Kontrollrummet

Illegal nedladdning - "Bredbandsbolagen är bovarna"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
However, the number of individuals copying MP3 files has a statistically significant
negative effect on CD purchasing, as illustrated in the results of Table 4.1.

Den delen är lite synd att de inte utvecklar (iofs något vinklad undersökning kanske...). Antalet personer som laddar ner har alltså en negativ effekt medan antalet låtar som laddas ned har en positiv effekt...? Tabell 4.1 är inte den lättaste att hänga med på, nån statistikexpert närvarande?

Och jag hittar fortfarande inte var det står att CD-försäljningen i Kanada har ökat.

Och apropå att lita på siffror:
Försäljningssiffrorna är väl en sak, hur de presenteras är en annan... Det gäller ju majorbolagens siffror likväl som siffrorna i den här rapporten. Allt är ju vinklat för att bevisa det man vill bevisa så man får ändå ta det med en nypa salt. Om majorbolagen vill rättfärdiga sina dumheter ser de förstås till att ta fram statistik som ser ut på ett visst sätt, om universitetsstudenter i Kanada vill rättfärdiga P2P tar de fram statistik som ser ut på ett annat sätt. Oberoende undersökningar existerar i princip inte, alla har sin synvinkel som kommer speglas.
Ur min synvinkel är det främst majorbolagens fel att musik är gratis. Det har de lyckats med genom att försöka motverka en teknologisk och kulturell revolution istället för att följa med och utnyttja den. Ärligt talat, musikbranschen har varit en bubbla lika mycket som IT-branscen under 90-talet, bara att den tog lite längre tid att brista (50 år istället för 5).
Nej, det står nåt i stil med att om man tittar på vissa som laddar ner, så har deras inköp av cd ökat i takt med att de laddar ner. Hittar heller inget om försäljningen totalt.
Väldigt mycket i undersökningen verkar vara slutsatser av hur människor svarat på olika frågor i en enkät.

Om skivbolagen varit mycket duktigare på att hänga på den nya tekniken, hur hade det sett ut då? Alltså hur skulle de gjort? Börjat sälja digitalt mycket tidigare?
Oavsett vad nåt kostar så är gratis billigare. I Napsters barndom satt folk med modem o laddade hem låtar. Tror faktiskt inte det skulle funkat att få folk att köpa något o samtidigt sitta med ett modem halva natten för att få hem det man köpt. Eller du kanske har en annan tanke kring hur de borde gjort?

Antal sålda CD från ett år till ett annat, hur mycket kan man trixa med det? O vad skulle syftet vara om man inte egentligen förlorat nåt på det? Varför skulle man bry sig om man egentligen sålde lika bra som innan? Bara för att?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att skylla på en enskild faktor är naivt men mycket lätt. Därför väljer man den vägen. 
... vi skyller på "internet" (för man kan skylla allt på internet), och hoppas att jakten på nedladdare skall hämta tillbaka folk till musikaffären och köpa CD-skivor som de sen skall spela med sina  post-80tals "bärbara" CD-spelare på gymet.
Detta för oss tillbaka till ursprunget i tråden. I Danmark har man tydligen lyckats bra mycket bättre med att hindra illegal nedladdning (om vi nu ska ta artikelns innehåll som sant). Det går alltså. Frågan är om vi vill?
Eller finns det ett egenvärde i att driva omkull de gamla drakarna, finns det ett egenvärde i att CD som format försvinner? Finns det ett egenvärde i att knäppa skivbolagen (och filmbolagen och mjukvarutillverkare) på näsan o säga "HAH! Nu får ni för att ni tagit för mycket betalt i alla år! Nu jävlar kan vi ta vad vi vill ha alldeles gratis o ni kan inte göra ett skit för att stoppa oss!"
Kan man bortse från att allt som produceras kostar, o att nån måste betala i slutändan?
Om kunden vägrar betala, hur länge kan producenten fortsätta producera?
Ytterligare en bubbla som många verkar leva i är att allt kommer finnas tillgängligt precis som innan - fast nu kommer allt alltid vara gratis. Det är naivt att tro att det funkar i längden.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Nej, det står nåt i stil med att om man tittar på vissa som laddar ner, så har deras inköp av cd ökat i takt med att de laddar ner. Hittar heller inget om försäljningen totalt.
Väldigt mycket i undersökningen verkar vara slutsatser av hur människor svarat på olika frågor i en enkät.
Ja, precis. 1000 P2P-användare och 1000 icke P2P-användare.

Citera
Om skivbolagen varit mycket duktigare på att hänga på den nya tekniken, hur hade det sett ut då? Alltså hur skulle de gjort? Börjat sälja digitalt mycket tidigare?
Oavsett vad nåt kostar så är gratis billigare. I Napsters barndom satt folk med modem o laddade hem låtar. Tror faktiskt inte det skulle funkat att få folk att köpa något o samtidigt sitta med ett modem halva natten för att få hem det man köpt. Eller du kanske har en annan tanke kring hur de borde gjort?
Med backspegeln på plats så hade antagligen licensiering i ett tidigt skede varit det mest effektiva. Så länge det KÄNNS gratis spelar det mindre roll om det är det. Det hade ställt till andra tekniska problem, men inget som hade varit problem att lösa (såsom rättighetsfördelning). Man borde ha varit lika kaxig och framåttänkande som man var på 50-talet i den stora skivindustrins begynnelse. Man borde satt sig ner och utvecklat nya affärsmodeller utifrån den nya tekniken.

Citera
Antal sålda CD från ett år till ett annat, hur mycket kan man trixa med det? O vad skulle syftet vara om man inte egentligen förlorat nåt på det? Varför skulle man bry sig om man egentligen sålde lika bra som innan? Bara för att?
Man kan alltid trixa massor. Och nu spekulerar jag bara. För det första begränsar man sig till CD och säger inte "musikförsäljning". För det andra kan man ta bort independentbolagens försäljning. Sen när man presenterar det trixar man med procenten så att det låter som mer än det är (och utan att egentligen ha fel). Jag säger inte ATT det är så, bara att det KAN vara så.
Majorbolagen går på något slags dödsryck och försöker greppa efter de strån som finns kvar. Det enda de kan är CD-försäljning, och knappt det längre eftersom de blir uppköpta av företag som aldrig sysslat med musik. De är livrädda för independentbolagen och nya affärsmodeller som de inte kan hantera, inte för illegal nedladdning. De vill rättfärdiga sitt eget agerande, sina uppblåsta företagsstrukturer och kortstiktiga satsningar. De gör det så länge independentbolagen måste spela på samma arena, vilket antagligen inte är länge till.
Jag ser ingen anledning till att sörja heller. Framtiden ser enbart ljus ut för oss som musiker och musikkonsumenter.
« Senast ändrad: 13.11.2007, 12:34:22 by HomoNeophilus »
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Som med flere andra saker, har jakten haft motsatt verkan också. Nedladdning var ganska  marginellt, och skulle troligen ännu också vara det, ifall inte det satts igång ett sånt jäkla mediahulabaloo kring det hela. Median har ju dragits in jätte mycket mera, då de stora bolagen gått ut med denna orättvisa med pompa och ståt. Och när media drogs in, blev nedladdning alldagligt och kännt och således också tillgängligt för gemene man.

Modemtiden är det ganska länge sedan. Själv har jag haft bredband sedan... knappa 10 år. Allmänt har det varit lätt och tillgängligt att ha bredband i ett flertal år, kanske 5 är ett bra antagande. Trots det har man ju suttit med tummen i spinktern. Det är klart att ingen kunde sälja musik över nätet på modemtiden. Men ingen vill vara föregångare, utan man ville hålla den gamla CD-modellen i alla ytterlighet - fortfarande så. Att ta kål på CD:n har inget egenvärde. Men genom att titta på användarnas beteende är det ju lätt att dra slutsatsen. Kan man sälja en CD till en användara vars spelare är lika stor som tumnageln?

Jag tror inte CD:n dör, men jag tror på att så länge det inte finns lätta alternativ, kommer nedladdning att fortsätta. Nedladdning kommer alltid att finnas, men målet bör ju vara att få majoriteten att köpa. Minoriteterna finns, men att i de fallen räkna att nedladdade filer 1:1 är bort från försäljning är igen ganska populistiskt argument. Det argumentet hör man dock, i varje uppdagat fall.

Dessutom tycker jag att man så småningom kunde erkänna att nedladdningen också har en positiv effekt. Och den dagen man erkänner det, och tar ut allt av vad man kunder ur denna "promoeffekt", så skulle vi igen vara lite närmare sanningen tror jag. Problemet är att för att kunna ta ut denna promoeffekt, måste man först ändra sin attityd till nedladdning som fenomen. Där står de gråa eminenserna igen i hörnet och darrar, och är rädda för vad som händer deras värld de byggt upp ifall de skulle göra så. Varför inte fundera ut ett annat try-before-you-buy system än p2p? OK, alla dagens skivor som redan finns där är kanske förlorade, men varför ge upp? Tror man verkligen att gemene man vill installera p2p och använda krångliga klienter, ifall bolagen hade ett lättare "gratisalternativ". Underskatta aldrig lättja. Kanske framtiden ser ut så att halva skivans innehåll måste delas ut gratis för promobruk. So what? Deal with it, bygg upp businessen kring det faktum då. Kolla er nuvarande modell. How's that working for you?

Angående "gratis i evighet"-argumentet. Det är helt korrekt som du säger. Att tro att allt kan vara gratis i evighet utan att något ändrar är naivt. MEn vill bolagen gå i graven med sina envisa argument, för att konsumenterna skall få sig en minnesbeta och inse att musikproduktionen tog slut? Kanske det vore klokare att försöka leva i tiden, istället för att försöka stoppa tiden. Faktum är ju att skulle top-10 bolagen gå i konkurs, skulle businessen ändra - till det sämre kanske, det vet jag inte, men musiken skulle inte ta slut. Den skulle se annorlunda ut, den skulle utnyttja den musikproduktionen som är billigare (och villigare). Varför producera en Britney-skiva för multimiljarder, om man kan få någon motiverad artist (eller 100) för en bråkdel av priset? I dagens läge är argumentet klart, det går inte, men utan top-10 bolagen då, utan all enkelspårig marketing som finns idag? Vem vet. Men utan musik skulle vi inte bli, det är helt klart, och det måste också bolagen inse.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Citera
Varför inte fundera ut ett annat try-before-you-buy system än p2p?
P2P är ju bara en massa tekniker för överföring av data mellan klienter. Ett utmärkt sätt för att ta del av musik för att lyssna om man gillar det. Det är egentligen inte konstigare än att du lånar ut en platta till din polare. P2P, och speciellt torrent, är utmärkta för spridning av musik eftersom det är decentraliserat och ställer lägre krav på bandbredd hos distributören. Och hur krångliga behöver klienter vara? I Opera finns en torrentklient direkt i programmet och är inte annorlunda än att ladda ner vilken fil som helst. Sökningen och tillgängligheten skulle man dock säkert kunna ta betalt för.

Citera
Angående "gratis i evighet"-argumentet. Det är helt korrekt som du säger. Att tro att allt kan vara gratis i evighet utan att något ändrar är naivt. MEn vill bolagen gå i graven med sina envisa argument, för att konsumenterna skall få sig en minnesbeta och inse att musikproduktionen tog slut?
Det kommer ju aldrig hända. En bråkdel av alla som sysslar med musik lyckas leva på det och så har det alltid varit. De flesta som gör det spelar mycket live, så har det också alltid varit. Inspelad musik är inte något slags grundform av musik. Inspelad musik kanske kommer vara i princip gratis i framtiden också. Det kommer inte göra att mindre eller sämre musik produceras.
Huvudregel nr 1: För att du ens ska kunna tänkas tjäna en jävla krona på musik måste du vara sjukt jävla bra. 99% är inte det. Att man gör musik betyder inte att man har något slags rätt att tjäna pengar på det.
Hela världens musikaliska backkatalog är redan gratis och kommer alltid att kunna vara det så musik kommer det aldrig bli ont om.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad är isf orsaken till minkad försäljning?

För att kunna sälja mera, har man minskat musikens (CD:ns) levnadscykel (= det kommer något nytt och intressant till målgruppen oftare än någonsin tidigare). Detta leder till att den upplevda kvaliteten minskar (musiken blir slit&släng produkter, eller i värsta fall engångsprodukter). Detta leder till att man köper mindre skivor, eftersom det känns som en ond cirkel (man hinner ändå inte med i racet).

Och detta förkortad levnadscykel började ungefär samtidgt som bredbandet blev var mans egendom?

Det började nog tidigare, när skivbolagen upptäckte att man kunde sälja ännu mer på kort sikt om man släppte samlingsplattor tidigt. Jag tror att det var där någonstans det började gå snett, eftersom samlingsplattorna gjorde att man inte längre behövde fylla upp albumen med genomgående bra låtar, utan kunde slarva igenom med sämre utfyllnadsmaterial. Det gick ju alltid att lägga låtarna som var bra, på en samlingsskiva tillsammans med artistens äldre hits - eller med nyare artister, så kunde man slänga ihop samlingsplattor med enbart de bästa låtarna från många olika - och då väntade folk i förlängningen på samlingsskivorna i stället för att köpa albumen.

Det var där någonstans som bolagen gjorde sina första tankefel och började urholka albumens och artisternas värde. Att de sedan klantade sig igen genom att tro att Internet var en fluga eller något, hjälpte inte heller till, utan de borde ha hakat på och insett möjligheterna i en ny sorts marknad, men deras senfärdighet och kortsiktiga planering (3 månaders horisont i princip i alla lägen, precis som de flesta börsnoterade bolag) har ställt till ännu mer problem eftersom det har gjort att piratkopieringen har fått fritt spelrum att totalt undergräva allt värde som en gång fanns i musiken, som numera ses av väldigt många som något som ska vara gratis oavsett hur mycket jobb och utgifter det finns bakom.

Den kortsiktiga planeringen har också inneburit en explosion av meningslösa produkt-artister, som inte har annat än utseendet att komma med, men som ändå släpps ut för att de förväntas sälja bättre under en mycket begränsad period (så att bossarna får det kvartalets bonusar) - än artister med talang och substans, men utan styling.

Skivbolagen har alltså enligt min mening en MYCKET stor del av skulden till utvecklingen - men samtidigt innebär det inte att man ska behöva tillåta vad som helst bara för att tekniken för illegal spridning finns, utan enda sättet att minska piratkopieringen och se till att upphovsmänen och musikerna verkligen får betalt för sitt jobb, är att begränsa möjligheterna till illegal spridning på ett eller annat sätt - och samtidigt se till att det finns legala nedladdningsalternativ som hamnar på en lagom prisnivå och som innehåller allt och inte bara en begränsad katalog... Man kan inte heller begränsa köpta låtar till uppspelning på en specifik produkt, utan om man köper en låt så måste man kunna spela upp den både i sin ipod, på datorn eller lägga den på en CD, så att man kan spela den i bilen eller stereoanläggningen. Det är ju helt orimligt att man ska behöva köpa samma låt mer än en gång.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Citera
Varför inte fundera ut ett annat try-before-you-buy system än p2p?
P2P är ju bara en massa tekniker för överföring av data mellan klienter. Ett utmärkt sätt för att ta del av musik för att lyssna om man gillar det. Det är egentligen inte konstigare än att du lånar ut en platta till din polare. P2P, och speciellt torrent, är utmärkta för spridning av musik eftersom det är decentraliserat och ställer lägre krav på bandbredd hos distributören. Och hur krångliga behöver klienter vara? I Opera finns en torrentklient direkt i programmet och är inte annorlunda än att ladda ner vilken fil som helst. Sökningen och tillgängligheten skulle man dock säkert kunna ta betalt för.

Visst, jag försöker bara vara lättläst och inte sjunka in i tech-jargong. Ibland blir det dock fel, och för ytligt istället. Nåväl, varför gör inte bolagen en egen p2p-client som man kan ladda ner till sin browser som en plugin, och där man kan söka musik? Då har dom kontroll över det hela, till skillnad från andra p2p-nätverk, där bolagen inte har någon kontroll. Detta var alltså argumentet jag ville komma fram med, inte att tekniken bakom p2p i sig borde återupfinnas.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kan man sälja en CD till en användara vars spelare är lika stor som tumnageln?

Jag tror inte CD:n dör, men jag tror på att så länge det inte finns lätta alternativ, kommer nedladdning att fortsätta.
Ja, det kan man. Eftersom tumnagelspelaren bara är en av spelarna man använder. Kvalitetsskillnaden, att få hålla en CD inkl booklet ger fortfarande ett mervärde för de som köper musik. De som inte köper skiter i vilket. De köper heller inte musik digitalt. Eftersom, o det har ju nämnts här också, PRISET på en vara inte anses spegla dess värde längre så finns för många ingen tanke på att betala o absolut inte digitalt.

Och hur svårt är det egentligen? Förut var det alltid det enormt höga priset på CD som användes som argument. Idag är det så svårt att köpa digitalt. Är det det?
Det låter mest som rättfärdigande av handlingen, det finns liksom inget alt.
Är det verkligen sant?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hela världens musikaliska backkatalog är redan gratis och kommer alltid att kunna vara det så musik kommer det aldrig bli ont om.
Men det är ju inte den musiken folk vill ha. Det är inte den musiken folk laddar ner - trots att det både är gratis o tillåtet.
Det är ju Britney etc - du vet, hon som är sjukt jävla bra ;) Den där enda procenten. Det som säljer o spelas i raddio.


Utloggad tsmalmbe

Du anser alltså att olaglig nedladdning var det som startade nedgången, det som upprätthåller nedgången och det som kommer att orsaka det slutliga förfallet? Du undertecknar inte ett enda av argumenten för att felen kan ligga på någon annan nivå?

(du har rätt till dina åsikter, jag vill bara veta var du egentligen står, och huruvida  det är tid att sluta älta detta)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
varför gör inte bolagen en egen p2p-client som man kan ladda ner till sin browser som en plugin, och där man kan söka musik? Då har dom kontroll över det hela, till skillnad från andra p2p-nätverk, där bolagen inte har någon kontroll. Detta var alltså argumentet jag ville komma fram med, inte att tekniken bakom p2p i sig borde återupfinnas.

Återstår bara betalningen.
För en typ av sån här lösning tror jag kommer. Och jag tror också betalningen kommer hämtas från nån form av licensavgift som läggs på bredbandet. Oavsett vad man tycker om att vissa kommer få betala för andras användning, så är det den enda praktiska lösningen jag kan se som alla kan leva med. Det pratas mycket fram o tillbaka här om pengar till bolagen, men inte så mycket om ersättning till upphovsmän.
Kom också ihåg att skivbolagen korsägs av en massa stora media o teknikföretag idag. De går inte omkull.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Du anser alltså att olaglig nedladdning var det som startade nedgången, det som upprätthåller nedgången och det som kommer att orsaka det slutliga förfallet? Du undertecknar inte ett enda av argumenten för att felen kan ligga på någon annan nivå?

(du har rätt till dina åsikter, jag vill bara veta var du egentligen står, och huruvida  det är tid att sluta älta detta)

Du menar mig va?  :huh: Ja.  ^_^

Kan inte säga att nedladdning startade nedgången, har inga siffror att jämföra med år från år så det är svårt att se när nedladdning kontra försäljningsnivåer först börjar uppträda enl mönster som kan relateras till varann. Jag TROR dock att Claes var inne på en annan möjlig början till den minskning vi ser idag- även om det just då kan ha kortsiktigt ökat försäljningen - nämligen absolute music syndromet o samlingsplattor from hell and beyond.

Den huvudsakliga kraftiga nedgången de senaste två-tre åren anser jag nog att illegala nedladdningen bär största ansvaret för, även om det inte är den enda. Då menar jag nedgången i våra västvärldsländer med bra tillgång till bredband och teknik. Andra länder ser inte samma mönster. Att man lägger pengar på spel, dvd-filmer o annat istället bidrar förstås oxå. Man kan förstås vända på den steken oxå: eftersom man inte behöver betala för musik kan man istället köpa PS-spel. Tror också att fenomen som Idol, Fame factory påverkar synen på värdet av musik negativt, men är inte alls säker på att det i sig påverkar försäljningen totalt.

Slutligen, jag tror inte det blir något förfall. Jag tror på lösningen ovan. Men fram tills dess kommer framför allt upphovsmän förlora pengar.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
O här är jag o Mr.Phil överrens. Om upphovsrättsmän skall få någon ersättning för privat nyttjande så måste en "privat nyttjande upphovsrätt bredbands licens" skapas och krävas vid innehav av bredbandsuppkoppling. Det andra alternativet är att musiken släpps fri eftersom man inte kan förhindra kopieringen. Jag tycker det är viktigt att påpeka dock att kommersiellt nyttjande av andras verk skall vara som idag. Man ska inte bruka andras verk kommersiellt utan tillstånd och vederbörlig ersättning. / Mikke



Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Hela världens musikaliska backkatalog är redan gratis och kommer alltid att kunna vara det så musik kommer det aldrig bli ont om.
Men det är ju inte den musiken folk vill ha. Det är inte den musiken folk laddar ner - trots att det både är gratis o tillåtet.
Det är ju Britney etc - du vet, hon som är sjukt jävla bra ;) Den där enda procenten. Det som säljer o spelas i raddio.

Jag såg statistik från de största lagliga och olagliga musiknedladdningstjänsterna härom veckan. Både Led Zeppelin och Pink Floyd låg på i alla fall topp 20 på exempelvis PirateBay och Homedownloads. Hitmusiken toppar förstås kortsiktigt men ligger bara på topp en kort period. Skulle man titta årsvis skulle antagligen backkatalogmaterial komma högre. Hos varken PirateBay (olaglig, gratis) eller Homedownloads (laglig, betaltjänst) kommer Waters att få några pengar för sitt komponerande (i det senare fallet eftersom STIM och motsv. går på standardlistor utfrån vad som spelas på radio etc, något som i alla fall håller på att förändras).

Jag tror också att det så småningom kommer bli någon typ av ganska transparent licensieringslösning, exempelvis genom internetleverantören. Det måste i så fall vara ihopkopplat med de tjänster som folk vill använda, vara DRM-fria osv. Är det inte tillräckligt bra kommer det komma alternativ som är bättre

Citera
Andra länder ser inte samma mönster.
Vilka länder syftar du på och hur mäter du det?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
De kan ju vara relaterade utan att den ena har orsakat den andra.
 Det kan kanske till äventyrs finnas en bakomliggande faktor som har bidragit till båda?


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Hos varken PirateBay (olaglig, gratis) eller Homedownloads (laglig, betaltjänst) kommer Waters att få några pengar för sitt komponerande (i det senare fallet eftersom STIM och motsv. går på standardlistor utfrån vad som spelas på radio etc, något som i alla fall håller på att förändras).
För det första lär nog Pink Floyd finnas med i exakt all sampling som ö h t görs på all världens radiokanaler ;) men sen tror jag nog att Home Downloads både betalar och detaljrapporterar.

Själv tycker jag "bredbandslicensen" är ganska knepig. Personligen har jag ingen större lust att betala för något jag inte använder, och tanken på att trafiken skulle scannas känns inte lockande.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Själv tycker jag "bredbandslicensen" är ganska knepig. Personligen har jag ingen större lust att betala för något jag inte använder, och tanken på att trafiken skulle scannas känns inte lockande.

Du skulle betala för tillgången, inte för användandet. Det skulle inte behövas nån scanning. / Mikke


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Jo, men att betala för tillgången av något jag inte använder känns inte heller så kul. :) Bredband är ju inte lika med fildelning, och frågan är hur mycket man vill kollektivbestraffa alla användare. Som sagt, jag tycker det finns många frågetecken.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jo, men att betala för tillgången av något jag inte använder känns inte heller så kul. :) Bredband är ju inte lika med fildelning, och frågan är hur mycket man vill kollektivbestraffa alla användare. Som sagt, jag tycker det finns många frågetecken.

Vi betalar redan idag radio o TV avgift vare sej du lyssnar på radio eller tittar på TV. Räcker att du har TV. Det blir samma sak med bredbandet. / Mikke


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jo, men att betala för tillgången av något jag inte använder känns inte heller så kul. :) Bredband är ju inte lika med fildelning, och frågan är hur mycket man vill kollektivbestraffa alla användare. Som sagt, jag tycker det finns många frågetecken.

Vi betalar redan idag radio o TV avgift vare sej du lyssnar på radio eller tittar på TV. Räcker att du har TV. Det blir samma sak med bredbandet. / Mikke

Det går faktiskt inte att jämföra, eftersom TV-licensen är till för att finasiera vår Public Service-TV och ingenting annat, medan en bredbandsavgift skulle vara till för att ersätta upphovsmännen. Vilka upphovsmän då? Ska pengarna gå till de som gör musik eller till de som gör film - eller rentav till de som gör mjukvara? Allt sprids ju på Nätet. Ska det i så fall betalas procentuellt beroende på vad som sprids mest, så att det blir lika fel som när det betalas STIM-avgifter utan att detaljredovisa låtarna. Vilken statistik ska man gå på när pengarna ska delas ut om ingenting registreras? Skivförsäljningen...? :rolleyes:

Jag tycker att en sådan generell avgift är helt fel (jag tycker likadant angående TV-licensen, men det är en annan sak... - och jodå - jag HAR betalat TV-licensen ända sedan jag flyttade från föräldrarna... ;) ) och att man bara ska betala extra när man verkligen utnyttjar tjänsterna som finns. När jag lägger upp mina testinspelningar, så vill jag inte betala en avgift som kommer Bert Karlsson eller Bill Gates till godo - och jag vill inte att besökare på min testsite ska behöva betala på samma sätt som kommer fel personer till godo, när de hämtar mina filer från testsiten.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Claes!

Problemet med fördelning som du beskriver går säkert att lösa och lär ju vara ett mindre problem än dagens. eller... ;) . Dessutom är modellen allmännt accepterad. / Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hitmusiken toppar förstås kortsiktigt men ligger bara på topp en kort period. Skulle man titta årsvis skulle antagligen backkatalogmaterial komma högre. Hos varken PirateBay (olaglig, gratis) eller Homedownloads (laglig, betaltjänst) kommer Waters att få några pengar för sitt komponerande (i det senare fallet eftersom STIM och motsv. går på standardlistor utfrån vad som spelas på radio etc, något som i alla fall håller på att förändras).

Jag tror också att det så småningom kommer bli någon typ av ganska transparent licensieringslösning, exempelvis genom internetleverantören. Det måste i så fall vara ihopkopplat med de tjänster som folk vill använda, vara DRM-fria osv. Är det inte tillräckligt bra kommer det komma alternativ som är bättre

Citera
Andra länder ser inte samma mönster.
Vilka länder syftar du på och hur mäter du det?
Andra länder som Spanien, Portugal, i viss mån Frankrike, egentligen de länder där bredbandsutbyggnad o PC för alla inte är verklighet för nästan alla, såsom i Sverige, Tyskland etc. Sett statistik på försäljningen o jämfört, kommer inte ihåg var nu, minns det i bakhuvet.

Missuppfattade begreppet backkatalog. Trodde mer du var inne på musiken som är fri o gratis redan idag, alltså det som inte är utgivet. Sorry ;)

Ja, med licensavgift ska det vara absolut fritt att kopiera. jag tycker t o m att om man köpt en LP på 80-talet, så borde man ha rätt att tanka hem nya digitala versioner utan kostnad.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Själv tycker jag "bredbandslicensen" är ganska knepig. Personligen har jag ingen större lust att betala för något jag inte använder, och tanken på att trafiken skulle scannas känns inte lockande.
Inte trafiken. Nedladdningen från ställen som erbjuder musiken lagligt och enkelt.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vilken statistik ska man gå på när pengarna ska delas ut om ingenting registreras? Skivförsäljningen...? :rolleyes:
Har man legitimerade nedladdningstjänster som gratis och kvalitetssäkrat erbjuder gratis nedladdning av film, musik, o programvara så registreras varje nedladdning o därpå baseras sen utbetalningarna. Jätteenkelt. Behovet av p2p o torrents som finns idag slås ju undan av att allt tillhandahålls direkt från hästens mun s a s.
Som sagt, TYVÄRR, är det den enda PRAKTISKA lösning jag kan se. Tyvärret gäller för de som DumbDan påpekar får betala för en tjänst man kanske inte använder. Men här håller jag med Mikke: som TV-licensen. Har du en tv eller video hemma så måste du betala. Pengarna går till PS som du kanske aldrig använder dig av. Man betalar för tillgängligheten. Man betalade ju som privat person kassettavgiften också oavsett vad man skulle använda kassetten till.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det bästa är ju förstås om tjänsten är frivillig och tillräckligt bra och billig för att den ska kunna seriöst konkurrera med gratis. Distribution av musik kostar ju faktiskt i princip ingenting, speciellt inte om den sker decentraliserat som med Torrenttekniken. Är tjänsten tillräckligt bra tror jag att folk skulle frivilligt betala en månadskostnad för fri nedladdning, där i princip all musik finns tillgänglig och där man är säker på att pengarna fördelas på rätt sätt.

Kanske blir det internetleverantörerna som administrerar tjänsten. Jag ser inte heller en obligatorisk avgift som en bra lösning men det kan bli där vi hamnar. Det värsta är om man, för att sopa problemet under mattan, lägger på en obligatorisk avgift och sen skiter i resten. För att logga vad som laddas ned måste man ju inte heller logga vad alla användare laddar ner, det räcker med att logga vad som laddas ned från de största fildelningsnätverken. Men i ett sånt scenario skulle, som sagts tidigare, fördelningen bli fruktansvärt sned. Tyvärr så är dåliga lösningar inte särskilt ovanliga så risken är att vi hamnar med något sådant. Dåliga lösningar kommer bara bidra till att det egentliga problemet blir svårare att lösa.

Danne: Homedownloads kanske har tekniken att registrera allt men STIM gör idag ingen enskild registrering av digitalt distribuerad musik. Lösningar är på väg men finns ännu inte. Pink Floyd spelas sällan på svensk radio så listorna är antagligen inte riktigt representativa för vad som köps och laddas ner.

Phil: Spanien, Portugal osv kommer ju ganska snabbt att hamna på samma nivå.

Tsm: Jag förstod att du hade koll på begreppen, men jag tycker det är synd att blanda ihop det för mycket. I medierna framställs all typ av p2p/fildelning som olaglig och jag tycker man kan hålla en högre nivå än så.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Danne: Homedownloads kanske har tekniken att registrera allt men STIM gör idag ingen enskild registrering av digitalt distribuerad musik. Lösningar är på väg men finns ännu inte.
Är du säker på det? Jag får nämligen utbetalningar med poster baserade på digitalförsäljning.
Visserligen off-topic men ändå inte... Stim framställs ju ofta i sådana här debatter som tandlösa antika tigrar (eller nåt :D) men jag tycker inte det stämmer.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag kan alltid ha fel.
Vilken tjänst går du genom då? Men det är nog sant vad gäller iTunes och säkerligen andra också.

Ok, men om jag streamar från exempelvis Homedownloads så betalar jag i alla fall utan att stödja upphovsmännen.

Visst försöker de hänga med. Men än är de lite stofiler... De hakar ju på tåget när det redan gått.
En vän var och utbildade STIM i digital musikdistribution för några veckor sen...
Men jag funderar faktiskt på att gå ur STIM och licensiera det jag gör under creative commons istället.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hitmusiken toppar förstås kortsiktigt men ligger bara på topp en kort period. Skulle man titta årsvis skulle antagligen backkatalogmaterial komma högre. Hos varken PirateBay (olaglig, gratis) eller Homedownloads (laglig, betaltjänst) kommer Waters att få några pengar för sitt komponerande (i det senare fallet eftersom STIM och motsv. går på standardlistor utfrån vad som spelas på radio etc, något som i alla fall håller på att förändras).

Jag tror också att det så småningom kommer bli någon typ av ganska transparent licensieringslösning, exempelvis genom internetleverantören. Det måste i så fall vara ihopkopplat med de tjänster som folk vill använda, vara DRM-fria osv. Är det inte tillräckligt bra kommer det komma alternativ som är bättre

Citera
Andra länder ser inte samma mönster.
Vilka länder syftar du på och hur mäter du det?
Andra länder som Spanien, Portugal, i viss mån Frankrike, egentligen de länder där bredbandsutbyggnad o PC för alla inte är verklighet för nästan alla, såsom i Sverige, Tyskland etc. Sett statistik på försäljningen o jämfört, kommer inte ihåg var nu, minns det i bakhuvet.

Missuppfattade begreppet backkatalog. Trodde mer du var inne på musiken som är fri o gratis redan idag, alltså det som inte är utgivet. Sorry ;)

Ja, med licensavgift ska det vara absolut fritt att kopiera. jag tycker t o m att om man köpt en LP på 80-talet, så borde man ha rätt att tanka hem nya digitala versioner utan kostnad.

Ursäkta att jag hoppar in.. men har några bekanta som tillbringar vintern i Thailand
tillhör väl inte det "bredbandstätaste" landet, där finns det dock butiker som tillhandahåller spel, musik, film osv för nån 10:a. Skulle det man söker till äventyrs inte finnas ordnas detta medan man väntar... :rolleyes:


Utloggad tsmalmbe

http://www.appleinsider.com/articles/07/11/14/warner_music_chief_has_epiphany_praises_apple.html

Citera
Warner Music boss Edgar Bronfman this week conceded that the music industry is partly to blame for the proliferation of illegal music sharing

Citera
"We used to fool ourselves," he said. "We used to think our content was perfect just exactly as it was. We expected our business would remain blissfully unaffected even as the world of interactivity, constant connection and file sharing was exploding. And of course we were wrong. How were we wrong? By standing still or moving at a glacial pace, we inadvertently went to war with consumers by denying them what they wanted and could otherwise find and as a result of course, consumers won."
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

http://futuremusic.com/blog/?p=2114

Citera
University Anti-Piracy Clause Advances In US House Of Representatives

The United States House Education and Labor Committee has green-lighted a college financing bill that forces Universities to police their networks for piracy. The on-campus anti-piracy programs are contained within the fine-print of the enormous College Opportunity and Affordability Act.

The Bill stipulates that colleges implement P2P blocking solutions, and the promote paid subscription and legal download platforms.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hörde Gene Simmons hade sagt nåt i stil med att "skivbolagen och alla uynga fildelare har sabbat branschen", och "en miljon jobb drabbas" samt att "han aldrig skulle göra musik igen, skivbolagen vet inte hur man tjänar pengar".

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Intressanta länkar! Man undrar ju lite vilket kokain Bronfman hade sniffat när man läser det där... Eller om han precis börjat dejta Steve Jobs dotter eller nåt.

Och det andra är ju ett så klassiskt exempel på teknikrädsla så man blir mörkrädd... Men det har väl aldrig varit någon hemlighet att USA:s demokrati bygger på lobbyism från de stora företagen.

Haha, jag har varit lagom cynisk i mina senaste inlägg, så det är väl bara att fortsätta liksom. Trött efter ett par nätter med för lite sömn, är nog det.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


DåligtGehör

  • Gäst
hörde Gene Simmons hade sagt nåt i stil med ... att "han aldrig skulle göra musik igen, ...".

:)

Något gott kommer det alltid ur det onda Hoaaaoahaaaahaaooa


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=800639

läste denna i DN idag, tycker han har sina poänger   :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David