Kontrollrummet

Jambrains - Hearts Of Ice and Steel (ny mix 28/2)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Work in progress, låten är nog i sig färdig men saker och ting behöver tightas till (bla. sången, en del s låter som läspningar i mixen trots att de låter helt normalt om man solar sånspåret). Det som är mest frustrerande just nu är mixen, känns som jag slängs mellan himmel och helvete med ca 5 minuters intervallen så lite fräsha öron skulle uppskattas mycket. Till och med nivåerna känns svåra att hitta, ibland känns sången för hög, ibland för låg trots att jag bara hämtat en kopp kaffe och inte rört nåt mellan lyssningarna  :huh:
Man får såklart tycka till om annat än mixen med, all input är bra input :-)

Ny mix:
https://soundcloud.com/jambrains/hearts-of-ice-and-steel

Den ursprungliga mixen:
https://soundcloud.com/jambrains/hearts-of-ice-an-steel-beta1

« Senast ändrad: 28.02.2015, 12:12:48 by Jambrains »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra komp o lirat låter B Geldoff..  :D Bra varierad sång o skönt arr Topp!,,men sången är lite  lite osynk med musiken ibland.. .. kör på!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite engelska toner tycker jag. Klipp hörs vid 38 på spelaren. Sången distar på några ställen. Jag är inte så duktig på att mixa själv så jag kastar säkert sten i glashus men jag tycker att sången har lite samma ljud som instrumenten, om du förstår vad jag menar - bör kanske mixas fram på nåt sätt så att den hörs på annat sätt?? Hmm flummig kommentar - jag vet :D

Tycker att övergången vid 3,55 känns konstig/fel.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

En snygg låt....med snygg inledning.

Jag vet inte....men så här upplever jag det. En fyllig och fin sång i början av låten (kanske för fyllig) sen förvränger sångaren rösten när det drar igång (synd hade gärna hört den vanliga men tycke och smak) sen i mellan partiet är det ett helt annat sångljud....där låten plockas ner till piano och sång igen.

Någon trumgrej vid 2.11 som jag reagerade på....dubbelslag som känns lite snabba - resten mer häääänger.

Du har riktigt snygga gitarrljud - gillas!

Ja detta var mina funderingar.

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Tack allihopa!
Jag har försökt ta till mig era kommentarer och just lagt upp en ny mix (länk i ursprungliga inlägget) där jag försökt hantera det som går att fixa. "Sångaren" (jag alltså) låter som han låter, så fort han sjunger ut det minst över visknivå (typ intror) så "distar" det lite. Samma sångljud överallt mao, bara hur han sjunger som diffar. Träningssak förmodligen....väldigt ny på sångarbana, gitarrist av födsel och ohejdad vana....
Har jobbat en del med sångljudet i alla fall så liite bättre har det nog blivit.

Tack igen allihopa, klippet vid 0.38 som Gurano hittade är ju ett prima exempel på hur snabbt man blir "hemmadöv"  :rolleyes:


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Om sångaren är ny i sitt arbete skall han mkt beröm, det hade jag inte gissat. :-)
Jag vågar inte ens sjunga när bara jag själv skall lyssna :-)

Kör på du är på rätt väg.

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt, bra sång och bra spelat!
Det som kan förbättras tror jag är framför allt mixen/ljudbilden. T.ex att få samma rumsljud/reverb
på sång och instrument, så att det blir mer en helhet. Stråkarna känns väldigt stela och midi-aktiga.
Pianoljudet känns också aningen "plonkigt". Nivåerna är också lite ojämna, t.ex på sången.
Men som sagt - en bra låt är det och det är fint framfört!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Bra låt, bra sång och bra spelat!
Det som kan förbättras tror jag är framför allt mixen/ljudbilden. T.ex att få samma rumsljud/reverb
på sång och instrument, så att det blir mer en helhet. Stråkarna känns väldigt stela och midi-aktiga.
Pianoljudet känns också aningen "plonkigt". Nivåerna är också lite ojämna, t.ex på sången.
Men som sagt - en bra låt är det och det är fint framfört!
/Asti
Tack Asti! Mycket matnyttigt där!
Stråkarna har du nog rätt i, har själv varit tveksam till dessa och de får nog utgå tills jag behärskar Miroslav bättre.
Pianot är rätt hårt eq:at eftersom det annars tar väldigt stor plats, blev kanske lite för mycket, ska kolla upp det.
Hade tidigare mer reverb på sången  (är ju rätt mycket framför allt på på trummor och guror) men det blev för mycket dansband i de tystare partierna. Kanske ska jag testa att automatisera lite så att jag höjer sångreverbet i de "stökigare" partierna.
Intressant om nivåer, i den nya mixen jobbade jag rätt mycket med automatisering på volym och då främst på sången. Å andra sidan är det ju svårt att mixa sin egen sång så har du tid/lust att hinta om var du känner att sångnivån inte stämmer så vore jag såklart mycket tacksam.
Tack en gång till!

/Johan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt, bra sång och bra spelat!
Det som kan förbättras tror jag är framför allt mixen/ljudbilden. T.ex att få samma rumsljud/reverb
på sång och instrument, så att det blir mer en helhet. Stråkarna känns väldigt stela och midi-aktiga.
Pianoljudet känns också aningen "plonkigt". Nivåerna är också lite ojämna, t.ex på sången.
Men som sagt - en bra låt är det och det är fint framfört!
/Asti
Tack Asti! Mycket matnyttigt där!
Stråkarna har du nog rätt i, har själv varit tveksam till dessa och de får nog utgå tills jag behärskar Miroslav bättre.
Pianot är rätt hårt eq:at eftersom det annars tar väldigt stor plats, blev kanske lite för mycket, ska kolla upp det.
Hade tidigare mer reverb på sången  (är ju rätt mycket framför allt på på trummor och guror) men det blev för mycket dansband i de tystare partierna. Kanske ska jag testa att automatisera lite så att jag höjer sångreverbet i de "stökigare" partierna.
Intressant om nivåer, i den nya mixen jobbade jag rätt mycket med automatisering på volym och då främst på sången. Å andra sidan är det ju svårt att mixa sin egen sång så har du tid/lust att hinta om var du känner att sångnivån inte stämmer så vore jag såklart mycket tacksam.
Tack en gång till!

/Johan
Det gäller alltså sången!
Ett par volymstarka ställen: 0:25 och 1:46
Några volymsvaga ställen: 0:51, 1:35, 2:11, 2:20, 3:15, 3:25
Det är inget som sticker ut direkt, men något jag reagerade på när jag lyssnade.
Om du kollar på sångfilen i en audio-editor så syns det nog rätt tydligt på dessa ställen.
Själv använder jag kompressor på sången, men jämnar ändå till sångfilerna i en editor efteråt.
Hoppas det är till någon hjälp! Tycker du sjunger skönt och att din röst påminner en del om Ian Anderson.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är bra lirat. Håller med föregående talare om allt :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Bra låt, bra sång och bra spelat!
Det som kan förbättras tror jag är framför allt mixen/ljudbilden. T.ex att få samma rumsljud/reverb
på sång och instrument, så att det blir mer en helhet. Stråkarna känns väldigt stela och midi-aktiga.
Pianoljudet känns också aningen "plonkigt". Nivåerna är också lite ojämna, t.ex på sången.
Men som sagt - en bra låt är det och det är fint framfört!
/Asti
Tack Asti! Mycket matnyttigt där!
Stråkarna har du nog rätt i, har själv varit tveksam till dessa och de får nog utgå tills jag behärskar Miroslav bättre.
Pianot är rätt hårt eq:at eftersom det annars tar väldigt stor plats, blev kanske lite för mycket, ska kolla upp det.
Hade tidigare mer reverb på sången  (är ju rätt mycket framför allt på på trummor och guror) men det blev för mycket dansband i de tystare partierna. Kanske ska jag testa att automatisera lite så att jag höjer sångreverbet i de "stökigare" partierna.
Intressant om nivåer, i den nya mixen jobbade jag rätt mycket med automatisering på volym och då främst på sången. Å andra sidan är det ju svårt att mixa sin egen sång så har du tid/lust att hinta om var du känner att sångnivån inte stämmer så vore jag såklart mycket tacksam.
Tack en gång till!

/Johan
Det gäller alltså sången!
Ett par volymstarka ställen: 0:25 och 1:46
Några volymsvaga ställen: 0:51, 1:35, 2:11, 2:20, 3:15, 3:25
Det är inget som sticker ut direkt, men något jag reagerade på när jag lyssnade.
Om du kollar på sångfilen i en audio-editor så syns det nog rätt tydligt på dessa ställen.
Själv använder jag kompressor på sången, men jämnar ändå till sångfilerna i en editor efteråt.
Hoppas det är till någon hjälp! Tycker du sjunger skönt och att din röst påminner en del om Ian Anderson.
/Asti

Tusen tack för att du tog dig tid Asti. Det är nästa kusligt! Både 0:25 och 1:46 har jag rätt grova dippar i automatiseringskurvan så jag har nog hört samma sak som du men bedömt nivån lite annorlunda (kan ju vara lyssning som diffar)
Och vid alla ställena 0:51, 1:35, 2:11, 2:20, 3:15, 3:25 har jag antingen dragit upp (men då kanske för lite) eller dragit ner (men du kanske för mycket).
Väldigt intressant hur väl dina tider stämde med kurvan. Ska lyssna lite och fundera om/vilka justeringar som behövs.
Kompressor ligger ju på hela tiden men rätt försiktigt.

/Johan