Kontrollrummet

Camelot studios nya kontrollrum

gäst · 97 · 25330

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
OK, här är den förkortade versionen av min studiobyggar- tråd...

det började i Maj 2006 och stannade upp i ett halvår ca pga en fotskada, togs upp i Nov 06 och är snart klart...


















forts. följer...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är bara så coolt att se före/efter. Ser lovande ut fast taket känns lite budoir (?)  :)
När skall det vara klart?


Florian le Sage

  • Gäst
Det är Oriental min vän, Orientalisk atmosfär och högteknologi i harmoni... B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Florian du är en man med vision & mission kan jag säga, vilket projekt!

Oerhört avis :-)  Helt förälskad i travar med rackprylar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Alldeles underbart, Florian!

Måste helt enkelt besöka dig. Får se om det blir att man tar motorcykeln upp i sommar eller om man packar in monitorerna i bilen så att du får fler att testa i ditt sköna rum!!!


Florian le Sage

  • Gäst

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har just fått reda på att jag kommer jobba lite i göteborg detta år...och åker från uppsala. kanske kan avlägga en visit:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Kom du med!
 B)

Jag tog upp det på förra forumet och nämner det i korthet här också:

Vid intresse kör jag några helgkurser för de som är intresserade av analogteknik / mikrofonteknik etc i kombination med den digitala domänen varvat med praktik och teori i 2 dagar om totalt 12-16 timmar, finns plats för 6 pers/tillfälle, beräknad kostnad ca 1200:-/person inkl. övernattning!

 B)
« Senast ändrad: 09.03.2007, 17:13:44 by Florian le Sage »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
1200! kan ju ta det i anslutning innan/efter nåt jobb då, för vi betalar ju fanken mer i hotellkostnader:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Ja eller hur, man får hoppas på lite mer intresse, åtminstone 3-5 pers per tillfälle för att det skall bli intressant för mig också (ekonomiskt) men visst är det billigt!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan blir ju lite sugen du behöver inte en ny dusch blandare eller så florian :D
att leva är att dö



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
nytt wc men då vill jag ha stålar .... :D
att leva är att dö


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Snyggt det där du!
Synd att jag inte bor närmare så jag bara kunde ta en sväng förbi! :)
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Såg riktigt bra ut det där! Kul!
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur långt har du kommit??  :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
Sådär, skönt att bryta den negativa trenden som förelåg i en anna tråd och tack för din fråga IDF!

Jag har sedan färdigställandet av Hammerfall-remixen inte byggt/inrett så värst mycket mer men skall börja igen nästa vecka, det är ju vår och plötsligt en massa annat praktiskt utejobb, bygga garage till jaggan osv osv osv...

Snart kommer den sista länken i min nya ljudkort och omvandlarkedja, själva interfacet AES 16:

och då skall alltihop kopplas färdigt, även alla rackenheter via Siemens kontakterna i bordet som i princip är klara sedan gammalt, bara vissa nödvändiga omdragningar pust och stön...

Datormonitorn blev alldeles för avlägsen (som du sa) funderar på en liten jäkel som inte skymmer ljudfältet invid bordet, detta är en av de riktigt dåliga sakerna med digital teknik, att man måste ta hänsyn till en skärm som egentligen förstör alltihop rent akustiskt/reflexmässigt, i alla fall i denna typ av kontrollrum med fullrangehögtalare på ca 4 meters avstånd från sweetspot.

Som sagt,snart kommer fler bilder!

 B)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
En orealistisk lösning på bildskärmsproblemet: VR Glasögon  :lol: :P



Det skulle visserligen skapa en hel massa andra problem, men ändå  ;)
blargh



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
(som du sa)
  :wub:

satsa på att ha datorskärmen en bit från din sweetspot så du inte störs av den!! eller anställ en liten tomte (hrrm!! :wub: ) att sitta vid datorn en bra bit bort från dig, så att du sköter spakarna endast!!  -_-
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur går det med allt nu då? bilds!???
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
Lugn bara lugn, bilder kommer efter helgen, måste bara löda färdigt 30 mikrofonlinjer/Siemensdon och finputsa lite på vissa detaljer för nu är det bara slavgöra som jag skjutit och skjutit på länge nog...
Har fått tänka om lite vad gäller placering av PSU och dator som jag först villa ha under ena podiet med direktluftkylning men så tänkte jag till lite och kände att det inte skulle bli bra med den fuktiga luften för dessa aggregat så dom hamnar i ett maskinrum istället!
Skärmen fick jag förstås dra mot mig som du sa IDF och det verkar inte inverka menligt på ljudet som tur är*

Skall bli kul att testa/trimma nya riggen i alla fall, om 3 veckor kommer nämligen Basse Wickmanhit för att spela in sin nya platta och det blir skönt att äntligen få komma igång igen eftersom huset och gården stulit all min tid i 2 månader!

För er som inte vet så har Basse (son till Putte) hållit på ett bra tag och varit i ropet, pausat lite under senare år men nu äntligen kommer vi till skott med detta 4 åriga projekt!
http://www.bassewickman.com/mainframe.html

Until next week*

 B)



Utloggad tsmalmbe

Kanske du vill ta dig tid och skriva en inspelningsblogg då? Om jag lovar att vi har det up'n'running tills dess alltså!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Lugn bara lugn, bilder kommer efter helgen, måste bara löda färdigt 30 mikrofonlinjer/Siemensdon och finputsa lite på vissa detaljer för nu är det bara slavgöra som jag skjutit och skjutit på länge nog...
Har fått tänka om lite vad gäller placering av PSU och dator som jag först villa ha under ena podiet med direktluftkylning men så tänkte jag till lite och kände att det inte skulle bli bra med den fuktiga luften för dessa aggregat så dom hamnar i ett maskinrum istället!
Skärmen fick jag förstås dra mot mig som du sa IDF och det verkar inte inverka menligt på ljudet som tur är*

Skall bli kul att testa/trimma nya riggen i alla fall, om 3 veckor kommer nämligen Basse Wickmanhit för att spela in sin nya platta och det blir skönt att äntligen få komma igång igen eftersom huset och gården stulit all min tid i 2 månader!

För er som inte vet så har Basse (son till Putte) hållit på ett bra tag och varit i ropet, pausat lite under senare år men nu äntligen kommer vi till skott med detta 4 åriga projekt!
http://www.bassewickman.com/mainframe.html

Until next week*

 B)


fan va gott!! kul med ett sånt jobb!! Grattis.. :)

även bra att du hörde till mina råd angående maskinpark och datorskärm.. ;)

än en gång! grattis!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
.... kände att det inte skulle bli bra med den fuktiga luften för dessa aggregat så dom hamnar i ett maskinrum istället!
Är det NÅT i studion som trivs i den fuktiga luften?  :mellow:

Lycka till med Basse!  :)


Florian le Sage

  • Gäst
.... kände att det inte skulle bli bra med den fuktiga luften för dessa aggregat så dom hamnar i ett maskinrum istället!
Är det NÅT i studion som trivs i den fuktiga luften?  :mellow:

Lycka till med Basse!  :)

Ha ha, det är klart att du kommer dragandes med dina hårklyverier/sarkasmer  :wacko: i vanlig ordning men ok, jag skall förklara lite bättre:

Fuktig luft kom via  ett intag som jag hade anslutit till under ena podiet, nu är det borta, dessutom kör jag med luftavfuktare såklart för övrig elektroniks skull...det blir en del därnere!

 B)



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
.... kände att det inte skulle bli bra med den fuktiga luften för dessa aggregat så dom hamnar i ett maskinrum istället!
Är det NÅT i studion som trivs i den fuktiga luften?  :mellow:

Lycka till med Basse!  :)

Ha ha, det är klart att du kommer dragandes med dina hårklyverier/sarkasmer  :wacko: i vanlig ordning men ok, jag skall förklara lite bättre:

Fuktig luft kom via  ett intag som jag hade anslutit till under ena podiet, nu är det borta, dessutom kör jag med luftavfuktare såklart för övrig elektroniks skull...det blir en del därnere!

 B)


jaha, sarkasmer/hårklyverier?  ^_^
Det lät som om det var allmänt fuktigt i källaren :) Så det blir inget maskinrum nu då?
Annars blir ju luften rätt torr av alla elektronik när den är igång, så du kanske ska skaffa en luftfuktare oxå? Så kan du köra omväxlande avfuktare/fuktare.   B)

Har du bestämt vilken mjukvara du ska köra än?


Florian le Sage

  • Gäst
ähh, du läser ju inte vad man skriver-som vanligt, trist eller så är du en provokatör på 5-årings nivå... och JO jag kör med luftavfuktare och JO det blir ett maskinrum, man kan ju tro att du är helt väck i pallet... :wacko: hade dom inte skolor i bibelstaden?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
ähh, du läser ju inte vad man skriver-som vanligt, trist eller så är du en provokatör på 5-årings nivå... och JO jag kör med luftavfuktare och JO det blir ett maskinrum, man kan ju tro att du är helt väck i pallet... :wacko: hade dom inte skolor i bibelstaden?
hehehe :D eller så läser jag vad du faktiskt skriver, men du missade tydligen skillnaden mellan luftavfuktare o luftfuktare....;) Jisses att du kan gå igång så pga ingenting.
Väck i pallet? Ja, det är ju inte jag som sitter med problem med fukten o högtalarpodier som resonerar... :rolleyes: men... jaja... :)


Florian le Sage

  • Gäst
suck och åter suck  :blink: mr Phil för helvete---var vänlig håll dig härifrån (min tråd) är du snäll...du är en för jävla trist snubbe och en redigt töntig besserwisser, det är tydligen inte bara jag som tycker det längre som du har märkt, se dig själv i spegeln för fan och fråga dig vad du håller på med!

*ytterligare kommentarer från dig tolkas som ren provokation*



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Florian!
Jag vet inte alls vad det senaste meningsutbytet bottnar i utan skriver i den här tråden av ett helt annat skäl:
Skulle vi inte kunna ha en IRL hos dig i form av ett knytis med studie(o)-besök och lite kul samkväm med medhavd mat och dryck och lite jam kanske? Nu är jag säkert fräck när jag bjuder in mig själv och andra men vi har ju pratat löst om detta tidigare i en annan tråd. Vad säger du? Har du förslag på datum? Årstiden är ju perfekt nu och någon månad framåt.
Hälsningar,
equality
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Florian le Sage

  • Gäst
Tjena Equality!
Jodå det skulle vara trevligt men inte förrän efter den 5 Juni i så fall, har ingen chans innan dess pga alla förberedelser i studion inför inspelningen m Basse W. (som börjar 1/6...)
Knytis och allt låter bra, kolla med dom andra när det passar så grillar vi och har sköj!!! ^_^


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Jag fortsätter i en annan tråd om detta då.
Edit: Schysst att du har Basse W i ditt "stall". Säkert minst tjugo år sedan jag lyssnade på honom.
Blir säkert kanon, good luck man!
« Senast ändrad: 15.05.2007, 00:47:31 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
suck och åter suck  :blink: mr Phil för helvete---var vänlig håll dig härifrån (min tråd) är du snäll...du är en för jävla trist snubbe och en redigt töntig besserwisser, det är tydligen inte bara jag som tycker det längre som du har märkt, se dig själv i spegeln för fan och fråga dig vad du håller på med!

*ytterligare kommentarer från dig tolkas som ren provokation*


OK, jag ska lämna din tråd. Det blir nog bra ändå. :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil