Kontrollrummet

En sång till mig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hej på er,

Här är något jag pulat ihop under höstens mörka timmar. Kallar den en modern finlandssvensk visa. Låten är en reaktion mot heissan hoppsan finlandssvenskhet där man inte kan göra musik på svenska utan att blanda in humor. Ett försök att göra något alvarligt men trots allt finlandssvenskt kan man väll säga. Ingen aning hur jag lyckades.

Basen, gitarren, bongona (gitarrens body igentligen) är riktiga instrument och spelas av mig. Trummor, syntar, hammond och Rhodes från olika softsyntar. DESSUTOM SJUNGER JAG SJÄLV VILKET ÄR EN FÖRSTA FÖR MIG PÅ LÄNGE :wacko:

Vär snälla...

http://www.clonework.com/mp3/stefu/ensangtillmigmix.mp3

Hägge


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei Stefan!

Verkligt skönt att det nu finns nån annan än lilla jag som "kämpar på" med finlandssvenskan här på KR! :D
LÅten verkar väldigt stark o färdig, hörs att du skruvat på några gånger tidigare. Och allt från clicksen till tangentbordsskramlet finns med, så troligtvis kommer vi snart att ha en "clean" version att lyssna på.
Enda som jag stör mig på är det monotona trumsetet, lite mer variation på hihatten och varför inte köra riktiga trumsound från början.

Snyggt arrat o spelat, snyggt med bongosimitationen och mixen sitter i balans.
Och sen sången...hmmmjaa, jovisst e de jäkligt svårt att få det att låta på finlandssvenska, I know, men det e bara nåt vi får leva med och ta det på humor som du säger. Lite mer attityd i rösten skulle dock icke skada, nu känns det lite osäkert på sina ställen ;)

Helhetsmässigt snygg låt, lite slipning o den e där! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack Johan,

I hate clean mixes ;)!!! Lite liv måste man ju ha kvar i sina allster.

Sången är nog svår. Det här är den första tagningen som jag spelade in samtidigt med den akustiska gitarren. Den skulle vara bara en led tråd men på något vis fick jag inte samma känsla när jag försökte sjunga den pånytt. Måste försöka igen någon dag.

Trummornas monotonitet är nog ett medvetet val. Det handlar om att de är en visa och jag vill hålla fokusen på teksten o sången. Samtidigt var jag just då inspirerad av amerikansk underground hiphop med enkla beats och repeterand melodi slingor. Har nog tänk göra en verion med en riktig trummis.

Hägge



DåligtGehör

  • Gäst
Tror inte att man som (svensk) mottagare förväntar sig finlandssvenska som skojigt och hoppsan. Visserligen hör man inte så mycket men om man tänker på lyrik, uppläst literatur och skådespelare med finlandsvensk dialekt eller accent så är det ofta ett rätt stort och vackert allvar.

Sången skulle vara lite tydligare, mer kontur på. Kanske lite högre i nivå.

Fin rytmik i spelet.

En hel del sköna atmosfäriska ljud som svävar omkring, som t.ex. det klockiga höga rhodesljudet, men stråkarna kunde man nog vara utan. Annars är det gitarren, bongos och rhodes som mest sätter en skön prägel på stycket - samt sången förstås.



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket intressant musik!

Först associerar man till Paul Simon, sedan Jefferson Airplane. Men sedan vrider sig låten åt ett modernare håll. Rhodes och Hammond kryddar fint. Synthpaden känns inte riktigt lika bra, lite för tradig.

Men gitarrer, bas, bongos och trummor är ju hur bra som helst. Du behöver absolut inte skämmas för din sånginsats, låter riktigt tonsäkert och bra.

Finlandssvenskan ger ett svårmod, låter inte lustigt som t ex värmländska.

Well done!
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OJ, vad bra! En skön, mäktig nerv där ditt finlandsvenska uttal bidrar. Biter sig fast som en svinkall novembernatt i universum. Mix och ljudkvalitet perfa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack för den positiva feedbacken.

Man kan bli så förblindad o osäker när man håller på med något helt ensam.

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Nice. Akustiska gitarren är lite vass. Basen är väldigt basig och stark. Finner att den äter upp stereobilden lite genom sin.. basighet. Gillar sången. Synten kunde ha lite chorusering och spridning i stereobilden. Stereobilden (förutom basighente) fungerar bäst just då som den där mellowsynthen spelar mot gitarren, men i andra fall tycker jag mixen lutar antingen åt höger eller åt vänster - turvis. Gitarrlådan låter också fint. Metronomen på slutet låter däremot inte bra :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp Hälge,mera ovationer..

Gungar på bra detta.Bra sång och snyggt gjort i övrigt arr och lir..Hittar inget att såga,det är bara att digga på.Grymt när virveln gjorde entre´..Kanske en något dovare virvel,men virvel sound är ju smaksaker så det är en högst personlig reflektion.

Hade gärna hört ett grymt solo med den där Hammond orgel liknande prylen i grund ackordet..Då hade du fått full pott,nu blir det lite för snällt så du får bara en 4,5:a av den Norrbottniska juryn.

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Fin som fanken helt klart men jag vill ha upp sången lite till så man riktigt hör det häftiga som Finlandssvenskan bjuder på och som jag tycker ger språket en helt ny nerv och intensitet. Nåt som också är riktigt häftigt det är att man hör pendelklockan (för det är väl en sån?) där bakom i slutet det ger en slags verklighetsanknytning som passar bra ihop med känslan jag fick av låten. Skitbra låt helt enkelt.
Göran


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Din första låt här?? kalas ljudbild och får lite worldmusicvibbar....tycker om basen som finns närvarande hela tiden...schysst groove...skulle vilja läsa texten samtidigt som jag lyssnar...verkligen skönt flow tills 2:30 då det känns som en nödlösning för att få till en variation...i mina öron   B) behåll ist flowet och avsluta som du gör nu också...på det hela taget kalaslåt som ger mersmak...

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack grabbar för den positiva feedbacken.

Det största frågetecknet för mig gällande mixen är nivån på basgitarren. Jag vill att den skall vara dominerande men inte göra mixen grötig. Själv tycker jag att de e på gränsem, herr Malmberg att de va lite mycket....??

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Du kör UAD? Lägg på en Pultec/Pro på master, och ställ den på 90Hz, och så gör du både boost och cut. Brukar det inte vara standardlösningen för att få stark bas som inte bumlar? För nu bumlar den i alla mina lyssningar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Själv brukar jag nog gå in i själva miksen o fixa dylika bas problem om bara möjligt. Genom att fixa de i mastern ändrar man på alla andra element som når ner till basregistret o då kan de bli tunt i mellanregistret. Men du har nog rätt att den e lite "boomig" De låter nu bra i studion samt i höglassiga HIFIn men jag testade i några boomboxar och i bilen o där var de lite mycket.

Pultec är en fin plugin i just pga. att de e lätt att bosta o göra cuts inom samma område, men man vet inte riktigt vad som händer o de e lite störande. Ett mycket större problem (och andra siden hela pointten) med Pultec är att den ändrar på hela soundet också den bara e på utan att man gör några ändringar. The Pultec sound.... och de ju förstås de som den är legendarisk för men men... Jag brukar säga att den drar sammet över allt, andra säger att de solglasögon för ljud. Allt blir lite mjukare, rundare och mysigare när man lägger på den MEN samtidigt så äter den upp definition och punch främst i basregistret. Själv är jag jätte försiktig med Pultecen och använder den bara när jag VET att den effekt jag får är det jag söker efter. I det  här fallet kan det nog vara värt att pröva med den trots allt.

Det här fenomenet med pluggar som ändrar på soundet är annorsvockså jätte intressant. Personligen förstår jag pluggar som emulerar en riktig box gör precis vad den riktiga skulle göra. Och om den har ett inbygt sound så skall emuleringen självklar också ha det. MEN om pluggen inte emulerar något så får den då ändra på soundet? Det som jag stötte på och fann irriterande var att endel WAVES pluggar, främst dem för mastring, har en viss effekt på soundet också då de bara är påkoplade utan att man ställt in någon process. OCh dessutom inte mot de bätre oftast. Man förstår nog farför mastringstudion med stor budget oftast hålls långtbortta från pluggar...

Hägge   


Utloggad tsmalmbe

Ja, jag har aldrig använt pultec på mastern just av ovannämnda orsak - ingen vet vad den gör. Men i det här fallet menade jag nog endast basen/basgruppen beroende på hur du mixar :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Riktigt fint! Finlandssvenskan är vacker :wub:. Det enda jag tänker på är det som Göran också påpekar - dra upp sången så man hör din röst och texten bättre!
/Malin


jay thomas

  • Gäst
Voine vilken rökare. Absolut kalas tyckte jag den var. Kanske lite dragspel som komplement i några få partier?


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter jättebra det här, suggestivt basspel! Sången aningen svag i volym bara, bra arr, instrumenten kompletterar varann till ett fint sväng!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow! asosciationerna flödar. paul simon, och faktiskt monika thörnells vintersaga.

Jag gillar verkligen allt, utom basighet och att sången inte hörs. mitt förslag skulle vara att peaka sången lite  hi-mid, och dra bort bas från den, samt att testa att dra bort lite bas från basen, samt höja diskanten (!). Lyckas men får man en lite snygg krispighet i basen.


Kan du inte posta texten också?


Jättebra låt, jättebra spelat, fin nerv i sången.

välkommen hit förresten :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En riktigt skön låt du har fått till, får allt sparas i min musikmapp! :)