Forum > Demolåtar

En sång till mig

(1/4) > >>

Hägge@Clonework:
Hej på er,

Här är något jag pulat ihop under höstens mörka timmar. Kallar den en modern finlandssvensk visa. Låten är en reaktion mot heissan hoppsan finlandssvenskhet där man inte kan göra musik på svenska utan att blanda in humor. Ett försök att göra något alvarligt men trots allt finlandssvenskt kan man väll säga. Ingen aning hur jag lyckades.

Basen, gitarren, bongona (gitarrens body igentligen) är riktiga instrument och spelas av mig. Trummor, syntar, hammond och Rhodes från olika softsyntar. DESSUTOM SJUNGER JAG SJÄLV VILKET ÄR EN FÖRSTA FÖR MIG PÅ LÄNGE :wacko:

Vär snälla...

http://www.clonework.com/mp3/stefu/ensangtillmigmix.mp3

Hägge

mahan:
Okei Stefan!

Verkligt skönt att det nu finns nån annan än lilla jag som "kämpar på" med finlandssvenskan här på KR! :D
LÅten verkar väldigt stark o färdig, hörs att du skruvat på några gånger tidigare. Och allt från clicksen till tangentbordsskramlet finns med, så troligtvis kommer vi snart att ha en "clean" version att lyssna på.
Enda som jag stör mig på är det monotona trumsetet, lite mer variation på hihatten och varför inte köra riktiga trumsound från början.

Snyggt arrat o spelat, snyggt med bongosimitationen och mixen sitter i balans.
Och sen sången...hmmmjaa, jovisst e de jäkligt svårt att få det att låta på finlandssvenska, I know, men det e bara nåt vi får leva med och ta det på humor som du säger. Lite mer attityd i rösten skulle dock icke skada, nu känns det lite osäkert på sina ställen ;)

Helhetsmässigt snygg låt, lite slipning o den e där! :)

h.  johan

Hägge@Clonework:
Tack Johan,

I hate clean mixes ;)!!! Lite liv måste man ju ha kvar i sina allster.

Sången är nog svår. Det här är den första tagningen som jag spelade in samtidigt med den akustiska gitarren. Den skulle vara bara en led tråd men på något vis fick jag inte samma känsla när jag försökte sjunga den pånytt. Måste försöka igen någon dag.

Trummornas monotonitet är nog ett medvetet val. Det handlar om att de är en visa och jag vill hålla fokusen på teksten o sången. Samtidigt var jag just då inspirerad av amerikansk underground hiphop med enkla beats och repeterand melodi slingor. Har nog tänk göra en verion med en riktig trummis.

Hägge

DåligtGehör:
Tror inte att man som (svensk) mottagare förväntar sig finlandssvenska som skojigt och hoppsan. Visserligen hör man inte så mycket men om man tänker på lyrik, uppläst literatur och skådespelare med finlandsvensk dialekt eller accent så är det ofta ett rätt stort och vackert allvar.

Sången skulle vara lite tydligare, mer kontur på. Kanske lite högre i nivå.

Fin rytmik i spelet.

En hel del sköna atmosfäriska ljud som svävar omkring, som t.ex. det klockiga höga rhodesljudet, men stråkarna kunde man nog vara utan. Annars är det gitarren, bongos och rhodes som mest sätter en skön prägel på stycket - samt sången förstås.

Rattlesnake:
Mycket intressant musik!

Först associerar man till Paul Simon, sedan Jefferson Airplane. Men sedan vrider sig låten åt ett modernare håll. Rhodes och Hammond kryddar fint. Synthpaden känns inte riktigt lika bra, lite för tradig.

Men gitarrer, bas, bongos och trummor är ju hur bra som helst. Du behöver absolut inte skämmas för din sånginsats, låter riktigt tonsäkert och bra.

Finlandssvenskan ger ett svårmod, låter inte lustigt som t ex värmländska.

Well done!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion