Kontrollrummet

Eddi - Project5-2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag försöker närma mig musiken på ett lite annorlunda sätt - frågan är om det är för skrikigt eller för fragmentariskt eller nåt annat som slutar på igt typ?
Flipp eller flopp alltså?

Ny mix där jag bara petat i AT lite och dragit ner reverrb en del - vet ju liksom inte vad som ska hända med denna härna.
« Senast ändrad: 06.03.2015, 02:04:19 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fräck och egen låt. Absolut något att jobba vidare med.

Recept på förbättring:
- Lär dig låten ordentligt och lägg om sången
- Ta bort mycket reverb
- Mellanregister saknas helt. Inte i mix, men i arr. Bara djupbas och höga stråkar nu.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det är intressant. Jag gillar att det är så simpelt hållet, initialt.
Bort med en hel del reverb. Sjung den mer.
Jag har hittills bara lyssnat i laptophögtalare och så kommer sången fram mer än väl och här finns stråke och piano. Hör ingen antydan till bas.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fräck och egen låt. Absolut något att jobba vidare med.

Recept på förbättring:
- Lär dig låten ordentligt och lägg om sången
- Ta bort mycket reverb
- Mellanregister saknas helt. Inte i mix, men i arr. Bara djupbas och höga stråkar nu.

Fräck o eget - det var kul - tar jag med mig.
Helt rätt om sången - första tagningen just nu bara och en del toner överraskade när jag sjöng - fast det var lite av projekttänket - men det ska sjungas om.
Reverb slängde jag på slentrianmässigt - har dragit ner en del nu.
Mellanregistret ja vad kan man hitta pådär och den där djupbasen kanske blev lite för djup

Kul att du gillar experimentet får vi väl kalla det för än så länge

Tycker det är intressant. Jag gillar att det är så simpelt hållet, initialt.
Bort med en hel del reverb. Sjung den mer.
Jag har hittills bara lyssnat i laptophögtalare och så kommer sången fram mer än väl och här finns stråke och piano. Hör ingen antydan till bas.
Du får nog lyssna i lurar för att höra allt och javisst ville ha det väldigt simpelt i början med min röst som bersärkar bara - kul att du tycker det är ett intressant project. Man kan ju undra vad det blir

Som sagt ny version ungefär lika men petat bortde värsta surningarna och sänkt reverben något.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En udda å lite naken Eddie. Kul grepp. Fortsätt och utveckla ... Blir kanon :)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön annorlunda låt. Hederlig på nåt sätt. Lägg om sången sa nån... jag har märkt att ofta när man börjar "lägga om" sången så tappar den nåt... när man försöker göra det "på allvar" så att säga.... så spara det nuvarande sångspåret om du lägger om sången... för säkerhets skull liksom :)
Trumbrejkarna kunde lugnas ner lite tycker jag, nu är dom lite... eh... frenetiska. Och bastrumman kunde ha mindre attack. Annars super... tycker jag  B)

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Känns lite som ett utkast till en låt, men intressant och befriande enkelt arr!
Håller väl med övriga om att sången bör sättas lite stadigare i ett sådant här naket arr...
Kanske något mycket reverb på trummorna, men det skapar en cool, ödslig stämning å andra sidan.
Spännande att se vart denna tar vägen.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
För mig är den en superflipp.. Tror den kan blli din bästa faktiskt med rätt väghållning Den är kanon redan nu tycker jag ..O sången är det inget fel på alls tvärtom..Visst skall du slipa den men tycker den är riktigt skön i sin nuvarande melodi och tappning.. Behåll den luftig o lägg in några sköna gurariff ...Förresten synthen e goo den med .... ojj vad mycket gott jag skrev MEN det var den värd ... Jag kommer väl med kritik framöver istället då ..Får vi (inte ?) hoppas :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så där ja nu hör jag sub-basen också. Ja jag tycker det är ett bra projekt i och med att det är så pass avskalat och det är skönt att höra din sång och röst och sångröst.

Fortsätt så här. Kanske komplettera med andra ingredienser på valda ställen. Kul med dynamiken.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En udda å lite naken Eddie. Kul grepp. Fortsätt och utveckla ... Blir kanon :)
/Gurano
Skoj att du uppfattar det som jag tänkt det - jag fortsätter Tack för tyck Gurano :D

Skön annorlunda låt. Hederlig på nåt sätt. Lägg om sången sa nån... jag har märkt att ofta när man börjar "lägga om" sången så tappar den nåt... när man försöker göra det "på allvar" så att säga.... så spara det nuvarande sångspåret om du lägger om sången... för säkerhets skull liksom :)
Trumbrejkarna kunde lugnas ner lite tycker jag, nu är dom lite... eh... frenetiska. Och bastrumman kunde ha mindre attack. Annars super... tycker jag  B)

// Space
Kul att du gillar - jag förklarar längre ned hur jag har tänkt. Och jag håller med dig om det där med att sjunga om - det finns en ganska så stor risk att man tappar känslan. Tack för tyck Space :D

Känns lite som ett utkast till en låt, men intressant och befriande enkelt arr!
Håller väl med övriga om att sången bör sättas lite stadigare i ett sådant här naket arr...
Kanske något mycket reverb på trummorna, men det skapar en cool, ödslig stämning å andra sidan.
Spännande att se vart denna tar vägen.
/Asti
Tack för lyss och tyck Asti :D

För mig är den en superflipp.. Tror den kan blli din bästa faktiskt med rätt väghållning Den är kanon redan nu tycker jag ..O sången är det inget fel på alls tvärtom..Visst skall du slipa den men tycker den är riktigt skön i sin nuvarande melodi och tappning.. Behåll den luftig o lägg in några sköna gurariff ...Förresten synthen e goo den med .... ojj vad mycket gott jag skrev MEN det var den värd ... Jag kommer väl med kritik framöver istället då ..Får vi (inte ?) hoppas :lol:
Tror jag går på din idé med gurariff får se om jag får ihop det. Tack för lyss och tyck Marsallen :D

Så där ja nu hör jag sub-basen också. Ja jag tycker det är ett bra projekt i och med att det är så pass avskalat och det är skönt att höra din sång och röst och sångröst.

Fortsätt så här. Kanske komplettera med andra ingredienser på valda ställen. Kul med dynamiken.
Stort tack för stöd Maxen :D

Jo så här hade jag tänkt - börja med ett trumkomp - samma som Roffe sjöng Catfight på förresten - lägg piano och synt som det faller sig - Lyssna på en strof hitta på en sång backa och sjung in - lyssna på nästa strof hitta på text backa och sjung in - Ja ungefär så är tanken bakom det här experimentet dvs försök göra det som faller sig in med så mycket känsla som möjligt. Nu när jag lyssnar på helheten så hör jag att det är lite entonigt - vete tusan hur jag ska göra med det men experimentet fortsätter - tack för alla tyckanden. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Udda och coolt! Sången kan bli säkrare speciellt i början. Underbar lågbas. Gillar det sakrala slutet. Lite mer attans i sången så sitter det här fint i örat!
« Senast ändrad: 09.03.2015, 14:32:23 by zorrow »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Spännande att följa denna, om det blir mer...låter hur bra som helst.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)