Kontrollrummet

Bjurte O Maria - Waiting (for the rain)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
LÅTNAMN: Waiting (for the rain)
ARTIST/GRUPP: BjurtOMarr
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: ca:6 min.
KOMPOSITÖR: Bjurte
PRODUCENT: Bjurte
EV. MEDVERKANDE: Maria(Marruschkka)
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
OMSLAG:

Längtan efter Regn ?? Är dom helt bänga..??

Näe betänk att grund-ide'n och textuppslag tillkom dom sista självande dagarna i Juli (32 C på dagarna och 24 C på Nätterna)
Då var man rätt sugen på lite väta.    :o  :wacko:

*****************************************************************************************
Texten för alla Lallare.. :D

Text:
"As we stumble through this wasteland
in the early morning sun.
The temperature is rising.
No shadows to be found.

Far behind, just desert sand
the heat is just a plague
We're screaming out for water
we are screaming out in pain
BRIDGE.
Where are the rain where are the clouds
They are nowhere to be found
Searching for the tiniest spring
Search for nights and days
looking up into the sky
looking for a sign
tracking High,tracking low
But we running out of time.
REF.
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain to come, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
SOLO.------ SOLO.
BRIDGE.
Where are the rain where are the clouds
They are nowhere to be found
Searching for the tiniest spring
Search for nights and days
looking up into the sky
looking for a sign
tracking High,tracking low
But we running out of time.
REF.
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain to come, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
STICK.
But when the night is coming
and the campfire is on.
The daily search is over
And the heat is almost gone
There is tales from other places
Tales from long ago, and all the songs.
But as the fire fading,memories from the past
There was rain,there was rain, just let it rain.
Let it rain, just rain.
REF.
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh
Oh-Ohhh, Waiting for the rainto come, Ah-Ohh (want you come?))
Oh-Ohhh, Waiting for the rain, Ah-Ohh"


« Senast ändrad: 17.12.2014, 14:26:47 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Genomarbetat och riktigt snyggt! Snygg mix, arr och prod! Kanske lite mycket reverb för min del.
Mycket fin sång av Marre och läckra gitarrer av Bjurte! Härligt gitarrsolo!
Reagerade lite på ett "fladder"-ljud i trummorna efter ca 19 sek och efter ca 140 sek...
Möjligen är det en effekt på någon gitarr eller bas som orsakar det..?
Fräck kör i refrängen! Är det en moog inblandad också? Onödigt långt outro/utklingning tycker jag.
Gillar ljudbilden som är distinkt med både fin diskant och tyngd i botten. Kanonbra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön låt och bra tryck!
Härlig sång Marre!
« Senast ändrad: 19.10.2014, 20:59:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Får lite Halloween / Europe-vibbar. Kräma på volymen så ljudvågorna svalkar.

Bra! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Marre får ursäkta men jag fastnade på trummorna - härligt ljud på allt men speciellt undrar jag hur du fått till trumljudet - det kommer vi snart att få veta i din nya tråd hoppas jag. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Härlig låt vetja  ^_^
Marres sång är kanonbra och trummorna är super... och gitarrerna.... ja, hela produktionen är kanoners.

Intressant hur dessa fläsk-trummor smälter in i resten av musiken. Man kunde ju tro att dom skulle "stjäla showen", men icke. Bra balans här

//Space

P.S. Din nya trum-tråd är intressant  B)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kanonlåt med bra tryck och lir, härlig sång också. Kanske lite mycket av det goda när det gäller reverb, men det är ju en fråga om tycke och smak.  :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Genomarbetat och riktigt snyggt! Snygg mix, arr och prod! Kanske lite mycket reverb för min del.
Mycket fin sång av Marre och läckra gitarrer av Bjurte! Härligt gitarrsolo!
Reagerade lite på ett "fladder"-ljud i trummorna efter ca 19 sek och efter ca 140 sek...
Möjligen är det en effekt på någon gitarr eller bas som orsakar det..?
Fräck kör i refrängen! Är det en moog inblandad också? Onödigt långt outro/utklingning tycker jag.
Gillar ljudbilden som är distinkt med både fin diskant och tyngd i botten. Kanonbra colab!
/Asti


Tackar, vilken låt att sjunga på, you bet!
Skön låt och bra tryck!
Härlig sång Marre!

Den här kändes jätteskön att sjunga på, vilket material från Bjurte, det blev Rolls Royce :P

Får lite Halloween / Europe-vibbar. Kräma på volymen så ljudvågorna svalkar.

Bra! :)
Yes, här kan man dra på, Bjurtes låt gör att  man vill dra på :-D

Kanonlåt med bra tryck och lir, härlig sång också. Kanske lite mycket av det goda när det gäller reverb, men det är ju en fråga om tycke och smak.  :wub:
/Roffe H
Tackar så länge från mig! Bjurte är den verkliga stjärnan här ju.

Härlig låt vetja  ^_^
Marres sång är kanonbra och trummorna är super... och gitarrerna.... ja, hela produktionen är kanoners.

Intressant hur dessa fläsk-trummor smälter in i resten av musiken. Man kunde ju tro att dom skulle "stjäla showen", men icke. Bra balans här

//Space

P.S. Din nya trum-tråd är intressant  B)

Tack Space, Bjurte har säkert fler kommentarer!

Marre får ursäkta men jag fastnade på trummorna - härligt ljud på allt men speciellt undrar jag hur du fått till trumljudet - det kommer vi snart att få veta i din nya tråd hoppas jag. :)
Jag förstår Eddi, trummorna här är outstanding! Tack annars.
Får lite Halloween / Europe-vibbar. Kräma på volymen så ljudvågorna svalkar.

 Kul, tack från mig!
« Senast ändrad: 20.10.2014, 21:57:52 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jo, inte helt tokigt. Väldigt väl producerat.
Men jag tror att det behövs en sångerska med mer "power". (Hoppas du inte tar illa upp Marre  :o).
www.alatarmusic.com


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Genomarbetat och riktigt snyggt! Snygg mix, arr och prod! Kanske lite mycket reverb för min del.
Mycket fin sång av Marre och läckra gitarrer av Bjurte! Härligt gitarrsolo!
Reagerade lite på ett "fladder"-ljud i trummorna efter ca 19 sek och efter ca 140 sek...
Möjligen är det en effekt på någon gitarr eller bas som orsakar det..?
Fräck kör i refrängen! Är det en moog inblandad också? Onödigt långt outro/utklingning tycker jag.
Gillar ljudbilden som är distinkt med både fin diskant och tyngd i botten. Kanonbra colab!
/Asti

Fladdret är ju Trummorna och är tänkta att låta just så på ett par utvalda ställen, och så har jag kortat ner utklingningen på sista avslagets reverb ca. 10 sek.. :)
För mycket reverb ??? Javisst ja nu är vi ju på KR, här är reverb ett skällsord.. :o ;)
Näe, mycket reverb är vi ute efter här psykadelika och 80:tal.. MUMS !!
Nämen är det något särskilt som är över-reverbat eller bara rent allmänt tycker du ??
Ingen Moog i Reffen, däremot en Theremin vsti.
Kul att ljudbilden gillas, måste nog bero på Reverben. :D
Skön låt och bra tryck!
Härlig sång Marre!

Tack Max och visst har hon lyckats igen !!

Får lite Halloween / Europe-vibbar. Kräma på volymen så ljudvågorna svalkar.

Bra! :)

Jasså Hårdrock igen ?? Ja det är kanske svårt att tvätta bort dom generna helt..

Marre får ursäkta men jag fastnade på trummorna - härligt ljud på allt men speciellt undrar jag hur du fått till trumljudet - det kommer vi snart att få veta i din nya tråd hoppas jag. :)

Trummorna ja, Mega Macho Drumz... Dom låter så här bra, kanske inte dom mest dynamiska, men Fläskigare än Bacon.. :rolleyes:

Härlig låt vetja  ^_^
Marres sång är kanonbra och trummorna är super... och gitarrerna.... ja, hela produktionen är kanoners.

Intressant hur dessa fläsk-trummor smälter in i resten av musiken. Man kunde ju tro att dom skulle "stjäla showen", men icke. Bra balans här

//Space

P.S. Din nya trum-tråd är intressant  B)
Kul att proden lyckades, har ju lite små(eller rätt stora)problem med Hörseln och det är inte alltid så lätt att veta vad man sysslar med
dock sitter väl det mesta i ryggraden s.a.s..
Kanonlåt med bra tryck och lir, härlig sång också. Kanske lite mycket av det goda när det gäller reverb, men det är ju en fråga om tycke och smak.  :wub:
/Roffe H
Ytterligare en Reverb rädd snubbe, men vars äre me er.. B)
Men allvarligt vad uppfattas som för mycket, sången eller överlag ??
Själv älskar jag reverb och kan inte få nog av det !
Jo, inte helt tokigt. Väldigt väl producerat.
Men jag tror att det behövs en sångerska med mer "power". (Hoppas du inte tar illa upp Marre  :o).


Mer Power ?? Du måste skämta ?? Lär knappast hitta en sångerska/Sångare här med mer power ??
Kanske att tonarten är snäppet högt för henne på vissa delar, men jag gillar tonen när Marre får ligga och kämpa uppe vid öfvre gränsen.. B).
Sången är kanon och precis vad jag sökte, tack för den Maria det blev Kallajjsbra.. :wub:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Mer Power ?? Du måste skämta ?? Lär knappast hitta en sångerska/Sångare här med mer power ??
Kanske att tonarten är snäppet högt för henne på vissa delar, men jag gillar tonen när Marre får ligga och kämpa uppe vid öfvre gränsen.. B).
Sången är kanon och precis vad jag sökte, tack för den Maria det blev Kallajjsbra.. :wub:

Sorry, det var inte illa menat. Bara vad jag kände. Men tur att vi alla har olika smak!
www.alatarmusic.com


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mer Power ?? Du måste skämta ?? Lär knappast hitta en sångerska/Sångare här med mer power ??
Kanske att tonarten är snäppet högt för henne på vissa delar, men jag gillar tonen när Marre får ligga och kämpa uppe vid öfvre gränsen.. B).
Sången är kanon och precis vad jag sökte, tack för den Maria det blev Kallajjsbra.. :wub:

Sorry, det var inte illa menat. Bara vad jag kände. Men tur att vi alla har olika smak!

De är lugnt, alla får tycka som dom vill, vi växer alla med synpunkter.
Fast en sångerska med mer Power kan jag nog inte uppbringa i detta rike.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter bra.

Funderar på om kompressorn på Marre gör att hon låter lite "platt" och jämntjock, hörde en tidigare version där trycket i rösten framgår mer.. Eller så är det bara en volymfråga :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nämen nu tycker jag allt att det focuseras på fel grejjer här.. ;)
Har inte pillat på vare sig EQ eller Kompressor sedan första mixen, bara justerar Lead Vs. Stämmor.
Kompressorn arbetar ganska snällt här och hörs nästan inte enl. undertecknad så den tror jag inte ställer till det.
Möjligtvis att sången är lite ubervass ?? ska testa lite alternativ här hemma så får vi se.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Tycker det låter in i helvete bra, reverbet är helrätt tycker jag - ger ett härligt djup, speciellt i breaken!
Bra produktion på alla fronter - låter proffsigt i mina öron!  :wub:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo nu så har det lugnat sig lite efter det där med trummorna som golvade mig vid första lyssningen så nu har jag lyssnat på helheten både i högtalare gamla lurar och mixlurarna. Låten är super alla instrument och sånger sitter där de ska men det blir lätt lite mycket på de delar där alla kranar är på och dels är det vassheten som du var inne på själv men mycket kommer nog från reverb i kombination med syntharna på de högre frekvenserna där Marre försvinner en del - hennes egna stämmor dränker en del också - det är svårt att höra riktigt vad leaden sjunger waiting for the flames låter det som emellanåt men så är det väl inte?
Kanske aningens lägre volym på syntarna och pytte ner med reverbet skulle nog öka hörbarheten på sången tror jag. Guran kan komma upp nåt snäpp också :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Så har tycker jag : Man hör tydligt sångens melodi, nyanser och uttryck.
Rain eller Flames ?? Ja orden ligger ju 'sångmässigt' rätt nära och hur det uppfattas beror nog mer på sångerskans(hej Maria.  :D) artikulation än mitt Mupptrixande, visst att förmycket Reverb kan släta ut skillnaderna lite.
Har en ny mix på G. där jag sänkt Reverben lite och vässat ner sången ett par myrben, låter bra i lurar,men jag väntar att lägga upp den tills imorgon då jag lyssnat kritiskt igenom Högtalarna..
Soundet är ju inte tänkt att vara dískret, utan stort,pampigt och svullstigt.. Ingen låt för Akken vid lägerelden.. B)
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nervässat samt minskat reverb från 19% till 18% på Leadsång
Bjurtes AOUU.. kör har puttats ner någon possänt mä..
Mer tänker jag fan inte bjussa på.. :angry: ;)
« Senast ändrad: 23.10.2014, 06:15:15 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Bra låt! Känns genomarbetat (min raka motsats alltså :) ) och massivt.

Dock så känns mixen lite som en blöt handduk. Den är inte "In Your Face" utan mer som lindad runt huvudet. 80-tal kort och gott - "Wow, Kolla effektracken! Alla ska med!". När jag lyssnar i monitorer och vrider på lite så tar trummorna över och EQ'n "goes ape" mellan 80-150Hz. Gitarrsolot i mitten på låten försvinner nästan i plasket från reverbdelayet (! :) ) på kaggen. Resultatet är att jag skruvar på volymknappen i realtid för att hitta rätt nivå utan att lyckas.

Men låten som sådan är kanonbra. Journey möter Top Gun i harmoni. Er sång tillsammans funkar perfekt tycker jag. Låter kanske gnälligt men nivån på denna låt är så bra att det blir betydligt mindre överseende med demospöket här. :)

Rock on!

/Mein

www.soundcloud.com/meter


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig dänga tycker jag..ger mig inte in i reverbdebatten..Kommer med en låthöjartips istället..Den catchiha reffen e go bra sång rakt igenom .Men saknar lite svarshöjningar på sista reffen tror det skulle sitta klockers" ;)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det låter bra.

Funderar på om kompressorn på Marre gör att hon låter lite "platt" och jämntjock, hörde en tidigare version där trycket i rösten framgår mer.. Eller så är det bara en volymfråga :)


Tack, men lyssna på den nya mixen, kanon nu :P
Tycker det låter in i helvete bra, reverbet är helrätt tycker jag - ger ett härligt djup, speciellt i breaken!
Bra produktion på alla fronter - låter proffsigt i mina öron!  :wub:

Henric

Bjurte är mycket proffsig. Han har alltid ett genomarbetat grundmaterial som är en dröm för en sångare! Tack :D

Jo nu så har det lugnat sig lite efter det där med trummorna som golvade mig vid första lyssningen så nu har jag lyssnat på helheten både i högtalare gamla lurar och mixlurarna. Låten är super alla instrument och sånger sitter där de ska men det blir lätt lite mycket på de delar där alla kranar är på och dels är det vassheten som du var inne på själv men mycket kommer nog från reverb i kombination med syntharna på de högre frekvenserna där Marre försvinner en del - hennes egna stämmor dränker en del också - det är svårt att höra riktigt vad leaden sjunger waiting for the flames låter det som emellanåt men så är det väl inte?
Kanske aningens lägre volym på syntarna och pytte ner med reverbet skulle nog öka hörbarheten på sången tror jag. Guran kan komma upp nåt snäpp också :D

Tack Eddi för dina fina synpunkter, nu har Bjurte dragit ner lite på reverbet och pytte på körerna, blev tokbra tycker jag :wub:

Bra låt! Känns genomarbetat (min raka motsats alltså :) ) och massivt.

Dock så känns mixen lite som en blöt handduk. Den är inte "In Your Face" utan mer som lindad runt huvudet. 80-tal kort och gott - "Wow, Kolla effektracken! Alla ska med!". När jag lyssnar i monitorer och vrider på lite så tar trummorna över och EQ'n "goes ape" mellan 80-150Hz. Gitarrsolot i mitten på låten försvinner nästan i plasket från reverbdelayet (! :) ) på kaggen. Resultatet är att jag skruvar på volymknappen i realtid för att hitta rätt nivå utan att lyckas.

Men låten som sådan är kanonbra. Journey möter Top Gun i harmoni. Er sång tillsammans funkar perfekt tycker jag. Låter kanske gnälligt men nivån på denna låt är så bra att det blir betydligt mindre överseende med demospöket här. :)

Rock on!

/Mein



Tack, som sagt, ny fräsch mix finns nu :rolleyes:
Härlig dänga tycker jag..ger mig inte in i reverbdebatten..Kommer med en låthöjartips istället..Den catchiha reffen e go bra sång rakt igenom .Men saknar lite svarshöjningar på sista reffen tror det skulle sitta klockers" ;)

Tack Marsall! Har för mej att jag ohooade på den sista reffen på slutet (tror iaf det, jag kan ha fel här), men kanske Bjurte tyckte det var bättre utan..? Det låter kanon hur som helst.

Tack för ett nytt härligt collab Bjurte, vi har haft skoj som vanligt :wub:

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker det låter in i helvete bra, reverbet är helrätt tycker jag - ger ett härligt djup, speciellt i breaken!
Bra produktion på alla fronter - låter proffsigt i mina öron!  :wub:

Henric
Äntligen någon som står upp mott Reverbhatarn.. :D
Kul att det gick hem..

Jo nu så har det lugnat sig lite efter det där med trummorna som golvade mig vid första lyssningen så nu har jag lyssnat på helheten både i högtalare gamla lurar och mixlurarna. Låten är super alla instrument och sånger sitter där de ska men det blir lätt lite mycket på de delar där alla kranar är på och dels är det vassheten som du var inne på själv men mycket kommer nog från reverb i kombination med syntharna på de högre frekvenserna där Marre försvinner en del - hennes egna stämmor dränker en del också - det är svårt att höra riktigt vad leaden sjunger waiting for the flames låter det som emellanåt men så är det väl inte?
Kanske aningens lägre volym på syntarna och pytte ner med reverbet skulle nog öka hörbarheten på sången tror jag. Guran kan komma upp nåt snäpp också :D

Som sagt Eddi jag har sagt mitt om sången, och jag vann... :D Fast jag vässade iof. sig ner och tog bort en uns reverb, så jag kan sträcka mig till oavgjort då.. ;)

Bra låt! Känns genomarbetat (min raka motsats alltså :) ) och massivt.

Dock så känns mixen lite som en blöt handduk. Den är inte "In Your Face" utan mer som lindad runt huvudet. 80-tal kort och gott - "Wow, Kolla effektracken! Alla ska med!". När jag lyssnar i monitorer och vrider på lite så tar trummorna över och EQ'n "goes ape" mellan 80-150Hz. Gitarrsolot i mitten på låten försvinner nästan i plasket från reverbdelayet (! :) ) på kaggen. Resultatet är att jag skruvar på volymknappen i realtid för att hitta rätt nivå utan att lyckas.

Men låten som sådan är kanonbra. Journey möter Top Gun i harmoni. Er sång tillsammans funkar perfekt tycker jag. Låter kanske gnälligt men nivån på denna låt är så bra att det blir betydligt mindre överseende med demospöket här. :)

Rock on!

/Mein

Alltså 'In your face' är inte led-ordet i denna,men så enormt djä... mycket efx är det inte, visst det är en aningens rev./del. på dom flesta spåren och något chorus på plocke-guran. men i ganska små mängder om man sololyssnar(men det finns undantag. :D), men summerat blir ju en del och helt rätt som du säger 80:tals sound är lite eftersökt här.
Men jag ger dig lite rätt ändå och har dragit ner Reverbet rejält på trummorna(men inte på Roto-pukorna)

Härlig dänga tycker jag..ger mig inte in i reverbdebatten..Kommer med en låthöjartips istället..Den catchiha reffen e go bra sång rakt igenom .Men saknar lite svarshöjningar på sista reffen tror det skulle sitta klockers" ;)

Bra förslag där Sheriffen men jag fattar ingenting.. :D


Tack Marsall! Har för mej att jag ohooade på den sista reffen på slutet (tror iaf det, jag kan ha fel här), men kanske Bjurte tyckte det var bättre utan..? Det låter kanon hur som helst.

Tack för ett nytt härligt collab Bjurte, vi har haft skoj som vanligt :wub:

/Marre


Opps !! Jag lyssnade nog bara på ditt Hoande i första Refrängen och kopierade det till dom andra, jag får väll ta en ny lyss på dom !! :)

Vive la 80:ies !! B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja förklara e inte min starka sida.  :lol:

Det jag menar när Marre o musiken går ner snyggt i tempo o ton strax innan 3.43 på spelaren.. Så skulle det smaka med en kör som går upp i ton ..vid ca 3.43 då .. Raaaiin  let it raaain" Raaaiin let it raaain..

Meen de ä ba ett förslag från moi" då   :lol: den e la go som den äää..ändå B)  :D
« Senast ändrad: 24.10.2014, 16:13:16 by Marsall »


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Alltså, det var ju bara min personliga åsikt. Att det var 80-tal var ju ingen tvekan och det klarade ni med den äran. :) Min första tanke jag fick när jag lyssnade på låten var av nån anledning Saga's Wildest Dreams-album från -87. Det kan vara för att det inte blir mer 80-tal än så. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade i morse med nyvaknade öron på bägge varianterna och tänkte nu med vakna öron göra en A/B-lyssning men jag fick tjo och finner att bara B finns kvar. Jaja gott så, i morse hörde jag ingen större skillnad mer än att jag faktiskt hörde orden lite bättre. Så den här glam-pop-rock-dängan som den är nu hör till era bästa låtar tycker jag - fullt ös medvetslös emellanåt. Men är den radioklar? Njä inte i dagens läge den är för vild men det är inte ditåt ni strävar - hur hade det varit 1986 tja den kanske hade vält alla listor typ eller kanske inte sånt trumljud fanns inte då och om vi tar Annie Lennox som exempel i Eurytmichs så had Dave sett till att hennes röst hade varit betydligt mer utmejslad så det här är en hybrid av det nya och det gamla tycker jag - skulle den här sortens musik bli inne på radion igen så är det utan tvekan en listetta.
Lägg upp på färdiga tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltså, det var ju bara min personliga åsikt. Att det var 80-tal var ju ingen tvekan och det klarade ni med den äran. :) Min första tanke jag fick när jag lyssnade på låten var av nån anledning Saga's Wildest Dreams-album från -87. Det kan vara för att det inte blir mer 80-tal än så. :)

/Mein

Alla åsikter får en att växa och inse vad som kan göras bättre, av dina råd fick sig trummisen en afvhyfvling, att lugna ner reverbet, Danke Shön.. B)

Lyssnade i morse med nyvaknade öron på bägge varianterna och tänkte nu med vakna öron göra en A/B-lyssning men jag fick tjo och finner att bara B finns kvar. Jaja gott så, i morse hörde jag ingen större skillnad mer än att jag faktiskt hörde orden lite bättre. Så den här glam-pop-rock-dängan som den är nu hör till era bästa låtar tycker jag - fullt ös medvetslös emellanåt. Men är den radioklar? Njä inte i dagens läge den är för vild men det är inte ditåt ni strävar - hur hade det varit 1986 tja den kanske hade vält alla listor typ eller kanske inte sånt trumljud fanns inte då och om vi tar Annie Lennox som exempel i Eurytmichs så had Dave sett till att hennes röst hade varit betydligt mer utmejslad så det här är en hybrid av det nya och det gamla tycker jag - skulle den här sortens musik bli inne på radion igen så är det utan tvekan en listetta.
Lägg upp på färdiga tycker jag.

Nä det går ju inte lyssna på AoB när befintlig är C.. :D
Är det ABC du vill ha får du Ringa Anna Book.. ;)
Visst är det en lyx vi Äldre Gentlemen med stadig inkomst kan unna oss att 'skita' i braschen utan göra det man själv tycker låter bäst..
Och jag gillar din Eurythmics liknelse,tyvärr är ju en stor skillnad att Dave kunde stå bakom Annie och guida henne genom passagerna som var lite oklara.
Den Möjligheten är ju minst sagt begränsad när det kommer till 'Distans samarbete' men samtidigt öppnar det ju upp för Marias personliga tolkningar istället.
Hybrider e gött och exakt vad jag strävar efter.. :)   
Fn.. låten e ju öfver 6 min. Sånt kan man ju ha på Hitlistorna.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bjurte: "Visst är det en lyx vi Äldre Gentlemen med stadig inkomst kan unna oss att 'skita' i branschen utan göra det man själv tycker låter bäst.."

Agree :D Fast jag är minst 40plus så håller jag med! Trots erbjudanden från skivbolag (rätt länge sen men ändå) så gör jag vad jag själv vill ändå, sådeså!

Det viktiga är att ha skoj och känna frihet att göra det man vill, for sure  :D

 Eddi:"Så den här glam-pop-rock-dängan som den är nu hör till era bästa låtar tycker jag - fullt ös medvetslös emellanåt. Men är den radioklar? Njä inte i dagens läge den är för vild men det är inte ditåt ni strävar - hur hade det varit 1986 tja den kanske hade vält alla listor typ eller kanske inte sånt trumljud fanns inte då och om vi tar Annie Lennox som exempel i Eurytmichs så had Dave sett till att hennes röst hade varit betydligt mer utmejslad så det här är en hybrid av det nya och det gamla tycker jag - skulle den här sortens musik bli inne på radion igen så är det utan tvekan en listetta."

Ojsan, det var en fin kommentar, listetta :wub: Jo, vem vet. Kanske du har en poäng ang. utmejslingen, men jag tokgillar detta som det är :D

/Marre
 
« Senast ändrad: 27.10.2014, 15:36:09 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Flåt Maria !gäller såklart även äld... Ja menar Mogna Quinnor ;)
Att skulptera ut, tja en skillnad mellan Dave och Annie och
bjurtOMarr är att. Dom kör med mickar och preamps för kanske 30 prutt styck.
Mejslandes blir nog en aningens enklare då.  :o B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Hörs att ni kan era grejor. Lårter oklanderligt förutom att jag tycker Marres sång skall upp något (hörs inte vad hon sjunger) eller bjussa på texten!  :) Reverbet är för mycket i mina öron men kanske rätt i genren?  G-solot är super. Gott jobb!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Genomarbetat och allt är gjort med tanke. Gillar när det är så.

och Marre! En av dina bättre sånginsatser helt klart! Det blir så jävla bra när du får chansen att sätta massa stämmor och det finns tid att sätta stämmor, sätta melodier. Grymt snyggt. Alla körer ligger limmade, och sången görs med självförtroende och pondus, bra dynamik och känsla.

Mixen gillar jag inte. Det finns ingen botten. reverb eller inte, så låter det ihåligt, utan att ha definition och krisp.

Vill man ha reverb så ska man nog lägga svansarna i olika frekvensband. splitta signaler och köra de informationsbärande delarna i spåret torrare, alltså vi snackar 200/300 samt kanske 6000 Hx för marre. Kaggar ser man till att svepa fram skinnsmacken och rensa bort, om man ser till att ta bort allt pre-delay på kaggen annars blir det bara schmmft kvar.

Jag har haft förmånen att mecka med Marres sångfiler vid flera tillfällen, och hennes stora tillgång, -omfånget, gör det till ett litet helvete att få till i mix. Eftersom sången finns över precis hela spektrat så slåss precis ALLT med rösten, men det går, man får jobba som attans bara :D

jag tycker hennes röst på denna dängan förtjänar att sticka ut och ta ledningen helt klart.


kortfattat:

- städa upp och tajta till. det finns ingen motsättning med att reverbdränka, bara låt vissa stomljud lysa igenom
- krispa till en aning, helst med oreverbat. släpp igenom lite ljsare saker utan reverb, men låt gärna ljudets andra frekevenser vara dyngblöta.
- Kristallisera ut marre betydligt mer. sångarret bör få största fokus.


Lyssnar igen. Fan marre, du har nästan fått till erasure-klass på sången här, speciellt med tanka på de ganska dramatiska melodiesvängningarna.

Bra!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hörs att ni kan era grejor. Lårter oklanderligt förutom att jag tycker Marres sång skall upp något (hörs inte vad hon sjunger) eller bjussa på texten!  :) Reverbet är för mycket i mina öron men kanske rätt i genren?  G-solot är super. Gott jobb!
Texten utlovas när den läggs upp som färdig.. ;)
Reverb ?? Jag tar det i svaret till EMU...

Genomarbetat och allt är gjort med tanke. Gillar när det är så.

och Marre! En av dina bättre sånginsatser helt klart! Det blir så jävla bra när du får chansen att sätta massa stämmor och det finns tid att sätta stämmor, sätta melodier. Grymt snyggt. Alla körer ligger limmade, och sången görs med självförtroende och pondus, bra dynamik och känsla.

Mixen gillar jag inte. Det finns ingen botten. reverb eller inte, så låter det ihåligt, utan att ha definition och krisp.

Vill man ha reverb så ska man nog lägga svansarna i olika frekvensband. splitta signaler och köra de informationsbärande delarna i spåret torrare, alltså vi snackar 200/300 samt kanske 6000 Hx för marre. Kaggar ser man till att svepa fram skinnsmacken och rensa bort, om man ser till att ta bort allt pre-delay på kaggen annars blir det bara schmmft kvar.

Jag har haft förmånen att mecka med Marres sångfiler vid flera tillfällen, och hennes stora tillgång, -omfånget, gör det till ett litet helvete att få till i mix. Eftersom sången finns över precis hela spektrat så slåss precis ALLT med rösten, men det går, man får jobba som attans bara :D

jag tycker hennes röst på denna dängan förtjänar att sticka ut och ta ledningen helt klart.


kortfattat:

- städa upp och tajta till. det finns ingen motsättning med att reverbdränka, bara låt vissa stomljud lysa igenom
- krispa till en aning, helst med oreverbat. släpp igenom lite ljsare saker utan reverb, men låt gärna ljudets andra frekevenser vara dyngblöta.
- Kristallisera ut marre betydligt mer. sångarret bör få största fokus.


Lyssnar igen. Fan marre, du har nästan fått till erasure-klass på sången här, speciellt med tanka på de ganska dramatiska melodiesvängningarna.

Bra!



Och där fick jag pisk på fingrarna.. :blink:
Jag försöker verkligen ta till mig av tips och kritik men nu blev det djä..gt motsägelsefullt ?
" för dålig Botten,ihåligt, utan att ha definition och krisp" ??
Alltså jag har ju stått här i högsta hugg med ett Hi-pass filter(dock ej applicerat)  pga. den kändes på gränsen till bumlig i botten.
Sången har fått toppen sänkt för att den var för vass(vilket jag inte var ensam om att tycka)..
För mig betyder det du skrev där Ingen bas, ingen diskant och luddigt mellanregister ??
Sedan (och detta riktar sig till dom flesta här!) vilket tjööt om reverben.. Visst finns det punktvist ställen och ljud som verkligen badar i EFX.
Men i det stora hela är det faktiskt inte så mycket reverb BASTA... :angry: ;)
Leadsång = minimalt reverbad,Trummorna rejält nerdraget reverb(inte mycket alls faktiskt), kaggen föresten menas Virvel-kaggen då eller Bas-kaggen ???, 
Lägger nu även upp en ny mix, där även syntharna fått en rejäl reverbsänkning, gitarrerna dock har skiten 'inbränd' på spåren så där är det kört.
Själv tycker jag att jag fått Marres sång både distinkt och focuserad, visst nivåer kan man ju alltid ha åsikter om, men jag tycker den ligger alldeles utmärkt här..
Flåt om jag lät gnällig här men jag uppskattar oxo dessa råd och har ju faktiskt ändrat några grejjer till denna mix som strax dyker upp.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
På vilket sätt är det motsägelsefullt? om allt ligger i mellanregistret blir det ju luddigt?

jag försökte tala om att en teknik som får det hela precis lika reverbigt är att lägga själva reverbet skuret på olika sätt.

Om du tycker Marres sång är bra mizad så låte den vara, det är ju du som skall vara nöjd. jag kan bara skriva vad jag tycker.

Om man inte ska skriva sina tankar så kan man ju helt enkelt ge fan i att skriva något alls, det är ju ett forum för att ta och ge kritik på sina och andras alster.

Varför jag skrev så detaljerat och mycket är ju för att det är rejält genomarbetat. Och inte så mycket reverb skriver du. SÅ kan det vara, men det upplevs inte så. Psykoakustiska fenomen handlar om så mycket. Är det ljud som  man inte är van har reverb som man blötlägger lite, så uppfattas det mer.

Med kaggen så menar jag baskaggen. Virvelkagge är ett begrepp jag lärde mig efter 30, så kagge kommer alltid vara baskaggen för mig =)


Och du kan säga hur mycket BASTA du vill till alla att det inte är mycket reverb. Tycker folk att det är mycket, så är det fullkomligt ointressant hur mycket som faktiskt ligger på. Det är lite som att ha byggt ett bord, som man tycker är litet för att det skall stå i en 400 kvadratmeters lokal, med plats för 20 man.

"oj vilket stort bord" skulle de flest säga som såg det stå på gatan i väntan p at plockas upp för lastbilen.

"nej det är litet" kan du säga då till alla, utan att de kommer begripa kontexten.


Och marres sång hörs inte bra, den krockar frekvensmässigt med för många andra. Men är du nöjd, så är du nöjd, och kan strunta i vad jag tycker.

Om jag kunde texten så skulle det nog inte upplevas på samma sätt. Jag tycker inte att man alltid behöver höra vad som sjungs alls, men här kändes det som den borde upp. Tycke och smak helt enkelt.

Och pisk på fingrarna, så ser inte jag det. Bara synpunkter från en lyssnare, som dessutom kan ha helt fel.

Ska lyssna på nya mixen sen i studion, inte mycket ide att lyssna in mein scheisselaptop.

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Måste bara få säga det, att det är skillnad på att ge konstruktiv kritik (vilket alltid varit forumets inriktning, på ett bra sätt) och att totaldissa som vissa gör. Uppbygglig kritik, som den av Emu ovan, är det ju löjligt att försvara sig mot som du gör Bjurte. Då kan du ju lika gärna lägga upp låten på facebook eller nåt istället.

Ska lyssna på nya mixen och feeda under kvällen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
OPSS !!!
Jag trodde det framgick att jag "BASTADE ER" med glimten i ögat, vilket självfallet var min mening... :unsure:
Annars är det ju klart som fanken att jag oxo vill förklara mig/försvara min ståndpunkt.
Jag avslutade oxo med att "Jag uppskattar era råd och synpunkter" vilket även resulterade i en ny mix..
Sedan är det väl som så att skämt och ironi inte alltid går fram så bra på Intörnet...
Vad jag menade med motsägelsefullt är svårigheten att tyda om 'samtliga' frekvensområden är tråkiga, då blir det lixom inget kvar??
Men jag upprepar 'Jag uppskattar era synpunkter och råd' . :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Äh, verkade bara vara så reflexmässigt du gick i försvarsställning bara, på föregående kritik (om verbet) och nu på Emus skriverier ovan :)

Det finns värre fall än ditt :lol:
https://soundcloud.com/user7789882