Kontrollrummet

karl-pretend feat. maja

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
en liten sorgsen låt som jag fick hjälp på refrängen av maja...mellanpartiet kanske måste jobbas om men det ska vara lite kaosigt just där...gärna lite kritk vad ska till och vad ska bort...

pretend
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
alltså. den är ju klar  :wacko:



men, nu är det jag som skriver så:

andra versen. pukspel skulle vara fint. boom-bom med lite puskalag. mäktigt. en U2-gitarr, avlägset bakom, som kommer till andra reffen kanske?

Någon analog pad som ligger där varm. och bygger upp.

vansinniga virlvar och skrikiga gitarrer som åker upp och ner (whammy från wernboprg) och studsar i högtalarna.




Annars skitfint. Dina låtar är nästan alltid bra. denna skulle lika gärna klunna maxas som jag slrev ovan, eller du och maja med en stråkkvartet.


bravo!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
mmm, den här låten tyckte jag mycket om..! VÄLDIGT överrumplande där vid 2,24 dock! Vet inte vad jag tycker om det... det är nåt med trummor och allt. Jag tappade bort mig där.

men vi tycker alla olika  ;) :D Men en jättebra/fin låt var det!

Fina röster har ni, passar bra tillsammans!


http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Som vanligt mycket bra ifrån dej Karl som alltid snyggt! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Hög kvalité och en tjusig hook som alltid. Schysst arr och njuter nog mest av hur du avvecklar låten under den sista minuten, där är arret blir mer sparsmakat och det en ger en tydlighet i instrumenten som jag saknar i första delen. Sen kan man diskutera nivåer på stråkar och så. Om jag skall vara mer kräsen upplever jag de mindre trallvänliga karl-låtarna som de mest intressanta och det verkar som du vill slita dig loss från det när du låter låten "gå sönder" i nån slags atonalt Hey Jude-outro vid 02:24. Kanske kunde utvecklat det mer? Inget fel att göra hits och nu är jag oändligt kräset karl-fan men ibland är det till synes fula, det icke tillrättalagda som är vackrast.   

----------------------------------------------------------------------------

edit:
Lyssnade några vändor till och nu mer av texten och som kastar ett helt annat ljus över musiken.  :( Sorry, jag har nog blivit en allt för tekniskt, studio-lyssnare på ett sätt som inte gällde för några år sedan och borde nog gå och lägga mig.
« Senast ändrad: 22.11.2007, 00:29:59 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ursäkta trådkapning, men eq....är det en tomteluva du har på din avatar? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Nån måste ju va först i novembermörkret...  :rolleyes: B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Emu....ja...kanske eller kanske inte...har flera andra på lut också...en stråkkvartett kanske det...tack för tyck / karl

Åsa....tack för dina öron och kul att du tycker om den...visst mellanpartiet ville ha något som bröt av rejält men det går ju att göra på andra sätt...tnx igen  /  karl

SYNTH....kul att du gillar ...tack för responsen  /  karl

equality....tnx för analys och du kanske har rätt...man kanske skulle vända på låten ...börja skirt och öka sedan...vet inte....mellanpartiet ska bökas om så att det atonala blir lite mindre...tycker du att denna är en hit? :) men det är klart...refrängen ...nää, kanske inte mitt vanliga stuk...tnx för dina skarpa öron.... /  karl   

Ps..schysst luva...riktig eller virtuell?? Ds.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äh stråkkvartett. alltså, låten har sådan kvalitet att den skulle var lika bra i ännu rivigare tappning, eller med en cello och två fioler. (kvartet...släng in en alt oxo)


vad du än gör så snälla inte till mittpartiet för mycket, det är underbart.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
det är lugnt.......... k.
äh stråkkvartett. alltså, låten har sådan kvalitet att den skulle var lika bra i ännu rivigare tappning, eller med en cello och två fioler. (kvartet...släng in en alt oxo)


vad du än gör så snälla inte till mittpartiet för mycket, det är underbart.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nå, hur som helst är det mycket känslor i denna. skulle kunna vara helt klar som sagt.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
:) har svårt att posta i färdiga...känns jobbigt... men kul att du tycker den funkar
nå, hur som helst är det mycket känslor i denna. skulle kunna vara helt klar som sagt.

:)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Aaahh, vilken njutning igan av dig Karl! :)
I denna låt händer det saker o ting hela tiden, snyggt arr, håller låten flytande fast vi närmar oss 6 minuters längd. Lyssnat några ggr och sökt nånting att såga på. Låten som helhet blir bara bättre för varje gång, men en sak som känns lite utstickande nu är faktiskt trummorna, närmare sagt soundet. Dom blir helt bakom och baskaggens sound e så djupt att det pumpar hårt i öronen när jag lyssnar med lurar, och virveltrumman äts upp av det mäktiga låtsoundet. Så trummorna kunde ses över, men överlag så är låten skön att luta sig tillbaka på!

Snyggt jobbat igen en gång Karl! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx mahan....kul att du tycker den växer för varje lyssning....menar du trummorna i breaket?? eller över lag?

tnx  /  karl   B)



Aaahh, vilken njutning igan av dig Karl! :)
I denna låt händer det saker o ting hela tiden, snyggt arr, håller låten flytande fast vi närmar oss 6 minuters längd. Lyssnat några ggr och sökt nånting att såga på. Låten som helhet blir bara bättre för varje gång, men en sak som känns lite utstickande nu är faktiskt trummorna, närmare sagt soundet. Dom blir helt bakom och baskaggens sound e så djupt att det pumpar hårt i öronen när jag lyssnar med lurar, och virveltrumman äts upp av det mäktiga låtsoundet. Så trummorna kunde ses över, men överlag så är låten skön att luta sig tillbaka på!

Snyggt jobbat igen en gång Karl! :)



h.  johan
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tnx mahan....kul att du tycker den växer för varje lyssning....menar du trummorna i breaket?? eller över lag?

tnx  /  karl   B)



Aaahh, vilken njutning igan av dig Karl! :)
I denna låt händer det saker o ting hela tiden, snyggt arr, håller låten flytande fast vi närmar oss 6 minuters längd. Lyssnat några ggr och sökt nånting att såga på. Låten som helhet blir bara bättre för varje gång, men en sak som känns lite utstickande nu är faktiskt trummorna, närmare sagt soundet. Dom blir helt bakom och baskaggens sound e så djupt att det pumpar hårt i öronen när jag lyssnar med lurar, och virveltrumman äts upp av det mäktiga låtsoundet. Så trummorna kunde ses över, men överlag så är låten skön att luta sig tillbaka på!

Snyggt jobbat igen en gång Karl! :)



h.  johan



Överlag menar jag nog, där som dom spelar nästan allena så låter dom nästan ok, men sen tillsammans med resten av kompet känns dom diffusa. Min åsikt, kan vara smak o tycke här åxå! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Som vanligt skön melodi, melankoliskt gillar ju jag =). Tycker också att Maja's stämma ger en ny dimension.
Sjunger du inte lite mer nasalt på den denna?
Fina stråkar. Det enda är väl att jag saknar ett väldigt naket område i låten, kanske bara basen och din röst eller något. Som equality väldigt sanningsenligt sa till mig vid ett tillfälle så känns det som allt är väldigt på hela tiden.
Men dock ännu en skön karl låt.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
hellou...räcker det med att man skär botten på trumspåret? eller ska man mecka mera( är ännu inte inlyssnad på mina monitorer eller har inte hittat referenserna där ännu)
tnx mahan....kul att du tycker den växer för varje lyssning....menar du trummorna i breaket?? eller över lag?

tnx  /  karl   B)



Aaahh, vilken njutning igan av dig Karl! :)
I denna låt händer det saker o ting hela tiden, snyggt arr, håller låten flytande fast vi närmar oss 6 minuters längd. Lyssnat några ggr och sökt nånting att såga på. Låten som helhet blir bara bättre för varje gång, men en sak som känns lite utstickande nu är faktiskt trummorna, närmare sagt soundet. Dom blir helt bakom och baskaggens sound e så djupt att det pumpar hårt i öronen när jag lyssnar med lurar, och virveltrumman äts upp av det mäktiga låtsoundet. Så trummorna kunde ses över, men överlag så är låten skön att luta sig tillbaka på!

Snyggt jobbat igen en gång Karl! :)



h.  johan



Överlag menar jag nog, där som dom spelar nästan allena så låter dom nästan ok, men sen tillsammans med resten av kompet känns dom diffusa. Min åsikt, kan vara smak o tycke här åxå! :D

h.  johan


Som vanligt skön melodi, melankoliskt gillar ju jag =). Tycker också att Maja's stämma ger en ny dimension.
Sjunger du inte lite mer nasalt på den denna?
Fina stråkar. Det enda är väl att jag saknar ett väldigt naket område i låten, kanske bara basen och din röst eller något. Som equality väldigt sanningsenligt sa till mig vid ett tillfälle så känns det som allt är väldigt på hela tiden.
Men dock ännu en skön karl låt.

tnx staffan för dina öron....tycker också att Maja's röst ger refrängen en annan dimension....fick ett tips att boosta 150 Hz ett par dB på min röst för att få mer värme i den , ska testa nästa gång jag är i studion.....ja, jag har inte modet att låta det vara för naket så allt kanske är väldigt på  :ph34r: B)

tack igen  / karl

Edit: skickar dig ett PM
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Karl!

Nu vet jag ju inte hurudant arr du har tänkt på trummorna,
och detta är ju bara mina små finurliga tankar, inget att ta större problem över  :)

Nu känns trummorna väldigt diffusa, som om vore med bara för att det hör till. Dom hämtar lixåm inget till låten, tycker ackena sköter rytmgivningen så snyggt att jag kunde tänka mig låten helt utan trummor.
Eller åxå så att dom kommer in först i reffen vid ca. 2:00.
(kolla vid 2:46-2:53, nåt som distar väldigt)

Och skär på bottnet på baskaggen, den får kompressorn att jobba på onödigt hårt, och minska fast lite på kompressorn i slutmixen, pumpar lite hårt nu.

JAg låter ju som en riktig surpotta nu, men vill poängtera att låten är så jättebra att jag verkligen önskar att du kolla över dessa små detaljer! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ok ...trummorna neddragna....maja's sång upp lite, compressor på basen, inte lika mycket atonalt i mitt partiet och en boostning  vid 150 Hz på leadsången...bättre ?? sämre??

ny version

Oukki Karl!

Nu vet jag ju inte hurudant arr du har tänkt på trummorna,
och detta är ju bara mina små finurliga tankar, inget att ta större problem över  :)

Nu känns trummorna väldigt diffusa, som om vore med bara för att det hör till. Dom hämtar lixåm inget till låten, tycker ackena sköter rytmgivningen så snyggt att jag kunde tänka mig låten helt utan trummor.
Eller åxå så att dom kommer in först i reffen vid ca. 2:00.
(kolla vid 2:46-2:53, nåt som distar väldigt)

Och skär på bottnet på baskaggen, den får kompressorn att jobba på onödigt hårt, och minska fast lite på kompressorn i slutmixen, pumpar lite hårt nu.

JAg låter ju som en riktig surpotta nu, men vill poängtera att låten är så jättebra att jag verkligen önskar att du kolla över dessa små detaljer! :)

h.   johan
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se