Forum > Färdiga produktioner

Bjurte O Maria - Waiting (for the rain)

<< < (7/17) > >>

bjurte:

--- Citat från: equality skrivet 26.10.2014, 01:49:06 ---Hörs att ni kan era grejor. Lårter oklanderligt förutom att jag tycker Marres sång skall upp något (hörs inte vad hon sjunger) eller bjussa på texten!  :) Reverbet är för mycket i mina öron men kanske rätt i genren?  G-solot är super. Gott jobb!

--- Slut citat ---
Texten utlovas när den läggs upp som färdig.. ;)
Reverb ?? Jag tar det i svaret till EMU...

--- Citat från: Emulator skrivet 26.10.2014, 01:57:27 ---Genomarbetat och allt är gjort med tanke. Gillar när det är så.

och Marre! En av dina bättre sånginsatser helt klart! Det blir så jävla bra när du får chansen att sätta massa stämmor och det finns tid att sätta stämmor, sätta melodier. Grymt snyggt. Alla körer ligger limmade, och sången görs med självförtroende och pondus, bra dynamik och känsla.

Mixen gillar jag inte. Det finns ingen botten. reverb eller inte, så låter det ihåligt, utan att ha definition och krisp.

Vill man ha reverb så ska man nog lägga svansarna i olika frekvensband. splitta signaler och köra de informationsbärande delarna i spåret torrare, alltså vi snackar 200/300 samt kanske 6000 Hx för marre. Kaggar ser man till att svepa fram skinnsmacken och rensa bort, om man ser till att ta bort allt pre-delay på kaggen annars blir det bara schmmft kvar.

Jag har haft förmånen att mecka med Marres sångfiler vid flera tillfällen, och hennes stora tillgång, -omfånget, gör det till ett litet helvete att få till i mix. Eftersom sången finns över precis hela spektrat så slåss precis ALLT med rösten, men det går, man får jobba som attans bara :D

jag tycker hennes röst på denna dängan förtjänar att sticka ut och ta ledningen helt klart.

kortfattat:

- städa upp och tajta till. det finns ingen motsättning med att reverbdränka, bara låt vissa stomljud lysa igenom
- krispa till en aning, helst med oreverbat. släpp igenom lite ljsare saker utan reverb, men låt gärna ljudets andra frekevenser vara dyngblöta.
- Kristallisera ut marre betydligt mer. sångarret bör få största fokus.

Lyssnar igen. Fan marre, du har nästan fått till erasure-klass på sången här, speciellt med tanka på de ganska dramatiska melodiesvängningarna.

Bra!

--- Slut citat ---

Och där fick jag pisk på fingrarna.. :blink:
Jag försöker verkligen ta till mig av tips och kritik men nu blev det djä..gt motsägelsefullt ?
" för dålig Botten,ihåligt, utan att ha definition och krisp" ??
Alltså jag har ju stått här i högsta hugg med ett Hi-pass filter(dock ej applicerat)  pga. den kändes på gränsen till bumlig i botten.
Sången har fått toppen sänkt för att den var för vass(vilket jag inte var ensam om att tycka)..
För mig betyder det du skrev där Ingen bas, ingen diskant och luddigt mellanregister ??
Sedan (och detta riktar sig till dom flesta här!) vilket tjööt om reverben.. Visst finns det punktvist ställen och ljud som verkligen badar i EFX.
Men i det stora hela är det faktiskt inte så mycket reverb BASTA... :angry: ;)
Leadsång = minimalt reverbad,Trummorna rejält nerdraget reverb(inte mycket alls faktiskt), kaggen föresten menas Virvel-kaggen då eller Bas-kaggen ???, 
Lägger nu även upp en ny mix, där även syntharna fått en rejäl reverbsänkning, gitarrerna dock har skiten 'inbränd' på spåren så där är det kört.
Själv tycker jag att jag fått Marres sång både distinkt och focuserad, visst nivåer kan man ju alltid ha åsikter om, men jag tycker den ligger alldeles utmärkt här..
Flåt om jag lät gnällig här men jag uppskattar oxo dessa råd och har ju faktiskt ändrat några grejjer till denna mix som strax dyker upp.. B)

Emulator:
På vilket sätt är det motsägelsefullt? om allt ligger i mellanregistret blir det ju luddigt?

jag försökte tala om att en teknik som får det hela precis lika reverbigt är att lägga själva reverbet skuret på olika sätt.

Om du tycker Marres sång är bra mizad så låte den vara, det är ju du som skall vara nöjd. jag kan bara skriva vad jag tycker.

Om man inte ska skriva sina tankar så kan man ju helt enkelt ge fan i att skriva något alls, det är ju ett forum för att ta och ge kritik på sina och andras alster.

Varför jag skrev så detaljerat och mycket är ju för att det är rejält genomarbetat. Och inte så mycket reverb skriver du. SÅ kan det vara, men det upplevs inte så. Psykoakustiska fenomen handlar om så mycket. Är det ljud som  man inte är van har reverb som man blötlägger lite, så uppfattas det mer.

Med kaggen så menar jag baskaggen. Virvelkagge är ett begrepp jag lärde mig efter 30, så kagge kommer alltid vara baskaggen för mig =)

Och du kan säga hur mycket BASTA du vill till alla att det inte är mycket reverb. Tycker folk att det är mycket, så är det fullkomligt ointressant hur mycket som faktiskt ligger på. Det är lite som att ha byggt ett bord, som man tycker är litet för att det skall stå i en 400 kvadratmeters lokal, med plats för 20 man.

"oj vilket stort bord" skulle de flest säga som såg det stå på gatan i väntan p at plockas upp för lastbilen.

"nej det är litet" kan du säga då till alla, utan att de kommer begripa kontexten.

Och marres sång hörs inte bra, den krockar frekvensmässigt med för många andra. Men är du nöjd, så är du nöjd, och kan strunta i vad jag tycker.

Om jag kunde texten så skulle det nog inte upplevas på samma sätt. Jag tycker inte att man alltid behöver höra vad som sjungs alls, men här kändes det som den borde upp. Tycke och smak helt enkelt.

Och pisk på fingrarna, så ser inte jag det. Bara synpunkter från en lyssnare, som dessutom kan ha helt fel.

Ska lyssna på nya mixen sen i studion, inte mycket ide att lyssna in mein scheisselaptop.

/T

Dividend:
Måste bara få säga det, att det är skillnad på att ge konstruktiv kritik (vilket alltid varit forumets inriktning, på ett bra sätt) och att totaldissa som vissa gör. Uppbygglig kritik, som den av Emu ovan, är det ju löjligt att försvara sig mot som du gör Bjurte. Då kan du ju lika gärna lägga upp låten på facebook eller nåt istället.

Ska lyssna på nya mixen och feeda under kvällen.

bjurte:
OPSS !!!
Jag trodde det framgick att jag "BASTADE ER" med glimten i ögat, vilket självfallet var min mening... :unsure:
Annars är det ju klart som fanken att jag oxo vill förklara mig/försvara min ståndpunkt.
Jag avslutade oxo med att "Jag uppskattar era råd och synpunkter" vilket även resulterade i en ny mix..
Sedan är det väl som så att skämt och ironi inte alltid går fram så bra på Intörnet...
Vad jag menade med motsägelsefullt är svårigheten att tyda om 'samtliga' frekvensområden är tråkiga, då blir det lixom inget kvar??
Men jag upprepar 'Jag uppskattar era synpunkter och råd' . :)

Dividend:
Äh, verkade bara vara så reflexmässigt du gick i försvarsställning bara, på föregående kritik (om verbet) och nu på Emus skriverier ovan :)

Det finns värre fall än ditt :lol:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion