Forum > Färdiga produktioner

Per Rosqvist - Betrayal in War

<< < (4/4)

DåligtGehör:
Pampig inledning tänkte jag skriva, men det är nog inte rätt uttryckt. Snarare tillbakahållen intensitet och mörk känsla.

ca: 0:40 Jag hade nog prövat att låta stråkarna jobba själv här ett tag - det blir rätt mycket mörkt blås - och låta dem komma tillbaka i stackottogrejen 0:55. STämmorna som blåset gör 0:39 - 0:55 kan kanske läggas på kontra/cellos eller fagott? Alternativt att stackatott spelas av trumpeter för att få en kontrast till det mörkare blåset.

Det är synd att upprepade toner låter så maskinella men jag antar att det är mjukvarans brister och kanske inte så mycket at göra något åt. Man lider av det då det kontrasterar mot hur mjukt stråkarnas stämmor - som är bra - flödar under partiet fram till ca 1:10.

Sen kommer ett parti som jag inte känner sitter på plats förren violinerna kommer in ca 1:45. Först här finner jag något som riktigt visar sig. Tycker annars innan att det är lite olyckligt pang på - nu kör vi - utan att det känns bra uppbyggt. Vi lägger på den grejen och sedan den grejen osv. Inte mycket dynamik inte mycket känsligt arr. Men det även ett ljudproblem. Det låter inte bra - inte hemma hos mig i alla fall. Brasset låter mest som ett bräkande väs och ostinatot låter dovt och som om det kördes genom någon effekt. Hmm... framför allt vill jag ha luft i en intressantare ljudbild och uppbyggnad. Vilken väg? Vet inte, men en tanke är att låta ostinatot bära partiet mer själv. Fast börja svagare och växa när olika insatser görs för att ta mer ordentlig fart/kraft  när violinerna kommer in 1:45. Framför allt skippa blåset ett tag. Men även jobba med dynamik och reaktion på insatser istället för som nu mer eller mindre bara lägga på allt och köra.

Sen tar du ner det rätt omgående. Nja det är väl ok men rätt banalt och intetsägande fram till ca: 2:37. Där börjar det så sakta ta sig med några snygga slingor på stråkar och pukor som annonserar ett nytt parti. Lite jämntjockt tyvärr samt att det grötar ihop sig. Vet inte om det är fel på instrumentering eller om du inte lyckas panorera eller vad det är. det är även något muller som är med och inte gör något gott för musiken. Ackordsteamat känns som att det skulle kunna presenteras intressantare och mer utrycksfullt spelat. När flöjten kommer in tycker jag inte bara den skall markera i stort sätt samma som de andra instrumenten redan gjort för att sedan ta en ornamerande slinga och sluta. Känns rätt bortkastat.

3:30 - ca: 3: 56 Här kommer det ett parti som jag tycker är klart bra och inte skäms för sig på något sätt. Fängslande , spännande och skönt att lyssna på.

Stannar där idag.

Dividend:
Tack DG, skall fortsätta på denna en vacker dag...

BUMP!

asti:
Ja, vad kan man säga - mäktigt och imponerande!
När jag hör detta ser jag framför mig min fru när hon deklarerar!  :D
Nej, skämt åsido det för tankarna till något stort och väldigt, som t.ex ett hav i uppror.
Du ville ha lite negativ kritik - är det något jag hittar i den vägen så är det lite för "knarrig" bastuba/bastrombon och lite för snabbt avklingande blåsinstrument på ett par ställen. I övrigt låter det superbt!
/Asti

Dividend:

--- Citat från: asti skrivet 28.04.2009, 20:43:15 ---Ja, vad kan man säga - mäktigt och imponerande!
När jag hör detta ser jag framför mig min fru när hon deklarerar!  :D
--- Slut citat ---

LOL! Hade faktiskt glömt bort denna låt :) Sen råkade jag söka på mitt förnamn. Får väl ta och lyda vissa av DGs jazz-order nån vacker dag här.. Finns en hel del man kan göra..

--- Citera ---Nej, skämt åsido det för tankarna till något stort och väldigt, som t.ex ett hav i uppror.
Du ville ha lite negativ kritik - är det något jag hittar i den vägen så är det lite för "knarrig" bastuba/bastrombon och lite för snabbt avklingande blåsinstrument på ett par ställen. I övrigt låter det superbt!
/Asti

--- Slut citat ---

Jao, tack du. Jo den skall faktiskt gå att spela på riktigt har jag hört :D

Ett av mina tidiga alster

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion