråd. Hoppas detta är OK för alla!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag tycker det är konstigt hur det kan vara så lågt i tak i ett diskussions forum, jag blir trött på forumet enbart av det faktum att man inte kan uttrycka sina åsikter, denna tråden var påväg till något väldigt bra, men nu har den blivit begränsad av en massa onödiga riktlinjer som kommer göra tråden ointressant och döende.

Vi är inte barn som kastar sand på varandra här på forumet, lämna lite space...


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Citera
Jag har bestämt mig för att strunta mixerbord och satsa på preamps. Vilka preamps det blir eller vilken monitorlyssning jag väljer är en helt annan diskussion som jag inte har lust att föra här.
Tack å hej.

 :D Du måste skämta, först vill du veta, sen vill du dissa...snacka om att göra bort sig!

Käbbel kallar du våra informativa inlägg för, som vi ödslat tid och energi på för din skull, dessutom en ren pik till mig helt oprovocerat, "no more mr. nice guy" här inte...

Du kan ju försöka få svar på vika preamps etc du behöver på forum för fårskallar=MAD tex   :lol:

Jag vill gärna veta, därför ställer jag frågan. Men frågan handlade inte om vilka högtalarkablar man ska ha och tråden mynnade ut i en sån diskussion. Eller snarare käbbel. Tycker inte att nån har gjort bort sig. Och jag är som sagt tacksam för all hjälp jag fått.

/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


DåligtGehör

  • Gäst
Ofta kommer man in på (intressanta) sidospår men det går alltid att hojta till och få fokus på huvudfrågan om man känner att den fortfarande är oklar. Det behövs nog inte så mycket riktlinjer. Mer lite tålamod och god ton.

Om det brinner i knutarna så kanske Snabba Svar är en bättre kategori. Kan tänka mig att det blir mer fokuserat på ebart grundfrågan där.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ofta kommer man in på (intressanta) sidospår men det går alltid att hojta till och få fokus på huvudfrågan om man känner att den fortfarande är oklar. Det behövs nog inte så mycket riktlinjer. Mer lite tålamod och god ton.

Dexter gick ju också - på precis rätt sätt - in och påminde om huvudfrågan, så just i denna tråden tycker jag nog att det har blivit förvånansvärt bra hanterat.
Sidospår kommer alltid att dyka upp i de flesta trådar i alla forum, eftersom sidospår är en del av en normal diskussion, men det är samtidigt bra att inte vandra iväg för långt från huvudfrågan - så en påminnelse är definitivt på sin plats ibland... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Jag hejar på dig, Claes!  :P
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad tsmalmbe

Jag tycker det är konstigt hur det kan vara så lågt i tak i ett diskussions forum, jag blir trött på forumet enbart av det faktum att man inte kan uttrycka sina åsikter, denna tråden var påväg till något väldigt bra, men nu har den blivit begränsad av en massa onödiga riktlinjer som kommer göra tråden ointressant och döende.

Vi är inte barn som kastar sand på varandra här på forumet, lämna lite space...

De forum som fungerar bäst, ur både  de aktiva diskuterarnas synvinkel OCH möjliga läsare (speciellt gäster via google etc.) har ganska strikta regler för att man skall tala on-topic. Sådant har vi inte här.  Det finns inga onödiga begränsande riktlinjer, och det finns  space. Framförallt: det kostar ingenting att grunda en ny tråd, där ett sidospår mer än gärna får behandlas. Att försöka pyttelite styra forumet åt det hållet att man diskuterar on-topic och att tröskeln att grunda nya trådar borde tvärtom göra det redigare att följa med diskussioner. Offtopic och sidospår hör till, men många trådar har också spårat ur. En hel del trådar börjar handla om helt andra saker än vad de gjorde ursprungligen. Tyvärr flyter dessa inlägg förbi många, eftersom de inte hittas då de ligger i "fel tråd".

Nu uppmanade ju jag och trådskaparen att fortsätta diskutera, men att inte samma argument skulle börja upprepas och ältas. Det leder ofta till frustration, vilket kan leda till att man börjar kritisera varandras rätt till åsikter och åsikter om åsikter, istället för varandras åsikter och teknisk fakta.

Min slutsats är att det inte har satts några onödiga begränsningar. Detta inlägg agerar dessutom som bra exempel på något som inte alls hör till den här tråden, och jag fortsätter gärna diskussionen kring detta -  i en annan tråd!

edit: Denna tråd behandlar imho en av de mest grundläggande frågorna: hur blanda  ihop en DAW och mixer på möjligast kloka vis, när hur och varför. Detta är en sak som definitivt borde/bör diskuteras mycket mer.
« Senast ändrad: 11.11.2007, 23:31:37 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.