Forum > Demolåtar

Dividend (komposition, arr), Plinka (sång, text)- Pers midsommarvisa

<< < (5/10) > >>

equality:
Wow! Mycket vackert och finstämt. Plinka sjunger underbart. Text och melodi - jättebra.  Instrumenteringen likaså, gillar särskilt de snabba pianolöpningarna i diskanten. Möjligen skulle vissa partier förtydligas med enbart stråket som komp? Ritardandot sitter perfekt på slutet. Sång och musik är dock inte riktigt i synk i mina öron. Låter som Plinka ligger en fjärdedel efter allt som oftast. Försök att tajta till och detta blir en forumklassiker!

HasseFX:
Mycket fint stycke! Plinka är som klippt och skuren för stycket - riktigt bra text och sånginsats! :)

För mig hamnar musiken i gränslandet mellan arrangerad och improviserad musik. Plinka är mer folk/jazz - stråkarna gillar det mer arrangerade och pianot finns där i mitten! "Stuket" minner lite om de "folkliga" ensemble-arren kring Thorstein Bergmans tolkningar av Dan Andersson och Ferlin (typ ) även om Dividends musik är modernare och mer utmanande för lyssnaren (och artisterna ;))

Ni får gärna fortsätta utforska detta spår  :wub:

Eddi:
Håller med att Plinkas text och sång passar som handsken här - men jag kan ana en del fraseringsförbättringar. Själva grundlåten är hur bra som helst. Återigen vad gäller Plinka dra ner hene något mellan 300 o 400 hz där hom sticker ut lite mycket och kanske höj vid 3000-5000.

MaxB:
Det kinesiska jag hörde kanske är en del melodi-val en annan hur stråken hanteras. :wacko:
Skönt med fin svensk text och skön sångmelodi.
Sångmelodin och kompet gnider och gnisslar lite runt 100 sekunder och framåt, där jag tycker sångmelodin är bra och jag skulle önska att kompet följer sångmelodin lite mer. Men det är så dags att säga nu då kompet redan fanns på plats.  :D
Blåsinstrumentet som kommer in 228 skulle behöva göras om runt 233 där jag tvekar på melodispelet på dylikt instrument.

Härligt sommarlåt!

Marruschkka:
Se så, där kom Plinkas granna sång & text, ljuvligt ihop med ditt spel Per, underbar komposition :rolleyes:

Sen kan jag hålla med Eq om att sången nu ligger lite släpandes efter melodin, rätta till den där millisekunden eller vad det kan röra sig om så blir det perfekt synk!

Följer denna, årets sommarsång det här :D

/Marre

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion