Kontrollrummet

Illegal nedladdning - "Bredbandsbolagen är bovarna"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om man drar det till sin spets..om det som kan fildelas skall vara gratis..

*Böcker
*Patent..Allt från forskning till färdiga produkter
*Utbildning
*Alla dataprogram
*Alla tidningar

Ja det är ju bara att fylla på i listan...Alla yrkesutövande måste få spela på samma bollplan
alltså fungera inom samma ekonomiska förutsättningar..detta tycker i alla fall jag borde vara intentionen även på internet..för alla branscher.. :)
 


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Lägg märke till att MW antyder att det går att tjäna pengar med hjälp av reklam o.dy men att han inte tycker det är bra ( ur politisk synpunkt ) / Mikke


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Lägg märke till att MW antyder att det går att tjäna pengar med hjälp av reklam o.dy men att han inte tycker det är bra ( ur politisk synpunkt ) / Mikke

Nä..finns väl ganska uppenbara risker när det gäller reklam och företags-sponsrande...och då inte bara politiskt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
There is no such thing as a free lunch.


Alltså....ALLT är styrt av reklam/kommersiella intressen idag....tror inte det blir nån jätteskillnad om det är audi com lyfter ett okänt band eller warner.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
På många sätt så tycker jag att det underligt att folk överhuvudtaget laddar hem musik nu för tiden fan vi drunknar ju i musik. På Telias tv skickar dom på tre eller fyra musikkanaler och tre eller fyra kanske fler med musik utan bild typ radiomusik non stop. Dom andra tv leverantörerna har ju nästan samma utbud så alla kan ju lyssna på musik gratis dygnet runt ändå. Och vill man så kan man ju spela in det på HDboxar och då blir ju skillnaden inte så stor mot när folk satt och spelade in tio i topp på kassettbandare förr i tiden.
Hur ser masterplanen ut kan man ju undra oxå? Då gnälldes det om bandspelarna och kassettbanden på samma sätt som man gör om alla olika inspelningsmedia för CDn och DVDn nuförtiden och ändå nu som då så tillverkas både apparaterna och skivorna. Kom och köp kom och köp, helst en ny apparat varje dag. Jag får inte ihop det helt enkelt hur fan ska dom ha det.

Jag personligen har inte känt nåt behov av att ladda hem en sekund musik ens utom amatörmusik från olika forum.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..kanske..men ta då tex Audi...Att förknippas med ett företag och dess produkter kan ju bli ganska styrt..Om du som artist röjer runt och ställer till med lite lagom skandaler påverkas ofta karriärren i positiv rikting, Warner ser inga större problem med detta eftersom du är din egen produkt och säljer du bara mer.. men Audi skulle enbart bli förskräckta..Du riskerar även att få dåliga råd då Audis marknadavdelning skall ha ett finger med i spelet hela tiden...Du som artist blir mer begränsad för att du i alla sammanhang är en Audiambassadör...Jag tror att risken att förknippas med en produkt/företag hela tiden gör att du som artist får mindre tilltro och ännu mindre utrymme


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja..kanske..men ta då tex Audi...Att förknippas med ett företag och dess produkter kan ju bli ganska styrt..Om du som artist röjer runt och ställer till med lite lagom skandaler påverkas ofta karriärren i positiv rikting, Warner ser inga större problem med detta eftersom du är din egen produkt och säljer du bara mer.. men Audi skulle enbart bli förskräckta..Du riskerar även att få dåliga råd då Audis marknadavdelning skall ha ett finger med i spelet hela tiden...Du som artist blir mer begränsad för att du i alla sammanhang är en Audiambassadör...Jag tror att risken att förknippas med en produkt/företag hela tiden gör att du som artist får mindre tilltro och ännu mindre utrymme

Säkert har du rätt i det du säger :)

MEN man styrs nog likafullt av ett skivbolag, det är min poäng :)  Det är nog bara grader av frihet/tvång som skiljer egentligen.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..kanske..men ta då tex Audi...Att förknippas med ett företag och dess produkter kan ju bli ganska styrt..Om du som artist röjer runt och ställer till med lite lagom skandaler påverkas ofta karriärren i positiv rikting, Warner ser inga större problem med detta eftersom du är din egen produkt och säljer du bara mer.. men Audi skulle enbart bli förskräckta..Du riskerar även att få dåliga råd då Audis marknadavdelning skall ha ett finger med i spelet hela tiden...Du som artist blir mer begränsad för att du i alla sammanhang är en Audiambassadör...Jag tror att risken att förknippas med en produkt/företag hela tiden gör att du som artist får mindre tilltro och ännu mindre utrymme

Säkert har du rätt i det du säger :)

MEN man styrs nog likafullt av ett skivbolag, det är min poäng :)  Det är nog bara grader av frihet/tvång som skiljer egentligen.

Ja.. styrd blir man..lite svårt att veta hur mycket dock, eftersom man ( i alla fall jag ) inte varit i den sitsen... Audis alltså  :rolleyes:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har varit i den sitsen ofta kan jag säga. alltså ett audisäte. musikbranschen har jag däremot inte en susning om :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt enda som gäller är pengar och hjärnkraft... ;)

Speciellt framöver..
(Iofs var det så på stenåldern också, med tillgångar istället för pengar, och det kan man iofs klaga på, men bara att vänja sig...)

/Cyniker No 1
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag hade en audi en gång. Då var det jag som styrde.

Skillnaden idag/framtiden skulle isf vara att du som artist inte främst ska sälja dig själv utan audi.

Jag sålde aldrig min audi. Den blev inlöst av Folksam.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Man kanske skulle kunna jämföra med idrottsrörelsen där sponsring är en del av vardagen...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja lite så kan det kanske vara.

Mr Phil: visst kan det finnas knep o knåp med vem som styr....isom "vanligt" är det väl de större akterna som kommer få mest frihet.

Jag tror nog att företag krumbuktar sig rätt rejält för att få med madonna, u2, eller liknande.

Skillnaden är nog mer för motsvarigheten till "osajnade" band idag. "Ni skall spela dödsmetall iklädda pulvermos från felix era små skitar, annars blir det inget".


tror jag. Å andra sidan har jag inte en aning :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Man kanske skulle kunna jämföra med idrottsrörelsen där sponsring är en del av vardagen...
Funderade ett tag innan jag fann vinklingen (för det finns flera) på det jag vill lyfta fram: titta hur erbarmligt fula våra hockey- o fotbollsklubbars lagdräkter blivit! Det är ju fann ett lapptäcke av små jävla klisterlappar på dem! Inte bara en huvudsponsor som rätt färgmatchat mot klubbens färger har sin logo på dräkten, utan ett virrvarr av små färglada texter o bilder... Laget som spelar i färgen "gytter" möter laget som spelar i färgen "ett något annat gytter".  :wacko:
Jämför med NHL eller La Liga.

Med det sagt så vill jag nog peka på att om det ska bli lyckat så är det beroende på hur man gör det hela.
Sen en annan aspekt om man jämför med sporten: vinnare säljer. I sport så är vinnare lätta att peka ut.
Men i kultur? Vem avgör en vinnare där? Och hur?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja vem avgör?


Å andra sidan, vem avgör nu?  :blink:


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..inte enkelt..Problemet blir väl till viss mån att man redan måste vara en vinnare..alltså allmänt inkörd och accepterad hos den breda massan innan sponsring kommer på tal.. fast då blir det nästan ett tvärtom förhållande..Undrar vilket företag som skulle vilja köra det hela från scratch..
Blir lite moment 22 kanske..å andra sidan skulle man väl kunna tänka sig sk livsstilsföretag som riktar sig mot ungdomar där tex klädesföretag som verkar i det fördolda och skapar mode genom infiltrering och skapar en viss livstil för tex tonåringar, som tror att de skapat hypen själva, och där kopplingen till musiken inte är lika tydlig...inte speciellt kul men finns väl redan om jag förstått saken rätt..Nä..jag tror detta är till för de artister som har rätt kommersiell inriktning
och där konstnärsbiten och den personliga integriteten får stå tillbaka och där konsumtion är nr1... men å andra sidan kanske det finns företag som vill framhäva sig som lite mer humana ock "seriösa"..kanske blir en trend :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
ja vem avgör?


Å andra sidan, vem avgör nu?  :blink:
De som röstar i Idol o Melodifestivalen. I övrigt så är inte musik en tävling - än.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Undrar vilket företag som skulle vilja köra det hela från scratch..
SAAB kanske? Vem kände till Oh Laura innan Release Me blev deras signatur ett halvår? O andra sidan så var det väl säkert inte så mycket SAAB som deras reklambolag... så det gäller att hålla sig väl med reklamnissarna i framtiden om man vill komma fram som ny artist. Annars blir det väl som du säger att de redan etablerade är de som får skjuts medan de som behöver skjutsen aldrig blir aktuella. O skjutsens huvudsyfte blir ju som sagt att marknadsföra företaget, inte att företaget marknadsför dig.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja vem avgör?


Å andra sidan, vem avgör nu?  :blink:
De som röstar i Idol o Melodifestivalen. I övrigt så är inte musik en tävling - än.

nej... fast melodifestivalen känns lite...ehm. riggad :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
nej... fast melodifestivalen känns lite...ehm. riggad :D
Va?? Riggad?? Denna kulturens bikupa? Aldrig!! Cyniker där!


;)


Aettan

  • Gäst
Undrar vilket företag som skulle vilja köra det hela från scratch..
SAAB kanske? Vem kände till Oh Laura innan Release Me blev deras signatur ett halvår? O andra sidan så var det väl säkert inte så mycket SAAB som deras reklambolag... så det gäller att hålla sig väl med reklamnissarna i framtiden om man vill komma fram som ny artist. Annars blir det väl som du säger att de redan etablerade är de som får skjuts medan de som behöver skjutsen aldrig blir aktuella. O skjutsens huvudsyfte blir ju som sagt att marknadsföra företaget, inte att företaget marknadsför dig.

Fan jag jobbade på SAAB och jag har oxå skrivit en SAAB låt den heter Min Blåa SAAB man kanske kan tjäna en hacka nu när Release Me har tagit slut :D


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Undrar vilket företag som skulle vilja köra det hela från scratch..
SAAB kanske? Vem kände till Oh Laura innan Release Me blev deras signatur ett halvår? O andra sidan så var det väl säkert inte så mycket SAAB som deras reklambolag... så det gäller att hålla sig väl med reklamnissarna i framtiden om man vill komma fram som ny artist. Annars blir det väl som du säger att de redan etablerade är de som får skjuts medan de som behöver skjutsen aldrig blir aktuella. O skjutsens huvudsyfte blir ju som sagt att marknadsföra företaget, inte att företaget marknadsför dig.

Fan jag jobbade på SAAB och jag har oxå skrivit en SAAB låt den heter Min Blåa SAAB man kanske kan tjäna en hacka nu när Release Me har tagit slut :D


åhh, får mig att tänka på en höjdar SAAB reklam... "my little sweetest saab is the economy car and when it comes to easy parking it is challange by far"  :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Asså, Borde inte FRA betala för alla musikkopior de kommer att ladda hem? / :) Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Asså, Borde inte FRA betala för alla musikkopior de kommer att ladda hem? / :) Mikke
Du menar låtar som fastnar i filtret, typ "Great balls of fire", "Who put the bomb" o "TNT"?  B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tyckte att denna artikel är rätt intressant, lite lång men läsvärd ändå:

http://www.portfolio.com/news-markets/national-news/portfolio/2008/01/14/Media-Defenders-Profile?TID=st092007ab#page2



Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
He he ..
Denna stäääändiga diskussion  :wub:

Bara inse att det är helt omöjligt att stoppa, ingen idé ens att diskutera annat ju?
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
He he ..
Denna stäääändiga diskussion  :wub:

Bara inse att det är helt omöjligt att stoppa, ingen idé ens att diskutera annat ju?

Det är ju egentligen, faktiskt!, lätt att stoppa men det skulle kräva en anings odemokratiska metoder, tror jag. Nej, det handlar om att vi är mitt uppe i ett paradigmskifte, det är jag helt övertygad om. Vi kommer aldrig att gå tillbaks till hur det var tidigare, förändringens grymma chaufför kör över de som inte vill åka med!

Edit:
Stava rätt.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
He he ..
Denna stäääändiga diskussion  :wub:

Bara inse att det är helt omöjligt att stoppa, ingen idé ens att diskutera annat ju?

Det är ju egentligen, faktiskt!, lätt att stoppa men det skulle kräva en anings odemokratiska metoder, tror jag. Nej, det handlar om att vi är mitt uppe i ett paradigmskifte, det är jag helt övertygad om. Vi kommer aldrig att gå tillbaks till hur det var tidigare, förändringens grymma chaufför kör över de som inte vill åka med!

Edit:
Stava rätt.

Yes... spelar nog ingen roll hur illa folk tycker att det är ... det finns en jävul i oss alla.. :)
Vem har liksom aldrig tagit hem en mp3a? vilket är lika olagligt som att ta hem EastWest Colossus på 35gb :P
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
I sverige har vi s.k straffskalor.

Detta innebär att påföljden blir annorlunda om du stjäl en banan eller en bil.

;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Anående hela grejen med illegal nedladdning:

Läste nånstans att det blev samma stohej när radion kom.. man trodde att folk skulle sluta köpa musik nu när alla kunde lyssna gratis.. men så blev det ju inte riktigt.. tror ni inte det är detta är lite samma sak nu igen?  :ph34r:

/M


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nej, jag tror faktiskt inte det....radion tror jag har ökat skivförsäljning. nedladdning....inte ökat :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
A det kanske.  :mellow: Vi får se vad som händer med tiden helt enkelt, dumt o slösa tid i att spekulera eftersom det inte är så mycket man kan göra.

Förutom musik.  :wub:



Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jo, du har nog rätt DrLoop.

Hoppas inte att trenden fortsätter.
Fast det är klart att jobba som författare sa Slas att det var en ynnest.
Det är det samma med musik, om man kan leva på musiken så är det riktigt trevligt och man bör vårda det som ett Bonzai träd...
Att ha bra böcker att läsa är också en ynnest ;)