Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Morning
Rattlesnake:
--- Citat från: Marruschkka skrivet 11.03.2008, 18:58:51 ---Lyssnade och blev gripen..ser en krigsskådeplats framför mej...med ett stort mått av melankoli, där soldaterna marscherar (jaja, efter ett tag då)..men får oxå associationer till Mahler-och han är överjävlig på att skapa dramatisk musik, pampig och finstämd; men oxå med gravallvarliga undertoner.
Filmiskt och dramatiskt vackert, sånt gillar jag att frossa i, och du kan ju även det här:wub:
Majestic :D
/Marr
--- Slut citat ---
Tack för det Marruschkka, :wub:
Det är fantastiskt kul att få veta andra människors tankar när de hör ens musik. Jag hade inga direkt egna associationer när jag gjorde del ett, förutom någon slags kall morgon, men flera andra hörde någon typ av krigisk dramatik. Så när jag gjorde fortsättningen gjorde jag med avsikt den militärisk, med flöjt och marschvirvel. Melodiskt bara en upprepning av en strof i ettan. Trean bara dök upp i mitt huvud i samma veva, och den visade sig vara en variant av ettans melodi men i valstakt. Så genom att använda samma instrumentering så kändes det som att delarna passade bra ihop.
Mahler har jag nog aldrig lyssnat på vad jag vet. Dags att börja med det, då! :)
Rattlesnake:
--- Citat från: Plinka skrivet 11.03.2008, 21:08:20 ---Det här var avkopplande och ljuvligt att lyssna på som meditativ nedvarvning typ efter en stressig arbetsdag. Efter en liten stunds lyssnande befann jag mig i en svensk skog under våren! Fuktiga gröna mossor under mina fötter, porlande bäckar, och mitt i kom marscherande myror(marschtrummorna eller vad det heter), föjt av glittrande solstrålar som leker sig ner genom lövverket(flöjtarna på slutet). Eventuellt skymtade jag även en och annan luftburen skogsälva!
Jag tyckte om känslan av modern (midi-)klassisk musik och gillar att den är lättsam och inte alltför pompös, för jag kan bli uppstressad av allt för maffig klassisk musik! :)
--- Slut citat ---
Hej Plinka,
Tack för de fina orden! Ynot har fått konkurrens i konsten att måla tavlor med ord!
Din beskrivning är också kusligt lik en kollegas på mitt jobb, när jag spelade upp första delen för honom. Han är en filmfantast, så jag bad honom berätta vilken film han såg framför sig. Det var mycket gröna, lummiga lövskogar i barnfilm till en början, för att övergå till fantasy. Några myror sa han inget om , dock. ;)
Låter som du såg en blandning av Antz och Ronja Rövardotter! :P
Plinka:
Haha!!! Ja, mina två specialiteter här i livet råkar vara just målning och ord! :lol: Så då kan jag väl måla med ord!
Men det VAR myror, jag lovar- jag är näst intill medial så jag vet, hehe!! :P
mahan:
Jou Rattlet!
Har ju kommenterat detta tidigare, skitsnyggt alster, med smak för orkestrering, lite mer dynamik saknar jag åxå, kanske lite mer konstersalreverb. Själva låten eller hellre musikstycket är stormsnyggt, Passar fortfarande till vilken film som helst! :)
h. johan
Dividend:
Tebax till den här efter 4 år, efter några genomlyssningar idag.
Orkestreringen är inte precis optimal ibland, men övervägande lyckad.
Jag tror att detta förklarar varför (de flesta) av dina senare blev så lyckade! Valan främst, i mitt tycke.
Lär dig lite formlära så kan du skriva riktigt klassisk ;) (Studerar det själv här så gott jag hinner)
Det är filmiskt, inte så klassiskt (menar inget negativt med det, jag gör ju också visor och filmmusik med klassisk instrumentering). Det är väldigt stämningsfullt och styckena berättar en historia! Perfekt för film! Lika bra som de bästa soundtracks av Zimmer och de halvbra av PAledouris! (Gillar P mer än)
Del 3 är underbart bra!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida