Forum > Demolåtar

Julsamarbete - med några Kontrollrummare

<< < (5/30) > >>

zzeb:

--- Citat från: MaxB skrivet 08.12.2014, 21:55:04 ---Har dubblat Zzeb-intro så att andra delen av det är munspel på.
Lagt Miditrummor som stöd på lite annat spel än du
Lagt lite B4 Hammond som stöd...

Intro:
Gitarr en sväng
Gitarr och munspel en sväng

Vers2: (är det rätt att ta in denna omdebatterade sida av problematiken?)
Some people tell stories - 'bout what we do
with the money that you give.
They say that there's someone - that takes it all
Says that's why the powerty among us remain

Fil med min ide i början men inte någon alternativ refräng:
http://www.shivas.se/files/Zzebs_Please_MaxB_idestart_90bpm_16bit_44kHz_stereo_1takt_m_4clickintro.wav

--- Slut citat ---

MaxB, funkar bra med munspelsidén tycker jag. Keep it going!
Angående funderingarna kring vers2. Ämnet är infekterat och komplicerat. Att koka ner allt till några rader i en poplåt är svårt.
Har själv inga kunskaper mer än att man ser dessa människor sitta utanför den lokala affären i byn och att alla har sin åsikt om det. Vet att situationen ser lite annorlunda ut för er i storstäderna.
Jag skulle vilja vinkla låten till att berätta en historia om en desperat människa som försöker försörja sin familj i ett främmande land. Lika som våra förfäder gjort en gång i tiden.
Har haft lite feeling ikväll med textförfattande. Brukar annars få kämpa rätt hårt för varje mening.
Ett förslag på en tårdrypande andra vers i nästan samma anda som i "Tiggarn från Luossa";)
Vi kan ha fler vers diskussioner imorgon Max. Tack för ditt engagemang!

I lent a phone, and I called home, just to hear your voice
You wispered soft, not to wake the kids, "Soon I will deliver"
You wondered if, it all wen't well, and if I got a job
Because before, the end of week, I'll have to pay the rent

--- Citat från: Lazarus skrivet 08.12.2014, 22:50:09 ---Jag tar gärna hand om trummeriet om intresse finns.

Med vänlig hälsning,
Lazarus

--- Slut citat ---

Välkommen som trummis Lazarus!

--- Citat från: MaxB skrivet 08.12.2014, 22:58:40 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 08.12.2014, 22:35:54 ---Lägger du till saker nu Max? Blir det någon ordning och reda i collabandet då? Någon (zzeb?) borde bestämma låtens form och tempo etc. innan någon inspelning sker alls. Det bör ju finnas en grundwav som ALLA spelar till om det över huvud taget ska funka detta.
Är du producenten MaxB som levererar grundwave-filer till oss andra? Den kan ju växa allt eftersom det tillkommer instrument till producenten.
Lite tankar så...

--- Slut citat ---

På fråga ett svarar jag: Jag presenterar min idé till alternativt intro, som inte kommer till första versen lika snabbt, utan innehåller ett varv med munspel.
Tempot har Zzeb inte avslöjat ännu, så jag informerar om att Zzeb spelar i 90 bpm.
Jag presenterar idén att en orgel kan användas i den här låten. Den idé jag presenterar, har inget med grundwaven att göra men om Zzeb vill, kan han förlänga introt. I så fall kan jag leverera munspel där, om så önskas.

Då det finns en grundwav kan jag spela nån orgel på ett eller annat ställe om så önskas av medkollaboratörer. Då det finns en grundwav spelar jag gärna in nån gitarr, om så önskas. Då det finns en grundwav sjunger jag gärna några textrader.

Lazarus på trummor låter fin-fint!

--- Slut citat ---

Ja en grundwav till alla medverkande behövs nog spelas in med piano eller liknande när formatet är färdigt.

--- Citat från: Eddi skrivet 08.12.2014, 22:23:20 ---Av en massa förvirrade skäl står jag över men ser verkligen fram emot vad ni kommer att skapa. Grunden redan nu med Zzeb är ju lysande :D

--- Slut citat ---

Tack för tyck i alla fall.

MaxB:
Jag känner inte att jag är nån inspiration på textskapande men funderar på om det som jag hört på dagens eko i morgonens nyhetsflöde kan ge inspiratione till er som vill/kan skriva text till flera verser. Där togs det upp hur många förbipasserande spottar askar cigaretter ställer sig och pissar på de som sitter eller ligger ner. De som bor nånstans längs Sveravägen vaknar ibland inte förrän nån redan pissar på dem på natten. Tolvåriga barn kommer med dumheter och en sittande kvinna fick tre fingrar brutna i något sammanhang sittandes där hon brukar sitta.

Osnygg hantering av människor här på hemmaplan.

Andra menar att de sett hur förhållandena är i Rumänien och därigenom anser att de har en del förklaringar till varför svårigheterna för dessa människor uppstår, även här i kalla Sverige. Som om de själva har del i varför de har det så svårt som de har det. Det försökte jag nå, med ett löst förslag till textmassa, i min vers två.

zzeb:

--- Citat från: MaxB skrivet 09.12.2014, 10:07:53 ---Jag känner inte att jag är nån inspiration på textskapande men funderar på om det som jag hört på dagens eko i morgonens nyhetsflöde kan ge inspiratione till er som vill/kan skriva text till flera verser. Där togs det upp hur många förbipasserande spottar askar cigaretter ställer sig och pissar på de som sitter eller ligger ner. De som bor nånstans längs Sveravägen vaknar ibland inte förrän nån redan pissar på dem på natten. Tolvåriga barn kommer med dumheter och en sittande kvinna fick tre fingrar brutna i något sammanhang sittandes där hon brukar sitta.

Osnygg hantering av människor här på hemmaplan.

Andra menar att de sett hur förhållandena är i Rumänien och därigenom anser att de har en del förklaringar till varför svårigheterna för dessa människor uppstår, även här i kalla Sverige. Som om de själva har del i varför de har det så svårt som de har det. Det försökte jag nå, med ett löst förslag till textmassa, i min vers två.

--- Slut citat ---

Jo MaxB, inspiratör/diskutör? är precis vad du är. Bygger fritt vidare på din tidigare textidé och dina tankar i citatet ovan.
Här kommer ett skitigare mer direkt versförslag:

Concrete is cold, same as your heart, and all your preconceptions
You fill your bags, with christmas gifts, and fill my cup with piss
With all the money, you think I have, should be sleeping in a suite
Still I'm here, with paper sheets and, litter bin for my head

Altsax:
Var hämtar jag grund wav?

Till vem skickar jag en ny wav med klipp och klistra material?

Zzeb - en svensk bruce springsteen!
Mycket bra och tilltalande inledning!
(lite kort bara ;) )

Mvh
J

1up:
Härlig stämning i denna :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion