Kontrollrummet

Zorrow - Black...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
LÅTNAMN:                Black...
ARTIST/GRUPP:        Zorrow
GENRE:                    Ballad
LÅTLÄNGD:               5:02
KOMPOSITÖR:          Zorrow/Mats I
PRODUCENT:            Zorrow/Bjurte
EV. MEDVERKANDE:  Bjurte på synth, Martin D på bas, Mats I på sång
INSPELNINGSÅR:      2015







Jag skrev låten hemma och mina kompisar Mats och Martin åkte till dalarna för att gå på jazzkurs. Grunden till låten skickade jag till dem och efter ett par dagar kom ett gäng filer och idéer kring sång och ett fantastiskt basspel tillbaka. Mats sjunger lead och Martin spelar bas samt körar. Bjurtes finfina synth tillkom efter ett tag. Resten är Zorrow. Eftersom jag älskar Martins basspel vill jag att det skall höras ordentligt. Är det för högt/basigt? Har gett honom fetbas i mixen. Limmar mixen i övrigt? Håller sången i alla partier (tror att en del är "take one" vilket Mats brukar klara med bravur...)? All input är välkommen! Tack.  :D

EDIT 28/2: Helt nya synthar från Bjurte.
EDIT 3/1: Sänkta synhtar med ett par myrben...
EDIT 7/3: Liten sänkning på synth, mässingsskrammel och visst skärande i frekvenser.
EDIT 9/3: Ytterligare ett myrben sänkt på synthen. Nu är den klar...
« Senast ändrad: 10.03.2015, 17:58:12 by zorrow »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott sound och bra mix. Skönt spel från bas och gitarr och.. från sången.
Jag vill hellre höra ett avslappnat gitarrsolo än (s)tråksolo. Här saknar jag det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OMG I absolutly LOVE this - skitbra rent ut sagt :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
BAs finfint. trummor låter bra. Gillar verkligen hur de spelas också.

Stråkarna tycker jag låter vasst och dåligt, de förstör. Skulle ha ett varmare ljud, eller rena mjuka analoga synthstråkar?

Sången kunde få liten knuff hi-mid. aningen mufflig.

Och lite högre i volym kanske?

Skön låt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou på er jazzare!
Snygg låt som kunde bli ännu snyggare med lite omsorg o slipning.
I mixen hittar mina öron nåt som lite stör, kanske övre mellanregistret på ståkarna. Kolla på det så blir låten mjukare att lyssna på
Inget fel på sången men Mats kunde ta i lite modigare med leaden så att han limmar bättre in i det fina kompet.
Detdär lille mono delayet på leaden är inte så kul, men det är ju bara vad jag tycker.
Snygga guror o bas och choruset med oväntade harmonier och stämmor gillas skarpt!
Jättefint collab, we want more!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt och "skitbra var ordet".  :) Tycker inte att basen är för stark, däremot låter stråkarna vassa som någon nämnde.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vilken Kanonlåt du fått till !!
Bästa jag hört här på länge..
Förstår att du gillar basen, härligt lir och inte för högt/dominant.
Det mesta låter skitbra men jag kan hålla med dom andra som haft synpunkter på Stråket,det kunde göras lite mjukare kanske,själva slingan
är snygg dock, skulle nog låta kanon med en E-Bow istället..  :rolleyes:
Lite skumt delay på sången oxo,men den är annars är den knäckande bra..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt skön låt med en del snygga, oväntade harmonier!
Jag gillar den lite murriga mixen, som ger en mjuk och behaglig ljudbild.
Håller med om att stråkarna kunde vara lite softare och mer uttrycksfulla.
Bra framförande på alla kanter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ballader aint my thing :D
men jag hör ändå att det är bra insatser.

Mixen/nivåerna låter bra på det stora hela. Tycker personligen inte om synthstråkarna - håller med Bjurte om E-bow istället - E-bow med ett mjukt och varmt ljud. Sången känns lite instängd i min lyssning.

Annars en bra låt!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Gott sound och bra mix. Skönt spel från bas och gitarr och.. från sången.
Jag vill hellre höra ett avslappnat gitarrsolo än (s)tråksolo. Här saknar jag det.


Tack Max! Och viss lirar Martin en underbar bas :D (S)tråkarna är sonens Privia åttaoktavs elpiano och är "handspelade" men det verkar som om det inte riktigt går hem här där det finns så många som har så mycket bättre grejor.

OMG I absolutly LOVE this - skitbra rent ut sagt :)

Tack Eddi :D Kul att du gillar! :wub:

BAs finfint. trummor låter bra. Gillar verkligen hur de spelas också.

Stråkarna tycker jag låter vasst och dåligt, de förstör. Skulle ha ett varmare ljud, eller rena mjuka analoga synthstråkar?

Sången kunde få liten knuff hi-mid. aningen mufflig.

Och lite högre i volym kanske?

Skön låt!

Tack för lyssning och goda råd Emulator. Stråkarna går nog bort... Tycker själv att sången funkar volymmässigt men skall kolla muffligheten.

Tjou på er jazzare!
Snygg låt som kunde bli ännu snyggare med lite omsorg o slipning.
I mixen hittar mina öron nåt som lite stör, kanske övre mellanregistret på ståkarna. Kolla på det så blir låten mjukare att lyssna på
Inget fel på sången men Mats kunde ta i lite modigare med leaden så att han limmar bättre in i det fina kompet.
Detdär lille mono delayet på leaden är inte så kul, men det är ju bara vad jag tycker.
Snygga guror o bas och choruset med oväntade harmonier och stämmor gillas skarpt!
Jättefint collab, we want more!

h.   johan


Tack Johan för lyssning och bra feedback. Mats är inte lätt att få tag på då han är egenföretagare som jobbar 7/24/365. Jag misstänker att jag får nöja mig med denna insats... Delayet är helt avsiktligt och en liten grundpelare i alstret. Men smaken är som baken. Jag har vässat ner stråkarna i ny version men tror att jag kommer att byta dem efter all kritik. Tack igen för vägledning.

Fin låt och "skitbra var ordet".  :) Tycker inte att basen är för stark, däremot låter stråkarna vassa som någon nämnde.
/Roffe H

Tack Roffe och kul att du gillar. "Skitbra" tar jag till mig och spinner som en katt! :D
Vilken Kanonlåt du fått till !!
Bästa jag hört här på länge..
Förstår att du gillar basen, härligt lir och inte för högt/dominant.
Det mesta låter skitbra men jag kan hålla med dom andra som haft synpunkter på Stråket,det kunde göras lite mjukare kanske,själva slingan
är snygg dock, skulle nog låta kanon med en E-Bow istället..  :rolleyes:
Lite skumt delay på sången oxo,men den är annars är den knäckande bra..

Tack snälla kompis! Det skumma delayet blir kvar då det är en del av kompositionen. E-Bow fick jag Googla eftersom jag är prylrudis men du har säkerligen rätt som vanligt. 80 Bpm och 6/8. Du vet var min inbox bor!!! ;)

Riktigt skön låt med en del snygga, oväntade harmonier!
Jag gillar den lite murriga mixen, som ger en mjuk och behaglig ljudbild.
Håller med om att stråkarna kunde vara lite softare och mer uttrycksfulla.
Bra framförande på alla kanter!
/Asti

Tack Asti. Din kommentar kring harmonierna tar jag särskilt till mig då den kommer från en harmoniernas mästare! Kul att du uppskattar murrigheten också (fast för murrigt är det väl inte) :unsure:

Ballader aint my thing :D
men jag hör ändå att det är bra insatser.

Mixen/nivåerna låter bra på det stora hela. Tycker personligen inte om synthstråkarna - håller med Bjurte om E-bow istället - E-bow med ett mjukt och varmt ljud. Sången känns lite instängd i min lyssning.

Annars en bra låt!

/G

Tack för lyssning och kommentar Gurano. Det är Ok att gilla olika ;) E-Bow på väg in men sången blir nog i stort oförändrad. Kanske liite mer diskant i en senare version.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
...fast för murrigt är det väl inte?

Nej, det tycker jag inte.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Manana compadre ! :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Fantastisk ballad! Jag ser att jag reagerar på ganska exakt samma saker som de andra, så det har du redan fått kommentarer om! Synthslingan är jättesnygg, bara lite skönare ljud som krävs!
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt guraljud på plockisen .bra sång också ..lite mer crisp bara på den så man hör vad som sägs bättre..Coolt ljud ändå på den lite beatlesaktigt? ..Jag diggar låten .. saknade kanske en zorrowgura som tuggar lite killing joke" riff i denna.. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra bra bra bra bra bra bra och superbra!

Jag klagar inte på nåt,man tager vad man haver liksom.

Grym låt och störtskönt lirat.

Mike


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
...fast för murrigt är det väl inte?

Nej, det tycker jag inte.

Tack för det men jag har ändå "mastrat" lite för att få lite mer briljans i ljudbilden. Men bara lite...

Fantastisk ballad! Jag ser att jag reagerar på ganska exakt samma saker som de andra, så det har du redan fått kommentarer om! Synthslingan är jättesnygg, bara lite skönare ljud som krävs!

Tack Plinka! Något bra nytt ljud har jag inte hittat men jag har dragit ner ordentligt på highend på strängarna och gett dem en rejäl dos reverb.

Skönt guraljud på plockisen .bra sång också ..lite mer crisp bara på den så man hör vad som sägs bättre..Coolt ljud ändå på den lite beatlesaktigt? ..Jag diggar låten .. saknade kanske en zorrowgura som tuggar lite killing joke" riff i denna.. :)

Tack för lyssning och kommentar! Har även höjt all sång liiite och som sagt ökat diskanten pyttelite på hela mixen. Zorrowgura får vänta tills det blir lite hårdare igen. Det kommer :lol:

Bra bra bra bra bra bra bra och superbra!

Jag klagar inte på nåt,man tager vad man haver liksom.

Grym låt och störtskönt lirat.

Mike

Tack Micael! Dina ord värmer i vinterkylan :D

Så till min käre vän och alltid lika hjälpsamma Bjurte! Tack för alla värdefulla goda råd längst vägen! Provade tremolo och Chorus men blev inte vän med dem... Kanske passerar den under radarn ändå :unsure:


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Samma sak här, varför skriver du inte zorrow i låttiteln? Blir lättare om alla kör samma standard!

Skön låt och bra sång. Ett par grejer som gör att det inte blir full pott från mig:

Trummorna verkar vara färdiga loopar (?) som sliter lite mot övrigt.
Syntarna på refrängen upplevs som för höga, kunde vara mer i bakgrunden.
Stråkkjudet känns lite billigt och syntigt, skulle lyfta med mer autentiska samplingar.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Freddy för feedback. Recht und ordnung fixat i trådhuvudet ;) Trummorna är EZ 2 Vintage, Dirty Rock. Jag tycker att de låter väldigt bra. Är det variation du är ute efter? Skall kolla volym på syntharna på refrängen. Vill ha lite av crescendo där så om det blir en sänkning så blir den högst moderat. Stråkljudet är nog den största akilleshälen här och det jobbas vidare med den. Drömmer om ett riktigt bra stråkljud...  :wub: Återkommer!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror det råder nån slags begreppsförvirring här angående stråkarna - ibland ska det låta som London filharmonikerna och ibland ska det låta som The Cure (något som for upp i mitt huvud) och jag tycker att det sistnämnda är passande för den här låten - ett stort uns av vemod finns i de där synthstråkarna tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jag tror det råder nån slags begreppsförvirring här angående stråkarna - ibland ska det låta som London filharmonikerna och ibland ska det låta som The Cure (något som for upp i mitt huvud) och jag tycker att det sistnämnda är passande för den här låten - ett stort uns av vemod finns i de där synthstråkarna tycker jag.

Tack Eddi! Ibland blir jag också konfunderad. Det finns grymma låtar som har digitala stråkar och där de passar in utmärkt. Mitt favoritband Opeth kör bara stråk via keyboard och det låter grymt bra. De har säkert väsentligt bättre grejer än jag har men det hörs att det inte är en symfoniorkester som spelar vilket ju, i deras fall, inte spelar någon roll rent musikaliskt. I mitt fall är det inte bara tidigare kommentarer som gjort att jag omvärderat stråkarna utan kunskapen om att de är lite sura mot bakgrunden, något som jag har uppmärksammats på av en vän jag litar mycket på rörande musik. Ingen annan, inklusive  jag själv, har uppmärksammat eller kommenterat detta. Men jag litar på honom. Återkommer.
« Senast ändrad: 02.03.2015, 00:44:26 by zorrow »


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

En riktigt snygg inledning på denna låt - WOW.
Basisten har spelat några veckor :-) Detta gjorde han riktigt bra. Snygga ljud på gitarren!

Blev ett lyft nu när du höjde diskanten lite.

Snyggt jobbat!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu ligger sången perfekt tycker jag.. inget fel på synthen i mina öron.. Inledningssynthen e kanske ett myrben stark ..men det är nog en smaksak :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej hej!

En riktigt snygg inledning på denna låt - WOW.
Basisten har spelat några veckor :-) Detta gjorde han riktigt bra. Snygga ljud på gitarren!

Blev ett lyft nu när du höjde diskanten lite.

Snyggt jobbat!

Med vänlig hälsning,
Göran

Tack för tyck Göran! Basisten heter Martin är till professionen just basist. Han är grym, inget snack  :D

Nu ligger sången perfekt tycker jag.. inget fel på synthen i mina öron.. Inledningssynthen e kanske ett myrben stark ..men det är nog en smaksak :)

Tack Marshall för återkommande feedback! Det blir antingen den version som du lyssnade till eller denna som ligger uppe nu med Bjurtes synth som blir slutversionen. Vi får se om denna gillas bättre? Jag gillat den!
« Senast ändrad: 01.03.2015, 00:50:27 by zorrow »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det var goa synthar du fått av bjurte ..Jag e ju synthnörd som sagt ..Dessa synthar e galnare i ljudet o det e ju Gottmos i mina öron ..Men liite höga igen i början på låten ... Men dom va goa i öronen ..Bättre faktiskt B)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej

Instämmer helt med föregående talare:

Lite för högt ibörjan men annars snyggt...

Med vänlig hälsning,
Göran



Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Marshall och Palm! Visst e Bjurtes synthar härliga! Har sänkt dem liite och tycker att det blev bättre. Nu hörs även plockisen genom hela mixen samtidigt på ett bättre sätt.

Är det färdigfacket för denna nu månntro?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alldeles för TJocka och låga..      :angry:...    :D

Nä, allvarligt, nu tycker jag dom ligger snyggt och fint och att ni/vi kan vara nöjda..
Ruskigt bra låt som sagt.. :)

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
håller med Bjurte ruskigt bra låt!  och nu satt synthen också Topp! B)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Tänk vad ett par myrben kan göra skillnad :-)

Nu är denna i hamn - kanon!

/Göran


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En fantastisk fin låt blev ännu bättre med nya syntar - vad ärdet för synt om man får undra?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En fantastisk fin låt blev ännu bättre med nya syntar - vad ärdet för synt om man får undra?
Antar att det bara är jag som kan svara på det!
Det är Omnisphere !! :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu blev det skitbra! Verkligen skön sång!
Tycker kanske att synthen fortfarande är lite, lite stark...
Jättebra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Tjipp Zorrow! Jättebralåtådå!
Har inte läst de andra kommentarerna utan klampar in och skriver ändå:)
Om jag fick önska så skulle jag korta ner eller variera introt. Känns som man tittar lite på klockan och väntar på sången(inte bara för att jag själv är sångare:).
Sen när bryggan kör igång vid 90 så tror jag att låten skulle tjäna på om du höjde och distade gitarrerna lite mer. Bryggan låter mer ihålig än versen får inte det där lyftet. Sen kommer en ubersnygg reffräng som bryter av riktigt skönt.
Mina tankar bara. Bra skruvat och spelat!

 


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Lyssnade på denna tidigare och gillade den redan då... nu låter den ännu bättre  :)
Plåtarna (cymbaler och öppen hihat) är ställvis lite väl höga tycker jag.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Asti: Tack igen! Har sänkt pyttelite på synthen och det känns bra  :D
zzeb: Tack för många bra idéer. Distgura har jag dock förbjudit på denna ballad. Jag gillar introt men smaken är som baken... Ubersnygg tar jag till mig  :D
Space. Tack för tyck. Har dämpat skramlet lite.

Nu tror jag att den är färdig, eller...