Kontrollrummet

Fransa & equality - Waste

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Waste
ARTIST/GRUPP: Fransa & equality
GENRE: soft nånting
LÅTLÄNGD: 03:33
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: 91:an på trummor!
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Eq:at Fransas sång med förhoppningsvis lite tydligare framtoning. Wurlitzer i stället för piano. Bytt ut virvel, kick, cymbaler och high hat, spelat om gitarren i sticket och gjort ett riktigt(?) outro som slutar på A. Har också dragit ner på reverbet och fått en torrare mix. Funkar det??  :unsure: :huh: Tycker iaf att den platsar bland färdiga demos, kommer inte ändra på mycket nu... B)







25/9: Ändrat slut efter era tips! Passade på att testa med ett annat stick också.

14/10: En sista handpåläggning och en stilla bön över att allt ska hålla sig i takt och ton.
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:21:06 by tsmalmbe »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då kör vi då E...
Lättsamt och skönt,inget "stök" i mixen.Jag åker bara med och njuter så här långt..1.30 in i låten..

Snyggt samspel mellan trummor och helhet.Underbart ljud i guran på solodelen,mycket snyggt lirat ..pianot låter oxå bra,wurlitzern eller vad det nu är..Lite "rump hugget" slut i låten,en inbromsning hade varit snyggt.Fast detta funkar,men det låter som om du har kapat låten lite för tidigt..saknar en liten efterklang där.

Som helhet:Full pott! Men en liten reservation för slutet,så 4.9 får det bli..Snyggt sound på sången och mycket snyggt "små jazzat" av Fransan! Härligt samarbete detta! Lovar mera inför framtiden..

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
På låg volym hör jag bas, trummor sång och elpianot. Gitarren finns där lite dov och tillbakadragen. Inte mig emot med en subtil gitarr men trummor och bas bryter fram desto mer.

Pröva en version där du sänker basen. Skulle vilja ha den smyga med mer istället för som nu vara rätt mycket i blickfånget. Tror även trummorna kan tas ner lite i nivå.

OBS! Jag sitter ju i ett odämpat hörn så lyssning kan vara mer än tveksam. Är det ingen mer än jag som reagerar så kanske du skall skita i det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nåja EQ, nu kan du pusta ut vad det gäller virveln, den kommer jag inte att såga mer, klart godkännt!
HElheten är snygg, tanten e sköön att lyssna på, och acken, den e min favve! :wub:

Lite småfilning, dra ner på trumorna volymmässigt på hela rasket.
Och outron får klart godkännt bara du stänger trummorna vid 3:28. Nu finns där tre slag o en klonk för mycket. Javisst, skitsmåpetigt men testa på skoj så hör du hur tajt o fint slut du får på låten, :)

som får 4,7 tills jag hör ändringarna! ;)
Snygg låt!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Micael: Åh, vad synd att inte slutet föll dig läppen. Tyckte det fanns lite luftighet och polyrytmik som jag har så svårt att få till annars. Naturligtvis glad att du gillar resten.
DåligtGehör: Sagt och gjort drog ner 3 dB på båda. "Problemet" är att jag mixar i lurar och då finns en tendens att överdriva basen tror jag.
mahan:  Kul att du gillar virveln nu, guuuuuud vad jag letade  :P. Akken är väl inte så...märkvärdig heller? Drog trummor som sagt. Men 03:28 är låten slut ju!?  :wacko: Vet vad du menar för bam-bam-bam-klonk, he, bekymret är om jag tar bort dom kommer jag avslöjas vad gäller guran som kommer in nån fjärdedel sent där. Funkar inte, lovar. Tack Johan och ni andra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Micael: Åh, vad synd att inte slutet föll dig läppen. Tyckte det fanns lite luftighet och polyrytmik som jag har så svårt att få till annars. Naturligtvis glad att du gillar resten.
DåligtGehör: Sagt och gjort drog ner 3 dB på båda. "Problemet" är att jag mixar i lurar och då finns en tendens att överdriva basen tror jag.
mahan:  Kul att du gillar virveln nu, guuuuuud vad jag letade  :P. Akken är väl inte så...märkvärdig heller? Drog trummor som sagt. Men 03:28 är låten slut ju!?  :wacko: Vet vad du menar för bam-bam-bam-klonk, he, bekymret är om jag tar bort dom kommer jag avslöjas vad gäller guran som kommer in nån fjärdedel sent där. Funkar inte, lovar. Tack Johan och ni andra!

Min RealPlayer knallar på ända till 3:33 och fem sekunder innan detta slut kunde trummorna kapas, alltså vid 3:28, detta var min tanke :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Aha! Fattar. Yes! Ska kolla.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Johan klär mina funderingar i ord...slutet på låten.


Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OK, gjort ytterligare ändringar. Tack för påpekande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK, gjort ytterligare ändringar. Tack för påpekande!

Fy attan så nära det är nu EQ, shoot me, men ännu det allra sista kantslaget bort så sitter den. :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Johan! YES!!! NU!!!!!!!!!!!!? (puh!)  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tack Johan! YES!!! NU!!!!!!!!!!!!? (puh!)  :D


GRATTIS EQ och Tant FRANSA!
KR har fått en ny FÄRDIG låt!
« Senast ändrad: 25.09.2007, 19:26:54 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack!  -_- :) :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
hellou...
vet varken in eller ut efter så många versioner...det enda jag kan höra är att det är tre och enhalv minuters skön lyssning och i synnerhet sticket som är hur coolt som helst...en av dina bästa....

"kanske något med trummorna på slutet...men det är petitesser..."

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter störtskönt!

En petitess i sammanhanget: Kapa gärna sista basnoten. Sista slutackordet duger gott som avrundning utan den sista "pluppen" från basen. ;)

ID3-tagga gärna låten med kontaktinformation. Man vet aldrig vem som lyssnar på den till slut om den får spridning och vill kontakta er.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...vet varken in eller ut efter så många versioner...

Jo jag vet. Sorry!  :mellow: Har en tendens att "plåga ihjäl" forumkompisarna med en massa versioner...
Hade det inte varit för all feedback hade man befunnit sig på en ljudnivå endast godkänd för långvågssändning
Stockholm-Motala eller nåt. Men naturligtvis även spel och arr-mässigt. Jag försöker betala tillbaka med råge och feedbacka
andras alster. Kul att du tycker den har utvecklats åt rätt håll.  :D Allt gott själv!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter störtskönt!

En petitess i sammanhanget: Kapa gärna sista basnoten. Sista slutackordet duger gott som avrundning utan den sista "pluppen" från basen. ;)

ID3-tagga gärna låten med kontaktinformation. Man vet aldrig vem som lyssnar på den till slut om den får spridning och vill kontakta er.

Tusen tack! Var faktiskt på den där "pluppen" och tog ned den 3 dB. Säg vad jag inte varit på och skruvat på den här låten  :wacko: :unsure:
Bara att den ger kontran lite liv väl? ID3-tagga? Jaha, i själva mp3-filen alltså? Ja, kanske det.  :rolleyes: :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ger liv? Har inte tänkt på om "pluppen" är återkommande under låten eller så, men om den är det så tror jag att jag håller med. Just den sista pluppen på slutet ger nog låten mer liv som död, dvs. mutad. ;) Min åsikt iaf. :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jorå!
Den här låten börjar kännas riktigt färdig nu, och jag gillar allt i den  :)
Fransa, gitarrer, piano och bas är helt färdigt, behöver inte röras mera.

Det enda som återstår tycker jag är lite finlir på trummorna. Ridecymbalen låter som den är spelad hård men är väldigt svag i volym. Sedan är den några virvelfills som låter lite för mycket maskin, främst de vid 1:05 och 2:58. Variera anslagsstyrkan lite mera, kanske. Pukorna vid 0:26 känns också onaturliga på något sätt, de kanske också skall varieras lite mer i styrka, och så tycker jag de skall vara mindre panorerade. Eventuellt lite mer rum på dem så att det binder ihop bättre. Sista delen av det fillet är två pukor slagna samtidigt, just det tycker jag skär sig lite. Men trummorna i övrigt, liksom allt annat på denna låt, är mycket smakfulla och suveränt spelade. Kan nog vara bästa låten jag har hört på detta forum, om man ser till helheten komposition - framförande - inspelning - mix. Fixa till det här snabbt nu, och gör sedan genast fler låtar i den här klassen!  B)

Edit: Jag glömde säga något om slutet. Det är bra, funkar, är liksom oförargligt nu.

« Senast ändrad: 27.09.2007, 00:40:05 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jappaneser och andra asiater - nu satt den!

Utmärkt lirat/arrat och proddat.Fransans sång fögyller denna.Mitt i låten nu..Väntar spänt på slutet..1 minut kvar,spänningen ökar.....solo parti,ja jizes E..Grymt! Nu är vi framme strax vid slutet...Jajamensan jojo.Det funkar alldeles utmärkt.

I min Equality mapp så får denna andra platsen. "Följas åt",är den som har berört mig starkast av dina låtar så här långt får jag väl säga.Men fortsätter detta samarbete så kan det ju hända att jag får backa i uppfattning.Väntar på en låt där ni sjunger tillsammans,det skulle vara kul att höra.

Kanon samarbete detta!

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
1up:  :D I see. Ja en smaksak kanske.
Rattlesnake: Tack vare din och andras feedback har det varit möjligt att styra skutan åt rätt håll. Mycket tacksam för det. Just trummor har jag väldigt dålig koll på och bytte ut det mesta mot ett AD-kit. Nästa steg är väl att spela in live då? Men du har säkert helt rätt i att vissa grejor skule kunna fixas som t ex när riden inte motsvarar i volym den kraft som stocken slagits med, jag borde använt en lägre velocity isf volymssänkning. Här är jag ganska lost. Häftigt att du ger totalen ett högt slutbetyg och att slutet nu tycks funka. Tackar särskilt!  :D
Harmonica mike: Man blir glad och lite rörd av dina rader Micke. Såg dina rader på andra stället också. Som sagt din och andras feedback har varit och är guld värd och får man dessutom verka i så gott sällskap som Fransas och 91:ans vill man ju ta lite i extra. Inte alltid man förstått vad som menats med feedbacken men sen har det gått upp en och annan Liljeholmens. Thnx!!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
ja se trummor, ja se trummor, är till bekymmer men ack så bra att ha.  :rolleyes:
ingen annan kommentar från mig denna gång, he he!


h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
0,53 - 1.06  partiet svagt volymmässigt, alltså bakgrunden: trummorna, bla mera pling på cymbalerna + annat (återkommer senare samma)
Tycker sologitarren låter för lik elpianot, trodde det var elpianot som gjorde solot men upptäckte efter tredje (och tredje vinglaset) att det inte var så.
Vem är Fransa? Jag vill ha henne right here!! Så hon kan sjunga mina heta soullåtar... (efter sjunde vinglaset).
1:47 fint break i låten! fina harmisar.
Alltsom allt ++++ av 5 möjliga
« Senast ändrad: 28.09.2007, 21:36:31 by Tokai »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fransa, se upp för den mannen! :P
Tack Tokai! Kanske gör Wernis en räddningsinsats även här men inte på ett tag. Ni får stå ut med mitt fusklir ett tag till. Vad gäller mixen kan jag, för att få behålla hyreskontraktet, bara mixa i lurar och oftast blir det en besvikelse när jag sedan bräner ner till CD och kör i den hyffsat fina stereoanläggningen. Allt låter som en meter från mickarna och vet i f.. hur det gick till?
Eller lyssnar du i lurar nu? Kanske kompression på rösten men det är så trist. Bra att du ger tidsangivelser, god hjälp vid mixandet.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
På kvällar före 11 måste du väl ändå kunna lyssna utan lurar? Finns väl regler för det, väl?
Jag lyssnar inte i lurar efter 11 för jag har turen att bo i en lägenhet med bara en innevånare, nämligen dom under. De som bor vägg i vägg med "studion" bor i ett avskilt hus, det är alltså ett annat hus byggt intill mitt (i Osby).
La in en ny bild av mig. Hoppas den attraherar Fransa. För där sitter jag halvnaken och bara väntar...  :P


Utloggad tsmalmbe

Jag skulle göra lite eq på frökens röst. Definitivt ta fram lite andning ur det övre registret. På det sättet hämta rösten längst fram i ljudbilden, eftersom det här är en sångerskesång.

Trummorna vid 1:06 virv-virv-virv-virv verkar släpa efter, som om du dragit dom en par millisek åt fel håll i misstag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
behagligt.frasan du sjunger vonderfull. passar bra med tonsäkerhet o känsla i rösten.
som en sommar vind varm o skön..
bra jobb.
tony
 
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tokai: He, he! Vad har du i glaset? Tokayer? :D
Jo, jag får nog börja mixa i högtalare. Så småningom lär det bli eget hus och då j-lar! 
tsmalmbe: Tackar. Ändå har jag eq:at Fransas röst. Ytterligare något då? Är nog ägget du tänker på? Inget jag har tänkt på eller noterat. Får kolla igen då.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker det låter snyggt. lite småsaker. Trummorna låter bättre nu, men sackar lite på olika ställen som Tsmable påpekade. Jag tycker de känns lite fel precis i början också.
Mycket snygga harmonier och vändningar- Breaket är ljuvligt. Skulle man vara riktigt överpetig så varierar sången lite i volym, men det kans ju vara så det är insjunget, förresten spelar det ingen roll. Snyggt gitarrsolo också.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Attans vilken skön låt detta är. Allt är underbart. Sången...  :wub:
Mysig arr som känns och andas lite 70-tal på nåt sätt. Mycket bra.

De första 10 sekunderna trummorna spelar. Dom känns lite stökiga som om dom inte riktigt vet vad dom ska spela.

Liiiiit hårdare kvantisering i mellanspelet på pianot efter första versen. Svajjar lite där.


BRAAAAA!!!
« Senast ändrad: 30.09.2007, 23:29:37 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ynot: Kan hälsa från Fransa att hon blev skitglad.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
La in en ny bild av mig. Hoppas den attraherar Fransa. För där sitter jag halvnaken och bara väntar...  :P


Ja, bilden attraherar mig verkligen - vitt vin är det bästa  :wub: jag vet!
Men du borde allt sätta på dig lite kläder ;)

Nä, skämt åsido, tack för alla snälla kommentarer!

« Senast ändrad: 01.10.2007, 11:55:52 by Tant Fransa »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det låter snyggt. lite småsaker. Trummorna låter bättre nu, men sackar lite på olika ställen som Tsmable påpekade. Jag tycker de känns lite fel precis i början också.
Mycket snygga harmonier och vändningar- Breaket är ljuvligt. Skulle man vara riktigt överpetig så varierar sången lite i volym, men det kans ju vara så det är insjunget, förresten spelar det ingen roll. Snyggt gitarrsolo också.  :)

Tackar, tackar!  :D  Skickligt att höra volymsändringarna. Jag försökte faktiskt jämna ut dessa. Får kolla trummorna igen då.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Attans vilken skön låt detta är. Allt är underbart. Sången...  :wub:
Mysig arr som känns och andas lite 70-tal på nåt sätt. Mycket bra.

De första 10 sekunderna trummorna spelar. Dom känns lite stökiga som om dom inte riktigt vet vad dom ska spela.

Liiiiit hårdare kvantisering i mellanspelet på pianot efter första versen. Svajjar lite där.


BRAAAAA!!!

Ja 70-talet var väl härligt!? Jo vet att det haltar där nånstans men det får väl låta för tajt heller va?  Kul att du gillar detta och blir inspirerad till en insats?   :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Attans vilken skön låt detta är. Allt är underbart. Sången...  :wub:
Mysig arr som känns och andas lite 70-tal på nåt sätt. Mycket bra.

De första 10 sekunderna trummorna spelar. Dom känns lite stökiga som om dom inte riktigt vet vad dom ska spela.

Liiiiit hårdare kvantisering i mellanspelet på pianot efter första versen. Svajjar lite där.


BRAAAAA!!!

Ja 70-talet var väl härligt!? Jo vet att det haltar där nånstans men det får väl låta för tajt heller va?  Kul att du gillar detta och blir inspirerad till en insats?   :D

Kvantisering är (nästan) aldrig dåligt tycker jag. Däremot är det A och O att ha variation i anslaget istället. Så tycker jag.


.... för tusan. Klart jag vill testa att spela lite till denna.