Forum > Färdiga produktioner

Funk R Us-Funky Bastard Extra

<< < (2/5) > >>

equality:

--- Citat från: 1up skrivet 26.09.2007, 11:11:37 ---Skumt att något så up-tempo kan ha en avslappnande effekt ändå.

--- Slut citat ---

Jag tror det repetitiva i sig har en slags hypnotisk effekt?

1up:

--- Citat från: equality skrivet 26.09.2007, 14:03:59 ---
--- Citat från: 1up skrivet 26.09.2007, 11:11:37 ---Skumt att något så up-tempo kan ha en avslappnande effekt ändå.

--- Slut citat ---

Jag tror det repetitiva i sig har en slags hypnotisk effekt?

--- Slut citat ---

Good point. Såsom trance och liknande, jo. Något repetitivt som av hjärnan till slut inte behöver omtolkas utan försvinner in i bakgrunden medan små detlajer bara uppmärksammas. LIte som ett bakgrundsbrus egentligen, mullret från en bilväg eller vindens brus. Eller vad tror du?

equality:

--- Citat från: 1up skrivet 26.09.2007, 14:09:37 ---Good point. Såsom trance och liknande, jo. Något repetitivt som av hjärnan till slut inte behöver omtolkas utan försvinner in i bakgrunden medan små detlajer bara uppmärksammas. LIte som ett bakgrundsbrus egentligen, mullret från en bilväg eller vindens brus. Eller vad tror du?

--- Slut citat ---

Ja, jo, men bakgrundsbrus försvinner ner i det omedvetna och "hörs" till slut bara om man aktivt lyssnar till det. Trance och dina bagångar här finns åtminstone i mitt medvetande hela tiden och kanske blir mer som ett hypnotiskt mantra pga sin repetitiva och snabba natur men ändå med möjlighet att urskilja små detaljer i det övriga. Mitt resonemang går nog inte riktigt ihop då man egentligen bara kan uppmärksamma en sak i taget. Man kan t e x inte följa med i en tv-deckare samtidigt som man talar i telefon med sin särbo fast det går inte att applicera på musik då skulle vi bara kunna lyssna på ett instrument i taget och riktigt så selektiva är vi inte. Nåt för en perceptionspsykolog att bena ut!  :lol:

1up:

--- Citat från: equality skrivet 26.09.2007, 20:01:39 ---
--- Citat från: 1up skrivet 26.09.2007, 14:09:37 ---Good point. Såsom trance och liknande, jo. Något repetitivt som av hjärnan till slut inte behöver omtolkas utan försvinner in i bakgrunden medan små detlajer bara uppmärksammas. LIte som ett bakgrundsbrus egentligen, mullret från en bilväg eller vindens brus. Eller vad tror du?

--- Slut citat ---

Ja, jo, men bakgrundsbrus försvinner ner i det omedvetna och "hörs" till slut bara om man aktivt lyssnar till det. Trance och dina bagångar här finns åtminstone i mitt medvetande hela tiden och kanske blir mer som ett hypnotiskt mantra pga sin repetitiva och snabba natur men ändå med möjlighet att urskilja små detaljer i det övriga. Mitt resonemang går nog inte riktigt ihop då man egentligen bara kan uppmärksamma en sak i taget. Man kan t e x inte följa med i en tv-deckare samtidigt som man talar i telefon med sin särbo fast det går inte att applicera på musik då skulle vi bara kunna lyssna på ett instrument i taget och riktigt så selektiva är vi inte. Nåt för en perceptionspsykolog att bena ut!  :lol:

--- Slut citat ---

True, vi kan lyssna på mer än en sak samtidigti en låt. Du är ju rätt i det att det blir som ett mantra. Å andra sidan, skulle låten spelat i säg 8 timmar i sträck, för att på så vis efterlikna bakgrundsbrus (det tar ju en del tid för öronen att vänja sig) så tror jag det skulle bli mer utav bakgrundsbrus. Det bygger förstås på att låten i sig är så repetitiv som möjligt.

Ditt särboexempel visar ju på att det är problem att kombinera två saker samtidigt för medvetandet. :P Tyvärr. Vore coolt annars! För mig har jag spelat Betapet (Som Alfapet fast på ntäet) och lyssnat på musik samtidigt och det går bra. Ibland när man är fokuserad på spelet "hör" man inte längre musiken utan det finns bara i bakgrunden sådär. Vad var det nu vi diskuterade?...

mahan:
Hoila till ordentligt när du har ny version på gång! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion