Forum > Demolåtar

Asti - I have seen the future (ny version)

<< < (5/6) > >>

MaxB:

--- Citat från: Asti skrivet 17.11.2017, 10:33:49 ---Här är en mix utan "pruttsynt", men med elbas pålagt!
Är osäker på om det här är bättre...? Tycker man tappar lite
nerv när arpeggiatorn försvinner och elbasen är jag tveksam till här....
Det blir för konventionellt och städat känns det som. Vad tycker ni?

--- Slut citat ---

Lugnare utan prutt...  :lol:
Låten är okej lugn! Den är bra lugn!
Trumkicken blir mer energisk då "Iiiiiiiiiiiii..." kommer in, inte nödvändigt tycker jag.
Roligt med ett helt annorunda inlägg i brejket.
Bas får gärna vara mer framträdande i denna version, som jag för övrigt gillar mer.

Asti:

--- Citat från: morgonte skrivet 18.11.2017, 14:02:25 ---Snyggt! Lyssnar bara i datorhögtalare, så jag ska avhålla mig från att kommentera ljudbild och sånt. Vid första genomlyssningen hittar jag inte ettan i rytmerna förrän det elektroniska mellanspelet kommer in. Vid andra lyssningen och senare har öronen lärt sig var ettan är, så effekten upprepas inte. Tror det har att göra med stråkarnas långsamma attack och att du använder dom som rytmiska element i stället för som brukligt lägga mattor. Inget fel med det, det blir intressant! Du kunde pröva om det blir bättre med pizzicato (knäpp) i början i alla fall.
Nu vet jag inte vilket stråkbibliotek du använder och vilka artikulationer du har tillgång till, men det kan finnas artikulationer med mer attack, också värt att pröva.

--- Slut citat ---
Jag använder EWQL Symphonic Orchestra Gold, en produkt som har några år på nacken nu.
Där har jag valt en viola och en violin med kort ton och snabbt anslag och en solocello med
lång ton och inte så snabbt anslag. Är tyvärr dålig på att skruva på dessa presets, men har
hittat ungefär de ljud jag var ute efter. Testade faktiskt ett pizzicato-preset, men tyckte inte det passade in.
Jag gillar rytmiska stråkar, som t.ex i Coldplay's Viva la Vida!  :)
Tack för din feedback Stefan!
/Asti

Asti:

--- Citat från: Toby skrivet 18.11.2017, 14:39:28 ---Ok, lyssnar igen och tycker första versionen är mer spännande. Andra versionen tycker jag är väl tillrättalagd och lite slätstruken. Om du fadar in synthen och kanske du kan testa att lägga den oktav högre för att se hur det låter. Blir inte riktigt vän med sticket och undrar hur det skulle låta om du efter två takter la in ditt stråkriff från versen där istället för det nya. Det nya kan du ju klippa in senare kanske. Hörde bara ett annat arr just där i huvudet.  :) Folk som lyssnat här verkar ju inte ha några problem med det så....
Toby

--- Slut citat ---
Håller nog med dig om att första versionen känns mer intensiv/spännande och har en nerv som saknas i den andra.
Ska testa om det funkar bättre att ha synten enbart på vissa ställen och kanske, som du säger, fade:a in den!
En oktav högre synt testade jag vid inspelningen och kom fram till att den befintliga tonhöjden funkade bäst.
Däremot känns det som att elbasen kolliderar i vissa lägen med syntljudet då båda finns med.
Tror inte stråkriffet funkar i sticket. Dels är det andra harmonier där och dels tror jag det blir lite för tjatigt.
Men jag ska ändå testa idén, det kanske blir en oväntad och snygg kombo!  :)
Problemet med sticket är nog snarare att det kanske inte passar så bra vad gäller harmonierna.... :unsure:
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti

Asti:

--- Citat från: MaxB skrivet 18.11.2017, 15:02:20 ---
--- Citat från: Asti skrivet 17.11.2017, 10:33:49 ---Här är en mix utan "pruttsynt", men med elbas pålagt!
Är osäker på om det här är bättre...? Tycker man tappar lite
nerv när arpeggiatorn försvinner och elbasen är jag tveksam till här....
Det blir för konventionellt och städat känns det som. Vad tycker ni?

--- Slut citat ---
Lugnare utan prutt...  :lol:
Låten är okej lugn! Den är bra lugn!
Trumkicken blir mer energisk då "Iiiiiiiiiiiii..." kommer in, inte nödvändigt tycker jag.
Roligt med ett helt annorunda inlägg i brejket.
Bas får gärna vara mer framträdande i denna version, som jag för övrigt gillar mer.

--- Slut citat ---
Det blir lugnare utan pruttsynten, men, som sagt, man tappar nog istället lite intensitet och nerv.
Hänger inte riktigt med på var du menar där "Iiiiiiiiiii..." kommer in, men antar att det är i den
textlösa "refrängen"!? För där vill jag ha mer intensitet och tryck, vilket jag tycker trummorna förmedlar.
Jo, frågan är väl om brejket/sticket kanske skiljer sig alltför mycket mot övrigt...? Är lite osäker där.....
Håller med - basen är lite för anonym! Det ska fixas!
Tack för din feedback Max!
/Asti

Marruschkka:
Gillar din senaste version! Lite prutt ska ju vara med och här finns lite besynnerliga harmer med som jag gillar stort.

Bravo, du förnyar dig ständigt Asti :wub: :wub:

/Marre

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion