Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake - Morning

<< < (9/11) > >>

Rattlesnake:
Hej Mahan,
Ja, det är inte så lätt att mixa symfoniorkestrar. Då jag inte kan har jag låtet ursprungsvärdena i programmet ligga kvar för det mesta. Har behållt den gängse placeringen av instrumenten, vilket gör att blåset känns mono. Har ju velat om det här är filmmusik eller klassiskt. Är det klassiskt så känns det som att effektpanoreringar, kompressorer och eq är big no-no, men är det filmmusik kan man fläska på. Första verren var helt ren, men denna har en del limiter, botten och air. Jag vet inte om jag kan få  så mycket mer fläsk med de verktyg jag har, ligger på gränsen till dist på de starkare partierna.

--- Citat från: mahan skrivet 29.02.2008, 23:01:29 ---
Detta åker upp på min KR:s filmmusikavdelning rapido! :)

--- Slut citat ---

Kul att den gillades!  :D

tsmalmbe:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 01.03.2008, 02:18:03 ---Jag vet inte om jag kan få  så mycket mer fläsk med de verktyg jag har, ligger på gränsen till dist på de starkare partierna.

--- Slut citat ---

Det var dynamik som saknades,  inte korv. Detta är korv. Absolut ingen dynamik. Låten saknar höjder och den saknar dalar och det är en viktig del av klassisk musik. Man behöver inte ens gå till de extrema mixarna (Katz) för att höra att en limiter inte hör till klassisk musik alls överhuvudtaget. De som lyssnar på klassisk musik använder på riktigt volymkontrollen, och köper sin apparatur därefter. Klassisk musik är (oftast) mäktig, och mäktigheten hämtas ur dynamiken.

För att ge ett exempel: hur skulle de mäktigaste delarna av Also Sprach Zarathustra låta, ifall stycket inte skulle inledas försiktigt? Ganska platt. Testa. Kanske du inte eftersträvar en autentisk klassisk lyssningsupplevelse, utan en popklassisistisk sådan? I så fall kanske komponering borde varit lite annorlunda.

För mixningen får du 1/5.
För komponering, arrangemang och plitande får du 4,5/5.

Rattlesnake:

Hej tsmalmbe,
tack för feedback. Jag inser att jag vet för lite om klassisk mixning för att ha en sportkepa att det skall bli bra.

Men som jag skrev i tidigare inlägg är jag inte ute efter en klassisk ljudbild längre, utan en filmmusikalisk. Jag lever i tron att klassiska ideal är en sak, filmmusiks en annan. Har jag fel? Inte ställt som en provocerande fråga, men jag skulle gärna vilja veta... För den skull inte sagt att det detta därigenom skulle låta bättre.

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 01.03.2008, 02:18:03 ---Jag vet inte om jag kan få  så mycket mer fläsk med de verktyg jag har, ligger på gränsen till dist på de starkare partierna.

--- Slut citat ---

Jag syftar inte bara på kvalitén på kompressorer/limiters här, utan på antalet instrument som jag kan använda samtidigt map tillgänglig dynamik i dessa och datorkapacitet.

Tyckte jag var ganska måttlig med limiteringen, men låter det skit så gör det det... Eller var det korv? Skit samma, antar jag.

Tack för det höga betyget i den "konstnärliga biten"!  :)

Marruschkka:
Lyssnade och blev gripen..ser en krigsskådeplats framför mej...med ett stort mått av melankoli, där soldaterna marscherar (jaja, efter ett tag då)..men får oxå associationer till Mahler-och han är överjävlig på att skapa dramatisk musik, pampig och finstämd; men oxå med gravallvarliga undertoner.
Filmiskt och dramatiskt vackert, sånt gillar jag att frossa i, och du kan ju även det här:wub:
Majestic :D
/Marr

Plinka:
Det här var avkopplande och ljuvligt att lyssna på som meditativ nedvarvning typ efter en stressig arbetsdag. Efter en liten stunds lyssnande befann jag mig i en svensk skog under våren! Fuktiga gröna mossor under mina fötter, porlande bäckar, och mitt i kom marscherande myror(marschtrummorna eller vad det heter), föjt av glittrande solstrålar som leker sig ner genom lövverket(flöjtarna på slutet). Eventuellt skymtade jag även en och annan luftburen skogsälva!
Jag tyckte om känslan av modern (midi-)klassisk musik och gillar att den är lättsam och inte alltför pompös, för jag kan bli uppstressad av allt för maffig klassisk musik! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion