Forum > Demolåtar

Dividend (komposition, arr), Plinka (sång, text)- Pers midsommarvisa

<< < (6/10) > >>

Asti:
Jättefin sång och text av Plinka, som passar mycket bra till musiken!
Det är dock en ganska rejäl eftersläpning på sångspåret som behöver fixas!
Skulle gärna vilja ha lite mer lyster/diskant på sången.
Några "konstiga" klarinettoner vid ca 233 sekunder...
Annars fint arr och sköna harmonier. Vackert vemod att försjunka i.  :)
/Asti

Marsall:
Ja nu smakar den riktigt fint med Plinkas sång.. Midsommarlunch med många goda vemodiga smaker  :) .. fin text också..handsken i  :)
skulle väl vilja ta ner kompet liiite mer (volymen) under verserna o brassa kanske mer på reffen o brassabrassa i mellanspelen .. O varför inte en bjällra? som håller takten på reffen likt en tamburin i rytmen .. :unsure: :D .. Ja o när du synkat till den där släpet på sången  ..JA dåså tar jag nog fram stampdojjorna med tofs på..härlig låt äre!  :D

mahan:
Tjou Per!
Riktigt fina ackordgångar som Plinka binder ihop med en snygg melodi och text.
I nåt sked bad du om kritik så... here we go: ;)

1.  Från begynnelsen fanns det en komp som sen ledde till midsommarvisan. När sången kom till så tycker jag att den borde ges mera utrymme dvs. en del av kompet kunde skruvas ner när Plinka sjunger redan för att få lite mer omväxling i låten.
2.  Kolla på sångens mix, skär rejält bort av bottnet på sången, typ allt bort under 150 hz, nu hör man att det "puffar" till just i nedre registret.

Detta var kritiken som alldra allvarligast här från "andra sidan", låten gillas ju som sådan så den kan ju bara bli bättre :)

h.     johan

Plinka:
Tack för alla fina kommentarer! Jo, det stämmer, att sången hamnat lite på efterkälken, det hör jag nu tydligt ;)
Vi funderade först om det var fel på synkningen av spåren... :)
Jag sjöng ju in mot den ursprungliga versionen, det har ju tillkommit lite längre intro och så :)

Dividend:
NY VERSION!

--- Citat från: equality skrivet 10.07.2015, 14:27:48 ---Wow! Mycket vackert och finstämt. Plinka sjunger underbart. Text och melodi - jättebra.  Instrumenteringen likaså, gillar särskilt de snabba pianolöpningarna i diskanten. Möjligen skulle vissa partier förtydligas med enbart stråket som komp? Ritardandot sitter perfekt på slutet. Sång och musik är dock inte riktigt i synk i mina öron. Låter som Plinka ligger en fjärdedel efter allt som oftast. Försök att tajta till och detta blir en forumklassiker!

--- Slut citat ---

Tjena Eq, jag hoppas jag fixat majoriteten av dina råd i nuvarande version. Tack för tankar och lyssning!

Mahan: Tack för mixråden! De kom till användning! :)
Tack för tankar och positiva tankar om låten!

--- Citat från: HasseFX skrivet 10.07.2015, 18:10:15 ---Mycket fint stycke! Plinka är som klippt och skuren för stycket - riktigt bra text och sånginsats! :)

För mig hamnar musiken i gränslandet mellan arrangerad och improviserad musik. Plinka är mer folk/jazz - stråkarna gillar det mer arrangerade och pianot finns där i mitten! "Stuket" minner lite om de "folkliga" ensemble-arren kring Thorstein Bergmans tolkningar av Dan Andersson och Ferlin (typ ) även om Dividends musik är modernare och mer utmanande för lyssnaren (och artisterna ;))

Ni får gärna fortsätta utforska detta spår  :wub:

--- Slut citat ---

Komplexitet is my middle name :) Tack för omdömet och andra tankar!

--- Citat från: Marsall skrivet 12.07.2015, 19:56:53 ---Ja nu smakar den riktigt fint med Plinkas sång.. Midsommarlunch med många goda vemodiga smaker  :) .. fin text också..handsken i  :)
skulle väl vilja ta ner kompet liiite mer (volymen) under verserna o brassa kanske mer på reffen o brassabrassa i mellanspelen .. O varför inte en bjällra? som håller takten på reffen likt en tamburin i rytmen .. :unsure: :D .. Ja o när du synkat till den där släpet på sången  ..JA dåså tar jag nog fram stampdojjorna med tofs på..härlig låt äre!  :D

--- Slut citat ---

Jag undviker helt perkussion (av vilket slag det än är) i folkisar, men därmed inte sagt att det inte i 100% av fall inte skulle funka. Tack för dina råd.

--- Citat från: Eddi skrivet 11.07.2015, 02:02:29 ---Håller med att Plinkas text och sång passar som handsken här - men jag kan ana en del fraseringsförbättringar. Själva grundlåten är hur bra som helst. Återigen vad gäller Plinka dra ner hene något mellan 300 o 400 hz där hom sticker ut lite mycket och kanske höj vid 3000-5000.

--- Slut citat ---

Har gjort något liknande enligt mahans (?) direktiv, och nu låter dett finemang (tycker jag)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion