Forum > Demolåtar
En sång till mig
karl:
Din första låt här?? kalas ljudbild och får lite worldmusicvibbar....tycker om basen som finns närvarande hela tiden...schysst groove...skulle vilja läsa texten samtidigt som jag lyssnar...verkligen skönt flow tills 2:30 då det känns som en nödlösning för att få till en variation...i mina öron B) behåll ist flowet och avsluta som du gör nu också...på det hela taget kalaslåt som ger mersmak...
/ karl
Hägge@Clonework:
Tack grabbar för den positiva feedbacken.
Det största frågetecknet för mig gällande mixen är nivån på basgitarren. Jag vill att den skall vara dominerande men inte göra mixen grötig. Själv tycker jag att de e på gränsem, herr Malmberg att de va lite mycket....??
Hägge
tsmalmbe:
Du kör UAD? Lägg på en Pultec/Pro på master, och ställ den på 90Hz, och så gör du både boost och cut. Brukar det inte vara standardlösningen för att få stark bas som inte bumlar? För nu bumlar den i alla mina lyssningar.
Hägge@Clonework:
Själv brukar jag nog gå in i själva miksen o fixa dylika bas problem om bara möjligt. Genom att fixa de i mastern ändrar man på alla andra element som når ner till basregistret o då kan de bli tunt i mellanregistret. Men du har nog rätt att den e lite "boomig" De låter nu bra i studion samt i höglassiga HIFIn men jag testade i några boomboxar och i bilen o där var de lite mycket.
Pultec är en fin plugin i just pga. att de e lätt att bosta o göra cuts inom samma område, men man vet inte riktigt vad som händer o de e lite störande. Ett mycket större problem (och andra siden hela pointten) med Pultec är att den ändrar på hela soundet också den bara e på utan att man gör några ändringar. The Pultec sound.... och de ju förstås de som den är legendarisk för men men... Jag brukar säga att den drar sammet över allt, andra säger att de solglasögon för ljud. Allt blir lite mjukare, rundare och mysigare när man lägger på den MEN samtidigt så äter den upp definition och punch främst i basregistret. Själv är jag jätte försiktig med Pultecen och använder den bara när jag VET att den effekt jag får är det jag söker efter. I det här fallet kan det nog vara värt att pröva med den trots allt.
Det här fenomenet med pluggar som ändrar på soundet är annorsvockså jätte intressant. Personligen förstår jag pluggar som emulerar en riktig box gör precis vad den riktiga skulle göra. Och om den har ett inbygt sound så skall emuleringen självklar också ha det. MEN om pluggen inte emulerar något så får den då ändra på soundet? Det som jag stötte på och fann irriterande var att endel WAVES pluggar, främst dem för mastring, har en viss effekt på soundet också då de bara är påkoplade utan att man ställt in någon process. OCh dessutom inte mot de bätre oftast. Man förstår nog farför mastringstudion med stor budget oftast hålls långtbortta från pluggar...
Hägge
tsmalmbe:
Ja, jag har aldrig använt pultec på mastern just av ovannämnda orsak - ingen vet vad den gör. Men i det här fallet menade jag nog endast basen/basgruppen beroende på hur du mixar :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida